Gå til innhold

Hva ville dere gjort her? Litt irritert og smålei av en venninne.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som egentlig er alle tiders. Vi har begge barn på samme alder, og som er tenåringer. Hennes eldste og min yngste datter er litt samme type, som f.eks skolelei og tidlig ute med kjæresteri. Den eldste hennes er 17 og min yngste er 15.

Da hennes og datter og min eldste datter var 14-15, så gikk de i samme klasse. Min datter har aldri vært veldig nær venninne med henne, da de har vært så forskjellige. Men de har likevel delt mye, og pratet en del med hverandre. Ifra jenta var 14-15 var hun mye rundt med gutter. Husker min datter fortalte at jenta hadde skrytt av å ha hatt sex med 14 stk fram til hun var 16 år. De aller fleste hadde vært en engangshendelse på fylla. Hun hadde også fått rykte på seg for å være løs sa hun. Jeg synes det var urovekkende, og hadde lyst til å prate med moren, men min datter nektet meg, da hun var redd for å bli avslørt som tyster. Jeg holdt da kjeft, og sa ingenting til min venninne. Jenta har nå fått kjæreste, og har slutta med å ligge rundt. Syns også det var vanskelig å vite hvordan jeg skulle ha sagt noe sånt.  

Nå er min yngste, hun på 15 blitt sammen med en fyr som er litt eldre enn henne. Det første min venninne sier er at datteren hennes har kommet hjem og fortalt at **** og **** er sammen, og at det er kjempeekkelt, pga aldersforskjell. De skiller 4 år. Så forteller hun videre at hun hadde fortalt datteren sin at jenta mi helt sikkert ikke fikk lov til å være sammen med ham. Kjæresten til min datter hadde fortalt henne at han kjente min venninnes datter, og at hun hadde fortalt ham at hun var blitt dopet på en fest og voldtatt av tre stykker på samme fest. Dette var helt fortrolig, og jeg måtte love å ikke si noe! Nylig snakket min venninne om at hun var så glad for at det ikke var hennes datter som var sammen med en som var så mye eldre. Hun hadde hatt to kjærester til nå, og var ei stille og rolig jente.  Hun har tydeligvis ikke peiling på hva datteren har holdt på med på fester.....

Jeg kjenner meg litt provosert av dette jeg ser på som litt hovmod, og har litt lyst til å fortelle henne litt om hvordan det har vært fatt med hennes datter. Men jeg får meg ikke til det. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skulle sagt noe sånt. Og jeg vet at jeg kommer i klemma hvis jeg avslører hva mine jenter også har fortalt meg. Føler meg feig, for de har sagt dette til meg, siden de synes det var såpass drøyt. Men min venninne vet tilsynelatende ingenting, og det synes jeg er veldig rart. Bør jeg si noe nå? Spesielt når hun selv tar opp det hun gjør om min datter? Eller blir det bare dumt?

 

Anonymkode: 9aa42...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal gjøre noe må det være for å hjelpe hennes datter (og det bør du gjøre, å bli dopet ned og gjengvoldtatt er helt grusomt), ikke for å heve deg selv.

Anonymkode: 789d3...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig ganske irritert på dere begge to, Hi. Du tillater at din datter som er under den seksuelle lavalder er sammen med en som er flere år over. Begynn å rydde hjemme.

Og som hun over sier, skal du si fra til din venninne så må det være for at hennes datter skal få hjelp hun ev. trenger. Men ikke bruk informasjonen du sitter på om hennes datter for å jenke det du mener er din venninnes hovmod.

Anonymkode: 193ac...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal gjøre noe må det være for å hjelpe hennes datter (og det bør du gjøre, å bli dopet ned og gjengvoldtatt er helt grusomt), ikke for å heve deg selv.

Anonymkode: 789d3...dac

Jeg vet. Og jeg skulle sikkert ha sagt noe da mine barn fortalte at hun holdt på som hun gjorde. Men jeg fikk ikke lov. Jenta gikk rundt og fortalte til flere venninner at hun hadde hatt sex med så mange, så det var mange som visste det. Men mine barn  nektet meg å si noe, for de ville ikke være sladrehanker. Så da valgte jeg å ta mest hensyn til barna mine. Det var kjæresten til min datter som hadde fortalt henne at jenta hadde blitt voldtatt. Så hvis jeg sier det også, så blir liksom han også avslørt. Og det kan bli et veldig styr. 

HI

Anonymkode: 9aa42...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok heller tatt en prat med jenta for å sjekke hvor mye hun ev. sliter med hendelsen (og om den i det hele tatt har skjedd). Hun er 17 år, snart myndig, og har tydeligvis kommet seg gjennom disse årene på et vis. Når moren ikke har fått ting med seg til nå er det jo ikke mye hun kan gjøre med informasjonen i etterkant. Å fortelle moren ting bare for å "jekke henne ned" er utrolig ufint og lavmåls. 

Selv om jenta har blitt gjengvoldtatt er det nok i tilfelle en psykolog el. hun har mest behov for, vil hun prate med sin mor om det er det hennes valg. Jeg var selv ganske seksuelt utagerende i alderen 14-17, og hadde min mor fått vite alt i ettertid hadde jeg blitt forbanna og flau, rett og slett fordi den delen av livet mitt er veldig privat (min mor er også helt ubrukelig på å takle slik info). Jeg ble dog ikke direkte voldtatt eller utnyttet, selv om det nok var et par drittsekker. En annen sak hadde vært om hun hadde fått vite ting der og da og hadde forsøkt å stoppe oppførselen, det hadde på en måte vært en mer naturlig del av mor/datter dynamikken i tenårene, men ikke at hun skulle få servert informasjonen i etterkant som sladder.

Jeg vet hun kom i prat med en fyr jeg hadde hatt sex med en gang, dette var flere år senere, og han hadde lagt ut om både det ene og det andre, noe sant, noe usant (jeg bodde et annet sted enn min mor ganske tidlig, så ev. rykter nådde henne ikke). Jeg følte meg faktisk mer utnyttet og utlevert av den hendelsen enn av de ikke så vellykkede seksuelle opplevelsene jeg hadde hatt. Jeg delte det meste annet med moren min, men den delen av livet mitt er min alene å dele med de jeg ev. ønske at skal vite noe.

Anonymkode: 6590b...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså både du og din venninne høres da fryktelig umodne ut.

Bruke barnas seksuelle erfaringer, kjærester og utagering for å hevde dere for hverandre?

Og du ville ikke sladre på jentene dine? Om det er riktig at din venninnes datter har hatt problemer med utagerende seksuelle erfaringer, fått et rykte og blitt voldtatt vet ikke jeg, Men om jeg hadde fått vite noe slikt om en god venns barn så ville jeg nå for all del forsøkt å si fra til foreldrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du lar 15-åringen din være sammen en på 19?! Ingen tvil om hvem som er en dårlig mor her!

Anonymkode: 642f6...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna du vet hvertfall ikke noe. Du lar jo datteren din være med en mye eldre fyr uten å foreta deg noe?!

Anonymkode: 8e456...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende at noen av dere har ansvar for barn. 

Jeg synes du skal gå og snakke med helsesøster på sin datters skole for råd, både om å la en femtenåring med en umoden mor ha et forhold til en nittenåring, og hvordan håndtere informasjon om en voldtatt ungjente.

Anonymkode: 6c2c9...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vil slenge det i trynet på din "venninne" at datteren hennes er gjengvoldtatt, bare for å hevde deg selv og din datter. Hvor ond er du egentlig? 

Og hva mener du med dette ?
"Hun har tydeligvis ikke peiling på hva datteren har holdt på med på fester..... " -  Mener du at at det er datteren sin skyld at hun er blitt voldtatt?

Anonymkode: f99db...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt tenåringsforeldre av deg og venninnen din. Nå må du være voksen og ansvarlig for barna dine

Anonymkode: 52445...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg får litt tenåringsforeldre av deg og venninnen din. Nå må du være voksen og ansvarlig for barna dine

Anonymkode: 52445...e40

«Tenåringsfølelse» skulle det stå. Autokorrekt

Anonymkode: 52445...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2018 den 2.14, Anonym bruker skrev:

Og du vil slenge det i trynet på din "venninne" at datteren hennes er gjengvoldtatt, bare for å hevde deg selv og din datter. Hvor ond er du egentlig? 

Og hva mener du med dette ?
"Hun har tydeligvis ikke peiling på hva datteren har holdt på med på fester..... " -  Mener du at at det er datteren sin skyld at hun er blitt voldtatt?

Anonymkode: f99db...694

Det var vel snakk om at hun hadde ligget rundt, ikke voldtekten. 

Anonymkode: 84616...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel snakk om at hun hadde ligget rundt, ikke voldtekten. 

Anonymkode: 84616...7cd

At hun har "ligget rundt" kan jo være et resultat av voldtekten, hun er ikke den første som har en slik reaksjon på å bli voldtatt...

 

Anonymkode: dbdd4...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utagerende seksuell atferd ble resultatet av voldtekten jeg selv ble utsatt for...

Just sayin'

Du skal være en mor for datteren din -en ansvarlig voksen- fremfor venninne. Ærlig talt. At du ikke har tatt kontakt med din venninne, eller kanskje først og fremst datteren, for lenge siden, er hårreisende.

Anonymkode: 85e42...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...