Gå til innhold

Hva kan hun ha på seg i dåp, når hun nekter kjole?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydlig at det er 7 åringen som bestemmer hos dere ja.. Her hadde det vært helt uaktuelt å la en 7 åring få bestemme hva hun skulle ha på eller ikke. I bursdager/dåp er det en selvfølge at barnet bruker enten en pen kjole eller skjørt. Du spør ikke om tillatelse av en 7 åring! Å du belønner hvertfall ikke drittungen med å kjøpe en dyr gave bare fordi hun gjør noe som er helt normalt å kreve av en 7 åring! Du virker som en tafatt mamma!

Anonymkode: fd49c...e8e

Er ganske tydelig at du har liten kunnskap om barn! Hi virker overhode ikke som en tafat mamma, men en reflektert god mamma som respekterer barnet sitt sin den hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dongeribukse er da virkelig ikke noe en bruker i bursdag! I bursdag er det kjole eller skjørt! Stakkars unge som skiller seg ut som den eneste som er pyntet. Du ble kontakte barnevernet;de kan lære deg å tørre å sette grenser for barnet ditt. Du lar jo barnet bestemme om du sier at hvis ikke får hun være hjemme,barnet vil selvsagt heller være hjemme å leke enn å sitte å kjede seg ihjel i kirken i 2 timer. Nok en gang belønner du dårlig oppførsel.

Anonymkode: fd49c...e8e

Kjole eller skjørt? Hvilket århundre lever du i? Barnevernet hadde nok støttet denne mammaen fult ut, for dette handler ikke om mangel på grensesetting men om respekt og anerkjennelse. Dette kan tydeligvis jentas mor mye mer om enn deg. Mulig du trenger noe veiledning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å bestikke barnet for å få 7 åringen til å gjøre som du vil;viser jo bare nok en gang hvem som bestemmer i huset.

Anonymkode: fd49c...e8e

Ikke den beste ideen nei, men bedre enn tvang og dominans som du foreslår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dongeribukse i bursdager ser slaskete ut. Be barnet om å kle seg skikkelig i bursdag eller bli hjemme. Å vil hun heller bli hjemme fra bursdagen så lærer hun fort hvem som bestemmer å tar på kjolen i neste bursdag. Verre er det ikke :)

Anonymkode: fd49c...e8e

Det er vel strengt tatt snakk om en dåp her og ikke bursdag. Og skjønner at du ikke har så lett for det, men det finnes mange pene bukser som ikke er dongeri som fint kan brukes til å pynte seg. Verken jenter eller damer MÅ ha kjole eller skjørt for å pynte seg. Jeg vil mene at ditt forslag til løsning er maktmisbruk der man ikke anerkjenner barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er litt eldre, men har alltid nektet kjoler, skjørt og «jente»klær. Hun har nesten bare klær forfra gutteavdelingen, så jeg kjenner meg igjen i problemstillingen.

når vi er i dåp, brullup, bursdager osv må hun pynte seg, men hun bestemmer selv hvordan hun skal og pynte seg. Hun velger ofte svart bukse og en pen t-skjorte/genser fra jenteavdelingen. Noen ganger velger hun hvit skjorte og slips. Hun bruker enkle sandaler istedenfor joggesko/pensko for jenter. 

Hun kler seg og oppfører seg som en gutt, og det skal hun få lov til, antagelig er hun lesbisk, og det er også helt OK. Ingen skal tvinge henne tom å være eller se ut som noen hun ikke er. Noen mennesker kommenterer det og forteller meg hvordan jeg skal oppdra min datter (hun har en jentenavn og ser absolutt ut som en jente selvom hun kler seg og oppfører seg som en gutt), og jeg blir både lei meg og sint, for  å tvinge henne til å gå i en kjole ville for henne antagelig føltes som om man skulle tvinge en «ekte» gutt tilp kle seg i en kjole. 

Anonymkode: 82bf9...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min jente er litt eldre, men har alltid nektet kjoler, skjørt og «jente»klær. Hun har nesten bare klær forfra gutteavdelingen, så jeg kjenner meg igjen i problemstillingen.

når vi er i dåp, brullup, bursdager osv må hun pynte seg, men hun bestemmer selv hvordan hun skal og pynte seg. Hun velger ofte svart bukse og en pen t-skjorte/genser fra jenteavdelingen. Noen ganger velger hun hvit skjorte og slips. Hun bruker enkle sandaler istedenfor joggesko/pensko for jenter. 

Hun kler seg og oppfører seg som en gutt, og det skal hun få lov til, antagelig er hun lesbisk, og det er også helt OK. Ingen skal tvinge henne tom å være eller se ut som noen hun ikke er. Noen mennesker kommenterer det og forteller meg hvordan jeg skal oppdra min datter (hun har en jentenavn og ser absolutt ut som en jente selvom hun kler seg og oppfører seg som en gutt), og jeg blir både lei meg og sint, for  å tvinge henne til å gå i en kjole ville for henne antagelig føltes som om man skulle tvinge en «ekte» gutt tilp kle seg i en kjole. 

Anonymkode: 82bf9...8d6

Blir glad langt inni sjelen av å lese dette - du er en god mamma som er med på å bekrefte jenta di, hennes selvfølelse og hvem enn hun måtte være eller kommer til å bli.

Jeg svarte lenger her oppe om at jeg brukte vanlige jenteklær da jeg var liten uten problemer. Nå som voksen, og ute av skapet, er klær et litt vanskelig område for meg. Jeg føler meg som en transvestitt hvis jeg tar på meg kjole - har ikke gjort det på mangfoldige år. Det føles så vanvittig feil. Til daglig bruker jeg rimelig androgyne klær, men jeg synes det er vanskelig å være såpass lite "typisk feminin", faktisk. Kjønnsrollene er sterke. Så all ære til deg som viser datteren din at hun er ok som hun er. Jeg håper du forteller henne at hun er kjempefin og søt (eller kanskje hun foretrekker kjekk) i skjorta og slipset sitt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer for jumpsuit, for eksempel denne som ikke er så feminin https://www.zalando.no/abercrombie-and-fitch-bare-military-romper-jumpsuit-olive-a0f23d005-n11.html?size=134

hvis hun absolutt ikke vil gå i jenteklær ville jeg latt henne pynte seg som en gutt. Chinos, skjorte og slips. Toms er fine sko som passer til både jente og gutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gjør dette HELT riktig! Står på kravet om at man kler seg pent, men uten å tvinge henne til å gå i noe hun hater. 

Hva med enkle tights (feks sånne fra Polarn o pyret) og en lett bluse inntil? Lett å bevege seg i og behagelig å ha på. 

Din vilje til å kompromisse synes jeg er fin; hun føler seg respektert og sett uten at hun egentlig styrer showet. 

Anonymkode: 66cfa...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dongeri til fest er totalt uaktuelt, men skjørt eller kjole er ikke noe must. 

Likevel: Her hadde ikke sju-åringer fått bestemme antrekk til fest. I vårt hjem er det de voksne som bestemmer. 

Anonymkode: e3039...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet i mange år med samme problemstilling. Det var krangling og diskusjoner og ultimatum og tvang og nesten trusler for å få på de forbanna kjolene. Jeg gremmes over meg selv og er flau av hvordan jeg taklet jeg. 

Tilslutt ble jeg med og ga bort alle klærne barnet ikke ville gå med, og byttet ut hele garderoben. Inkl. en svart pendress til gutter og finsko til gutt. Har aldri sett større smil enn første dagen dressen var på ❤ 

Jeg lar barnet være seg selv og kan ikke endre på fortiden, men er klar på hvordan jeg gjør det fremover. Nå er mitt barn kanskje i en annen situasjon enn ditt da han er under behandling på Rikshospitalet og har fått diagnosen f 64.9, kjønnsidentitetsforstyrrelse i barndommen. Han gikk fra å være jente i 9 år til å leve som gutt nå i snart 4 år. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, uhhuhher skrev:

Blir glad langt inni sjelen av å lese dette - du er en god mamma som er med på å bekrefte jenta di, hennes selvfølelse og hvem enn hun måtte være eller kommer til å bli.

Jeg svarte lenger her oppe om at jeg brukte vanlige jenteklær da jeg var liten uten problemer. Nå som voksen, og ute av skapet, er klær et litt vanskelig område for meg. Jeg føler meg som en transvestitt hvis jeg tar på meg kjole - har ikke gjort det på mangfoldige år. Det føles så vanvittig feil. Til daglig bruker jeg rimelig androgyne klær, men jeg synes det er vanskelig å være såpass lite "typisk feminin", faktisk. Kjønnsrollene er sterke. Så all ære til deg som viser datteren din at hun er ok som hun er. Jeg håper du forteller henne at hun er kjempefin og søt (eller kanskje hun foretrekker kjekk) i skjorta og slipset sitt. 😊

Dette er veldig interresant. Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål. Du er lesbisk og liker jenter, men selv vil du kle deg androgynt eller kanskje maskulint? Faller du selv for feminine jenter? Vil du si at du kjønnsmessig ligger midt mellom kvinne og mann? Jeg har alltid tenkt at det finnes alle typer kjønn, fra 100% maskulin til 100% feminin og alt midt i mellom. 

Det er fascinerende at noen kan være født i feil kropp, men at det også finnes kvinner som definerer seg selv som kvinner og som forelsker seg i kvinner. Det samme med menn såklart. Du er vel ikke født i feil kropp? Lurer på hvor den grensen går, siden du tydelig heller mot det maskuline.. Beklager tankesurr, lurer bare på hvordan det er å ha det slik. Kanskje du kan forklare hvordan det er å være deg i forhold til disse tingene? Veldig spennende og jeg vil gjerne utvide horisonten litt. 😊

Anonymkode: e9d35...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta må nesten pynte seg (lære henne om sosiale koder og respekt for andres store dager osv), men kan hun ikke bare få gå i en pen dress? Tenk litt ala Shilo Jolie-Pitt. Skjønner ikke hvorfor det eneste akseptable som penklær på jentebarn er kjoler og skjørt. Dressbukse og en litt "guttete" skjorte med blomster feks. Eller en hvit jenteskjorte. Med en kardigan til? 

Anonymkode: e6ee2...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, uhhuhher skrev:

Blir glad langt inni sjelen av å lese dette - du er en god mamma som er med på å bekrefte jenta di, hennes selvfølelse og hvem enn hun måtte være eller kommer til å bli.

Jeg svarte lenger her oppe om at jeg brukte vanlige jenteklær da jeg var liten uten problemer. Nå som voksen, og ute av skapet, er klær et litt vanskelig område for meg. Jeg føler meg som en transvestitt hvis jeg tar på meg kjole - har ikke gjort det på mangfoldige år. Det føles så vanvittig feil. Til daglig bruker jeg rimelig androgyne klær, men jeg synes det er vanskelig å være såpass lite "typisk feminin", faktisk. Kjønnsrollene er sterke. Så all ære til deg som viser datteren din at hun er ok som hun er. Jeg håper du forteller henne at hun er kjempefin og søt (eller kanskje hun foretrekker kjekk) i skjorta og slipset sitt. 😊

Takk for gode ord. Vi gjør vårt beste. Hun er trygg og lykkelig, men noen ganger tenker jeg på hvordan hun ville ha vært om jeg hadde Gjort slik mange mener er riktig; tvinge henne til å kle seg som en jente-jente, bare la henne leke med «jente»-leker osv. Jeg vet ikke hvilken legning hun har, men jeg gjør mitt beste for at hun skal få være seg selv uansett hvem hun velger å elske og hvordan hun velger å kle seg

Anonymkode: 82bf9...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er veldig interresant. Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål. Du er lesbisk og liker jenter, men selv vil du kle deg androgynt eller kanskje maskulint? Faller du selv for feminine jenter? Vil du si at du kjønnsmessig ligger midt mellom kvinne og mann? Jeg har alltid tenkt at det finnes alle typer kjønn, fra 100% maskulin til 100% feminin og alt midt i mellom. 

Det er fascinerende at noen kan være født i feil kropp, men at det også finnes kvinner som definerer seg selv som kvinner og som forelsker seg i kvinner. Det samme med menn såklart. Du er vel ikke født i feil kropp? Lurer på hvor den grensen går, siden du tydelig heller mot det maskuline.. Beklager tankesurr, lurer bare på hvordan det er å ha det slik. Kanskje du kan forklare hvordan det er å være deg i forhold til disse tingene? Veldig spennende og jeg vil gjerne utvide horisonten litt. 😊

Anonymkode: e9d35...182

Blir en liten avsporing, får håpe HI tilgir oss. Jeg synes også det er veldig interessant og diskuterer det gjerne. La meg bare si med en gang at jeg vet at jeg generaliserer i det jeg skriver, og at dette er min opplevelse og mine tanker.

Jeg tiltrekkes av alle slags damer, utenom de veldig maskuline. Når jeg ser en god, gammeldags butch på gata, blir jeg alltid litt mo i knærne, men det er fordi jeg blir stolt og glad av å se en supertydelig lesbe som ikke går på akkord med seg selv.

Jeg er ikke født i feil kropp, det har jeg aldri følt. Er fornøyd med å være kvinne. På noen måter er jeg feminin, på andre måter maskulin, men det gjelder jo for oss alle. Kan hende noe av det "ekstra" maskuline ved meg kommer av at jeg er lesbisk? Kanskje jeg inntar en mer maskulin rolle fordi jeg er lesbisk. Jeg vet ikke – hva ligger i oss og hva er innlært? Men jeg føler meg av en eller annen grunn ikke 100 % som kvinne. Eller jeg representerer ikke 100 % det som en stereotypisk kvinne representerer. Det er noe som gjør at jeg faller litt på siden av det vi kanskje tenker på som typisk femininitet. Er det rett og slett at jeg ikke ligger med menn? Ikke er avhengig av menn på noen måte? Jeg vet ikke, men det er den eneste tingen som definitivt skiller meg fra en streit kvinne.

Jeg pleier å si at jeg er 110 % lesbisk. Menn kan være estetisk pene, men de er aldri tiltrekkende. Menn er venner, fedre, brødre, kollegaer. Så jeg er på utsiden av heterodynamikken. Likevel er jeg oppdratt i en heterofil kultur, og ønsket om at menn skal finne meg attraktiv, er innlært og henger på en måte igjen. Og siden jeg føler meg mest komfortabel i og kler meg i androgyne/maskuline klær, blir konsekvensen at jeg setter meg selv enda mer på utsiden. Så det er en vrien dissonans der for meg: Jeg kler meg slik jeg vil og er komfortabel med, men jeg er ikke helt komfortabel med å være slik ut mot verden. Jeg føler meg aller mest komfortabel når jeg er blant andre lesber og homser, der kan jeg være så lesbisk jeg bare vil.

Jeg har ikke verdens beste selvbilde og tenker mye på hva folk mener om meg. Derfor blir dette med klær og femininitet sikkert vanskeligere for meg enn for andre. Og nettopp derfor blir jeg så glad når denne mammaen bekrefter barnets selvbilde slik hun gjør. Hvis denne jenta vokser opp og fortsetter å gå i "typiske gutteklær", vil hun forhåpentligvis føle seg fornøyd og tilfreds med det, selv om hun ikke oppfyller samfunnets forventninger til femininitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik jente, bruker boxer og liker ikke jentejenteklær. Nå er hun 12 år og for noen mnd siden brukte hun strømpebukser for første gang siden hun var bitteliten! Ellers har det vært litt posete tynne, litt penere bukser under kjoler. For jo, hun har til en viss grad godtatt kjoler. Pensko har hun ikke hatt siden hun gikk i barnehagen.

Men jeg ville kjøpt en litt fin tynn bukse, de er det mange av nå om sommeren. Eller en jumpsuit. Og jeg er helt enig med deg at det går faktisk ikke an å tvinge. Jeg ser ikke noe poeng i det heller. Selvom datteren min ikke har kledd seg som jenter flest, så har hun selv syntes at hun har vært kjempefin når hun har pyntet seg! 😊

Anonymkode: 32230...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluse/skjorte og penbukse. Ikke dongeri. Og hun bestemmer forresten ikke selv, det er det mor som gjør.

Anonymkode: 9e4c0...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jenter i dressbukse skriker jo bare ut "jeg er lesbisk".

Anonymkode: fd49c...e8e

Om så var- hva skulle være problemet med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis mye pene bukseløsninger å få nå til dags, enten hun ønsker en "jentepyntet" eller en "guttepyntet" variant på bukse og tilbehør. Fint at du lytter og lar henne være sitt eget menneske, så er det din oppgave å lære henne om sosial aksept mht antrekkskoder i forskjellige anledninger, og hvordan identitet og kleskoder kan harmoniseres.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydlig at det er 7 åringen som bestemmer hos dere ja.. Her hadde det vært helt uaktuelt å la en 7 åring få bestemme hva hun skulle ha på eller ikke. I bursdager/dåp er det en selvfølge at barnet bruker enten en pen kjole eller skjørt. Du spør ikke om tillatelse av en 7 åring! Å du belønner hvertfall ikke drittungen med å kjøpe en dyr gave bare fordi hun gjør noe som er helt normalt å kreve av en 7 åring! Du virker som en tafatt mamma!

Anonymkode: fd49c...e8e

Det er selvfølgelig(!!) helt innafor å ikke bruke kjole eller skjørt når man skal i selskap og annet der det er forventet å pynte seg!

Man er heller ikke tafatt eller en dårlig mamma om man ikke tvinger barn inn i båser, som jente-båsen, men man er en åpen og god mamma som ser individet. Slik blir man når man ikke overkjører og heller forhandler og lytter.

Jeg syns ikke dongeri og joggesko er innafor, men det finnes masse å velge i som er pent og ikke typisk jente😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jenter i dressbukse skriker jo bare ut "jeg er lesbisk".

Anonymkode: fd49c...e8e

For når du ser en sjuåring så studerer du barnets klær og tenker på hva de sier om barnet seksuelle legning? Det er rimelig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Superdolly skrev:

For når du ser en sjuåring så studerer du barnets klær og tenker på hva de sier om barnet seksuelle legning? Det er rimelig spesielt.

Snakket om voksne,ikke spill dum!

Anonymkode: fd49c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakket om voksne,ikke spill dum!

Anonymkode: fd49c...e8e

Tråden handler om en sjuåring. Du har laget baluba gjennom hele tråden fordi du hevder at sjuåringen er bortskjemt, er den som bestemmer i hjemmet, skal tvinges til å gå i kjoler eller skjørt. Men nå handler det plutselig om voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jenter i dressbukse skriker jo bare ut "jeg er lesbisk".

Anonymkode: fd49c...e8e

Du kan bare gi opp, det er ingen som bryr seg om dine barnslige innspill

Anonymkode: 068da...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...