Gå til innhold

Hva kan hun ha på seg i dåp, når hun nekter kjole?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei skikkelig guttejente, som nekter kjoler, skjørt, finsko, sandaler. Helst skal alt være blått, grønt, oransj, og kommer fra «gutte»avdelingene i sko og klesbutikker. Nå skal vi i dåp snart, men hva søren skal hun ha på seg i kirka? Kan jo ikke akkurat ta på henne blå joggesko og dongeribukse og en litt finere t-skjorte? Hun er 7 år og det går ikke an å tvinge henne. Da velger hun heller å bli hjemme, enn å ta på seg noe annet.

Er det innafør med dongeri og joggesko?😬

Anonymkode: 3f091...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dongeri synes jeg ikke hun kan ha, hun må av respekt for familien som holder dåp pynte seg 

Det har rett og slett med folkeskikk og "skikk og bruk" å gjøre, det er din oppgave å lære henne slike kjøreregler i samfunnet 

Men hun trenger selvfølgelig ikke ha kjole. Kriteriet du stiller er at det er pentøy, altså penere enn skoletøy og hverdagstøy, også kan hun velge. 

Ta henne med på hm e.l og la henne velge, om det blir chinos og en bluse/skjorte er det helt greit, men det skal være noe litt penere enn dongeribukse 

Anonymkode: fa208...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en fin bukse, chinos eller lignende, med en skjorte til?

Joggesko er vel greit, så lenge de er ok og rene.

Anonymkode: 3fef0...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man skal pynte seg i dåp og lignende anledninger, men det trenger ikke være kjole. Hva med å forklare at man pynter seg i dåp, men at hun kan få en chino i en dempet farge, en kortermet skjorte eller skjortebluse og et par med nye tøysko. Alt dette har de på HM.

Jeg var jentejente som liten, men som voksen går jeg aldri i kjole og føler meg nesten ukomfortabel i bunad, så jeg har masse empati med jenta di. 😊 Men pynte seg gjør man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne gå i en pen bukse og en pen overdel, det må da ikke være kjole eller rosa. Yngste barnet mitt gikk alltid i sort penbukse når hun var yngre, nyttet ikke å få på henne noe som lignet jenteklær eller jentefarger. Nå har hun blitt tennåring og saken har plutselig blitt en annen, så ting kan fort snus. 

Skla vel ikke påstå at jeg tar på meg en kjole i alle sammenhenger det er normalt heller, trives ikke i kjoler og veldig damete klær så har funnet min mellomting. Min eldste fjortiss gir seg ende over nå, får kjeft for klærna mine i veldig mange sammenhenger nå. 

Anonymkode: ff558...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jumpsuit/buksedress hvis hun godtar det? De fins jo i forskjellige varianter og i de fleste butikker om dagen og blir fort litt mer pyntet enn en bukse. Evt sjekke Hampton Republic på KappAhl, det er jo en litt klassisk, sporty stil som det ikke skal så mye til å gjøre mer pyntet.

Er ikke alltid så lett med disse 7 åringene. Har en jente selv som bare skal gå i treningsklær eller fotballdrakt, men enn så lenge godtar hun å pynte seg til selskap, heldigvis. Og ofte godtar hun Hampton Republic over andre ting

Anonymkode: 87c69...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dongeribukse er ikke innafor. Hun trenger ikke å ha kjole, men pynte seg synes jeg hun må. Men det finnes jo andre bukser enn dongeribukse. 

http://www2.hm.com/no_no/productpage.0584276002.html
http://www2.hm.com/no_no/productpage.0614494001.html
https://cubus.com/no/p/bukser/chinos/the-chino/7161974_F583
https://cubus.com/no/p/baby-og-barn/overdeler/aune-linskjorte/7216169_F900

Anonymkode: 068da...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jumpsuit/buksedress hvis hun godtar det? De fins jo i forskjellige varianter og i de fleste butikker om dagen og blir fort litt mer pyntet enn en bukse. Evt sjekke Hampton Republic på KappAhl, det er jo en litt klassisk, sporty stil som det ikke skal så mye til å gjøre mer pyntet.

Er ikke alltid så lett med disse 7 åringene. Har en jente selv som bare skal gå i treningsklær eller fotballdrakt, men enn så lenge godtar hun å pynte seg til selskap, heldigvis. Og ofte godtar hun Hampton Republic over andre ting

Anonymkode: 87c69...138

Enig i dette. En jumpsuit er et fint alternativ til en kjole. Denne var jo litt søt https://www.lindex.com/m/no/barn/stoerrelse/92-122-cm/underdeler/7686681/Moenstret-jumpsuit/?gclid=Cj0KCQjwmPPYBRCgARIsALOziAMC_eYt8RPqh3FdSpL4GqBtRwWZbPAcUnaamYR8QRzSOgwtNItBYUUaAsg0EALw_wcB

Anonymkode: 4f1df...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er saken at hun helst vil kle seg som en gutt, eller ikke ha typiske jenteklær? 

Dongeri hadde ikke vært aktuelt her, da skulle hun fakrisk heller fått holdt seg hjemme. Er man invitert til fest viser man såpass respekt at man pynter seg. 

Støtter forslag om jumpsuit eller chinos. Pene og rene joggesko er innafor på en 7 åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Er saken at hun helst vil kle seg som en gutt, eller ikke ha typiske jenteklær? 

Dongeri hadde ikke vært aktuelt her, da skulle hun fakrisk heller fått holdt seg hjemme. Er man invitert til fest viser man såpass respekt at man pynter seg. 

Støtter forslag om jumpsuit eller chinos. Pene og rene joggesko er innafor på en 7 åring. 

Hun vil helst kle seg som en gutt, og 90% av klesskapet hennes samt sko, er fra «gutte»avdelinga. Til og med trusene.

 

Takk for mange gode forslag. Jumpsuit har jeg ikke tenkt på engang, det kan jeg foreslå! Må bestille på nett, sammen med henne, for å ta henne fysisk med i butikk med en avtale om å feks kjøpe noe ordentlig funker ikke. Da ser hun alt annet å nekter hvis vi feks hadde blitt enig om en jumpsuit.

 

Har også vært så upedagogisk å si at hvis hun bruker kjole og slikt i dåpen(i en farge hun liker), skal hun få den dyre bamsen hun har ønsket seg🙄🙄 hun er litt på gli med det. Trøster henne med at det er snakk om 3-4 timer hun må ha dette på. Men vil jo ikke tvinge henne til å være noen hun ikke er, så vi får se om vi kan møtes på halvveien med en jumpsuit. Dere kom jo med masse brae linker til klær jeg ikke har tenkt på en gang! Takk!

Anonymkode: 3f091...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydlig at det er 7 åringen som bestemmer hos dere ja.. Her hadde det vært helt uaktuelt å la en 7 åring få bestemme hva hun skulle ha på eller ikke. I bursdager/dåp er det en selvfølge at barnet bruker enten en pen kjole eller skjørt. Du spør ikke om tillatelse av en 7 åring! Å du belønner hvertfall ikke drittungen med å kjøpe en dyr gave bare fordi hun gjør noe som er helt normalt å kreve av en 7 åring! Du virker som en tafatt mamma!

Anonymkode: fd49c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydlig at det er 7 åringen som bestemmer hos dere ja.. Her hadde det vært helt uaktuelt å la en 7 åring få bestemme hva hun skulle ha på eller ikke. I bursdager/dåp er det en selvfølge at barnet bruker enten en pen kjole eller skjørt. Du spør ikke om tillatelse av en 7 åring! Å du belønner hvertfall ikke drittungen med å kjøpe en dyr gave bare fordi hun gjør noe som er helt normalt å kreve av en 7 åring! Du virker som en tafatt mamma!

Anonymkode: fd49c...e8e

Enig og uenig med deg. 

En 7 åring skal ikke få bestemme om hun eller han vil pynte seg eller ikke, men det trenger ikke å være kjole. Vil hun gå i "gutteklær", kan hun kle seg tilsvarende som en gutt hadde måtte (og omvendt). Dvs. en fin bukse med en fin skjorte eller lignende er absolutt innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydlig at det er 7 åringen som bestemmer hos dere ja.. Her hadde det vært helt uaktuelt å la en 7 åring få bestemme hva hun skulle ha på eller ikke. I bursdager/dåp er det en selvfølge at barnet bruker enten en pen kjole eller skjørt. Du spør ikke om tillatelse av en 7 åring! Å du belønner hvertfall ikke drittungen med å kjøpe en dyr gave bare fordi hun gjør noe som er helt normalt å kreve av en 7 åring! Du virker som en tafatt mamma!

Anonymkode: fd49c...e8e

Å tvinge kjole eller skjørt på denne jenta kan stilles i samme kategori som å tvinge en gutt til det samme. Det hadde vel ikke falt deg inn?

Det går helt fint å respektere individets personlighet uten å la barnet ta helt over. Hi har fått mange gode forslag og virker til å være en klok og god mamma. 

Anonymkode: 5a0b3...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydlig at det er 7 åringen som bestemmer hos dere ja.. Her hadde det vært helt uaktuelt å la en 7 åring få bestemme hva hun skulle ha på eller ikke. I bursdager/dåp er det en selvfølge at barnet bruker enten en pen kjole eller skjørt. Du spør ikke om tillatelse av en 7 åring! Å du belønner hvertfall ikke drittungen med å kjøpe en dyr gave bare fordi hun gjør noe som er helt normalt å kreve av en 7 åring! Du virker som en tafatt mamma!

Anonymkode: fd49c...e8e

Du skal få lov til å tro at hun bestemmer her i huset, det gidder jeg ikke å henge meg opp i, men at du kaller mitt barn en drittunge når du ikke har peiling på ståa, finner jeg meg ikke i. Hun pynter seg alltid i bursdager/byturer/fest med fin dongeri, fin jakke og rene joggesko. Hun har aldri fått lov å gå som hun vil på slike ting. Vi har ikke vært i kirke på noen år, etter at kjoler og slik ble uaktuelt for henne, jeg er jo selv klar over at hun ikke kan gå slik hun selv vil til kirk - hun har fått beskjed om at da blir hun hjemme hvis vi ikke finner en løsning.

Det er da vell ikke en selvfølge å bruke skjørt og kjole bursdager, nå får du gi deg.

Bamsen er noe jeg har lovet henne fra før, når jeg hadde råd, og fullt klar over at det ikke er «pedagogisk riktig».

Anonymkode: 3f091...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal få lov til å tro at hun bestemmer her i huset, det gidder jeg ikke å henge meg opp i, men at du kaller mitt barn en drittunge når du ikke har peiling på ståa, finner jeg meg ikke i. Hun pynter seg alltid i bursdager/byturer/fest med fin dongeri, fin jakke og rene joggesko. Hun har aldri fått lov å gå som hun vil på slike ting. Vi har ikke vært i kirke på noen år, etter at kjoler og slik ble uaktuelt for henne, jeg er jo selv klar over at hun ikke kan gå slik hun selv vil til kirk - hun har fått beskjed om at da blir hun hjemme hvis vi ikke finner en løsning.

Det er da vell ikke en selvfølge å bruke skjørt og kjole bursdager, nå får du gi deg.

Bamsen er noe jeg har lovet henne fra før, når jeg hadde råd, og fullt klar over at det ikke er «pedagogisk riktig».

Anonymkode: 3f091...22c

Du skal ikke høre på det anonym skrev. Det er tydelig at du ser og anerkjenner din datters behov, samtidig som du setter grenser. Det er helt topp. Din datter har en god og forståelsesfull mor, som hun vet kommer til å lytte til henne når det er nødvendig senere. Det er tusen ganger mer verdt enn fordomsfulle og sneversynte foreldre uten gangsyn. 

Anonymkode: 3bfb0...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så uhøytidelig og i mot tvungen etikette, at jeg synes man bør få komme i dåp/konfirmasjon og fester generelt, slik man er komfortabel. Eneste er at det er rent og helt. For meg hadde det vært mye viktigere at barnet deltok i mitt barns dåp, enn at jeg hadde vært rigid med tanke på påkledning. Ser ikke problemet med pen jeans og en pen genser/t-skjorte... 

Anonymkode: fb6ad...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal få lov til å tro at hun bestemmer her i huset, det gidder jeg ikke å henge meg opp i, men at du kaller mitt barn en drittunge når du ikke har peiling på ståa, finner jeg meg ikke i. Hun pynter seg alltid i bursdager/byturer/fest med fin dongeri, fin jakke og rene joggesko. Hun har aldri fått lov å gå som hun vil på slike ting. Vi har ikke vært i kirke på noen år, etter at kjoler og slik ble uaktuelt for henne, jeg er jo selv klar over at hun ikke kan gå slik hun selv vil til kirk - hun har fått beskjed om at da blir hun hjemme hvis vi ikke finner en løsning.

Det er da vell ikke en selvfølge å bruke skjørt og kjole bursdager, nå får du gi deg.

Bamsen er noe jeg har lovet henne fra før, når jeg hadde råd, og fullt klar over at det ikke er «pedagogisk riktig».

Anonymkode: 3f091...22c

Dongeribukse er da virkelig ikke noe en bruker i bursdag! I bursdag er det kjole eller skjørt! Stakkars unge som skiller seg ut som den eneste som er pyntet. Du ble kontakte barnevernet;de kan lære deg å tørre å sette grenser for barnet ditt. Du lar jo barnet bestemme om du sier at hvis ikke får hun være hjemme,barnet vil selvsagt heller være hjemme å leke enn å sitte å kjede seg ihjel i kirken i 2 timer. Nok en gang belønner du dårlig oppførsel.

Anonymkode: fd49c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke høre på det anonym skrev. Det er tydelig at du ser og anerkjenner din datters behov, samtidig som du setter grenser. Det er helt topp. Din datter har en god og forståelsesfull mor, som hun vet kommer til å lytte til henne når det er nødvendig senere. Det er tusen ganger mer verdt enn fordomsfulle og sneversynte foreldre uten gangsyn. 

Anonymkode: 3bfb0...6f4

Å bestikke barnet for å få 7 åringen til å gjøre som du vil;viser jo bare nok en gang hvem som bestemmer i huset.

Anonymkode: fd49c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å bestikke barnet for å få 7 åringen til å gjøre som du vil;viser jo bare nok en gang hvem som bestemmer i huset.

Anonymkode: fd49c...e8e

Hun har forklart det. At kjole og skjørt er det eneste som gjelder som pentøy for jenter er rimelig avleggs og krampaktig. 

Anonymkode: 3bfb0...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dongeribukse er da virkelig ikke noe en bruker i bursdag! I bursdag er det kjole eller skjørt! Stakkars unge som skiller seg ut som den eneste som er pyntet. Du ble kontakte barnevernet;de kan lære deg å tørre å sette grenser for barnet ditt. Du lar jo barnet bestemme om du sier at hvis ikke får hun være hjemme,barnet vil selvsagt heller være hjemme å leke enn å sitte å kjede seg ihjel i kirken i 2 timer. Nok en gang belønner du dårlig oppførsel.

Anonymkode: fd49c...e8e

Riktig bruk av barnevernets knappe ressurser! Hva slags bursdager pleier du å være i der deg er kjole-/skjørtplikt. Vær nå heller glad folk ønsker å tilbringe tid med seg, enn å være så opprørt over at noen bruker jeans... 

Anonymkode: fb6ad...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Riktig bruk av barnevernets knappe ressurser! Hva slags bursdager pleier du å være i der deg er kjole-/skjørtplikt. Vær nå heller glad folk ønsker å tilbringe tid med seg, enn å være så opprørt over at noen bruker jeans... 

Anonymkode: fb6ad...902

Dongeribukse i bursdager ser slaskete ut. Be barnet om å kle seg skikkelig i bursdag eller bli hjemme. Å vil hun heller bli hjemme fra bursdagen så lærer hun fort hvem som bestemmer å tar på kjolen i neste bursdag. Verre er det ikke :)

Anonymkode: fd49c...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dongeribukse i bursdager ser slaskete ut. Be barnet om å kle seg skikkelig i bursdag eller bli hjemme. Å vil hun heller bli hjemme fra bursdagen så lærer hun fort hvem som bestemmer å tar på kjolen i neste bursdag. Verre er det ikke :)

Anonymkode: fd49c...e8e

Å kutt nå ut med deg

Anonymkode: 068da...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun vil helst kle seg som en gutt, og 90% av klesskapet hennes samt sko, er fra «gutte»avdelinga. Til og med trusene.

 

Takk for mange gode forslag. Jumpsuit har jeg ikke tenkt på engang, det kan jeg foreslå! Må bestille på nett, sammen med henne, for å ta henne fysisk med i butikk med en avtale om å feks kjøpe noe ordentlig funker ikke. Da ser hun alt annet å nekter hvis vi feks hadde blitt enig om en jumpsuit.

 

Har også vært så upedagogisk å si at hvis hun bruker kjole og slikt i dåpen(i en farge hun liker), skal hun få den dyre bamsen hun har ønsket seg🙄🙄 hun er litt på gli med det. Trøster henne med at det er snakk om 3-4 timer hun må ha dette på. Men vil jo ikke tvinge henne til å være noen hun ikke er, så vi får se om vi kan møtes på halvveien med en jumpsuit. Dere kom jo med masse brae linker til klær jeg ikke har tenkt på en gang! Takk!

Anonymkode: 3f091...22c

Jeg synes ikke du trenger å bestikke henne til å gå med kjole, det er helt greit å gå med bukse. Dere må jo kunne finne en fin bukse og en skjorte eller lignenede hun kan bruke. Og hør ikke på anonym e8e

Anonymkode: 068da...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dongeribukse er da virkelig ikke noe en bruker i bursdag! I bursdag er det kjole eller skjørt! Stakkars unge som skiller seg ut som den eneste som er pyntet. Du ble kontakte barnevernet;de kan lære deg å tørre å sette grenser for barnet ditt. Du lar jo barnet bestemme om du sier at hvis ikke får hun være hjemme,barnet vil selvsagt heller være hjemme å leke enn å sitte å kjede seg ihjel i kirken i 2 timer. Nok en gang belønner du dårlig oppførsel.

Anonymkode: fd49c...e8e

Hvis det er noen i denne tråden som trenger veiledning av bv er det nok ikke hi. Hun ser barnets emosjonelle behov, og etterkommer dem. 

Anonymkode: 3bfb0...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...