Gå til innhold

symptomer på cystocele, fremfall fremre skjedevegg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte mitt første barn i mars -18. Ble igangsatt, etter at vannet ble tatt: normal vaginal fødsel, gikk nokså fort, ble klippet, normal størrelse og hodeomkrets på barnet.

Like etter fødselen var jeg plaget med tyngdefølelse vaginalt, som om jeg hadde en tampong som var i ferd med å falle ut. Ingenting buler ut av skjedeåpningen, men åpningen er veldig vid. Det var ubehagelig, og skremmende siden jeg ikke visste hva det var, men ikke vondt, og hadde full kontroll på urin og avføring. Satte i gang med knipeøvelser 3xdaglig allerede 3. dag etter fødsel, i frykt for at det kunne være et prolaps. Jeg er rimelig sikker på at jeg gjorde knipeøvelsene riktig i begynnelsen (brukte educator knipeveileder i begynnelsen), etterhvert begynte jeg nok å gjøre knipeøvelsene feil da jeg å knipe mer intenst, da ble det nok feil og jeg presset i stedet for å knipe. Mulig jeg trente feil i 4 uker maks. Dette ble oppdaget på kontroll hos gynekolog etter litt over 2 mnd etter fødsel, da ble knipingen korrigert. På kontroll hos gyn. ble det oppdaget en svakhet i fremre skjedevegg, grad 1. Gyn. mente at det så veldig normalt ut, hun mente det kom til å bli helt bra av seg selv, hun mente til og med at jeg kunne trene og gjøre alt som jeg gjorde før fødsel. I ukene før gynekolog kontrollen hadde jeg opplevd litt bedring. Men samme dag som denne kontrollen, merket jeg at jeg var verre igjen, men denne gangen kjentes det annerledes, som om jeg måtte anstrenge meg litt mer for å holde på urinen. Tenkte først at det bare var en bivirkning etter at jeg hadde fått insatt spiral. For halvannen uke siden merket jeg en kraftig forverring igjen, fikk problemer med å gå, kjentes som om jeg var tissetrengt hele tiden. Urinprøve var normal, men fikk selexid pga symptomer u/effekt, fjernet også hormonspiralen, men ingen bedring.

Nå kjennes det ut som om jeg er tissetrengt nesten hele tiden. Om morgenen når jeg våkner kan det være ok, men etter minimalt med fysisk aktivitet setter det i gang, det eneste som hjelper er å ligge stille eller sitte. Jeg har ikke beveget meg mer enn noen hundre meter i strekk den siste uka. Utover ettermiddagene/kveldene blir det verre, jeg klarer ikke å gå/stå normalt. Det hjelper ikke å gå på do, det kjennes like ille rett etter at jeg har tømt blæra. Det kjennes som en slags kiling/kribling i underlivet. Jeg kjenner meg utslitt av å knipe igjen hele tiden, og dette kan jo ikke være bra for blæra. Er redd jeg skal slite ut lukkemuskelen eller noe og at blæren plutselig bare skal gi etter å tømme seg.Foreløpig har jeg ikke merket noen urinlekkasje. Men det er mer en konstant trang/urge, som blir verre v/aktivitet. Legen mener dette er typisk symptom v/cystocele, og anbefaler kun trening av bekkenbunn. Har endelig fått plass hos fysio neste uke. Men jeg syns det er så merkelig at jeg opplevde bedring for så en så plutselig forverring. Er det virkelig normalt å ha det sånn v/cystocele grad 1?

Jeg føler meg totalt handicappet sånn som det er nå, beveger meg ekstremt sakte, unngår å gå ut. Sliter jo med å ta vare på barnet mitt sånn som det er nå. Vurderer å avlyse ferien også, har ingen glede av noen form for aktivitet, gruer meg til å stå opp om morgenen.

Er så fortvilt, er det andre med cystocele som har hatt det sånn?? Er dette et vanlig symptom eller kan det være noe annet??

Anonymkode: 8bd54...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...