Gå til innhold

Gravid for første gang, og trenger litt informationas..!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut av dette her om dagen, og er sannsynligvis omtrent 5 uker på vei. 
Det var overhodet ikke planlagt, har alltid hatt god koll på eggløsning, men grunnet en 5 dagers for tidlig mens forrige måned, en forvirret app, og en uoppmerksom meg, så er resultatet som det er. Abort er uaktuelt. 

Jeg har derfor mange spørsmål, men lurer på om noen kan fortelle meg svaret på disse i første omgang:
(jeg har lest mye rundt men mye ulike svar overalt).

1. Når burde jeg bestille legetime?
2. Burde man ta andre tilskudd av vitaminer enn folsyre?
3. Jeg har en konstant krampeaktig greie i høyre fot, noen ganger i leggen. Kjennes ut som om foten er "stiv" på en måte. Hatt det i 2-3 uker. Noen som vet hva det kan være?
4. Jeg har lest hva jeg kan og ikke kan spise, men lurer fortsatt på om ferske reker, og grillet mat er ok ?
5. Når fortalte dere det til deres nærmeste?

Anonymkode: 2e5d2...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.5.2018 den 16.03, Anonym bruker skrev:

Jeg fant ut av dette her om dagen, og er sannsynligvis omtrent 5 uker på vei. 
Det var overhodet ikke planlagt, har alltid hatt god koll på eggløsning, men grunnet en 5 dagers for tidlig mens forrige måned, en forvirret app, og en uoppmerksom meg, så er resultatet som det er. Abort er uaktuelt. 

Jeg har derfor mange spørsmål, men lurer på om noen kan fortelle meg svaret på disse i første omgang:
(jeg har lest mye rundt men mye ulike svar overalt).

1. Når burde jeg bestille legetime?
2. Burde man ta andre tilskudd av vitaminer enn folsyre?
3. Jeg har en konstant krampeaktig greie i høyre fot, noen ganger i leggen. Kjennes ut som om foten er "stiv" på en måte. Hatt det i 2-3 uker. Noen som vet hva det kan være?
4. Jeg har lest hva jeg kan og ikke kan spise, men lurer fortsatt på om ferske reker, og grillet mat er ok ?
5. Når fortalte dere det til deres nærmeste?

Anonymkode: 2e5d2...2da

Kan ikke svare på alt, men noe

1. Jeg ringte da jeg fant det ut, men fikk time i uke 10 mener jeg 🤔

2. Lurt å ta omega 3 med D vitamin. Det fikk i hvertfall jeg beskjed om :)

3. Hakke peil

4. Hørt ferske reker ikke er bra, men jeg kan ha hørt feil. Står om det på helsenorge :) grillet mat tviler jeg ikke er no problem, så lenge det er godt stekt.

5. Fortalte foreldrene våre med en gang (mener jeg var i uke 4) og sjefen. Men vi klarte å vente til uke 12 med resten :)

 

Håper du får flere svar enn fra meg, men håper jeg hjalp litt 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Reker er en gammel myte som har blitt avkreftet for lengst. De trodde at reker, nøtter og jordbær under svangerskapet kunne føre til mer allergi hos barnet. Det har vist seg at det i realiteten er snarere tvert imot! :-) Så spis reker og kos deg. Ferske reker er helt prima, og sunt og bra nå i svangerskapet 😊😊 

Grillmat har jeg aldri hørt noe om... Forhold deg til matportalen, står det ikke der kan du spise det

Anonymkode: 318c2...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎05‎.‎2018 den 16.03, Anonym bruker skrev:

Jeg fant ut av dette her om dagen, og er sannsynligvis omtrent 5 uker på vei. 
Det var overhodet ikke planlagt, har alltid hatt god koll på eggløsning, men grunnet en 5 dagers for tidlig mens forrige måned, en forvirret app, og en uoppmerksom meg, så er resultatet som det er. Abort er uaktuelt. 

Jeg har derfor mange spørsmål, men lurer på om noen kan fortelle meg svaret på disse i første omgang:
(jeg har lest mye rundt men mye ulike svar overalt).

1. Når burde jeg bestille legetime?
2. Burde man ta andre tilskudd av vitaminer enn folsyre?
3. Jeg har en konstant krampeaktig greie i høyre fot, noen ganger i leggen. Kjennes ut som om foten er "stiv" på en måte. Hatt det i 2-3 uker. Noen som vet hva det kan være?
4. Jeg har lest hva jeg kan og ikke kan spise, men lurer fortsatt på om ferske reker, og grillet mat er ok ?
5. Når fortalte dere det til deres nærmeste?

Anonymkode: 2e5d2...2da

1.Legetime kan du bestille nå og få rundt uke 10 mener jeg.

2.Omega 3 er lurt, og å passe på å få i deg nok jod.

3. Aner ikke. Må du ligge i ro med foten, eller klarer du å bevege på den? mosjon er uansett ikke feil.

4. Ser du har fått svar på det, hadde ikke hatt peiling uansett ;) Har for øvrig aldri hørt at man ikke kan spise ferske reker eller grillmat, bare at kjøtt skal være ordentlig stekt.

5. Første gang fortalte jeg det til mamma veldig tidlig. Andre gang fortalte jeg det til mamma i uke 8 ca. 3. gang fortalte jeg det til mamma i uke 5-6. Mistet 2 uker etterpå, så veldig glad for at mamma visste det.

Har fortalt det til nærmeste venninne også ganske tidlig. Øvrig av nærmeste venner og familie har fått vite det rundt uke 8-10. Resten av byen, jobben og lignende. har fått vite det rundt uke 10-12. Valgte å si det ganske tidlig i siste svangerskap, da jeg ble veldig dårlig, og måtte ha flere pauser på jobben.

Anonymkode: ef7b7...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...