Gå til innhold

Hva syns dere om 17.mai... egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i faen skal alt være mitt ansvar!? Jeg jobber tredelt turnus og er utslitt i bunnen. Så skal man vaske og stryke og brette og bake bare fordi det er 17.mai.. dvs JEG må gjøre alt.. inntil den dagen han jeg bor med begynner å ta litt ansvar er det min fulle rett å hate 17.mai! Ungene mine lider ingen nød! 

Anonymkode: e6c54...3a0

Kanskje fordi det er du som er voksen og er ansvarlig for å skape gode minner for barna dine. At du har valgt en latsabb til pappa er ikke barna sin feil. Og hvis du tror at ikke ungene merker at du hater 17 mai, så tar du grundig feil.

Anonymkode: 4b6a1...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fin dag så langt🇳🇴😊

Frokost i 8 tiden( akkurat som en vanlig søndag)påkledning av 2 barn og pakking av stellebag. Buss til byen og se barnetog kl.9.30. Etter barnetoget spiste vi kake/vaffel med svigers før vi fikk for å se borgertoget. Etter borgertoget var  det første buss hjem. Nå er det bare kos og avslapping resten av dagen😊 nettopp spist en is hjemme før vi litt senere skal grille. Fortsatt bare oss 4😊

Stresser sjelden/aldri på 17 mai. Og har lite avtaler. Nå har jeg bare bhgbarn, så det kan forandre seg når de begynner på skolen.

Anonymkode: c3359...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i faen skal alt være mitt ansvar!? Jeg jobber tredelt turnus og er utslitt i bunnen. Så skal man vaske og stryke og brette og bake bare fordi det er 17.mai.. dvs JEG må gjøre alt.. inntil den dagen han jeg bor med begynner å ta litt ansvar er det min fulle rett å hate 17.mai! Ungene mine lider ingen nød! 

Anonymkode: e6c54...3a0

Fordi du er den voksne? At du har valgt deg en udugelig mann bør jo ikke gå ut over ungene. 

Selvsagt lider de nød om det er stress og kjeft hver 17 mai morgen og meltdown pga utslitte barn hver kveld. Hva slags minner skaper dere for ungene? 

Og altså, de fleste av oss jobber. Likevel klarer vi å organisere 17 mai uten å slite oss ut. 

Anonymkode: 22bce...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 11.19, Anonym bruker skrev:

Det er nok bare jeg som er 17.mai grinchen 😅😅

HI

Anonymkode: 36d22...7a2

Nei ikke bare du. Enig. Hvis jeg kunde hadde jeg slappet av med kake til noe på TV:n som noen skriver.

Anonymkode: 5d83c...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Petra Prøvedukke skrev:

Synes det er litt trist å lese at så mange ikke liker 17. mai. 

Tenk på hvor heldige vi er som kan feire en så folkelig nasjonaldag, uten en eneste militærparade og som et fullstendig fritt folk. Norges måte å feire nasjonaldagen på, er nokså unik. I Norge feirer vi friheten, på barnas premisser. Barna, framtida vår, får juble og feire landet vårt, ikledd sin fineste stas. 

Jeg er redd for at vi faktisk har det i overkant godt her til lands, siden vi ikke engang setter pris på å kunne feire nasjonaldagen i frihet. Det er neimen ingen selvfølge. 

Men kjære deg.... tror alle setter pris på disse sakene du nevner her. Med hva i all verden har frihet med dugnader, bunader og alt annet mas å gjøre som er denne dagen? Problemet er at det er skapt noe som bare blir til stress for folk.

Anonymkode: 5d83c...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære deg.... tror alle setter pris på disse sakene du nevner her. Med hva i all verden har frihet med dugnader, bunader og alt annet mas å gjøre som er denne dagen? Problemet er at det er skapt noe som bare blir til stress for folk.

Anonymkode: 5d83c...4ce

Regner med det er dugnad som er hovedproblemet. Mitt spørsmål er da: hvem skulle ellers sørge for fellesarrangement, pølser og is, kaffe og kaker? Rekkefølgen i toget, tale for dagen? 

Bunad er overhodet ikke mas. Skjorta kan strykes lenge i forveien, det tar noen små minutter ekstra å kle på, ellers ingen problem. 

Alt annet mas blir nøyaktig hva du selv gjør det til. 

Derfor fatter jeg ikke hva det er som er så stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje fordi det er du som er voksen og er ansvarlig for å skape gode minner for barna dine. At du har valgt en latsabb til pappa er ikke barna sin feil. Og hvis du tror at ikke ungene merker at du hater 17 mai, så tar du grundig feil.

Anonymkode: 4b6a1...660

Gode minner avhenger ikke av mors ferdigheter som husmor, altså. Vasking, baking, stryking og pynting driter da ungene i. De er da mer lykkelige med strykefrie joggebukser og en glad mamma.

Anonymkode: 3a690...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Regner med det er dugnad som er hovedproblemet. Mitt spørsmål er da: hvem skulle ellers sørge for fellesarrangement, pølser og is, kaffe og kaker? Rekkefølgen i toget, tale for dagen? 

 

Fellesarrangementet er da virkelig ikke noe å trakte etter. De store fellesarrangementene er det jo lag og foreninger, eller skoleklasser, som tjener penger på fordi de ønsker det. Selv forlot jeg arrangementet etter 15 minutter. (To korps og 700 unger i en diger idrettshall er ikke min oppfatning av "kos") 

Tog-orden og tale for dagen bestemmes da av kommunens 17.mai-komité; et utvalg som ikke har noe med FAU eller dugnadsgruppa å gjøre.

Anonymkode: 3a690...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at vi har gjort nasjonaldagen vår om til et paradeløp av forventninger som mange ikke klarer å følge med på.

Og det skaper frustrasjon.

Man kan likevel glede seg over alle de tingene du nevner her.. 

HI

Anonymkode: 36d22...7a2

Støttes! 

Anonymkode: 3a690...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fellesarrangementet er da virkelig ikke noe å trakte etter. De store fellesarrangementene er det jo lag og foreninger, eller skoleklasser, som tjener penger på fordi de ønsker det. Selv forlot jeg arrangementet etter 15 minutter. (To korps og 700 unger i en diger idrettshall er ikke min oppfatning av "kos") 

Tog-orden og tale for dagen bestemmes da av kommunens 17.mai-komité; et utvalg som ikke har noe med FAU eller dugnadsgruppa å gjøre.

Anonymkode: 3a690...c72

I den kommunen jeg bor i, er det minst 7 tog i forskjellige bygder. Tror du virkelig det er kommunen som organiserer dette???

Anonymkode: e8af9...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I den kommunen jeg bor i, er det minst 7 tog i forskjellige bygder. Tror du virkelig det er kommunen som organiserer dette???

Anonymkode: e8af9...7c1

Det er minst 7 bygder her også. Den største med to store barneskoler, mange barnehager, ungdomsskole og videregående; to korps, samt politiet og en militærforlegning som går i toget. Flaggborgen er 17.maikomiteen som består av folk fra bl a kommunestyret, samt et antall tillitsvalgte foreldre fra ungdomsskolen. Ordføreren må også delta i komiteen. Så det blir ikke bestemt lokalt, nei. 

De mindre bygdene organiserer det bl a gjennom velforeninger. Det er heller ikke så umenneskelig mye å gjøre der, fordi det er færre folk til sammen. Men dette kan gjøres på både kloke og dumme måter; den ene bygda gir kun totimers dugnadsvakter, ingen "får lov" å ta mer enn to timer hver. Men det betyr jo at 200 mennesker har meldt seg på, fordi de risikerer så lite ved å bidra. 

Anonymkode: 3a690...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gode minner avhenger ikke av mors ferdigheter som husmor, altså. Vasking, baking, stryking og pynting driter da ungene i. De er da mer lykkelige med strykefrie joggebukser og en glad mamma.

Anonymkode: 3a690...c72

Nei, men det avhenger av at mamma ikke er kvinsur på pappa

Anonymkode: 4b6a1...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men det avhenger av at mamma ikke er kvinsur på pappa

Anonymkode: 4b6a1...660

Dårlige relasjoner er begges ansvar.

Anonymkode: 3a690...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dårlige relasjoner er begges ansvar.

Anonymkode: 3a690...c72

Selvfølgelig, men det er sånn at begge trenger å oppføre seg barnslig

Anonymkode: 4b6a1...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig, men det er sånn at begge trenger å oppføre seg barnslig

Anonymkode: 4b6a1...660

Lettere å ikke "oppføre seg barnslig" hvis man selv er lat og selv er skyld i de problemene som er oppstått. 

Anonymkode: 3a690...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17. mai! Bunader, tog, korps, lunsjer (jo fler jo bedre og arrangerer det gjerne også), skolearrangement er toppen. På kvelden slapper vi av, glade og slitne. Jeg er en av raringene som til og med liker å stå i bod (sosialt og glade folk man ikke treffer så ofte). Herlig😀

Anonymkode: e739f...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fellesarrangementet er da virkelig ikke noe å trakte etter. De store fellesarrangementene er det jo lag og foreninger, eller skoleklasser, som tjener penger på fordi de ønsker det. Selv forlot jeg arrangementet etter 15 minutter. (To korps og 700 unger i en diger idrettshall er ikke min oppfatning av "kos") 

Tog-orden og tale for dagen bestemmes da av kommunens 17.mai-komité; et utvalg som ikke har noe med FAU eller dugnadsgruppa å gjøre.

Anonymkode: 3a690...c72

I kommunen der jeg bor er det ikke noen kommunal komité, nei. Vi er nærmere 35 000 innbyggere. Det er både by og bygd, og mange  lokale 17. maikomiteer. I vår del av kommunen er det foreldre til alle barna på 5. trinn på den største skolen som er ansvarlige for dag-arrangementet. Den andre skolen er 1-4-skole. 

Dette vet vi da, som foreldre, fra ungene begynner på skolen i  1. trinn. Det vil si at man hsr god tid til å forberede seg. Da vår eldste gikk i 5. var jeg med på rigg og rydd. Det vil si at jeg ikke hadde noe ansvar i løpet av tiden arrangementet pågikk, bortsett fra at jeg også dette året var i FAU og dermed flaggbærer i toget. Da neste gikk i 5., var jeg "togsjef", og hadde ansvar for at toget var riktig oppstilt og at alle gikk på sin plass i rekkefølgen. Vi har stopp ved et av stedets sykehjem, og der var jeg også ansvarlig for å geleide toget riktig vei. Så var mitt ansvar over, for der toget endte, hadde jeg medarbeidere som loset de ulike delene av toget til riktig stoppested. To møter i forkant begge årene. Noen timers arbeid 16. og 17. med rigg og rydd, og skal vi si tre-fire timer totalt som "togsjef". Vet du, det kan jeg ofre for at alle skal få en fin nasjonaldagsfeiring. To år i komité, til sammen, alt innberegnet, et par dagsverk. 

Absolutt null stress. 

Fellesarrangementet er hyggelig, jo. Man prater med folk, kanskje man kommer i snakk med folk man ikke kjenner, kanskje får man en prat med noen det er lenge siden man har møtt. Kaffe og flotte hjemmebakte kaker. 

Så er det plutselig over, og fra ved 3-tida kan man nytte og nyte dagen akkurat som man vil. 

Igjen, null stress. 

Inntekt fra salg av kaffe og kaker går til skolekorpset. Super ordning! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat 17 mai elsker jeg! Gleder meg masse! Det er en dag som er verdt å feire ❤️

Andre dager jeg ikke liker er heller julaften- vi skal gi hverandre gaver uten at vi egentlig har en grunn til det, vi stresser en mnd før, vi spiser fet mat osv. Og vi vet jo nesten ikke hvorfor vi feirer... 

Liker påske og, men grunnen til at vi feirer påske er jo og helt fraværende. Få går i kirke, holder de andre kristne tradisjoner. 

17 mai er jo bursdagen til verdens beste land! Det må jo feires!!

Anonymkode: 42579...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

det ar vært en fantastisk dag. Noe stresstopper, men jevnt over helt supert 😁

Håper dere har kost dere

HI

 

 

Anonymkode: 36d22...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lettere å ikke "oppføre seg barnslig" hvis man selv er lat og selv er skyld i de problemene som er oppstått. 

Anonymkode: 3a690...c72

Men det hjelper ikke ungene

Anonymkode: 4b6a1...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår fast at min 17. mai nå har vart i 19 timer, hvorav åtte av dem i bunad, og vært fortreffelig fra ende til annen. Fineste dagen i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i faen skal alt være mitt ansvar!? Jeg jobber tredelt turnus og er utslitt i bunnen. Så skal man vaske og stryke og brette og bake bare fordi det er 17.mai.. dvs JEG må gjøre alt.. inntil den dagen han jeg bor med begynner å ta litt ansvar er det min fulle rett å hate 17.mai! Ungene mine lider ingen nød! 

Anonymkode: e6c54...3a0

Ja, "bare" fordi det er 17. mai. Det er nemlig ingenting "bare" med det. Og hvorfor er du så dårligfungerende? "JEG må gjøre alt" - huff, som du sutrer. De som er aleneforeldre fikser det alt det der, selv om de også jobber fullt, og de fikser det uten problemer. Vaske og stryke og brette og bake og i tillegg glede seg, faktisk.

Anonymkode: 0a092...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i faen skal alt være mitt ansvar!? Jeg jobber tredelt turnus og er utslitt i bunnen. Så skal man vaske og stryke og brette og bake bare fordi det er 17.mai.. dvs JEG må gjøre alt.. inntil den dagen han jeg bor med begynner å ta litt ansvar er det min fulle rett å hate 17.mai! Ungene mine lider ingen nød! 

Anonymkode: e6c54...3a0

Så trist for barna at 17.mai skal være en sånn dag...:/

Altså det er mange som er alene med barn og jobber her som klarer å få til en fin 17.mai for seg selv og for ungene.

Her har vi vært i byen, gått i barnetog, sett folketog, spist is, lekt på skolen, vært på lunsj hos venner. Så dro vi hjem og grillet og spiste mer is med besteforeldre. Ingen stress, bare moro. 

Er jeg som må stå for alt her også, hver dag, hele året, men man trenger jo ikke vente med alt til site liten. Og syns du det er så grusomt å bake så gjør du ikke det.

Anonymkode: 78303...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ein nydeleg 17. mai! 

Ungane strålte i kapp med sola, og fekk i seg store mengder is etter å ha gått i tog. Mannen min åt så mykje heimelaga kake at han sovna i ein solstol før kl 18. 🇳🇴

Endret av Nordisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mai er helt greit 😊 Barnetoget begynner ikke før 10 og da rekker vi d fint. Spiser litt pølse og is i byen, drar hjem å skifter til lett sommertøy også drar vi på skolen. Der er det litt kaker og mer is, skravling og unger som leker.

Vi stresser ikke med noe som helst. 

Så drar vi til svigers å griller og spiser litt kake:)

Har aldri følt at jeg må noe som helst på 17 mai. Gjør ting i vårt tempo. Hadde ikke dratt på skolen hvis vi ikke hadde orket ect.

Men har forståelse for at folk opplever det veldig forskjellig.

Anonymkode: acb9f...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...