Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Ønsker meg bunad fra det området mormor kom fra. Hva ville være naturlig? Hardanger? Nordhordland? Anonymkode: 2e3b7...4b7
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Etter litt googling tror jeg det er indre nordhordalandsbunad som hosanger hører til https://www.norskflid.no/bunad/bunader/hordaland/nordhordland-indre-festbunad/ http://www.bunadogstakkastovo.no/BUNADER/DAMEBUNADER/Nordhordlandsbunad-Dame Anonymkode: 28c0f...baf
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 Hosanger ligger jo langt fra Hardanger, da, det er på Osterøy.... Det finnes forøvrig en egen variant av norhordlandsbunaden som kalles Osterøybunad. Det er kanskje den samme som indre nordhordland, eller så er det en variant av den igjen. Anonymkode: 81d84...0ff
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hosanger ligger jo langt fra Hardanger, da, det er på Osterøy.... Det finnes forøvrig en egen variant av norhordlandsbunaden som kalles Osterøybunad. Det er kanskje den samme som indre nordhordland, eller så er det en variant av den igjen. Anonymkode: 81d84...0ff Den er jo nydelig... Anonymkode: 2e3b7...4b7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #5 Skrevet 14. mai 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Ønsker meg bunad fra det området mormor kom fra. Hva ville være naturlig? Hardanger? Nordhordland? Anonymkode: 2e3b7...4b7 Osterøy bunad, ganske lik Nordhordalandsbunad. Hardangerbunad blir ikke brukt på Osterøy. Hilsen fra en i nabobygden til Hosanger. Anonymkode: c4bd5...916
skjotta Skrevet 14. mai 2018 #6 Skrevet 14. mai 2018 På 13.5.2018 den 20.38, Anonym bruker skrev: Den er jo nydelig... Anonymkode: 2e3b7...4b7 Men vil du ha bunad fra der mormor kommer fra, eller bare en du synes er nydelig? (For all del, jeg er ikke noe bunadpoliti, velg den du vil ha, men innrøm at du valgte den fordi du liker den 😉)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #7 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, skjotta skrev: Men vil du ha bunad fra der mormor kommer fra, eller bare en du synes er nydelig? (For all del, jeg er ikke noe bunadpoliti, velg den du vil ha, men innrøm at du valgte den fordi du liker den 😉) Jeg husker at mormor gikk med en bunad da jeg var liten, og at hun var så fin. Men stakken og livet er kommet bort; og mamma vet ikke hva selve bunaden "het". Hun sier bare at den kom fra Hosanger, så jeg er like langt. Men jeg har fortsatt noen bringeduker og broderte belter etter henne (og bestemora hennes!) og vil gjerne bruke de draktdelene til en bunad fra samme sted. Sånn at det blir riktig. Vi har ikke gode bilder av den heller, men jeg prøver å legge ved ett. Hun vekslet mellom å ha det forkleet dere ser her og et hvitt et med noe hullemønster nede. Inni hodet mitt husker jeg det som Hardangersøm, men jeg vet ikke. Så, folkens: er dette Osterøybunad? Eller noe annet? Anonymkode: 2e3b7...4b7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #8 Skrevet 14. mai 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg husker at mormor gikk med en bunad da jeg var liten, og at hun var så fin. Men stakken og livet er kommet bort; og mamma vet ikke hva selve bunaden "het". Hun sier bare at den kom fra Hosanger, så jeg er like langt. Men jeg har fortsatt noen bringeduker og broderte belter etter henne (og bestemora hennes!) og vil gjerne bruke de draktdelene til en bunad fra samme sted. Sånn at det blir riktig. Vi har ikke gode bilder av den heller, men jeg prøver å legge ved ett. Hun vekslet mellom å ha det forkleet dere ser her og et hvitt et med noe hullemønster nede. Inni hodet mitt husker jeg det som Hardangersøm, men jeg vet ikke. Så, folkens: er dette Osterøybunad? Eller noe annet? Anonymkode: 2e3b7...4b7 Livet ser ut som Osterøybunad/Norhordalansbunad, men mangler noen søljer og perler. Det brukes hvit forkle til festbunaden, så forklet på dette bilde ser ut som om det kan høre til vinterbunaden til Nordhordaland. Hosanger var egen kommune i gamledager sammen med deler av Ostereidet (Nordhordaland), så mulig det er Norhordalandsbunad og ikke Osterøybunad som også heter Haus bunad. Haus er på andre siden av Osterøy. Så var det ofte slik før i tiden at man arvet litt ulike bunadsdeler og brukte det msn hadde. Mulig det er derfor livet, skjorten, bringduk og belte hører til festdrakter og forkle til vinterbunaden. Anonymkode: c4bd5...916
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #9 Skrevet 14. mai 2018 Norhordalandsbunad https://www.google.com/search?source=hp&ei=xPz5WuzJM4KusQHiibaIDw&q=nordhordlandsbunad&oq=norhor&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.1.0i10l5.2659.4864..5928...0....125.434.5j1......0....1.......3..0j41j0i131.GNegRF1%2BfyM%3D#imgrc=HvowbWiEbb4qrM: Osterøy bunad https://www.google.com/search?source=hp&ei=Bv35WsJ_h5WaBbH5n5AG&q=hausbunad&oq=haus&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.3.0l5.1631.2721..5563...0....172.364.3j1......0....1.......3..41j0i131.g%2BXKusZzFYc%3D#imgrc=Hm8HKuj3CTD5gM: De er veldig like, men den fra Osterøy har noe perlebroderi på vesten som Norhordalandsbunaden ikke har. Vinterbunad Norhordaland; https://www.google.com/search?source=hp&ei=ev35Wu3OBMH7swHDtbboAg&q=vinterbunad+nordhordland&oq=vinterbun&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.3.0l5.1784.5051..7383...0....66.563.9......0....1.......3..41j0i131.PSCwZg%2F8MmY%3D#imgrc=mFTRPeWtoq8PaM: Anonymkode: c4bd5...916
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Livet ser ut som Osterøybunad/Norhordalansbunad, men mangler noen søljer og perler. Det brukes hvit forkle til festbunaden, så forklet på dette bilde ser ut som om det kan høre til vinterbunaden til Nordhordaland. Hosanger var egen kommune i gamledager sammen med deler av Ostereidet (Nordhordaland), så mulig det er Norhordalandsbunad og ikke Osterøybunad som også heter Haus bunad. Haus er på andre siden av Osterøy. Så var det ofte slik før i tiden at man arvet litt ulike bunadsdeler og brukte det msn hadde. Mulig det er derfor livet, skjorten, bringduk og belte hører til festdrakter og forkle til vinterbunaden. Anonymkode: c4bd5...916 Ser du skriver at hun også hadde et hvit forkle med hardangersøm, det stemmer helt. Er det som hører til både Osterøybunaden og Norhordalandsbunaden. Anonymkode: c4bd5...916
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Livet ser ut som Osterøybunad/Norhordalansbunad, men mangler noen søljer og perler. Det brukes hvit forkle til festbunaden, så forklet på dette bilde ser ut som om det kan høre til vinterbunaden til Nordhordaland. Hosanger var egen kommune i gamledager sammen med deler av Ostereidet (Nordhordaland), så mulig det er Norhordalandsbunad og ikke Osterøybunad som også heter Haus bunad. Haus er på andre siden av Osterøy. Så var det ofte slik før i tiden at man arvet litt ulike bunadsdeler og brukte det msn hadde. Mulig det er derfor livet, skjorten, bringduk og belte hører til festdrakter og forkle til vinterbunaden. Anonymkode: c4bd5...916 Ja, det var akkurat sånn med henne: gamle slektningers og avdøde slektningers ting endte hos henne, så hun hadde ikke sydd disse selv. Men hun kopierte dem innimellom og broderte belter og bringeduker selv også. Anonymkode: 2e3b7...4b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå