Gå til innhold

Reise uten gyldig fravær fra skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei ! Vi har bestemt oss til å reise en uke i begynelsen av juni ( vi kan ikke ta ferie etter det ... pga jobb ) . Jeg har søkt permisjon fra skolen for 6 dager , fikk avslag 😰. Jeg visste ikke at det er så vanskelig å ta fri på skolen i noen dager . Vi har kjøpt flybilletene allerede . Er det noen som har reist allikevel ?! På forhånd takk for svar ! 

 

 

Anonymkode: f3ce1...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som reiser likevel, det skjer ingenting. Hvis ikke det er en vane, selvsagt.

Dårlig signal du sender til barnet - at skolen er uviktig og at man bare kan ta seg til rette som det passer hver familie best. 

Anonymkode: 18e05...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer og vet at det er strenge regler for å få fri. 

Men tenk, av årets 365 dager, er det kun 190 skoledager. Da kan ferier planlegges når barna har fri. 

De fleste som får ugyldig fravær, skjer det ingenting. Med mindre barnet har over 10 dager ugyldig fravær. Da kan rektor kalle inn til møte. Ved 14 dager ugyldig fravær mister barnet skoleplassen sin. I hvert fall det som har skjedd på skolen jeg jobber. 

Det sender litt dårlige signaler til ungen om at det er greit å ta seg ugyldig fravær. 

Jeg får ofte meldinger fra foreldre som melder barnet syk. Spør barnet når de kommer tilbake om hvordan formen er, får ofte svar "jeg har ikke vært syk, vi var på hytta vi". Da lærer jo barnet at det er greit å lyve.. Sier ikke at du har gjort det, men dette var et eksempel. 

Anonymkode: f5e54...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er barnet? Det er jo litt viktig, om de har mange viktige eksamener akkurat i den tiden.

Snakk med lærer, si at du er klar over at dere har fått avslag på permisjon, men at dere blir å reise likevel, hør om dere kan få oppgaver dere kan jobbe med.

Anonymkode: 2a09c...9e2

Lenke til kommentar