Gå til innhold

Reise uten gyldig fravær fra skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei ! Vi har bestemt oss til å reise en uke i begynelsen av juni ( vi kan ikke ta ferie etter det ... pga jobb ) . Jeg har søkt permisjon fra skolen for 6 dager , fikk avslag 😰. Jeg visste ikke at det er så vanskelig å ta fri på skolen i noen dager . Vi har kjøpt flybilletene allerede . Er det noen som har reist allikevel ?! På forhånd takk for svar ! 

 

 

Anonymkode: f3ce1...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som reiser likevel, det skjer ingenting. Hvis ikke det er en vane, selvsagt.

Dårlig signal du sender til barnet - at skolen er uviktig og at man bare kan ta seg til rette som det passer hver familie best. 

Anonymkode: 18e05...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer og vet at det er strenge regler for å få fri. 

Men tenk, av årets 365 dager, er det kun 190 skoledager. Da kan ferier planlegges når barna har fri. 

De fleste som får ugyldig fravær, skjer det ingenting. Med mindre barnet har over 10 dager ugyldig fravær. Da kan rektor kalle inn til møte. Ved 14 dager ugyldig fravær mister barnet skoleplassen sin. I hvert fall det som har skjedd på skolen jeg jobber. 

Det sender litt dårlige signaler til ungen om at det er greit å ta seg ugyldig fravær. 

Jeg får ofte meldinger fra foreldre som melder barnet syk. Spør barnet når de kommer tilbake om hvordan formen er, får ofte svar "jeg har ikke vært syk, vi var på hytta vi". Da lærer jo barnet at det er greit å lyve.. Sier ikke at du har gjort det, men dette var et eksempel. 

Anonymkode: f5e54...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er barnet? Det er jo litt viktig, om de har mange viktige eksamener akkurat i den tiden.

Snakk med lærer, si at du er klar over at dere har fått avslag på permisjon, men at dere blir å reise likevel, hør om dere kan få oppgaver dere kan jobbe med.

Anonymkode: 2a09c...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 7 år , går i andre klasse . Jeg har allerede snakket både med læren og rektoren . Prøvde å forklare at vi visste ikke at det er så vanskelig å få noen dager fri fra skolen og det blir kun denne gangen . Selvfølgelig at jeg har tenkt at han skal gjøre alle leksene for uka vi blir borte . Jeg tenker også at det blir feil å reise siden vi fikk avslag , selvfølgelig at det er greit å følge reglene . Reglene er til alle ! 

Noen ganger er så vanskelig å velge ... 

Anonymkode: f3ce1...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skal barnet være hele sommeren om dere skal jobbe? Dere skal virkelig ikke ha en eneste uke fri de 8-9 ukene det er skoleferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ferie 2 uker i july  , ikke faren hans .Og det blir litt tid med besteforeldrene .  Og vi vil gjerne reise alle tre. 

Anonymkode: f3ce1...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på sommerferie ! Slik at vi kan reise ( være sammen som familie ) . 

Anonymkode: f3ce1...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ha ferie 2 uker i july  , ikke faren hans .Og det blir litt tid med besteforeldrene .  Og vi vil gjerne reise alle tre. 

Anonymkode: f3ce1...739

At dere ikke får en eneste uke ferie sammen i løpet av sommeren er ganske vanskelig å tro. Mange ønsker å dra utenom ferier fordi det er billigere, men om alle skal reise når det passer en selv best blir det håpløst for skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis! Det går bra! Barnet er lite, det er ikke mye de lærer på seks dager i juni. Det nærmer seg skoleslutt og er sikkert mest repetisjon. Gjør lekser og kos dere. Ugyldig fravær blir slettet når de begynner på ungdomsskolen,  sa skolen til meg.

Anonymkode: c79ee...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reis! Det går bra! Barnet er lite, det er ikke mye de lærer på seks dager i juni. Det nærmer seg skoleslutt og er sikkert mest repetisjon. Gjør lekser og kos dere. Ugyldig fravær blir slettet når de begynner på ungdomsskolen,  sa skolen til meg.

Anonymkode: c79ee...f79

 

Nei, hvorfor ta hensyn til andre? La oss alle gjøre som det passer oss selv best. Fikk ikke fri i jula? Ingen problemer, bare ta egenmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som lærer og vet at det er strenge regler for å få fri. 

Men tenk, av årets 365 dager, er det kun 190 skoledager. Da kan ferier planlegges når barna har fri. 

De fleste som får ugyldig fravær, skjer det ingenting. Med mindre barnet har over 10 dager ugyldig fravær. Da kan rektor kalle inn til møte. Ved 14 dager ugyldig fravær mister barnet skoleplassen sin. I hvert fall det som har skjedd på skolen jeg jobber. 

Det sender litt dårlige signaler til ungen om at det er greit å ta seg ugyldig fravær. 

Jeg får ofte meldinger fra foreldre som melder barnet syk. Spør barnet når de kommer tilbake om hvordan formen er, får ofte svar "jeg har ikke vært syk, vi var på hytta vi". Da lærer jo barnet at det er greit å lyve.. Sier ikke at du har gjort det, men dette var et eksempel. 

Anonymkode: f5e54...92f

På enhver arbeidsplass er det mulig å ta ferie utenom fellesferien. Det er dessuten svært stor prisforskjell på å reise i fellesferie kontra på et annet tidspunkt i løpet av året. Ønsker vi å ta en uke ferie midt i skoleåret, og det ikke har vært mye sykdom eller fravær det semesteret, ja da tar vi det. 

 

 

Anonymkode: 5f035...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, HeiteH skrev:

 

Nei, hvorfor ta hensyn til andre? La oss alle gjøre som det passer oss selv best. Fikk ikke fri i jula? Ingen problemer, bare ta egenmelding.

Det er ikke sammenliknbart.

Anonymkode: 5f035...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, HeiteH skrev:

At dere ikke får en eneste uke ferie sammen i løpet av sommeren er ganske vanskelig å tro. Mange ønsker å dra utenom ferier fordi det er billigere, men om alle skal reise når det passer en selv best blir det håpløst for skolen.

Håpløst for skolen? Ja, stakkar skolen.

Anonymkode: 5f035...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet er 7 år , går i andre klasse . Jeg har allerede snakket både med læren og rektoren . Prøvde å forklare at vi visste ikke at det er så vanskelig å få noen dager fri fra skolen og det blir kun denne gangen . Selvfølgelig at jeg har tenkt at han skal gjøre alle leksene for uka vi blir borte . Jeg tenker også at det blir feil å reise siden vi fikk avslag , selvfølgelig at det er greit å følge reglene . Reglene er til alle ! 

Noen ganger er så vanskelig å velge ... 

Anonymkode: f3ce1...739

Reis! Skolene må avslå søknaden for å selv følge regelverket, men du gir dem bare beskjed om at dere kommer til å reise likevel og at lekser blir gjort mens dere er borte.

Anonymkode: 5f035...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sammenliknbart.

Anonymkode: 5f035...f35

En ubegrunnet påstand er null verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håpløst for skolen? Ja, stakkar skolen.

Anonymkode: 5f035...f35

Sånne som deg er grunnen til at mange unger har elendige holdninger. Null respekt for andre.

Anonymkode: 193ab...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2018 den 2.17, Anonym bruker skrev:

Håpløst for skolen? Ja, stakkar skolen.

Anonymkode: 5f035...f35

Det må være det dummeste jeg har lest i dag. Og det er medregnet innlegget av hun som begynte å gråte da hun fikk Polen-tur av mannen. 

Anonymkode: 18e05...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ha reist. Greit skolen er viktig, men det er også viktig å kunne tilbringe kvalitets tid sammen.


Etter som jeg har forstått så ble de reglene opprettet fordi mange fra andre kulturer tok barna ut av skolen i lengre tid og de ble hengende etter. Dessverre så ser det nå ikke ut som om de reglene har hjulpet så mye enda på nye landsmenn, for de tar fortsatt barna ut av skolen i lengre tid for å reise ut av landet. I klassen til min sønn har jeg hørt om følgende: "Religiøs feiring i hjemlandet.", "Reist 3 uker til England for å møte familie fra hjemlandet", "Besøke familie i Tyskland" osv. Så ironisk nok så virker det som om det IKKE er noe problem å få fri, selv om dette er elever som henger langt bak i mange fag, så da ser jeg ikke problemet med å skulle ta mitt barn fri en og annen sjelden gang. Reglene bør være lik for alle.  

Anonymkode: 5dbe0...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville bare ha reist. Greit skolen er viktig, men det er også viktig å kunne tilbringe kvalitets tid sammen.


Etter som jeg har forstått så ble de reglene opprettet fordi mange fra andre kulturer tok barna ut av skolen i lengre tid og de ble hengende etter. Dessverre så ser det nå ikke ut som om de reglene har hjulpet så mye enda på nye landsmenn, for de tar fortsatt barna ut av skolen i lengre tid for å reise ut av landet. I klassen til min sønn har jeg hørt om følgende: "Religiøs feiring i hjemlandet.", "Reist 3 uker til England for å møte familie fra hjemlandet", "Besøke familie i Tyskland" osv. Så ironisk nok så virker det som om det IKKE er noe problem å få fri, selv om dette er elever som henger langt bak i mange fag, så da ser jeg ikke problemet med å skulle ta mitt barn fri en og annen sjelden gang. Reglene bør være lik for alle.  

Anonymkode: 5dbe0...21a

Det er også viktig å kunne stave kvalitetstid. Det lærer de på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...