Gå til innhold

Utleie, kontrakt på 1 år om gangen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Her jeg bor nå har jeg kontrakt på 1 år av gangen, den går fra november til november. Om jeg har forstått redet rett betyr det at jeg er pliktig til å leie helt til november og at jeg ikke har den normale oppsigelsesretten på 3 mnd. Noen som vet om det stemmer? 

Etter hvert skal jeg flytte, men jeg er avhengig av å finne et bosted først og boligmarkedet dit jeg skal jeg ganske fullt. Med andre ord kan det ta en måned eller et år å finne bolig til leie. 

Lurer litt på hvorfor noen velger å leie ut med ettårskontrakt? Er redd jeg får et "nei" på spørsmål om å få vanlig kontrakt frem til flytting (skal leie med vanlig kontrakt til november også flytter jeg en gang på nyåret), så det vil være på fornyelsen av kontrakten at den må endres.

Anonymkode: 64fad...14d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Her jeg bor nå har jeg kontrakt på 1 år av gangen, den går fra november til november. Om jeg har forstått redet rett betyr det at jeg er pliktig til å leie helt til november og at jeg ikke har den normale oppsigelsesretten på 3 mnd. Noen som vet om det stemmer? 

Etter hvert skal jeg flytte, men jeg er avhengig av å finne et bosted først og boligmarkedet dit jeg skal jeg ganske fullt. Med andre ord kan det ta en måned eller et år å finne bolig til leie. 

Lurer litt på hvorfor noen velger å leie ut med ettårskontrakt? Er redd jeg får et "nei" på spørsmål om å få vanlig kontrakt frem til flytting (skal leie med vanlig kontrakt til november også flytter jeg en gang på nyåret), så det vil være på fornyelsen av kontrakten at den må endres.

Stod det ikke oppsigelsestid i kontrakten? 

Anonymkode: 96e80...060

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stod det ikke oppsigelsestid i kontrakten? 

Anonymkode: 96e80...060

Jo, måtte sjekke nå og det står jo faktisk 3 måneder oppsigelsestid. Men hva betyr det da at leieforholdet er på et år? Blir det mer enn trygg for dem bare -  at de kan be meg flytte når året er gått uten å måtte han en gyldig grunn? 

Skrevet

Jeg har ofte hatt 1 års kontrakt men har likevel fått fornyet det så vi bodde samme år i 5 år. Det var bare at etter ett år så ville husverten se om han ønsket å forlenge kontrakten med oss eller ikke. Ettersom vi var rolige og betalte når vi skulle,så ble kontrakten forlenget hvert år.

Anonymkode: b4ae6...37f

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, måtte sjekke nå og det står jo faktisk 3 måneder oppsigelsestid. Men hva betyr det da at leieforholdet er på et år? Blir det mer enn trygg for dem bare -  at de kan be meg flytte når året er gått uten å måtte han en gyldig grunn? 

Det er fordi det er vanskelig å bli kvitt leieboere. Så 1års kontrakt er for de en sikkerhet, da de kan velge å ikke fornye ved feks en konflikt (sene innbetalinger, støy etc). 

Anonymkode: b5f73...5b1

Skrevet

Har du oppsigelsestid så er det bare å si opp 3 mnd før du flytter. Ettårskontrakt binder deg ikke til å bo der i ett år såfremt dere ikke har avtalt noe slikt.

Anonymkode: ebb1f...ed3

Skrevet

man må gå oppsigelse tiden sin,selvom du bare har kontrakt for 1 år om gangen ,det måtte jeg

Anonymkode: 95c46...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...