Gå til innhold

Blir jenter, og kvinner, tidligere "modne" enn gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Leste nylig en artikkel som forklarer mangelen på gutter på universitetene med at jenter, og kvinner, blir modne en god del før gutter. Dere som har møtt en del mennesker i livet (jeg er mer tilbaketrukken av meg), er dette noe dere mener stemmer?

And my argument is that the old discrimination [against women] obscured a fundamental biological truth: Girls' brains mature at a faster rate than boys' brains, girls mature [faster] socially and intellectually. They're about a year ahead of boys. When it comes to actual schoolwork, girls do their homework better, girls are more organized, they're less likely to be diagnosed with ADHD, they don't get put in jail [at the same rates]. So I think girls have a developmental advantage when it comes to college preparation.

https://www.vice.com/en_us/article/3bj5yv/youre-single-because-there-arent-enough-men-253

Anonymkode: 3835f...8e4

Skrevet

Det er jo en stor generalisering, og det finns tonnevis av unntak, men litt er det sikkert om det. Naturen vil vel sikre at kvinner i fruktbar alder er klar til å ta seg av neste generasjon kan jeg tenke meg som forklaring, men det er ren gjetting.

Anonymkode: 8afdf...75c

Skrevet

Det er ikke antagelser, det er faktum at jentene er tidligere med «alt» enn guttene.. Dette resulterer i at guttene blir «skoletapere», og det blir færre og færre av de som tar høyere utdanning. 

Generelt sies det at guttene ligger 3 år bak i utviklingen.. Personlig tror jeg det er mer😆 Og at det er kronisk...! 

Anonymkode: 8c89d...dca

Skrevet

Nei, pfft, det er bare tøv! Vi menn er da mye mer modne enn dere kvinner er. Vi blir også tidligere modne enn dere. Jeg kan ikke huske å ha møtt en eneste kvinne og tenkt at, oi hun var smart, noensinne. Derimot er det mange menn som har imponert meg. Men dere kvinner liker å tro at dere er smarte, har jeg merket meg. Altså, jeg mener ikke kvinner er dumme. Bare at vi menn har et overtak der. Men dere har mye annet å bidra med. At gutter faller fra i universitetene har å gjøre med at all utdanning er blitt mer og mer tilrettelagt for jenter og kvinner.

Anonymkode: f9d7d...b05

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, pfft, det er bare tøv! Vi menn er da mye mer modne enn dere kvinner er. Vi blir også tidligere modne enn dere. Jeg kan ikke huske å ha møtt en eneste kvinne og tenkt at, oi hun var smart, noensinne. Derimot er det mange menn som har imponert meg. Men dere kvinner liker å tro at dere er smarte, har jeg merket meg. Altså, jeg mener ikke kvinner er dumme. Bare at vi menn har et overtak der. Men dere har mye annet å bidra med. At gutter faller fra i universitetene har å gjøre med at all utdanning er blitt mer og mer tilrettelagt for jenter og kvinner.

Ha ha ha! Nå lo jeg høyt!! 

Skrevet

Ja, det er et ganske velkjent faktum at jenter modnes tidligere enn gutter. 

Anonymkode: ac74b...f46

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha ha! Nå lo jeg høyt!! 

Ja, det sier jo en del om hvor moden du er. La meg gjette, du er en kvinne, ikke sant?

Skrevet

Jenter modnes ca 3-5 år tidligere enn gutter. Dette henger igjen fra tusenvis år tilbake, da mennesket var et jeger- og samlefolk. En 16-18 år gammel jente, eller ung kvinne hadde den gang minst ett barn, kanskje flere, og hun måtte være voksen nok til å ta seg av barna sine. Guttene, derimot, skulle ut og jakte, tidvis på store og farlige dyr. En voksen/moden mann ville hatt vett nok til å heller jakte bare på de små, ufarlige dyra. Umodne, bråkjekke "verdensmestre", derimot, de turte - de var ikke redde for noe, de ble bare gira av spenningen. 

Dette ser man "rester" av blant unge med lynferske førerkort. Gutta "raser" generelt mye mer i trafikken, blant jentene er høyrisikoadferd ekstremt mye mindre vanlig. 

De fleste menn tar igjen kvinnene i utvikling når de er rundt 23-25 år. 

Anonymkode: fd1f4...d08

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei!

Leste nylig en artikkel som forklarer mangelen på gutter på universitetene med at jenter, og kvinner, blir modne en god del før gutter. Dere som har møtt en del mennesker i livet (jeg er mer tilbaketrukken av meg), er dette noe dere mener stemmer?

And my argument is that the old discrimination [against women] obscured a fundamental biological truth: Girls' brains mature at a faster rate than boys' brains, girls mature [faster] socially and intellectually. They're about a year ahead of boys. When it comes to actual schoolwork, girls do their homework better, girls are more organized, they're less likely to be diagnosed with ADHD, they don't get put in jail [at the same rates]. So I think girls have a developmental advantage when it comes to college preparation.

https://www.vice.com/en_us/article/3bj5yv/youre-single-because-there-arent-enough-men-253

Anonymkode: 3835f...8e4

Det stemmer. De begynner å dra fra allerede i 12-årsalderen. 

Anonymkode: 91647...aaa

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at din far er sterkere enn min også.

Anonymkode: 91647...aaa

Skrevet

Jenter blir mer modne enn gutter men jeg synes ikke det er noe fortrinn. Det ligger mer ansvar på jentene enn gutter. De kunne jo tøyse rundt. 

Fra naturens side modner jenter fortere som gir litt stopper på dem også. Jeg ble opplært at det finnes ikke grenser på hva jeg kan oppnå men mensen i 11årsalder var ikke noe gøy. Jeg trente håndball,volleyball og fotball men det var ikke akkurat det samme når jeg trente med mens og uten.

Min bror var alltid umoden,hadde dårlige karakterer,ville ikke gjøre lekser ol.men noe skjedde da han ble 18. Han modnet,tok ett år på høyskolen,forbedret matte fysikk og kjemi og fikk alle seksere. Og avsluttet universitet uten et eneste stryk.

Jeg har lest en plass at gutter har problemer med forbilder. Det er flere kvinnelige lærere enn mannlige og det er visst viktig for stoffet som de går gjennom,får de alltid fra jentenes perspektiv.

Så,gutter modner senere,jentere tidligere. 

Anonymkode: 2fc9a...b1b

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva du synes er ganske uinteressant. Det som hevdes i artikkelen er jevnt over akseptert som den generelle realiteten, selv om det selvsagt finnes unntak. Nå virker ikke det ikke som om du er ett av dem, da.

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er du et troll, men jeg svarer likevel ang det siste "argumentet" ditt fordi det med utdanning har vært oppe i media generelt: Hvor er logikken i at alle disse modne og smarte mennene skulle finne seg i at høyere utdanning skulle favorisere kvinner/jenter? 

Anonymkode: 0bab7...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...