GĂ„ til innhold

đŸŒ»Andre med psykisk syke foreldre? NĂ„r mamma blir en byrde..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fÞler meg litt alene. Til advarsel vil innlegget bli langt, men jeg hÄper noen vil lese. Jeg fÞler meg alene, omgitt av venninner som er «bestevenn» med sine mÞdre..

 

Jeg er oppvokst med min mamma. Det var bare oss to, mot verden. Den lille familien vi hadde, ble mamma uvenn med. Hennes to venninner kom og gikk, de ble hun ogsÄ uvenner med. Naboer, «familie» og alle var dumme. Min far hatet hun som pesten, Ä han fikk jeg ha sporadisk kontakt med ettersom hvordan humÞret hennes var.

 

min mor var kjÊrlig, omsorgsfull og snill. Det var aldri mangel pÄ klÊr eller mat, til tross for svÊrt dÄrlig rÄd. Samtidig var hun mye sint, hun kunne slÄ med kosten, kÞller eller tepoebankeren. Hun fortalte meg ofte at min far aldri ville ha meg, at hun likte katten vÄr bedre og at jeg var slem. Hun kastet meg innimellom ut av huset. Hun hev alle tingene mine pÄ gÄrsplassen, klÊr, bilder, kommoder osv mens hun skrek Ä ville at jeg skulle flytte ut. Som oftest hadde jeg ikke gjort som hun befalte, eller «truet» henne med Ä flytte til min far. Jeg grÄt, bÞnnfalt henne om Ä fÄ flytte inn og hun skrek at hun ikke orket mer og at jeg skulle se til helvette Ä flytte ut. Etter noen timer roet det seg, jeg «flyttet» inn i dukkestuen min i Hagen og hun hentet meg. Jeg vet ikke nÄr dette startet men jeg vet det foregikk da jeg gikk pÄ barneskolen.

 

hun kunne ofte true meg med barnevernet ogsÄ. Jeg ble raskt lang, lengre enn henne Ä i 6-7 klasse kunne jeg ta ifra ting min mor slo meg med. Jeg kunne true med Ä slÄ tilbake, da var jeg den gale og min mor truet med bv. En trussel jeg tok alvorlig, da en jeg kjente ble hentet av bv.

 

min mor har sosial angst. Jeg hadde fÄ venner da min mor ikke kunne snakke med de andre foreldrene. ForeldremÞter var ett mareritt. Hvis jeg en sjelden gang hadde med venner jeg, kunne min mor klikke pÄ dem Ä de kom aldri tilbake.  Hun fÞlte seg aldri bra nok, Ä var foreldrene til min venn «rikere» kunne hun kjefte pÄ de for Ä «vÊre noe, fisefine» osv. Folk ville ikke vÊre hos meg. En gang kalte hun min venn feit. Jeg grÄt, min mor forsto ingenting fordi venninnen min var feit. I mammas Þyne var dette greit Ä si. 

 

Da min tante mistet sin mor, lo mamma rÄtt til tante. Hun sa «det fortjener fu, nÄ mÄ du stÄ pÄ egne bein Ä nÄ fÄr du kjenne hvordan det er Ä leve pÄ luselÞnn». Min tante fikk penger av sin far. Igjen, mamma mente dette var normalt Ä pÄpeke i en begravelse, jeg dÞde av skam! NÄr vi snakker om begravelse.. min mamma stekte mine besteforeldres grav. Min mor ville at min tante skulle overta (av Þkonomiske grunnet). Dette ble ikke gjort, Ä min mor mÄtte fortsette Ä plante hvert Är. SÄ hadde min tante plantet blomster pÄ graven en vÄr. Min mor ble rasende, rev opp blomstene Ä kastet de pÄ trappen til min tante. Jeg mente at dette ikke hÞrte hjemme (jeg var 10-Äringene), min mor mente at «ikke faen om kjerringa nÄ skal starte Ä plante blomster pÄ grava». Det ble ett vanvittig leven, og damene kjeftet Ä skrek til hverandre. 

 

min mor forteller meg oppriktig at hun elsker katten hĂžyere enn meg. Takk for den.

 

hun blir uvenn med alle. Absolutt alle. Det finnes ikke en nabo hun tÄler. MÄker de snÞen inn i Hagen hennes, har de en fiende til evig tid. Hun er tidvis paranoid. Mener naboene er ute etter henne, flytter hagemÞblene hennes 2cm fra der hun setter dem osv. I hennes Þyne hÞres ikke dette rart ut, hvem har interessen av Ä flytte mÞblene 2cm?

Hun engstet seg mye, vrir og vrenger pÄ alt. Hun er svÊrt sjalu. Sjalu pÄ mine svigerforeldre som hun ikke kjenner f.eks. Uansett hva jeg sier, blir det negativt i hennes Þyne. Hun lager diskusjoner ut av alt, heldigvis er ikke noe hennes feil.

 

 

Hun ble tidlig ufÞr, angivelig fordi hun var alenemor i fÞlge henne. Hun har aldri jobbet noe sÊrlig, Ä hun har sterk dysleksi . Hun nekter for det selv om hun skriver hjeme (hjemme), tussmani (tsunami ), genor (genser), kaluter (kalkulator). Etter at jeg startet i 2klasse pÄ barneskolen har hun ikke kunne hjulpet meg med leksene. Innimellom lurer jeg pÄ om hun kan vÊre lettere psykisk utviklingshemmet?! Hun lÊret ingeting nytt. ForstÄr ikke hvordan hun skriver tekstmelding, mener opprinnelig at man aldri kan slÄ feil tlf nummer pÄ mobilen. Hun ble oppringt av en som ville snakke med en mann. Min mor mente at personen mÄtte ha lÞyet, det gÄr ikke An Ä taste feil nr. Hun ringte ogsÄ feil en gang, da mente hun at den andre personen i rÞret lÞy. Det gÄr jo ikke an Ä taste feil nr. 

 Hun er ikke mottakelig for informasjon. Hun kjÞrte bil uten lappen da jeg var liten. Vikeplikt forsto hun ikke, hun mÄtte ha automat da hun ikke forsto dette med qlutch og giring. Folk mÄ vÊre hyggelig mot hverandre var svarer da jeg som 10-Äring spurte om ikke hun hadde vikeplikt. Hun klarte aldri Ä finne riktig gir sÄ hun kunne kun kjÞre automat , er ikke det uvanlig?! Hun manglet kun oppkjÞring fra Ä ta fÞrerkortet, men hevdet alltid at hun «nesten hadde lappen, kjÞrte plettfritt sÄ det gjorde ikke noe at hun manglet fÞrerkort». Dessuten var hun sÄ gammel at politiet ikke hadde interessen av henne, sa hun.

 

husker dere fasttlf hvor ledningen hadde krÞller? Jeg fikk alltid kjeft for Ä ha krÞllet (Þdelagt) denne. Min Mor forsto aldri at den var sÄnn. Hun rettet den ut, ogsÄ krÞllet den seg etter noe tid igjen. Jeg fikk kjeft hver gang. Hun forsto ikke at en ledning hun rettet ut med bÞker, var like krÞllete morgenen etterpÄ. Jeg mÄtte ha vÊrt oppe om natten for Ä krÞlle ledningen!

Hun er sÄ sta, mangler empati, har lav intelligens , sosialt noe tilbakestÄende. Hun evner ikke Ä se at hun sier eller gjÞr slemme ting. Hun kastet meg ut en julaften som 19Äring. Vi var uenige og jeg fikk beskjed om Ä reise til helvette, aldri vise meg i hennes hus igjen osv. I ettertid forstÄr hun ikke at dette sÄret. At jeg kjÞrte rundt i bilen min, alene pÄ julaften. Hun ringte etter noen dager og «alt» var normalt. Hun hadde ikke sagt noe galt og hvorfor skulle hun si unnskyld?

 

SelvfÞlgelig vil hun ikke innrÞmme noen diagnose. Hun reiser ikke til legen, sÄ ikke sikkert det stÄr noe pÄ papiret heller. Hun sier jeg er gal, jeg mener at hun har en skrue eller to lÞs. I bygda er hun kjent som en bygdetulling og folk kan ikke forstÄ at jeg har klart meg sÄ bra, da hun er min mor.

 

Jeg mener hun er psykisk ustabil, men jeg har ingeting Ä vise til. Jeg Þnsker muligens en bekreftelse pÄ at dette ikke er normalt, er det? At jeg ikke har vokst opp i ett A4 hjem, og at der er noe som ikke stemmer her. Ingen gjÞr meg mer sliten og tappet for energi enn min mor, derfor er kontakten minimal. Er jeg alene?

Anonymkode: 4f934...9d1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Du er nok ikke alene, det er nok mange som har opplevd lignende.

Jeg har ikke opplevd sÄ mye ille som du har, men kjenner meg likevel igjen i en del av det du skriver. FÞlte meg ogsÄ veldig alene i mange Är, bÄde som barn/ungdom og voksen.

Det jeg leser av innlegget ditt er at din mor mÄ vÊre en veldig syk person. Og det virker ogsÄ som om du kan ha rett i det at hun er lite intelligent, hun greier ikke se sammenhenger, forstÄr ikke lover/regler.

Min mor kunne ogsÄ nekte for at hun hadde gjort ting etter at hun hadde vÊrt veldig stygg eller urimelig. Hvis hun husket det sÄ var det uansett alltid min feil, jeg mÄtte forstÄ at hvis jeg ikke hadde vÊrt sÄ urimelig sÄ hadde hun sluppet Ä "bli sÄ streng". Men jo mer urimelig hun hadde vÊrt, jo mindre husket hun av det. Jeg har fÄtt vite at min mor var utsatt som overgrep som barn, og jeg tror det Ä fortrenge ubehagelige ting er en overlevelsesstrategi. Min mor mener hun alltid har vÊrt god og snill og gjort sitt beste og har ment at jeg lyver eller har laget meg falske minner, for "jeg ville jo aldri ha sagt eller gjort noe slikt, jeg som er sÄ glad i deg". Jeg har pÄ en mÄte akseptert at dette er min mors livslÞgn, at hun alltid har vÊrt en god mor. Hun er intelligent og har alltid greid Ä holde en sympatisk maske utad, sÄ fÄ som vet eller tror at det var sÄ ille som det var hjemme. Det var bÄde en velsignelse og en forbannelse for meg. Jeg har heldigvis ogsÄ mange gode minner av min mor, fra de periodene hun ikke var like psykisk syk.

Jeg anbefaler deg pÄ det sterkeste Ä ta noen timer til psykolog for Ä diskutere din mor og oppveksten med en fagperson. Jeg gjorde det, og det var veldig godt Ä fÄ en bekreftelse pÄ at det jeg hadde opplevd ikke var normalt, at det ikke var friskt, at det var sykt. Det var ogsÄ veldig godt Ä fÄ stÞtte pÄ at det var riktig Ä kutte kontakten med min mor, noe jeg gjorde i mange Är. En eller annen gang derimellom begynte min mor i noe behandling som gjorde at hun i dag er en helt annen person og vi har tatt opp igjen kontakten. Men helt Êrlig sÄ hÞres det ikke ut som om din mor kommer til Ä gjÞre det. Det Ä kutte kontakten eller til og med holde den pÄ et minimum er vanskelig, spesielt nÄr familien er sÄ liten, kjenner meg igjen i det ogsÄ. Og ogsÄ alle fÞlelsene som kommer opp rundt det er lettere om man har en fagperson som kan stÞtte deg og stadig minne deg pÄ at dette ikke er din feil.

Jeg mener du ble utsatt for en alvorlig omsorgssvikt, med bÄde fysisk og psykisk vold. Det er ikke normalt av friske foreldre Ä gjÞre slikt. Det er ikke din feil - glem aldri det!

Det sier utrolig mye om deg at du tross en slik mor og en oppvekst med sÄ store omsorgssvikt likevel har greid deg sÄ bra. Det er noe du skal vÊre stolt av! :)

Du skriver at kontakten med din mor er minimal i dag, og likevel skriver du at det er ingen som gjÞr deg mer sliten enn henne. Det er god grunn til Ä sÞke hjelp av en psykolog eller annen fagperson som kan stÞtte deg litt. Jeg husker den totale utmattelsen jeg gikk rundt med nÊrmest konstant i mange, mange Är, selv om jeg utad fungerte bra, gjorde ting jeg likte, levde mitt liv. Ikke la vÊre Ä fÄ hjelp til Ä bearbeide det du har vÊrt gjennom og for Ä fÄ stÞtte pÄ de valgene du tar mtp. din mor nÄ og fremover. Det er en utrolig lettelse Ä fÄ hÞre fagpersoner si klart og tydelig at det som har vÊrt din "normal" ikke er normalt, ikke er akseptabelt, og som gir deg stÞtte mtp. hvordan du pÄ best mulig mÄte kan forholde deg til din mor fremover.

Klem <3

Anonymkode: 8f36a...3fb

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dette hÞres ikke ut som normal adferd i det hele tatt, men det hÞres ut som du har klart deg bra til tross for en svÊrt dÄrlig fungerende mor.

Anonymkode: 0b703...87a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du skriver at moren din er snill, kjÊrlig og omsorgsfull. Det stemmer ikke.... 

Anonymkode: a3063...2a9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver at moren din er snill, kjÊrlig og omsorgsfull. Det stemmer ikke.... 

Anonymkode: a3063...2a9

Det som gjÞr alt sÄ mye vanskeligere er at slike psykisk syke foreldre ofte er snill, kjÊrlige og omsorgsfulle i gode perioder. SÄ er det de periodene de er pÄ det sykeste hvor de er stikk motsatt. Som barn ser man begge sider. Som barn elsker man den snille, kjÊrlige og omsorgsfulle moren eller faren. Disse foreldrene oppleves ofte ikke bare som én person, noe som gjÞr det vanskeligere, for det blir jo enda mer uforstÄelig nÄr man er barn at den gode og snille moren og faren kan snu sÄ totalt. Da blir man usikker pÄ sin egen dÞmmekraft, usikker pÄ hva som er normalt, usikker pÄ om man selv er skyld i at forelderen plutselig blir alt annet enn rimelig, snill og kjÊrlig.

Jeg tror at det Ä leve med sÄpass syke foreldre kan sammenlignes med Ä leve sammen med en psykopat. Man mister etterhvert synet pÄ hva som er normalt, egen rolle i det som skjer, egen identitet. Grensene forskyves og nÄr foreldrene viser bÄde veldig gode sider og det stikk motsatte, da lever man i konstant stress, man vet gjerne aldri nÄr det smeller neste gang eller hva som kan sette det i gang.

Anonymkode: 8f36a...3fb

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Du er ikke alene, jeg vokste opp med en mor med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Opplevde mye av det samme som du gjorde. Hun truet ofte med Ä ta livet sitt for sÄ Ä stikke av og deretter late som ingenting hadde skjedd da hun endelig kom hjem igjen, truet med Ä ta livet av katten min hvis jeg ikke oppfÞrte meg slik hun Þnsket, fortalte at hun skulle Þnske hun aldri fikk barn, at pappa ikke var glad i meg, at ingen av min andre familie brydde seg om meg, fortalte meg at fÞlelsene mine var feil og at alt jeg fÞlte var unormalt. Mye manipulering, utfrysing, ignorering osv. Jeg har gÄtt i langvarig behandling for dette og anbefaler deg virkelig Ä gÄ i intensiv traumebehandling for Ä bearbeide minnene dine. Sender deg en stor klem. En sÄnn barndom preger en gjerne resten av livet. 

Anonymkode: 1685d...d00

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som gjÞr alt sÄ mye vanskeligere er at slike psykisk syke foreldre ofte er snill, kjÊrlige og omsorgsfulle i gode perioder. SÄ er det de periodene de er pÄ det sykeste hvor de er stikk motsatt. Som barn ser man begge sider. Som barn elsker man den snille, kjÊrlige og omsorgsfulle moren eller faren. Disse foreldrene oppleves ofte ikke bare som én person, noe som gjÞr det vanskeligere, for det blir jo enda mer uforstÄelig nÄr man er barn at den gode og snille moren og faren kan snu sÄ totalt. Da blir man usikker pÄ sin egen dÞmmekraft, usikker pÄ hva som er normalt, usikker pÄ om man selv er skyld i at forelderen plutselig blir alt annet enn rimelig, snill og kjÊrlig.

Jeg tror at det Ä leve med sÄpass syke foreldre kan sammenlignes med Ä leve sammen med en psykopat. Man mister etterhvert synet pÄ hva som er normalt, egen rolle i det som skjer, egen identitet. Grensene forskyves og nÄr foreldrene viser bÄde veldig gode sider og det stikk motsatte, da lever man i konstant stress, man vet gjerne aldri nÄr det smeller neste gang eller hva som kan sette det i gang.

Anonymkode: 8f36a...3fb

Takk. Du beskriver dette veldig godt. Hun hadde sider hvor hun var snill, hun var omsorgsfull og kjÊrlig. Samtidig viste jeg aldri nÄr hun brÄtt snudde. Gjorde jeg noe feil ble hun brÄtt sint. Jeg tror hun forsÞkte Ä gjÞre sitt beste, men at hun ikke var fysisk eller psykisk i stand til Ä se at det hun gjorde var feil. I dag innrÞmmer hun delvis noe, legger skylden pÄ meg « du provoserte meg til det ytterste», eller «du pÄpeker kun det jeg gjorde feil og aldri det jeg gjorde bra. Den siste settingen tenker jeg alltid litt pÄ, for jeg forteller henne bare det hun gjorde feil/dÄrlig. Det fÄr meg til Ä fÞle meg skyldig pÄ ett vis. At jeg kun rakker ned pÄ henne.  Hi

 

 

Anonymkode: 4f934...9d1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke alene, jeg vokste opp med en mor med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Opplevde mye av det samme som du gjorde. Hun truet ofte med Ä ta livet sitt for sÄ Ä stikke av og deretter late som ingenting hadde skjedd da hun endelig kom hjem igjen, truet med Ä ta livet av katten min hvis jeg ikke oppfÞrte meg slik hun Þnsket, fortalte at hun skulle Þnske hun aldri fikk barn, at pappa ikke var glad i meg, at ingen av min andre familie brydde seg om meg, fortalte meg at fÞlelsene mine var feil og at alt jeg fÞlte var unormalt. Mye manipulering, utfrysing, ignorering osv. Jeg har gÄtt i langvarig behandling for dette og anbefaler deg virkelig Ä gÄ i intensiv traumebehandling for Ä bearbeide minnene dine. Sender deg en stor klem. En sÄnn barndom preger en gjerne resten av livet. 

Anonymkode: 1685d...d00

Stor klem til deg❀. Min mor sa visstnok ofte dette til meg ogsĂ„, uten at jeg husker det. Hun truet ofte med Ă„ ta livet sitt ved Ă„ hoppe i elven. Dette er ikke minner jeg har, men har fĂ„tt gjenfortalt. Min mor brukte ofte Ă„ si slike ting om min far ogsĂ„ « han elsker deg ikke, ville at jeg skulle ta abort» osv. Dette for Ă„ fremheve seg selv. Hun mener ogsĂ„ at dette er normal oppfĂžrsel.

 

heldigvis har det gÄtt bra med meg. Jeg tror likevel jeg kunne hatt godt av Ä snakke med noen, slik som  nÄ. Innimellom lurer jeg pÄ om dette er normalt, om jeg overdriver og lager en «sak» ut av bagateller.

 

jeg hÄper du har det bedre nÄ og at all behandlingen har hjulpet deg. Du er modig som oppsÞkte hjelp, vet ikke om jeg er like modig som deg. Samtidig er jeg modig som nÄ har valgt Ä dele dette, selv om jeg er anonym. Stor klem 

 

hi

Anonymkode: 4f934...9d1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Du beskriver dette veldig godt. Hun hadde sider hvor hun var snill, hun var omsorgsfull og kjÊrlig. Samtidig viste jeg aldri nÄr hun brÄtt snudde. Gjorde jeg noe feil ble hun brÄtt sint. Jeg tror hun forsÞkte Ä gjÞre sitt beste, men at hun ikke var fysisk eller psykisk i stand til Ä se at det hun gjorde var feil. I dag innrÞmmer hun delvis noe, legger skylden pÄ meg « du provoserte meg til det ytterste», eller «du pÄpeker kun det jeg gjorde feil og aldri det jeg gjorde bra. Den siste settingen tenker jeg alltid litt pÄ, for jeg forteller henne bare det hun gjorde feil/dÄrlig. Det fÄr meg til Ä fÞle meg skyldig pÄ ett vis. At jeg kun rakker ned pÄ henne.  Hi

Anonymkode: 4f934...9d1

Akkurat det samme har min mor sagt mange ganger. Jeg har forsÞkt Ä si at det eneste jeg virkelig trenger Ä hÞre er at hun innrÞmmer at hun pÄ visse omrÄder gjorde feil. Det hadde vÊrt utrolig deilig Ä fÄ en slik innrÞmmelse, da hadde det vÊrt langt enklere Ä forholde seg til det. Problemet er at behovet for en slik innrÞmmelse er sÄ stor. Samtidig som at din mor trolig ikke hÞrer det om du snakker om gode minner med henne. Og nÄr du tar opp noe av det som var sÄ urimelig og hun kommer med det argumentet sÄ har hun allerede "lÄst seg" slik at det ikke hjelper om du da sier noe positivt.

Men jeg tror ogsÄ at hvis du sÞker hjelp sÄ vil du lettere kunne forholde deg til din mor, bÄde de dÄrlige og de gode sidene hennes. For meg var det nesten en lettelse Ä hÞre at hun var blitt utsatt for overgrep som barn, for det kunne pÄ et vis forklare mye, jeg kunne se at det hadde en Ärsak som lÄ langt fÞr jeg var fÞdt, og da ble det ogsÄ lettere Ä se hennes gode sider, at tross alt gjorde hun sÄ godt hun greide. Det var ikke nok, men det viste i hvert fall at hun egentlig var glad i meg og egentlig Þnsket det beste for meg, men at det er sykdommen hennes som var Ärsak til den andre siden som var sÄ vond. Det og det at hun selvfÞlgelig nektet Ä gÄ i behandling for sine problemer.

SĂ„ sĂžk hjelp, HI!

Anonymkode: 8f36a...3fb

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har ogsÄ en mor jeg ikke er glad i, pÄ grunn av slik hun har vÊrt og fremdeles er. 

Jeg unnskylder henne med at hun nok har ganske lav iQ, i tillegg til en vond barndom selv med en far som drakk og var stygg med hennes mor samt skremte henne som liten jente. 

Men det er sÄrt. Min mor kan si sÄ mye stygt om andre mennesker, gjerne hÞyt sÄ de hÞrer det. I butikken: "Hadde jeg vÊrt sÄ feit som henne, hadde jeg aldri gÄtt utforbi dÞra", "De svartingene der giÞr ikke annet enn Ä fÄ unger" osv osv. Det var aldri et hyggelig ord Ä fÄ hjemme selv om jeg strevde livet av meg for Ä vÊre best i alt mulig og fÞye henne over hele linja. Hun har aldri brydd seg om hvordan det sÄ gikk med meg som voksen, hva jeg holder pÄ med, bli kjent med den jeg er.

Alt har alltid dreid seg om henne. FÞrst etter at jeg ble godt voksen, har jeg forstÄtt at hun nok har vÊrt psykisk syk. Hun var alltid hjemmevÊrende og trengte ikke forholde seg til noen. Vi hadde nesten aldri folk pÄ besÞk, og i konfirmasjonen kom det kun mine brÞdre og besteforeldre. 

Det er sÄrt, og tungt at hun enda har makt over meg. Det er sÄ vanskelig Ä slite seg lÞs. Selv som voksen. Har tatt opp ting med henne, men hun husker ikke en dritt. Vil ikke, eller kan ikke. NÄ er hun dessverre gammel og syk og trenger hjelp til en hel haug. Klarer ikke Ä si nei. 

Ser riktignok ut til at du har hatt det mye tÞffere enn meg. Har ikke sÄ mange rÄd Ä gi, men kjempestor klem til deg fra meg :smilyblomst:

Anonymkode: e3aee...01c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fÞler meg litt alene. Til advarsel vil innlegget bli langt, men jeg hÄper noen vil lese. Jeg fÞler meg alene, omgitt av venninner som er «bestevenn» med sine mÞdre..

 

Jeg er oppvokst med min mamma. Det var bare oss to, mot verden. Den lille familien vi hadde, ble mamma uvenn med. Hennes to venninner kom og gikk, de ble hun ogsÄ uvenner med. Naboer, «familie» og alle var dumme. Min far hatet hun som pesten, Ä han fikk jeg ha sporadisk kontakt med ettersom hvordan humÞret hennes var.

 

min mor var kjÊrlig, omsorgsfull og snill. Det var aldri mangel pÄ klÊr eller mat, til tross for svÊrt dÄrlig rÄd. Samtidig var hun mye sint, hun kunne slÄ med kosten, kÞller eller tepoebankeren. Hun fortalte meg ofte at min far aldri ville ha meg, at hun likte katten vÄr bedre og at jeg var slem. Hun kastet meg innimellom ut av huset. Hun hev alle tingene mine pÄ gÄrsplassen, klÊr, bilder, kommoder osv mens hun skrek Ä ville at jeg skulle flytte ut. Som oftest hadde jeg ikke gjort som hun befalte, eller «truet» henne med Ä flytte til min far. Jeg grÄt, bÞnnfalt henne om Ä fÄ flytte inn og hun skrek at hun ikke orket mer og at jeg skulle se til helvette Ä flytte ut. Etter noen timer roet det seg, jeg «flyttet» inn i dukkestuen min i Hagen og hun hentet meg. Jeg vet ikke nÄr dette startet men jeg vet det foregikk da jeg gikk pÄ barneskolen.

 

hun kunne ofte true meg med barnevernet ogsÄ. Jeg ble raskt lang, lengre enn henne Ä i 6-7 klasse kunne jeg ta ifra ting min mor slo meg med. Jeg kunne true med Ä slÄ tilbake, da var jeg den gale og min mor truet med bv. En trussel jeg tok alvorlig, da en jeg kjente ble hentet av bv.

 

min mor har sosial angst. Jeg hadde fÄ venner da min mor ikke kunne snakke med de andre foreldrene. ForeldremÞter var ett mareritt. Hvis jeg en sjelden gang hadde med venner jeg, kunne min mor klikke pÄ dem Ä de kom aldri tilbake.  Hun fÞlte seg aldri bra nok, Ä var foreldrene til min venn «rikere» kunne hun kjefte pÄ de for Ä «vÊre noe, fisefine» osv. Folk ville ikke vÊre hos meg. En gang kalte hun min venn feit. Jeg grÄt, min mor forsto ingenting fordi venninnen min var feit. I mammas Þyne var dette greit Ä si. 

 

Da min tante mistet sin mor, lo mamma rÄtt til tante. Hun sa «det fortjener fu, nÄ mÄ du stÄ pÄ egne bein Ä nÄ fÄr du kjenne hvordan det er Ä leve pÄ luselÞnn». Min tante fikk penger av sin far. Igjen, mamma mente dette var normalt Ä pÄpeke i en begravelse, jeg dÞde av skam! NÄr vi snakker om begravelse.. min mamma stekte mine besteforeldres grav. Min mor ville at min tante skulle overta (av Þkonomiske grunnet). Dette ble ikke gjort, Ä min mor mÄtte fortsette Ä plante hvert Är. SÄ hadde min tante plantet blomster pÄ graven en vÄr. Min mor ble rasende, rev opp blomstene Ä kastet de pÄ trappen til min tante. Jeg mente at dette ikke hÞrte hjemme (jeg var 10-Äringene), min mor mente at «ikke faen om kjerringa nÄ skal starte Ä plante blomster pÄ grava». Det ble ett vanvittig leven, og damene kjeftet Ä skrek til hverandre. 

 

min mor forteller meg oppriktig at hun elsker katten hĂžyere enn meg. Takk for den.

 

hun blir uvenn med alle. Absolutt alle. Det finnes ikke en nabo hun tÄler. MÄker de snÞen inn i Hagen hennes, har de en fiende til evig tid. Hun er tidvis paranoid. Mener naboene er ute etter henne, flytter hagemÞblene hennes 2cm fra der hun setter dem osv. I hennes Þyne hÞres ikke dette rart ut, hvem har interessen av Ä flytte mÞblene 2cm?

Hun engstet seg mye, vrir og vrenger pÄ alt. Hun er svÊrt sjalu. Sjalu pÄ mine svigerforeldre som hun ikke kjenner f.eks. Uansett hva jeg sier, blir det negativt i hennes Þyne. Hun lager diskusjoner ut av alt, heldigvis er ikke noe hennes feil.

 

 

Hun ble tidlig ufÞr, angivelig fordi hun var alenemor i fÞlge henne. Hun har aldri jobbet noe sÊrlig, Ä hun har sterk dysleksi . Hun nekter for det selv om hun skriver hjeme (hjemme), tussmani (tsunami ), genor (genser), kaluter (kalkulator). Etter at jeg startet i 2klasse pÄ barneskolen har hun ikke kunne hjulpet meg med leksene. Innimellom lurer jeg pÄ om hun kan vÊre lettere psykisk utviklingshemmet?! Hun lÊret ingeting nytt. ForstÄr ikke hvordan hun skriver tekstmelding, mener opprinnelig at man aldri kan slÄ feil tlf nummer pÄ mobilen. Hun ble oppringt av en som ville snakke med en mann. Min mor mente at personen mÄtte ha lÞyet, det gÄr ikke An Ä taste feil nr. Hun ringte ogsÄ feil en gang, da mente hun at den andre personen i rÞret lÞy. Det gÄr jo ikke an Ä taste feil nr. 

 Hun er ikke mottakelig for informasjon. Hun kjÞrte bil uten lappen da jeg var liten. Vikeplikt forsto hun ikke, hun mÄtte ha automat da hun ikke forsto dette med qlutch og giring. Folk mÄ vÊre hyggelig mot hverandre var svarer da jeg som 10-Äring spurte om ikke hun hadde vikeplikt. Hun klarte aldri Ä finne riktig gir sÄ hun kunne kun kjÞre automat , er ikke det uvanlig?! Hun manglet kun oppkjÞring fra Ä ta fÞrerkortet, men hevdet alltid at hun «nesten hadde lappen, kjÞrte plettfritt sÄ det gjorde ikke noe at hun manglet fÞrerkort». Dessuten var hun sÄ gammel at politiet ikke hadde interessen av henne, sa hun.

 

husker dere fasttlf hvor ledningen hadde krÞller? Jeg fikk alltid kjeft for Ä ha krÞllet (Þdelagt) denne. Min Mor forsto aldri at den var sÄnn. Hun rettet den ut, ogsÄ krÞllet den seg etter noe tid igjen. Jeg fikk kjeft hver gang. Hun forsto ikke at en ledning hun rettet ut med bÞker, var like krÞllete morgenen etterpÄ. Jeg mÄtte ha vÊrt oppe om natten for Ä krÞlle ledningen!

Hun er sÄ sta, mangler empati, har lav intelligens , sosialt noe tilbakestÄende. Hun evner ikke Ä se at hun sier eller gjÞr slemme ting. Hun kastet meg ut en julaften som 19Äring. Vi var uenige og jeg fikk beskjed om Ä reise til helvette, aldri vise meg i hennes hus igjen osv. I ettertid forstÄr hun ikke at dette sÄret. At jeg kjÞrte rundt i bilen min, alene pÄ julaften. Hun ringte etter noen dager og «alt» var normalt. Hun hadde ikke sagt noe galt og hvorfor skulle hun si unnskyld?

 

SelvfÞlgelig vil hun ikke innrÞmme noen diagnose. Hun reiser ikke til legen, sÄ ikke sikkert det stÄr noe pÄ papiret heller. Hun sier jeg er gal, jeg mener at hun har en skrue eller to lÞs. I bygda er hun kjent som en bygdetulling og folk kan ikke forstÄ at jeg har klart meg sÄ bra, da hun er min mor.

 

Jeg mener hun er psykisk ustabil, men jeg har ingeting Ä vise til. Jeg Þnsker muligens en bekreftelse pÄ at dette ikke er normalt, er det? At jeg ikke har vokst opp i ett A4 hjem, og at der er noe som ikke stemmer her. Ingen gjÞr meg mer sliten og tappet for energi enn min mor, derfor er kontakten minimal. Er jeg alene?

Anonymkode: 4f934...9d1

Herregud, stakkars deg! NÄ er ikke psykisk ustabil en diagnose, men at det er noe som ikke er som det skal psykisk og/ eller kognitivt hos moren din er Äpenbart. 

Anonymkode: acc6e...ddc

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Les om emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse... 

Det er ikke vanlig slik din mor har opptrÄdt, og mÄ vÊre og ha vÊrt svÊrt vanskelig for deg.

Har noen i nĂŠr familie med samme type problematikk og det er veldig tungt og vanskelig.

Du vil ikke oppsĂžke noen Ă„ snakke med selv?

Klem til deg❀

Anonymkode: 1e2c7...28d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg Ăžnsker noen Ă„ snakke med?! PĂ„ en mĂ„te ja, pĂ„ en annen mĂ„te nei. Tenk om jeg roter opp i fĂžlelser jeg har glemt. Tross alt har jeg det bra nĂ„, selv om min kontakt og mitt forhold til min mor plager meg etter besĂžk. Det jeg Ăžnsker svar pĂ„ er ting en psykolog ikke kan fortelle meg, hva er galt med min mor. De kunne gitt meg noen rĂ„d til hvordan jeg skal takle henne da. SĂ„ sĂ„nn sett kunne det vĂŠrt nyttig. Samtidig, tenk om de sier at jeg er gal ogsĂ„ 🙈. Jeg vil ikke at det skal finnes papirer pĂ„ at jeg har vĂŠrt hos psykolog.

 

hi

Anonymkode: 4f934...9d1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg Ăžnsker noen Ă„ snakke med?! PĂ„ en mĂ„te ja, pĂ„ en annen mĂ„te nei. Tenk om jeg roter opp i fĂžlelser jeg har glemt. Tross alt har jeg det bra nĂ„, selv om min kontakt og mitt forhold til min mor plager meg etter besĂžk. Det jeg Ăžnsker svar pĂ„ er ting en psykolog ikke kan fortelle meg, hva er galt med min mor. De kunne gitt meg noen rĂ„d til hvordan jeg skal takle henne da. SĂ„ sĂ„nn sett kunne det vĂŠrt nyttig. Samtidig, tenk om de sier at jeg er gal ogsĂ„ 🙈. Jeg vil ikke at det skal finnes papirer pĂ„ at jeg har vĂŠrt hos psykolog.

 

hi

Anonymkode: 4f934...9d1

NÄ overtar du hennes paranoia. Din journal hos alle helsearbeidere er hemmelig og kan ikke brukes til noe av andre enn deg. Kom deg til psykolog. 

Og slutt Ä ha kontakt med den fÊle kjerringa. Der er jo ikke noe Ä hente hos henne for deg. Hun er rablende gal og sannsynligvis ogsÄ undermÄls mht intelligensen. NÄr hun i tillegg ogsÄ er slem - da er det virkelig ingen grunn til Ä opprettholde kontakt.

Anonymkode: 2e7d9...dd9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Du beskriver dette veldig godt. Hun hadde sider hvor hun var snill, hun var omsorgsfull og kjÊrlig. Samtidig viste jeg aldri nÄr hun brÄtt snudde. Gjorde jeg noe feil ble hun brÄtt sint. Jeg tror hun forsÞkte Ä gjÞre sitt beste, men at hun ikke var fysisk eller psykisk i stand til Ä se at det hun gjorde var feil. I dag innrÞmmer hun delvis noe, legger skylden pÄ meg « du provoserte meg til det ytterste», eller «du pÄpeker kun det jeg gjorde feil og aldri det jeg gjorde bra. Den siste settingen tenker jeg alltid litt pÄ, for jeg forteller henne bare det hun gjorde feil/dÄrlig. Det fÄr meg til Ä fÞle meg skyldig pÄ ett vis. At jeg kun rakker ned pÄ henne.  Hi

 

 

Anonymkode: 4f934...9d1

Helt Êrlig: Ä oppdra barn er ikke sammenlignbart med Ä ta en eksamen i et skolefag, der man skal ha en vurdering som tar hÞyde for bÄde de gode og de dÄrlige partiene, og der plusser og minuser skal vektes like mye.

Å oppdra barn er en helt annen stĂžrrelse, og der er det dessverre sĂ„nn at man ikke kan vĂŠre snill 6 dager i uka og servere juling den 7. dagen, og etterpĂ„ forlange Ă„ fĂ„ cred for de gode dagene, siden de er flest. En oppvekst med ukentlig juling ER IKKE EN BRA OPPVEKST, basta. Julingen overskygger all snillhet. For den fratar barnet trygghet, som er helt grunnleggende.

SÄ du behÞver overhodet ikke ta inn de bitene der hun innimellom gjorde rett, eller de dagene hun var "snill". Det er ikke dem man skal vurderes etter. Selv psykopatiske kvinnemishandlere klarer Ä vÊre "snill" mot kona de dagene han ikke slÄr og voldtar henne. Men det betyr ikke at de dagene skal vektes som like betydningsfulle i samlivet. Ingen ville ha krevd at kona skulle bli hos ham, eller fortsatt Ä ha kontakt med ham etter at de var skilt. (Og i hvert fall ikke at hun skulle gi ham skryt for de dagene han ikke slo...)

Hvorfor i alle dager skal du vÊre lojal mot en slik person? Husk at nÄr det er en mor, ikke en ektemann, sÄ er deg ogsÄ et mye verre overgrep. For maktubalansen mellom barnet og den voksne er mye stÞrre og mer urettferdig.

Anonymkode: 2e7d9...dd9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg kuttet kontakten med min mor for 10 Ă„r siden. Som deg ble jeg utmattet av Ă„ ha kontakt. Gruet meg til hver telefonsamtale, og ikke minst hvert besĂžk. Ble helt Ăždelagt av det. Hun var mye friskeredajeg kuttet, men barndommen hadde satt sine spor og jeg orket ikke mer. Jeg ville leve, ikke bare eksistere.

Min mor var ikke like drÞy som din, HI, men hun var definitivt veldig syk. Mye grÄting og depresjoner, og jeg trÞstet og trÞstet fra jeg var bitteliten. Det gikk ikke an Ä stole pÄ henne, hun var altfor ustabil i reaksjoner og vÊremÄte til det, og jeg hadde null tillit til henne fra ung alder av. Bar stort sett pÄ mine problemer alene.

Hun hadde masse spiseforstyrrelser, Äpenlyst, og hatet sitt eget utseende, ekstremt Äpenlyst. Tok mange operasjoner osv. Kritiserte ogsÄ meg veldig mye og sa mange sÄrende ting om utseendet mitt og personligheten min. Var sykelig opptatt av vekta mi, og jeg mÄtte vÊre tynn, «ellers er ikke pappa glad i deg». Gjett om jeg fikk spiseproblemer, da.

Hun kunne klikke i vinkel over den minste ting og da skrek hun og knuste ting som en gal person, det var veldig skremmende. Jeg ble livredd av det. Har hatt hÞye skuldre og ryggproblemer fra barneskolen av, siden jeg var sÄ utrolig spent i musklene hele tiden.

Hun kunne fint skjelle meg ut og kalte meg jÊvla unge, jÊvla hore osv. Verre ting ogsÄ, hun hadde en stygg munn nÄr hun fÞrst satte i gang. Har hÞrt mye dritt for Ä si det sÄnn.

Hun har ogsÄ hatt psykotiske episoder og terrorisert folk over lengre tid fordi hun «hadde sett i en drÞm at barnet deres skulle dÞ i krybbedÞd». Sendte brev til naboene osv. Helt ute.

Det er mye mer ogsÄ.

Hos meg har det gitt utslag i at jeg har brutt med familien. Folk sier jeg klarer meg bra fordi jeg har full jobb, egen leilighet og bil osv. Men jeg har knapt en eneste nÊr relasjon. Jeg klarer det ikke. Kan virke Äpen og imÞtekommende, men jeg holder alltid folk pÄ en armlengdes avstand. FÞler meg aldri bra nok heller, og sliter i perioder med vonde tanker om utseendet mitt. TrÞstespiser altfor ofte, og har lite overskudd i hverdagen. Men jeg har det allikevel hundre ganger bedre nÄ som jeg er uten kontakt med mamma.

Anonymkode: 0d23c...631

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke alene, jeg vokste opp med en mor med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Opplevde mye av det samme som du gjorde. Hun truet ofte med Ä ta livet sitt for sÄ Ä stikke av og deretter late som ingenting hadde skjedd da hun endelig kom hjem igjen, truet med Ä ta livet av katten min hvis jeg ikke oppfÞrte meg slik hun Þnsket, fortalte at hun skulle Þnske hun aldri fikk barn, at pappa ikke var glad i meg, at ingen av min andre familie brydde seg om meg, fortalte meg at fÞlelsene mine var feil og at alt jeg fÞlte var unormalt. Mye manipulering, utfrysing, ignorering osv. Jeg har gÄtt i langvarig behandling for dette og anbefaler deg virkelig Ä gÄ i intensiv traumebehandling for Ä bearbeide minnene dine. Sender deg en stor klem. En sÄnn barndom preger en gjerne resten av livet. 

Anonymkode: 1685d...d00

Samme her. Hun truet med selvmord, samlet pÄ sovetabletter og tok store overdoser ved to-tre anledninger. FÞrste gang fant jeg henne bevisstlÞs, jeg var fire Är gammel. 

Hun spiser deg opp, hun har sÄ store udekkede fÞlelsemessige behov at hun ikke klarer Ä se andre. Venner ble fiender, livet ble svart og hun lÄ i sengen i mÞrket i ukesvis i strekk og bare grÄt. Jeg ville ALDRI utsette mine tre barn for noe liknende. De skal ALDRI ha ansvar for mammas fÞlelser eller fÞlelse av verdi. 

Det er lov Ä holde avstand, fysisk og fÞlelsesmessig, HI! 

Noen samtaler hos en psykolog vil nok gjĂžre deg godt. Jeg tror jeg hadde trengt det samme igrunn 😘 - og vet det hadde vĂŠrt sunt for meg. Men siden jeg fungerer veldig godt i livet sĂ„ er dĂžrstokkmila sĂ„ lang, jeg vet ikke om jeg orker.

Anonymkode: 335f7...96d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt Êrlig: Ä oppdra barn er ikke sammenlignbart med Ä ta en eksamen i et skolefag, der man skal ha en vurdering som tar hÞyde for bÄde de gode og de dÄrlige partiene, og der plusser og minuser skal vektes like mye.

Å oppdra barn er en helt annen stĂžrrelse, og der er det dessverre sĂ„nn at man ikke kan vĂŠre snill 6 dager i uka og servere juling den 7. dagen, og etterpĂ„ forlange Ă„ fĂ„ cred for de gode dagene, siden de er flest. En oppvekst med ukentlig juling ER IKKE EN BRA OPPVEKST, basta. Julingen overskygger all snillhet. For den fratar barnet trygghet, som er helt grunnleggende.

SÄ du behÞver overhodet ikke ta inn de bitene der hun innimellom gjorde rett, eller de dagene hun var "snill". Det er ikke dem man skal vurderes etter. Selv psykopatiske kvinnemishandlere klarer Ä vÊre "snill" mot kona de dagene han ikke slÄr og voldtar henne. Men det betyr ikke at de dagene skal vektes som like betydningsfulle i samlivet. Ingen ville ha krevd at kona skulle bli hos ham, eller fortsatt Ä ha kontakt med ham etter at de var skilt. (Og i hvert fall ikke at hun skulle gi ham skryt for de dagene han ikke slo...)

Hvorfor i alle dager skal du vÊre lojal mot en slik person? Husk at nÄr det er en mor, ikke en ektemann, sÄ er deg ogsÄ et mye verre overgrep. For maktubalansen mellom barnet og den voksne er mye stÞrre og mer urettferdig.

Anonymkode: 2e7d9...dd9

Hi her.

 

Jeg har tenkt endel pÄ disse ordene, takk. Du har sÄ rett! Men du ordla deg pÄ en mÄte som traff meg litt. Du ga meg ett svar som jeg ikke har klart Ä gi min mor da hun sier»du fokuserer bare pÄ det dÄrlige jeg gjorde». Du har helt rett, Ä vÊre snill 6 dager, men Ä gi juling den 7ende er ingen god mor. Det overskygger de gode dagene. Hvor ofte jeg ble fysisk mishandlet har jeg ingen anelse om. Men jeg vet det var en periode i 5.klasse jeg grÄt mye. I friminuttet var jeg alene, og jeg husker at jeg grÄt. Jeg fÞlte meg alene pÄ skolen og hadde det vondt hjemme pga mamma. Jeg innrÞmmet da for lÊreren at jeg ble slÄtt hjemme. Dette var en periode jeg ble slÄtt mer enn vanlig og ble kjeftet mye pÄ. 

 

Min tante fortalte meg i voksen alder at hun hadde kommet hjem til oss , jeg var ca 3-4Är. Hun sa at hun hÞrte skrik inne og hadde gÄtt inn. Jeg satt i badekaret og skrek mens min mor slo meg . Angivelig fordi jeg ikke hÞrte pÄ henne. Det var alltid derfor hun slo, fordi jeg ikke gjorde som hun sa. Hun brukte vel aldri knyttkneven, jeg husker heller aldri at hun slo hardt, men hun slo. 

 

Takk for fine ord.

 

Anonymkode: 4f934...9d1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Hun truet med selvmord, samlet pÄ sovetabletter og tok store overdoser ved to-tre anledninger. FÞrste gang fant jeg henne bevisstlÞs, jeg var fire Är gammel. 

Hun spiser deg opp, hun har sÄ store udekkede fÞlelsemessige behov at hun ikke klarer Ä se andre. Venner ble fiender, livet ble svart og hun lÄ i sengen i mÞrket i ukesvis i strekk og bare grÄt. Jeg ville ALDRI utsette mine tre barn for noe liknende. De skal ALDRI ha ansvar for mammas fÞlelser eller fÞlelse av verdi. 

Det er lov Ä holde avstand, fysisk og fÞlelsesmessig, HI! 

Noen samtaler hos en psykolog vil nok gjĂžre deg godt. Jeg tror jeg hadde trengt det samme igrunn 😘 - og vet det hadde vĂŠrt sunt for meg. Men siden jeg fungerer veldig godt i livet sĂ„ er dĂžrstokkmila sĂ„ lang, jeg vet ikke om jeg orker.

Anonymkode: 335f7...96d

Takk for fint svar. Stor klem til deg, som dessverre ogsÄ har opplevd en vond barndom!

 

jeg er sÄ enig med deg. Barn skal ikke innvolveres i den voksnes verden! Basta. Jeg er sÄ bevist pÄ dette i forhold til mine barn.

 

Jeg tror nok ogsÄ det er derfor jeg ikke har oppsÞke hjelp. Jeg har det godt i dag, fungerer fint og er redd for Ä rippe opp i glemte minner. Samtidig fÞles det godt Ä fortelle det, snakke om det slik som nÄ. Men vet ikke om jeg klarer det face to face med en psykolog.

 

kan jeg spÞrre hvilket forhold du har til din mor i dag? InnrÞmmer hun sine feil? Hvilket forhold har dine barn til sin mormor? Godt Ä hÞre at vi er flere i samme bÄt, selv om jeg skulle Þnske ingen barn hadde opplevd det samme.

 

Hi

Anonymkode: 4f934...9d1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Stakkars deg HI. Vondt Ä lese om deg og de andre i denne trÄden. Har egentlig ingen rÄd, men vil bare si at du ikke er alene.

Min mor var gal, men ikke sÄ gjennomsyret som deres mÞdre. Hun brukte meg som sin personlige psykolog gjennom barndommen og lesset alle sorger over pÄ meg. Hun var ogsÄ suicidal, truet ofte med Ä ta livet sitt og dro avgÄrde mens jeg satt Ä ventet oppe hele natten og hÄpet egentlig at hun ikke skulle kommentilbake slik at jeg og sÞsknene mine ble flyttet i fosterhjem.

Hun slo og hadde raseriutbrudd, og man visste aldri hvor man hadde henne. Hun fortalte meg ofte at hun angret pÄ meg, kunne hun gÄtt tilbake i tid ville hun aldri valgt Ä fÄ meg. Vi hadde ogsÄ ekstremt dÄrlig rÄd. Lite mat og i perioder ikke noe mat. Veldig dÄrlig klÊr og aldri utstyr. Jeg ble tidlig selvstendig og jobbet fra jeg var 11 Är. Etter det mÄtte jeg dekke alt jeg trengte selv, inkl uteklÊr, kontigent til fritidsaktivitet og skolesekk. Jobbet stort sett hver helg hele barndommen pluss ferier. 

Jeg vasket klÊr, laget mat og fulgte opp sÞsknene mine pÄ skolen. Var ogsÄ «voksenpersonen» som fulgte pÄ foreldresamtaler pÄ skolen for sÞsknene mine. Utrolig at ingen reagerte. Jeg var to Är eldre.

I voksen alder har jeg fÄtt alt pÄ stell. God Þkonomi har vÊrt viktig for meg og ogsÄ kunnskap om hvordan man viser omsorg for barn. Var ganske redd for at jeg ikke skulle klare Ä kjenne igjen behov hos barnet og at omsorgen og kjÊrligheten ikke skulle komme naturlig, siden jeg aldri hadde blitt vist det selv. Heldigvis gikk det bra, og jeg er veldig trygg pÄ at jeg er en god og kjÊrlig mor. Det er det viktigste jeg har.

Relasjoner sliter jeg mye med. Alt virker perfekt utad, men jeg slipper ingen nÊrme nok. Jeg kan vÊre morsom og blid og en som andre sikkert tenker er bÄde populÊr og har stort nettverk, men den eneste jeg stoler pÄ i livet er mannen min. Jeg tenker at andre egentlig vil avvise meg, sÄ jeg slipper de aldri tett nok inn. Burde nok ogsÄ fÄ luftet tanker hos psykolog, men det lille barnet i meg sier at jeg skal ta meg sammen og ikke oppta plass for andre som har stÞrre problemer.

Kontakten med moren min er det jeg om styrer, ikke hun. Hun har mer behov for meg i livet sitt enn jeg har av henne. Grensene er veldig tydelige. OppfÞrer hun seg ikke, er det over. Ser jeg sÄ mye som en antyding til dÄrlig oppfÞrsel mot barna (negativ snakk, forsÞk pÄ Ä gi skyld osv) er det over. Da avslutter vi besÞket og det blir lenge til neste gang- hvis hun klarer Ä oppfÞre seg. Ungene liker bestemor og vet ikke om noe. Det fÞles godt Ä ha tatt over makten. Anbefaler deg til Ä sette grenser for deg selv. Du skylder henne ingenting. Du har ansvaret for ditt liv nÄ og dine barn. 

Jeg har ogsĂ„ lest om metoden hvor du skal se for deg selv som lite barn og snakke til barnet. VĂŠre der og gi omsorg. Har hĂžrt at Ăžvelsen skal vĂŠre fin, men klarer ikke gjennomfĂžre den selv. Kanskje det hadde fungert for deg? ❀

Anonymkode: e983d...73c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...