Gå til innhold

Anders, ville dere brukt navnet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Navnet Anders har sett et kraftig fall i populariteten og blir sammenlignet med Adolf.

Navnet Anders stuper: https://www.aftenposten.no/kultur/i/xPJGn/Navnet-Anders-stuper

Navnet Anders upopulært etter 22. juli: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrorangrepet-22-juli/navnet-anders-upopulaert-etter-22-juli/a/10076549/

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det såpass vanlig og nøytralt navn, så ja det kunne jeg...men syntes det er fryktelig kjedelig bare (jeg liker korte, norrøne navn feks). 

(Og ja, jeg var i regeringskvartalet og bisto)

Anonymkode: 2cf9d...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter tror jeg nok jeg ville droppet navnet. Er ikke overrasket over at det har stupt i popularitet. 

Nå er det heldigvis et såpass vanlig og dessuten vakkert navn, så jeg håper og tror at effekten er kortvarig. Altså at navnet ikke får samme skjebne som Adolf, som nok er ødelagt i overskuelig fremtid.

Anonymkode: 27f24...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke om folk bruker det for det er et helt vanlig navn. 

Selv hadde jeg ikke brukt det med mindre det var et navn med ekstra betydning for meg, f eks oppkalling etter en person jeg var glad i eller tilsvarende. 

Jeg er sikker på at der er 1000 nålevende helter (ambulansearbeider, leger, politifolk osv ) som også heter Anders. 

Anonymkode: 3a763...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg ville ikke brukt de, men bare fordi det ikke er min smak. Men har ikke noe i mot navnet 🙂

Anonymkode: 809f3...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, Anders er et grusomt navn, spesielt når østlendingene uttaler det, Annners🤮

Anonymkode: 56f12...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, Anders er et grusomt navn, spesielt når østlendingene uttaler det, Annners🤮

Anonymkode: 56f12...344

Hvordan skal man ellers uttale det? D-en er stum, noe annet blir jo helt teit.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, Anders er et grusomt navn, spesielt når østlendingene uttaler det, Annners🤮

Anonymkode: 56f12...344

Det sier vi her jeg bor og, på sørlandet

Anonymkode: 494ab...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er et belastende navn. Det er mange som heter Anders i dag, ikke bare Abb. Det blir noe helt annet med Adolf og Vidkun, dette er det jo ingen eller veldig få som heter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal man ellers uttale det? D-en er stum, noe annet blir jo helt teit.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

D’en er ikke stum nei. Man sier Anders som du skrives, uttaler alle bokstavene

Anonymkode: 56f12...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, the amazing spidermamma said:

Jeg synes ikke det er et belastende navn. Det er mange som heter Anders i dag, ikke bare Abb. Det blir noe helt annet med Adolf og Vidkun, dette er det jo ingen eller veldig få som heter. 

At det er «ingen» som heter Adolf er jo bare tull. Sverige hadde til 1973 en konge som het det. Det er langt over 2 000 som heter det i Sverige. Navnet er temmelig vanlig (som Adolfo) i spansktalende land, sikkert hundretusener som heter det. Så det kan med full rimelighet sammenlignes med Adolf. Faktisk er Anders antagelig et mindre brukt og spesielt navn enn Adolf i et internasjonalt perspektiv, og dermed tettere knyttet til ABB. For folk fra utenfor Skandinavia er ABB kanskje det eneste de forbinder med navnet Anders.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

D’en er ikke stum nei. Man sier Anders som du skrives, uttaler alle bokstavene

Anonymkode: 56f12...344

D-en er stum eller tilnærmet stum i normert norsk tale (dannet dagligtale/standard østnorsk/riksmål), akkurat som den er det på dansk.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er navnet Anders ødelagt for min del. Jeg kunne ikke døpt min sønn det etter 2011. Aldri. Både fordi jeg hadde fått assosiasjoner til noe svært negativt og også med tanke på å unngå ubehageligheter for barnet.

Anonymkode: c895f...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

D’en er ikke stum nei. Man sier Anders som du skrives, uttaler alle bokstavene

Anonymkode: 56f12...344

Hvor sier man det? Det har jeg aldri hørt

Anonymkode: 494ab...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

D-en er stum eller tilnærmet stum i normert norsk tale (dannet dagligtale/standard østnorsk/riksmål), akkurat som den er det på dansk.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Og så er den ikke stum i Nord-Norge, Trøndelag, og langs hele den vestnorske kyst...

Anonymkode: 27f24...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

D-en er stum eller tilnærmet stum i normert norsk tale (dannet dagligtale/standard østnorsk/riksmål), akkurat som den er det på dansk.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Jeg har bodd mange steder i Norge, og de fleste steder har de uttalt Anders med en mer eller mindre tydelig d. Det er ikke ofte jeg har hørt "Anners", og jeg bor i dag veldig sentralt på Østlandet, og hører til og med her at Anders uttales med d - også av østlendinger.

For meg høres det merkelig ut at du påstår at det er normert norsk tale å uttale Anders som "Anners". Du skriver også at det er "dannet dagligtale", noe som nesten får meg til å le.

 

Anonymkode: ab9db...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha nølt et sekund med å kalle ungen min Anders, om det var et navn jeg ønsket å velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder det ikke så veldig sterkt med ABB,  fordi det er et vanlig navn i familien.

Ville nok allikevel ikke brukt det på egne barn.

Å forsvare bruken av Adolf...er merkelig. Det navnet er ødelagt, og ingen foreldre med vett i behold kaller ungen det nå.

Anonymkode: d7958...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Navnet Anders har sett et kraftig fall i populariteten og blir sammenlignet med Adolf.

Navnet Anders stuper: https://www.aftenposten.no/kultur/i/xPJGn/Navnet-Anders-stuper

Navnet Anders upopulært etter 22. juli: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/terrorangrepet-22-juli/navnet-anders-upopulaert-etter-22-juli/a/10076549/

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Går da virkelig ikke an å sammenligne.

Anonymkode: 57346...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Anonym bruker said:

Og så er den ikke stum i Nord-Norge, Trøndelag, og langs hele den vestnorske kyst...

Anonymkode: 27f24...c9e

Jeg liker ikke Vest-Norge, så det spiller ingen rolle for meg. D-en er stum i normert tale, selv om folk med rurale dialekter i perifere strøk kanskje uttaler det annerledes.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har bodd mange steder i Norge, og de fleste steder har de uttalt Anders med en mer eller mindre tydelig d. Det er ikke ofte jeg har hørt "Anners", og jeg bor i dag veldig sentralt på Østlandet, og hører til og med her at Anders uttales med d - også av østlendinger.

For meg høres det merkelig ut at du påstår at det er normert norsk tale å uttale Anders som "Anners". Du skriver også at det er "dannet dagligtale", noe som nesten får meg til å le.

 

Anonymkode: ab9db...3fc

Bare le i din kunnskapsløshet. Dannet dagligtale/standard østnorsk (den moderne østnorske regionale videreføringen av dannet dagligtale) er det språket jeg og de fleste her fra Oslo og omegn har som morsmål. På både dansk og dannet dagligtale/standard østnorsk uttales Anders med en stum eller nærmest stum D. Uttale med en markert D hører kanskje hjemme i talemålet til folk med en veldig markert vestlandsdialekt eller noe sånt, men er ikke en normal eller historisk riktig uttale av navnet her i Oslo (for folk som er herfra, vel å merke).

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare le i din kunnskapsløshet. Dannet dagligtale/standard østnorsk (den moderne østnorske regionale videreføringen av dannet dagligtale) er det språket jeg og de fleste her fra Oslo og omegn har som morsmål. På både dansk og dannet dagligtale/standard østnorsk uttales Anders med en stum eller nærmest stum D. Uttale med en markert D hører kanskje hjemme i talemålet til folk med en veldig markert vestlandsdialekt eller noe sånt, men er ikke en normal eller historisk riktig uttale av navnet her i Oslo (for folk som er herfra, vel å merke).

Anonymkode: 4bd4f...4d1

Jeg har ikke diskutert språk i sin allminnelighet med deg, jeg har diskutert uttalen på navnet Anders. Og ingen av linkene dine her sier noe om uttalen på dette navnet eller de språklydene såvidt jeg kan se.

Den første linken din omtaler hovedsaklig språket på 1800-tallet, og at standard østnorsk stammer fra dansk.

Uansett hva du måtte mene så kommer jeg bare på den ene som sier "Anners", og ei til som jeg kommer på, som kommer fra Oslo øst. Ellers sier til og med mine to danske venninner Anders med d. Ene er gift med Anders som presenterer seg selv som Anders (med uttalt d), andre Anders presenterer seg også som Anders (med uttalt d). Ene bor i Bærum med høyt utdannede foreldre fra Oslo vest, andre bor sentralt på østlandet også. Fetteren til min tidligere danske kjæreste het også Anders, og kjæresten min uttalte også sin fetters navn med en tydelig d. Disse tre danskene kommer fra ulike steder i Danmark, så den påstanden din over her et sted om at de aldri uttaler d'en på dansk, den stemmer visst heller ikke.

Over her skrev du "Jeg liker ikke Vest-Norge, så det spiller ingen rolle for meg." (at andre uttaler Anders med uttalt d). Og med det er argumentasjonen din enda mer komisk.

Skal jeg anse folk som dannet så må de vise litt mer innsikt enn "jeg liker ikke noe, ergo nekter jeg å forholde meg til det".

For all del, fortsett å snakke ditt såkalt dannede, standard østnorsk, og du må gjerne uttale Anders som "Anners" om du vil det. Men i store deler av landet, også i flere av de større byene utenom Oslo, uttales Anders med uttalt d. Du kan like det eller la være, men slik er det, og det er ikke noe mer feil enn ditt "Anners".

Anonymkode: ab9db...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker ikke Vest-Norge, så det spiller ingen rolle for meg. D-en er stum i normert tale, selv om folk med rurale dialekter i perifere strøk kanskje uttaler det annerledes.

Anonymkode: 4bd4f...4d1

😆🤪😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...