Gå til innhold

Kan man bli frisk fra ME og få det igjen?


Kunnskapssøkende

Anbefalte innlegg

Hei😊 For ca 12 år siden ble jeg veldig syk. Den minste aktivitet tappet meg for all energi. Jeg hadde vondter i hele kroppen. Og en milelang liste av kroppslige plager. Etter nesten fire år hjemme var jeg bra igjen og begynte i jobb. 

Nå har jeg vært i jobb i ca 8 år. Dvs... 8 år med mange sykemeldinger hvert år. Grunnet de samme plagene som jeg hadde tidligere. Nå har fastlegen min etter utallige blodprøver, MR og gjennomgang av sykehistorien min konkludert med at jeg har ME. Har lest en del om det, og føler at symptomene som beskrives passer veldig til mitt sykdomsbilde. 

Kan man bli frisk fra ME og få det igjen? Kan det ha vært ME også den gangen jeg ble syk for 12 år siden? Kan jeg ha hatt det hele tiden? 

Jeg har gått på akkord med meg selv i alle disse årene fra jeg ble syk for 12 år siden. Har aldri blitt helt frisk. Har hatt gode perioder. Men hyppige tilbakefall. Nå føler jeg at jeg ikke kommer meg opp igjen. Blir utmattet og får smerter i kroppen av den minste ting. 

Jeg håper jeg kan få noen innspill fra noen som selv lever med ME. En ting er å lese hva legestanden har å si. Men den beste kompetansen er hos pasienten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror man kan det. Det var jo en årsak til at man fikk ME i første omgang, ofte en årsak man ikke har funnet. ME er jo bare en utelukkelsesdiagnose, dvs. de vet ikke årsaken (bortsett fra noen som får det som en klar følge av en infeksjon).

Jeg tror ditt stikkord ligger i det du skriver mot slutten, at du aldri har blitt helt frisk etter første gang, at du har hatt stadige sykdomsperioder og at du har fortsatt å gå på akkord med deg selv. Det å stadig gå på akkord med egen helse vil jo føre til en utmattelse til slutt, spørsmålet er hvor lang tid det tar... og "flinke piker" har jo en tendens til å holde ut altfor lenge, og derfor også være sykere når de først må innrømme at de ikke greier mer.

Jeg fikk selv ME etter en infeksjon som ikke ble tatt på alvor av lege, det er vel snart 15 år siden. Diagnosen ble satt av spesialist den gangen. Etter noen år ble jeg det jeg selv mente var frisk og kom meg tilbake i full jobb. Jeg begynte å legge merke til at for å greie å jobbe fullt så måtte jeg være ekstremt påpasselig med kostholdet mitt og med å få nok hvile. Men det var greit nok, jeg var fremdeles lykkelig fordi jeg faktisk fungerte og også kunne trene litt. Så tok det lang tid før jeg innså at jeg trengte langt mer restituering enn andre etter jobb og trening. Så kuttet jeg gradvis ned på intensiteten og hyppigheten i treningene (hadde ikke trent hardt før dette heller), og så begynte jeg å legge merke til at jeg selv etter lette treningsøkter helt tydelig trengte langt mer restitusjon enn andre. Så begynte jeg å få mer infeksjoner, ikke kraftige, men lette. Og så gikk alt egentlig bare veldig nedover, inntil jeg for fire år siden ikke lenger var i stand til å jobbe noe lenger. Legene ville sette ME-diagnosen på nytt på meg. Jeg mente at det ikke var noen grunn til at jeg burde ha fått ME en gang til - jeg hadde gjort alt riktig med kosthold, søvn, tilpasset aktivitet, hvile, psyke, gjøre positive ting... og likevel gikk det bare nedover. Jeg krevde å bli testet for en hel rekke ting, og det er blitt avdekket at jeg har en underliggende sykdom. De vet enda ikke hvilken eller årsaken til problemene, de finner ting på blodprøvene og andre prøver, men det finnes minimalt med kunnskap om akkurat det som feiler meg i Norge, så ting tar forferdelig lang tid.

Konklusjonen min er at jeg tror det er fullt mulig å få ME flere ganger, spesielt hvis man etter å ha blitt frisk - eller tilsynelatende frisk - fortsetter å presse seg selv for mye. Og så tror jeg - fordi ME egentlig bare er en utelukkelsesdiagnose - at det for en del av de som får det ligger annen sykdom bak som bare ikke er oppdaget. Siden du aldri har blitt frisk og nå er blitt så dårlig igjen ville jeg stått på for å bli fortsatt utredet, ikke slå deg til ro med ME-diagnosen.

Anonymkode: afdca...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt, godt og utfyllende svar. Jeg har blitt testet for en lang rekke med sykdommer. Skal ta ny blodprøve over helgen. Jeg har hatt en del flottbitt. Og vil få undersøkt om det kan være en årsak til at situasjonen er som den er. Hvis de ikke gjør noen funn der vil legen ha meg til nevrologisk utredning. Det er bra. Legen er grundig. Og prøver å finne ut av det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...