Gå til innhold

Hva gjør jeg galt? (Vektnedgang! Eller mangel på sådann..)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som så mange andre hadde jeg som nyttårsfortsett å spise sunnere og trene mer. Nå har der gått ca 4 uker siden nyttår, og denne tiden har jeg (med én dags unntak!) spist 15-1600 kcal totalt pr døgn. Jeg har gått opp ca 10 kg det siste året, og ønsker nå å gå ned disse igjen. Jeg hadde forhåpninger om å klare dét innen sommeren, men nå begynner jeg å bli litt utålmodig; vekten står HELT stille fremdeles!! Jeg trener spinning 2 timer pr uke, og har en middels aktiv jobb og fritid. Og jeg teller kalorier riktig (ved hjelp av næringainnholdsinfo på pakningsvedlegg og evt veiing av mat)

Hva gjør jeg galt? Frustrerende... :(

Anonymkode: 8cf6e...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du spiser feil mat? Forskjellige kropper går best på forskjellig drivstoff.

Kanskje du glemmer å telle med noen kalorier? Fettet du steker i, smaksprøvene når du lager mat, restene du tar etter barna, drikke?

Kanskje du må ned i 1400 kalorier for å gå ned?

Anonymkode: eed98...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du?

Og har du sjekket hvor mye kroppen din trenger i løpet av en dag? Selv er jeg ganske lav og liten, med stillesittende jobb, og mitt kaloribehov for å beholde vekten er kun 1700 kcal for dagen de dagene jeg ikke trener. Du kan sjekke med en spesiell vekt på treningsenter hva ditt kaloribehov er.

Anonymkode: 20859...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Jeg er 170 cm og veier godt over 70 kg. Og med en ganske aktiv hverdag og trening et par gsnger i uka er jeg temmelig sikker på at 15-1600 kcal skal være riktig for meg om jeg vil ned i vekt. Jeg har tidligere gått ned ca 15 kg med høyere daglig kaloriinntak. Den gang ble hvileforbrenningen min/kcal for å beholde vekten anslått å være ca 1950 kcal/døgn. 

Jeg spiser helt vanlig mat. Brødmat, vanlige middager etc. Mye egg, grønnsaker, byggrynslunsj etc. Det gjorde jeg også sist gang jeg gikk ned, med godt resultat. Så jeg spiser neppe 'feil' mat. Og jeg registrerer absolutt alt, er helt "nazi" der - og er overhodet ikke interesdert i å lure meg selv. Drikker kun vann og sort kaffe. Hm... skjønner ikke dette ..🤔😫

 

HI

Anonymkode: 8cf6e...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :)

 

Jeg er 170 cm og veier godt over 70 kg. Og med en ganske aktiv hverdag og trening et par gsnger i uka er jeg temmelig sikker på at 15-1600 kcal skal være riktig for meg om jeg vil ned i vekt. Jeg har tidligere gått ned ca 15 kg med høyere daglig kaloriinntak. Den gang ble hvileforbrenningen min/kcal for å beholde vekten anslått å være ca 1950 kcal/døgn. 

Jeg spiser helt vanlig mat. Brødmat, vanlige middager etc. Mye egg, grønnsaker, byggrynslunsj etc. Det gjorde jeg også sist gang jeg gikk ned, med godt resultat. Så jeg spiser neppe 'feil' mat. Og jeg registrerer absolutt alt, er helt "nazi" der - og er overhodet ikke interesdert i å lure meg selv. Drikker kun vann og sort kaffe. Hm... skjønner ikke dette ..🤔😫

 

HI

Anonymkode: 8cf6e...8d8

Har du gjennomgått et svangerskap siden sist? Ikke unormalt at hormonbalansen forandrer seg etter en graviditet. Prøv noen dager med lavkarbo og se om det skjer noe?

Anonymkode: a04f7...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen svangerskap siden sist heller. 

Kan det skje at vektnedgangen har en litt træg start? At kroppen av en eller annen grunn tviholder på vekta, før den til slutt gir opp pga kaloriunderskudd? For det MÅ jo gå nedover etterhvert, med et kaloriunderskudd på bortimot 7000 kcal pr uke!!? Utålmodig ja.. :-P 

 

Jeg orker ikke lavkarbo eller annen diett som utelukker noe. Men jeg spiser relativt lite karbohydrater normalt sett, er veldig glad i proteinrik mat;)

HI

Anonymkode: 8cf6e...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok en regning på det, og du skal ligge innenfor en vektnedgang på 0.5 kg med de kaloriene du inntar. MEN min mann begynte å slanke seg i fjor, ved å telle kalorier, han hadde også et kaloriunderskudd på 7000 i uka. Det tok faktisk nærmere seks uker før vekta beveget på seg, men etter det gikk han ned nærmere en kg i uka. Gi det et par uker til før du gir opp, har det ikke rikket seg på vekta innen da kan du vurdere å kutte 200kcal til kanskje?

Måler du cm? Noen ganger kan det endre seg før vekta gjør det. Anbefaler å måle midjemålet en gang i uka eller annenhver uke i tillegg til å veie deg.

Anonymkode: 92200...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Får håpe jeg er som som mann, og at resultatene kommer krypende etterhvert ;) Har ikke hastverk, men det går jo litt på motovasjonen når vekta står stille. Samtidig merker jeg at magen er mindre (bl.a. en jakke som ikke er like trang), så noe skjer visst ;)

 

HI

Anonymkode: 8cf6e...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marge Simpson

Jeg anbefaler deg å drite i vekta og heller begynne å måle deg! Jeg måler meg en gang i uken og cm renner av. 

Hvis du har en aktiv hverdag synes jeg det ser ut som at du spiser for lite. Selv teller jeg ikke kalorier, men spiser det jeg skal ha i meg av karbohydrater, fett og proteiner. Og jeg spiser masse, men trener også 4 ganger i uken. Utover det så er jeg ikke så veldig aktiv, annet enn noen rolige trilleturer i uka. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å trene mer i tillegg til det du gjør. 2 timer spinning i uken er ikke mye. Legg inn en joggetur og styrketrening i tillegg til spinningen. Varier treningen også. Det kan ta tid før kroppen kommer i gang. Prøv å bruk en app med mål, kaloritelling, aktivitet etc. 

Husk at muskler veier mer enn fett. 

Endret av frk Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier omtrent det samme som deg. Dersom jeg skal ned i vekt må jeg spise rundt 1200 kalorier til dagen. (Ca en kg i uken) spiser jeg mer står vekten stille. 

Anonymkode: 969b3...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme i fjor. Jeg gikk ned mye! Men jeg kuttet helt ut brød i hverdagen. Brød er ikke bra for vekten min. 

 

Anonymkode: cef3a...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned nesten 10 cm rundt midje og hofte samtidig som vekten gikk ned kun 2-3 kg. Hvis du bygger muskler kan det være at vekten står stille fordi de utgjør mer enn fettet du mister. Mål med målebånd så blir det bedre :)  

(Jeg er lav, og mitt daglige kaloribehov er rundt 1500-1600. Så hvis jeg skal gå i kaloriunderskudd må jeg spise relativt lite.)

Anonymkode: f37ff...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veier du ALT du spiser? Smør på skiva, all saus, alle små grønnsaker, absolutt alt du spiser? Tyggis, pastiller? Hva med det du drikker, melk i kaffeen, juice til frokost? 

1500 kcal burde være nok for å gå ned i vekt for deg. Men det kan ta tid før kroppen starter å gå ned i vekt. Jeg er hvert fall sånn, jeg kan bruke flere uker på lavkalori før kroppen begynner å gå ned. Men når det først slipper, så går det raskt nedover:) 

Så jeg ville bare fortsett med det samme og ventet en stund til. Evt. kan du etter hvert prøve å kutte mer kcal dersom du ikke går ned for endrer du lavt nok på kcalinntak så går du ned uansett etter hvert. 

Anonymkode: deb54...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du spiser for lite også og at kroppen går i sparebluss, at du vil gå ned mer ved å spise litt flere kalorier. Har hørt dette kan hjelpe for mange. Prøv å google det

 

Anonymkode: 749f7...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :)

 

Jeg er 170 cm og veier godt over 70 kg. Og med en ganske aktiv hverdag og trening et par gsnger i uka er jeg temmelig sikker på at 15-1600 kcal skal være riktig for meg om jeg vil ned i vekt. Jeg har tidligere gått ned ca 15 kg med høyere daglig kaloriinntak. Den gang ble hvileforbrenningen min/kcal for å beholde vekten anslått å være ca 1950 kcal/døgn. 

Jeg spiser helt vanlig mat. Brødmat, vanlige middager etc. Mye egg, grønnsaker, byggrynslunsj etc. Det gjorde jeg også sist gang jeg gikk ned, med godt resultat. Så jeg spiser neppe 'feil' mat. Og jeg registrerer absolutt alt, er helt "nazi" der - og er overhodet ikke interesdert i å lure meg selv. Drikker kun vann og sort kaffe. Hm... skjønner ikke dette ..🤔😫

 

HI

Anonymkode: 8cf6e...8d8

Kanskje lavkarbo hadde vært noe for deg? 

Jeg er 170 og veide 76 kg i august. Jeg har spist mindre karbohydrater, men ikke nødvendigvis mye mer fett. Velger sunt fett, og ikke bacon. Fant på en måte min egen variant av lavkarbo dietten... Jeg trener mye da, så jeg har fått god hjelp derfra. Men til jul hadde jeg blitt kvitt 35 cm fra kroppen  og gått ned 12 kg. 

For å være helt ærlig har jeg "prøvd" å gå ned før, men det var ikke før nå jeg VIRKELIG gikk inn for det, og da fikk jeg det til også. Ha troa på deg selv og ikke gi opp, dette er jeg sikker på at du får til😊 

 

Anonymkode: 9e9bd...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Jeg holder meg til vanlig mat, har ikke lyst til å kutte noe spesielt, kun redusere usunt og kaloririkt til et minimum.

Jeg har for øvrig endelig vegynt å se resultater - foreløpig kun en drøy kilo på vekta; men jeg tok rådet om å måle, for jeg visste midjemålet mitt fra før. Og jaggu har jeg ikke mistet 4-5 cm der allerede!! 😁🖒

Sååå... small babysteps mot en lettere hverdag! 😜

Anonymkode: 8cf6e...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...