Gå til innhold

Fadder til barnet!?

Anbefalte innlegg

Vi sitter og snakker om fadder(e?) til barnet vårt. Det er ikke født enda, men vi vet ikke helt hva som er vanlig.
Må man ha flere enn èn fadder? For vi vurderer min bestevenninne, men det ville jo vært rart å også utnevne hennes kjæreste (ikke samboer) som fadder òg. Kjenner han ikke så godt... Men må vi ha flere enn èn? Og er det noe som forventes av vedkommende, annet enn å stille opp til dåpen? 

Samboer vurderer også en kamerat av han, men hvordan blir det med 2 faddere, som ikke kjenner hverandre?! 
Jeg har jo hele tiden trodd fadderne er de som "tar over ansvaret for barnet" dersom jeg og far til barnet skulle gå bort eller lignende. Mulig jeg er helt på bærtur. 

Anonymkode: fc5e1...19b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144340434-fadder-til-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er en smule på bærtur.

Faddere tar ikke over ansvaret for barnet om foreldrene går bort. Det gjaldt muligens i "gamle dager", men absolutt ikke i dag.

Jeg tenker at dere bør tenke svært nøye gjennom beslutninger om å velge venner som faddere. Jeg ville heller gått for familie, siden familie og slektskap alltid vil være der, venner kan slutte å være venner. 

Anonymkode: 136e8...284

Fadderen sin oppgave er å ta ansvar for barnets kristne tro ( hvertfall det de svarer ja til i kirken». Du må ha minst 2 faddere og det varierer hvor mye en fadder gjør etter det. Noen blir som en tante/onkel og gir ekstra julegaver osv, noen gjør ingenting etter kirken. Greit med en dialog om forventninger.

Det er ikke fadder som tar ansvar for barnet om foreldre dør.

Anonymkode: 20901...cd5

Fadderenes rolle er å hjelpe til å oppdra barnet i kristen tro. Det er ingen selvfølge at de skal ta over ansvaret for barna om noe skjer med foreldrene. Hvis du ønsker det kan du likevel skrive en viljeserklæring om hvem som skal få ta ansvaret for barna. Det vil ikke bli juridisk bindende, men det vil tas hensyn til. Vi har gjort det og jeg har avtalt at jeg vil ta over 4 andre barn om foreldrene skulle gå bort.

Anonymkode: 3da9f...78c

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er en smule på bærtur.

Faddere tar ikke over ansvaret for barnet om foreldrene går bort. Det gjaldt muligens i "gamle dager", men absolutt ikke i dag.

Jeg tenker at dere bør tenke svært nøye gjennom beslutninger om å velge venner som faddere. Jeg ville heller gått for familie, siden familie og slektskap alltid vil være der, venner kan slutte å være venner. 

Anonymkode: 136e8...284

Så hvorfor mener du da jeg bør tenke så nøye gjennom hvem som skal være fadder, om de ikke har noe som helst ansvar??
De andre som svarer her, mener jo at noen ikke gjør noe som helst etter å ha vært i kirken ved dåp. Ergo; da spiller det vel liten rolle hvem man har valgt?
Jeg står nærmere min bestevenninne enn noen andre i familien min. Kjent henne hele livet, vokst opp sammen fra vi ble født. Naboer, lekekamerater, venner hele livet :) 

HI

Det er absolutt ingen automatikk i at fadderen tar over ansvar for barna. Jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsatt tror dette. Fadderen skal vitne til dåpen og rølge opp at barnet oppdras i den kristne tro. Kun det. 

Jeg har to faddere til barnet som aldri hadde møtt hverandre før dåpen. Man må ha minst to faddere. Og du trenger ikke utnevne kjæresten til bestevenninnen din til fadder. Velg akkurat de dere vil. 

Anonymkode: b5ce8...22d

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er absolutt ingen automatikk i at fadderen tar over ansvar for barna. Jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsatt tror dette. Fadderen skal vitne til dåpen og rølge opp at barnet oppdras i den kristne tro. Kun det. 

Jeg har to faddere til barnet som aldri hadde møtt hverandre før dåpen. Man må ha minst to faddere. Og du trenger ikke utnevne kjæresten til bestevenninnen din til fadder. Velg akkurat de dere vil. 

Jeg har aldri tenkt noe over dette, ei heller hørt noen snakke om faddere. Ingen i min vennekrets har barn, så det er ikke et samtaleemne. Så nå er første gang det er et tema for oss; derfor jeg velger å spørre her i forumet :) 

Så jeg kan jo da med trygghet velge både min bestevenninne og min bror; så har jeg både en god venninne, og barnets onkel

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri tenkt noe over dette, ei heller hørt noen snakke om faddere. Ingen i min vennekrets har barn, så det er ikke et samtaleemne. Så nå er første gang det er et tema for oss; derfor jeg velger å spørre her i forumet :) 

Så jeg kan jo da med trygghet velge både min bestevenninne og min bror; så har jeg både en god venninne, og barnets onkel

Det kan du absolutt :) Jeg har også min beste venninne, og en i familien vår. Aldri angret, og jeg føler egentlig bare at min venninne kom enda nærmere oss. Vi har praktisk talt vært familie i mange år, og både hun og jeg setter pris på å ha at hun har en "relasjon" til barnet, annet enn "min venninnes barn" 😊

I dagens samfunn er vel det å spørre folk om å være fadder å gjøre litt stas på de som blir spurt også. Er jo en måte å si "vi setter pris på deg og vil ha deg i barnet sitt liv" på. Jeg har ihvertfall tatt det som et kompliment å bli spurt om å være fadder. 

Annonse

Dere kan også spørre noen dere kjenner godt fra menigheten deres. Ja for dere er vel selv kristne og går i kirken?

Da vet dere at personene vet hvordan de skal hjelpe til med å lære ungen om den kristne tro sammen med dere to foreldre.

Anonymkode: 7ad90...818

Vi er begge medlem av statskirken, døpt og konfirmert. Men vi går ikke i kirken, nei. Kun under spesielle anledninger, ikke "søndagsgangere".  Det er vel ikke et kriterie??
Må vel være medlem, ikke fast kirkeganger? Men da mener du vel at vi ikke får døpe barnet vårt, og må heller holde navnefest

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi er begge medlem av statskirken, døpt og konfirmert. Men vi går ikke i kirken, nei. Kun under spesielle anledninger, ikke "søndagsgangere".  Det er vel ikke et kriterie??
Må vel være medlem, ikke fast kirkeganger? Men da mener du vel at vi ikke får døpe barnet vårt, og må heller holde navnefest

Dere trenger ikke gå fast i kirken. Jeg tror ikke dere må være medlemer en gang. Dere må bare ønske at barnet skal døpes og finne minst to faddere som som ikke bekjenner seg til en religion som fornekter barnedåp.

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor døpe barnet hvis du ikke er kristen? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 2ca59...790

Du vet jo ingenting om hvorvidt hi er kristen. Uansett er hun velkommen til å døpe barnet sitt.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor døpe barnet hvis du ikke er kristen? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 2ca59...790

Og der kom den igjen ja, alltid noen som må bry seg.

En dåp har fint lite å si for barnets fremtid, så hvorfor bryr det dere så heldig om det blir gjort pga. religion, tradisjon, fest for å samle familie, ønske om å være medlem i statskirken eller for å ha mulighetene for konfirmasjon helt åpne? 

Om barnet ikke ønsker å være medlem i statskirken kan det melde seg ut. Verre er det ikke. 

Men hva bryr det DEG at barnet døpes? 

Takk for mange fine svar :) Da har jeg og barnefar litt å diskutere når han kommer hjem! Men da vet vi iallefall at det må være minst 2 faddere, og utenom det står vi jo ganske fritt! Bestevenninna mi ble døpt, men lurer på om hun konfirmerte seg borgelig.. Har det noe å si?? Skal sjekke det opp (: 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mange fine svar :) Da har jeg og barnefar litt å diskutere når han kommer hjem! Men da vet vi iallefall at det må være minst 2 faddere, og utenom det står vi jo ganske fritt! Bestevenninna mi ble døpt, men lurer på om hun konfirmerte seg borgelig.. Har det noe å si?? Skal sjekke det opp (: 

Det gjør ingenting om hun ikke er konfirmert, men hun kan ikke være medlem av for eksempel jehovas vitner siden de er motstandere av barnedåp.

Du kan lese om kravene her:

https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/

Prestene er ikke strenge.

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke holde navnefest heller.

Anonymkode: 7ad90...818

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...