Gå til innhold

Lærer dere barna deres å spise med munnen igjen?

Anbefalte innlegg

Min sønn har ofte besøk, og da byr vi gjerne på middag samtidig. Snakk om syvåringer, andreklasse, så de er ikke små heller.

Flesteparten av sønnens kompiser spiser med munnen åpen, slafser noe veldig, og jeg klarer ikke la være å irritere meg. Er ikke dette grunnleggende folkeskikk å lære sine barn?

Høflige og flotte barn eller, altså, jeg syns bare smatting er helt grusomt!

Anonymkode: 1e043...109

Fortsetter under...

Har ikke lært min det, han gjør det automatisk. Har samme problem når vi har besøk, men får meg ikke til å si noe heller. :P Er lettere med de jeg har kjent siden de var små og kjenner foreldrene, de føler jeg at jeg kan være med litt å oppdra. ;)

Anonymkode: 863b2...eb6

Herregud,  har aldri tenkt på det. La de være barn og spise på den måten de (og kroppen deres) foretrekker,  har ingenting med folkeskikk å gjøre. Har de bena på bordet derimot kan du si fra

Anonymkode: 5fe8f...93c

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud,  har aldri tenkt på det. La de være barn og spise på den måten de (og kroppen deres) foretrekker,  har ingenting med folkeskikk å gjøre. Har de bena på bordet derimot kan du si fra

Barn som smatter blir vel store smattere etterhvert? Smatting er noe av det verste jeg vet, så mine barn er opplært til å holde munnen lukket når de spiser..

Anonymkode: 18524...26a

Jeg sier ifra til de jeg kjenner godt nok, på en veldig fin måte selvfølgelig, og gjentar det ikke gjennom hele måltidet.

Du som mener de er barn og må få spise som de vil; har du selv barn som tygger med munnen åpen? Det er ganske grunnleggende folkeskikk, svært få som tolererer voksne som slafser, og en gang må de jo lære det.

Husker vi hadde ei i klassen på barnetrinnet, kan ikke ha vært mer enn i tredjeklasse, og hun fikk påpek fra andre elever hele tiden om at hun smatta. Sårt for henne og irriterende for andre, hun hadde aldri lært å tygge med munnen igjen hjemme.

Annonse

Jeg forsøker så godt jeg kan, men det er vanskelig og blir uhyggelig matsituasjonen når det bare blir påminnelser. De er 8 og 10 år og får det ikke helt til selv om jeg har minnet de på det fra de var 3. Faren deres spiser også med åpen munn, så det kan være genetisk kanskje...? 10-åringen spiser ganske grisete også, slik faren gjør. 

Jeg blir helt gal av smarting og spiselyder generelt, men sier ikke noe annet enn til mine egne barn.

Anonymkode: 3239c...c10

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg forsøker så godt jeg kan, men det er vanskelig og blir uhyggelig matsituasjonen når det bare blir påminnelser. De er 8 og 10 år og får det ikke helt til selv om jeg har minnet de på det fra de var 3. Faren deres spiser også med åpen munn, så det kan være genetisk kanskje...? 10-åringen spiser ganske grisete også, slik faren gjør. 

Jeg blir helt gal av smarting og spiselyder generelt, men sier ikke noe annet enn til mine egne barn.

Men da prøver du jo, og enig i at hele matsituasjonen ikke skal handle om mas, det er ikke noe hyggelig. Mest sannsynlig spiser de sånn fordi de ser far gjøre det ;)

Stakkars deg som må høre det hele tiden!

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da prøver du jo, og enig i at hele matsituasjonen ikke skal handle om mas, det er ikke noe hyggelig. Mest sannsynlig spiser de sånn fordi de ser far gjøre det ;)

Stakkars deg som må høre det hele tiden!

De er hos far hver 6. helg, så tror ikke det er helt det heller. Men aner ikke hvorfor de ikke får det til. En periode ble jeg så sprø av det at jeg maste om det hele tiden og 10-åringen ville plutselig ikke sitte med oss fordi «jeg bare plager dere med hvordan jeg spiser». Da måtte jeg ta meg sammen og beklage, så derfor har jeg bestemt meg for at maks 3 ganger per måltid, så det ikke blir sånn at de føler de ikke kan spise sammen med andre. Men ja, jeg prøver i alle fall

Her er ikke smatting tillat. Kan skje men uhyre sjeldent. 

Smatting takler jeg ikke altså. 

Anonymkode: b652e...857

Må legge til at eksen min smattet veldig. Jeg kunne ikke spise sammen med han

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her er ikke smatting tillat. Kan skje men uhyre sjeldent. 

Smatting takler jeg ikke altså. 

Ikke tillatt?? Hva gjør du om noen barn på besøk smatter? 

Ikke tillatt?? Hva gjør du om noen barn på besøk smatter? 

Nå var vel spørsmålet om hva jeg lærer mine unger. Her sier til og med sønnen min at smatting gjør vi ikke ved bordet. Har ikke hatt unger på besøk som smatter faktisk 

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er hos far hver 6. helg, så tror ikke det er helt det heller. Men aner ikke hvorfor de ikke får det til. En periode ble jeg så sprø av det at jeg maste om det hele tiden og 10-åringen ville plutselig ikke sitte med oss fordi «jeg bare plager dere med hvordan jeg spiser». Da måtte jeg ta meg sammen og beklage, så derfor har jeg bestemt meg for at maks 3 ganger per måltid, så det ikke blir sånn at de føler de ikke kan spise sammen med andre. Men ja, jeg prøver i alle fall

Uff, stakar. Men godt du gjorde om på det. Det kan jo være fysiske grunner til at man spiser med åpen munn også, tykk bakre del av ganen, trang nesegang osv. kan gjøre det vanskelig å spise med munnen igjen. 

Litt godt å se at det ikke bare er jeg som kan irritere meg over det, og godt å se at de aller fleste prøver å lære barna det. 

De aller fleste av sønnens venner smatter faktisk, og noen av de skjønner ingenting når jeg spør om de kan tygge med munnen lukket, de aner ikke hvordan man gjør det, så er tydelig at mange ikke har prøvd engang..

Uff, stakar. Men godt du gjorde om på det. Det kan jo være fysiske grunner til at man spiser med åpen munn også, tykk bakre del av ganen, trang nesegang osv. kan gjøre det vanskelig å spise med munnen igjen. 

Er det sant? Minste har «saksebitt», så det kan jo være årsaken, men jeg har aldri hørt noe om at det finnes spesielle grunner til at de ikke får det til. Jeg vil jo ikke traumatisere barnas matsituasjon så de ikke tør å spise foran andre heller...

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har det med folkeskikk å gjøre! Klart man kan forvente av barn over fem år at de klarer å spise som mennesker, og ikke som dyr. Med mindre man "har noe".

barn er barn, ikke noe og irritere seg over,men nærmere de seg 10-11 da bør de tygge med munnen igjen

Anonymkode: 4a03b...3ce

Man både kan og bør forvente menneskeoppførsel LENGE før ti år, ærlig talt.

Ja, vi øver på det, samt det å bruke bestikk, sitte med rompa på stolen, snakke pent om maten og dele på de beste bitene.

Og jeg må innrømme at jeg får stille fnatt av gjester som river kjøttet i stykker med hendene, slafser det i seg så fort de kan for så å kaste seg over bordet og forsyne seg med resten. Før dette har de gjerne høylytt erklært at de misliker absolutt alt på bordet minus kjøttet.

En og annen uskikk ved bordet tåler jeg, altså, men man bør være litt bevisst i veiledningen så ikke barnet fremstår som et vilt dyr på besøk hos andre. 

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater folk som sitter og lytter.  Foretrekker å spise alene, så jeg kan spise som jeg foretrekker. Er det rart mange ungdommer gleder seg til å flytte hjemmefra?  

Trenger ikke sitte å lytte etter smatting. Det høres godt. Så fint du tar hennsyn og spiser alene om du ikke klarer spise med munnen igjen.

Sikkert mange voksne som også venter på at store barn flytter ut. Så synd at de blir boende hjemme så lenge nå for tiden.

Anonymkode: 0be40...020

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater folk som sitter og lytter.  Foretrekker å spise alene, så jeg kan spise som jeg foretrekker. Er det rart mange ungdommer gleder seg til å flytte hjemmefra?  

Men, flytte hjemmefra løser ikke problemet med at man tygger med munnen åpen. Hvem liker at andre spiser med munnen åpen når de spiser? 

Anonymkode: ed4f5...031

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...