Gå til innhold

Fikk i dag nytt skattekort i digiposten og det kan da umulig være riktig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk det selvsagt etter at skatteetaten hadde stengt så får ikke sjekket med dem. 

Fikk ett skattekort i desember og ringte da for å sjekke om det skulle vært noen endringer siden jeg hadde blitt alene, altså separert. Det skulle ikke ha noe og si fikk jeg til svar.

Jeg er på AAP og barnet vårt har fast adresse hos meg. 

På det skattekortet jeg fikk i desember sto det at jeg skulle følge en tabell og at det av annen inntekt enn hoved arbeidsgiver som er NAV skulle det trekkes 35% skatt. 

På det skattekortet jeg fikk i dag sto det oppført med et skattetrekk på 22%.

Eneste forskjellen jeg finner er at på det første skattekortet jeg fikk står den gamle adressen min og på det nye står den jeg har nå.

Dette kan da umulig være riktig? 

Skal ha utbetaling fra NAV på mandag så er redd for et for lavt skattetrekk. 

Ser på Skatteetatens nettsider at det har vært gjort feil på noen av skattekortene som har blitt sent ut tidligere sånn at flere har fått for høyt trekk. 

Anonymkode: cfd0f...f4f

Skrevet

Man betaler mindre i skatt når man er aleneforsørger 

Anonymkode: 0da39...71a

Skrevet

Det høres helt riktig ut, som enslig forsørger har du et særfradrag på skatten og når du i tillegg er på aap har du jo ikke særlig høy inntekt.

Men du kan sjekke dette selv ved å logge inn på skatteetaten, bare logg inn der det står endre skattekort og se at opplysningene som står der er riktige. Der står det hva de forventer at du skal tjene i år, hva du har å trekke fra av renter osv, om alt stemmer har de laget riktig skattekort til deg.

Du som har en midlertidig ytelse skal ha prosentkort, det er veldig viktig. Nav trekker som biarbeidsgiver når du har ytelser som er midlertidige og som du kan jobbe gradert sammen med, så da blir det veldig høyt skattetrekk om du har tabell og nav ikke bruker den.

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/

Anonymkode: a6d0f...b56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...