Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #1 Skrevet 16. januar 2018 Hei, Noen som sitter på litt kunskap om uføretrygd her? Sendte inn en søknad i starten av mai, fikk svar om at det ville ta opp til 8mnd. Ringte inn til NAV for og høre hvordan det gikk med saken når det nærmet seg 8mnd, da fikk og beskjed om alt var ok, dersom eg ikke fikk svar innen 8mnd, så skulle eg få brev i posten. Men når dagen når behandlingstida var over, så ringte jeg inn spurte hva som skjer. Og da fikk jeg bare til svar at det var veldig mange saker under behandling, men hu skulle sende inn purring. Etter det har jeg ikkje hørt noe:( Men NAV må da ha noen regler og forholde seg til? Eller kan dei bare gjøre akkurat som dei vil? Anonymkode: 0e63b...c8e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #2 Skrevet 16. januar 2018 Jeg har ingen annen erfaring enn min egen, og jeg sendte søknaden inn på en mandag også var den godkjent fredag samme uke, så det tok under 1 uke. Jeg ville sendt en medling via Mitt nav og spurt hva som skjedde siden behandlingstiden er over og du ikke har hørt noe. Kanskje det mangler noen papirer, kanskje legeattestene ikke er klare nok, kanskje saksbehandleren din har skrevet godt nok om arbeidsevnen din og avklaringsperioden din? Spør om de har alle papirene de trenger eller om det er noe du kan gjøre. Anonymkode: ee07a...bd6
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #3 Skrevet 16. januar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ingen annen erfaring enn min egen, og jeg sendte søknaden inn på en mandag også var den godkjent fredag samme uke, så det tok under 1 uke. Jeg ville sendt en medling via Mitt nav og spurt hva som skjedde siden behandlingstiden er over og du ikke har hørt noe. Kanskje det mangler noen papirer, kanskje legeattestene ikke er klare nok, kanskje saksbehandleren din har skrevet godt nok om arbeidsevnen din og avklaringsperioden din? Spør om de har alle papirene de trenger eller om det er noe du kan gjøre. Anonymkode: ee07a...bd6 Har sendt melding via mitt nav men har ikke fått svar. Har spurt om dei mangeler noe(spurt 2 ganger) men dei har alt av papirer. Anonymkode: 0e63b...c8e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #4 Skrevet 16. januar 2018 De skal gi deg beskjed dersom de overstiger saksbehandlingstiden, det står også i vedtaket du fikk hvor behandlingstiden står. Jeg tenker at du bør legge inn en serviceklage hvor du klager på behandlingstiden. Du KAN også be veileder purre på arbeid og ytelser, men mest sannsynlig vil ikke det føre til at de prioriterer saken din. Du må også være obs på at du kun har aap i 8mnd maksimalt mens søknaden din behandles, så du vil derfor ikke ha inntekt fremover (til søknaden din er behandlet). For noen betyr det st de på søke sosialhjelp en periode. Anonymkode: 2ac00...6c8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #5 Skrevet 16. januar 2018 Hvordan kan det ta 8 mnd å behandle en uføresøknad? Jeg trodde ikke søknad ble sendt før det var godkjent av saksbehandler og man var utredet i bauger og kanter, så hvordan kan det da ta så lang tid. Hva er det som skjer i den prosessen som kan være så tidkrevende? Anonymkode: 847ce...891
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #6 Skrevet 16. januar 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: De skal gi deg beskjed dersom de overstiger saksbehandlingstiden, det står også i vedtaket du fikk hvor behandlingstiden står. Jeg tenker at du bør legge inn en serviceklage hvor du klager på behandlingstiden. Du KAN også be veileder purre på arbeid og ytelser, men mest sannsynlig vil ikke det føre til at de prioriterer saken din. Du må også være obs på at du kun har aap i 8mnd maksimalt mens søknaden din behandles, så du vil derfor ikke ha inntekt fremover (til søknaden din er behandlet). For noen betyr det st de på søke sosialhjelp en periode. Anonymkode: 2ac00...6c8 Når jeg nevnte det at eg skulle få beskjed om dei overstiger skalsbehandlingstiden, så fikk jeg bare beskjed om det var så travelt. Har sendt inn servicekalge nå, men var 3uker behandlingstid på den. Men vi får vel tilbakebetalt vist søknaden går iorden? Men har ikke fått beskjed om at eg har mistet aap, men det er kanskje vanlig. Anonymkode: 0e63b...c8e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #7 Skrevet 16. januar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan det ta 8 mnd å behandle en uføresøknad? Jeg trodde ikke søknad ble sendt før det var godkjent av saksbehandler og man var utredet i bauger og kanter, så hvordan kan det da ta så lang tid. Hva er det som skjer i den prosessen som kan være så tidkrevende? Anonymkode: 847ce...891 Det tar ikke 8 måneder å behandle én søknad, men når sakene kommer inn så havner de i kø bak alle sakene som ligger inne til behandling fra før. Saksbehandlerne sitter ikke med tomme skrivebord og venter på at det skal dumpe inn en sak. Anonymkode: 0f19b...c2e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #8 Skrevet 16. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Når jeg nevnte det at eg skulle få beskjed om dei overstiger skalsbehandlingstiden, så fikk jeg bare beskjed om det var så travelt. Har sendt inn servicekalge nå, men var 3uker behandlingstid på den. Men vi får vel tilbakebetalt vist søknaden går iorden? Men har ikke fått beskjed om at eg har mistet aap, men det er kanskje vanlig. Anonymkode: 0e63b...c8e Du får ikke etterbetalt noe nei, du får aap i ventetiden og uføretrygd fra måneden etter den evt blir godkjent. Anonymkode: ee07a...bd6
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #9 Skrevet 16. januar 2018 Men som du skriver får man jo aap i ventetiden i maks 8 måneder - man har jo krav på at saken er ferdigbehandlet. Jeg er gift og man har grei nok inntekt slik at jeg aldri hadde fått sosialstønad, så hva kan jeg gjøre for å ikke bli skadelidende her? 8 måneder etter alt er avklart er jammen lang nok tid! Anonymkode: 1229d...a3e
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #10 Skrevet 16. januar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men som du skriver får man jo aap i ventetiden i maks 8 måneder - man har jo krav på at saken er ferdigbehandlet. Jeg er gift og man har grei nok inntekt slik at jeg aldri hadde fått sosialstønad, så hva kan jeg gjøre for å ikke bli skadelidende her? 8 måneder etter alt er avklart er jammen lang nok tid! Anonymkode: 1229d...a3e Du vil nok få ufør fra du når maksdato på aap (dvs når de 8mnd har gått). I mange fylker har de en stor mengde søknader, og selv om det lokale nav kontoret ferdigstiller saken skal den alltid vurderes av nav arbeid og ytelser. Dette er (dessverre) et resultat av for lav bemanning i forhold til arbeidsmengde. Anonymkode: 2ac00...6c8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2018 #11 Skrevet 16. januar 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får ikke etterbetalt noe nei, du får aap i ventetiden og uføretrygd fra måneden etter den evt blir godkjent. Anonymkode: ee07a...bd6 Snakket med nav nå, jeg får etterbetalt fra maksdato(når søknaden innvilges). Anonymkode: 0e63b...c8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå