Gå til innhold

Dere som har barn med cøliaki


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det hjemme med tanke på å inkludere? Jeg bare lurer litt på hva som er vanlig, og mannen og jeg er noe uenig. Vårt barn er relativt nydiagnostisert. Vi har selvsagt eget smørepålegg osv., og skjærebrett osv, men jeg mener at så langt det er mulig skal alle spise lik mat om enn ikke akkurat samme mat. For eksempel lager jeg en egen form med lasagne til han med cøliaki (liten form) hvor jeg bruker de dyre glutenfrie lasagneplatene, men har i samme kjøttsaus og lager ostesausen glutenfri slik at alt annet er likt. Dersom jeg vil lage boller, lager jeg alle glutenfrie slik at alle kan spise de samme. Da vi hadde bursdag, sørget jeg for at absolutt alt vi serverte var glutenfritt slik at vårt barn kunne spise alt om han ville. Mannen mener det er å overdrive litt og at det får holde at han kan spise 1-2 ting. Jeg er enig i at det må bli slik hos andre, men hjemme vil jeg at det skal være så normalt som mulig.

Anonymkode: 17927...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her spiser resten av familien vannlig brødmat,  men til fellesmåltider og kake lager jeg alt glutenfritt.

Da det er viktig med felleskapsfølelsen i det minste hjemme.

 

Anonymkode: fe800...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen brødmat, ALLTID samme middag. Kaker og gjærbakst for alle. Felles lørdagsgodt er glutenfritt, men de får velge noen få egne ting og da er selvsagt ikke alt gf. Hjemme er for alle. Borte forventer vi annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke man skal ta så hensyn bare til en, har selv det, men brødrene mine og foreldrene mine ville spiste det de ville ha, ville ikke de skulle leve annderles pågrunn av meg, jeg var 7 da

Anonymkode: dc2ac...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig dyrt hvis hele familien skal spise glutenfritt hele tiden. Lager alt fra bunnen av her, men har egen pasta, egne rundstykker  og brød. En boks med eget pålegg.. 

Anonymkode: a9b72...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten med cøliaki har egen brødmat og pålegg. Jeg lager stort sett glutenfri middag så alle spiser. Unntaket er om vi har pastamiddager, da koker jeg glutenfri pasta til han og vanlig til oss andre. Lager glutenfri lasange til alle og alle sauser o.l er glutenfrie. Skal vi kose oss med kake, boller, vafler o.l, blir det glutenfritt til alle. I selskaper har vi stort sett glutenfri mat (særlig om det er hans selskap) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta får eget brød og knekkebrød, middag lager jeg slik at alle spiser det samme, lager glutenfri pasta i tillegg til vanlig om vi har det til middag. 

Når jeg baker lager jeg et parti til henne og et parti til oss andre, samme med vafler. 

Hun tåler at vi bruker samme brødfjøl og vaffeljern. 

Anonymkode: 32c25...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...