Gå til innhold

Ungdomsskolejenta jobber sakte, så sakte at hun ikke rekker å bli ferdig på prøver


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun har aldri vært spesielt glad i skolearbeid, men klart seg helt greit på skolen. I løpet av ungdomsskolen har motivasjonen bare dalt. Hun går nå i 9. klasse, og har konkludert med at skole ikke er noe for henne. Hun skulker ikke, møtet alltid opp. Hun øver og øver hjemme, men greier ikke å få ned ting på arket under vurderinger på skolen. På heldagsprøver er hun alltid sistemann til å gå, hun sitter alltid til slutt. På matten fikk hun 2, og hun gikk rett i kjelleren. Motivasjon og arbeidslyst er så godt som borte, for karakterene blir ikke gode uansett. Mye skyldes nok at hun ikke rekker å bli ferdig med prøvene.

Finnes det noen måte å hjelpe jenta på? Hun har ikke hverken dysleksi eller diskalkuli, jobber bare seint. Hva kan vi gjøre for å hjelpe henne?

Anonymkode: 73338...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å jobbe i det tempoet som kreves er jo noe som må øves inn, på linje med andre ferdigheter. Dette blir man jo målt på langt inn i pensjonsalder. 

1. Hun må forstå at tidsrammer er reelle ting.

2. Hun må øve inn tempo.

Og dette må hun gjøre nå, før hun blir noens kollega. Vær så snill å lære henne dette!

Anonymkode: dabb3...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med læreren? Hun trenger tilpasning av oppgaver og arbeidsmengde slik at hun opplever å bli ferdig. Det kan styrke motivasjonen. 

Har man lav prosesseringshastighet er ikke tempo noe som kan øves inn. Men man kan tilpasse omgivelsene dersom det er noe i omgivelsene som gjør at hun jobber sakte. For eksempel om det skulle være noe med oppmerksomheten, eller om det er noe annet hun strever med.

Anonymkode: acaff...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun kanskje mangler en god studieteknikk. Det vil antagelig hjelpe litt om læreren kan hjelpe henne med å finne noe som passer til henne. Noen jobber sent, sånn er det bare, men de fleste vil klare å bli litt mer effektive med rette teknikker.

Det som er viktig sånn umiddelbart er å gi henne følelsen av mestring igjen. Jeg ville kontaktet skolen asap og snakket med kontaktlærer. Forklar hvordan dere opplever dette og hvordan jenta deres jobber mye hjemme. Skolen har et ansvar for å tilpasse og å fremme motivasjon. Kanskje er det noen dataprogrammer som kan passe for henne for å øve opp ferdigheter og tempo i matte?

Anonymkode: 1a85b...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skal ta det opp med lærer og skole. Når hun jobber muntlig gjør hun det veldig bra! Får stort sett alltid fra 4 og opp på muntlige prestasjoner. Det samme gjelder skriftlige heldagsprøver (har inntrykk av de har VELDIG god tid på disse, da sitter hun til slutt og får det bra til). 

Vi har jobbet med tempoet siden 1. klasse, så hun har alltid vært sein skriftlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må hun bare øve på. Jeg hadde flere venner på ungdomsskolen som sleit med å beregne tid på prøver, ble ikke ferdig med alle spm på heldagsprøvene osv. 

Det er en stor overgang fra barneskolen, men det positive er at en toer i niendeklasse betyr svært lite i den store sammenhengen. 

Anonymkode: 63548...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Det kan godt være at dette med tempo er noe som må øves på. Jeg vil likevel tipse deg om å sjekke opp om hun kan ha nonverbale lærevansker. Da fungerer man godt muntlig, men sliter med mye annet. Typisk er problemer med matematikk og leseforståelse. Ferdigheter som er relativt enkle og godt innøvd fungerer bra.

Min sønn har nonverbale lærevansker og sliter veldig med tempo.

Anonymkode: a0ffe...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med læreren? Hun trenger tilpasning av oppgaver og arbeidsmengde slik at hun opplever å bli ferdig. Det kan styrke motivasjonen. 

Har man lav prosesseringshastighet er ikke tempo noe som kan øves inn. Men man kan tilpasse omgivelsene dersom det er noe i omgivelsene som gjør at hun jobber sakte. For eksempel om det skulle være noe med oppmerksomheten, eller om det er noe annet hun strever med.

Anonymkode: acaff...a04

Min datter har lav prosesshastighet. Har du belegg for at tempo ikke kan øves opp til å bli bedre? Ikke vits å jobbe med dette til frustrasjon om det er døfødt i utgangspunktet. Men det er en destruktiv påstand å komme med om man ikke kan begrunne den. 

Anonymkode: da71c...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Annanym skrev:

Takker for svar. Skal ta det opp med lærer og skole. Når hun jobber muntlig gjør hun det veldig bra! Får stort sett alltid fra 4 og opp på muntlige prestasjoner. Det samme gjelder skriftlige heldagsprøver (har inntrykk av de har VELDIG god tid på disse, da sitter hun til slutt og får det bra til). 

Vi har jobbet med tempoet siden 1. klasse, så hun har alltid vært sein skriftlig...

Da er det jo prøveformen som er feil. Hun må få mulighet til å bli vurdert i faget på mer hensiktsmessige måter.

Anonymkode: 165d6...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har lav prosesshastighet. Har du belegg for at tempo ikke kan øves opp til å bli bedre? Ikke vits å jobbe med dette til frustrasjon om det er døfødt i utgangspunktet. Men det er en destruktiv påstand å komme med om man ikke kan begrunne den. 

Anonymkode: da71c...6be

Prosesseringshastighet er et av flere mål på evnenivå. Man kan ikke trene opp evnenivå. Man kan lære seg strategier for å løse ulike type oppgaver. Har man gode evner innenfor andre mål kan man kompensere, bruke strategier noe mer fleksibelt osv.

Hos små barn som stadig er i utvikling kan evnenivået endre seg. Ikke spesielt vanlig hos eldre barn som nærmer seg tenårene.  

Anonymkode: acaff...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av oppskriftene på dårlig selvtillit er så godt ment fra foreldre og lærere - men får så uheldig resultat. Hvis hun er treg, noe hun antakelig er, så er det direkte slemt å stadig si til henne at hun kan bli bedre med mer øving. Hva om hun ikke kan bli kjappere? Skal hun få beskjed om å øve mer og feile i resten av skoletiden? Ikke rart om hun blir demotivert 

Vi har alle styrker og svakheter, og alt kan seriøst ikke trenes opp. I hvert fall ikke tempo som er rimelig stabilt i iq-sammenheng.

 

Anonymkode: 3a78c...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En av oppskriftene på dårlig selvtillit er så godt ment fra foreldre og lærere - men får så uheldig resultat. Hvis hun er treg, noe hun antakelig er, så er det direkte slemt å stadig si til henne at hun kan bli bedre med mer øving. Hva om hun ikke kan bli kjappere? Skal hun få beskjed om å øve mer og feile i resten av skoletiden? Ikke rart om hun blir demotivert 

Vi har alle styrker og svakheter, og alt kan seriøst ikke trenes opp. I hvert fall ikke tempo som er rimelig stabilt i iq-sammenheng.

 

Anonymkode: 3a78c...3b7

Hmm, det er fortvilende som forelder og se på at ungen din scorer lavt på prøver fordi hun ikke får vist hva hun kan. Hun har tatt evnetest (wisc). Jeg ble fortalt at hun scoret veldig lavt på prosesseringshastighet, men veldig høyt på språkforståelse og logikk. I engelsk, for eksempel, fikk hun 6 muntlig, og 2 skriftlig. Et meget stort sprik. Skriftlig har hun et vidt ordforråd, og omtrent ingen skrivefeil. Likevel får hun bare 2, fordi hun ikke får produsert nok stoff ned på papiret. 

Men skal man bare godta at slik er det? Hun vil bare klare å få 2-ere, selv om språkevnen egentlig tilsier en 6-er, fordi hun aldri vil kunne produsere raskere, uansett hvor mye hun øver?

Hun går i åttende. Dette er vel ikke ferdig utviklet allerede? Vi som foreldre har ikke fått informasjon om hva det egentlig betyr å ha lav prosesseringshastighet. Blir glad for mer informasjon.

Anonymkode: da71c...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Prosesseringshastighet er et av flere mål på evnenivå. Man kan ikke trene opp evnenivå. Man kan lære seg strategier for å løse ulike type oppgaver. Har man gode evner innenfor andre mål kan man kompensere, bruke strategier noe mer fleksibelt osv.

Hos små barn som stadig er i utvikling kan evnenivået endre seg. Ikke spesielt vanlig hos eldre barn som nærmer seg tenårene.  

Anonymkode: acaff...a04

Har du forslag til hvordan man kan kompensere for lav prosesseringshastighet? Se innlegget mitt over.

Anonymkode: da71c...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutes ago, Anonym bruker said:

Hmm, det er fortvilende som forelder og se på at ungen din scorer lavt på prøver fordi hun ikke får vist hva hun kan. Hun har tatt evnetest (wisc). Jeg ble fortalt at hun scoret veldig lavt på prosesseringshastighet, men veldig høyt på språkforståelse og logikk. I engelsk, for eksempel, fikk hun 6 muntlig, og 2 skriftlig. Et meget stort sprik. Skriftlig har hun et vidt ordforråd, og omtrent ingen skrivefeil. Likevel får hun bare 2, fordi hun ikke får produsert nok stoff ned på papiret. 

Men skal man bare godta at slik er det? Hun vil bare klare å få 2-ere, selv om språkevnen egentlig tilsier en 6-er, fordi hun aldri vil kunne produsere raskere, uansett hvor mye hun øver?

Hun går i åttende. Dette er vel ikke ferdig utviklet allerede? Vi som foreldre har ikke fått informasjon om hva det egentlig betyr å ha lav prosesseringshastighet. Blir glad for mer informasjon.

Anonymkode: da71c...6be

Det er dessverre den kjipe realiteten med evner/iq. Skårer du lavt på ett delområde vil det påvirke skoleresultater. 

Jeg ville vært forsiktig med å forvente endring i 8. Klasse.. 

Lav prosesseringshastighet betyr rett og slett at hun arbeider sakte. Selv når hun gjør sitt beste. 

Det går jo an å snakke med skole om muntlige prøver. Men samtidig viser nok karakterene hennes faglige forutsetninger. Å jobbe raskt (og nøyaktig) verdsettes både i skole og arbeidsliv 

Anonymkode: 3a78c...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du forslag til hvordan man kan kompensere for lav prosesseringshastighet? Se innlegget mitt over.

Anonymkode: da71c...6be

Vet du hvordan hun skåret på arbeidsminne?

Anonymkode: acaff...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her synes jeg absolutt det vil være innafor å søke om mer tid på heldagsprøver etc. Snakk med skolen og be om tilrettelegging. Hun må jo få vist hva hun kan :)

Min lillesøster jobber sakte, og blir aldri ferdig med prøver. Hun er prematur og forskning viser at å hjernen til voksne premature kan jobbe treigere. 

Anonymkode: b696c...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvordan hun skåret på arbeidsminne?

Anonymkode: acaff...a04

Det husker jeg ikke, men tipper det ikke er spes høyt.

Anonymkode: da71c...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ha rett på ekstra tid (én time) ved alle heldagsprøver, og til å få ta alle «vanlige» prøver muntlig. 

Kan dere kontakte PPT og be om at hun får ta nye tester, eller å få skriftlig bevis på de testene hun har tatt? Da har dere dokumentasjon på at hun har utfordringer som gjør at hun trenger tilrettelegging.

Så kan dere søke skolen om rett til utvidet tid på tentamen/eksamen, og snakke med kontaktlæreren om det er mulig å få til muntlige prøver. 

Hilsen lærer som har elever med slike utfordringer, som får nettopp muntlige prøver og utvidet tid. 

Anonymkode: 4fed1...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det husker jeg ikke, men tipper det ikke er spes høyt.

Anonymkode: da71c...6be

Det er vanskelig å komme med forslag til tiltak uten å kjenne til jenta. Jeg har ikke hele bilde.

Dersom hun har lavt arbeidsminne i tillegg til lav prosesseringshastighet har hun utfordringer med eksekutive funksjoner. En fagperson burde vurdere jenta opp mot passende tiltak.

Regner med dere har vært i "systemet" ettersom hun har blitt testet med wisc tidligere? Kan dere søke hjelp der hun ble testet?

Anonymkode: acaff...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelig å komme med forslag til tiltak uten å kjenne til jenta. Jeg har ikke hele bilde.

Dersom hun har lavt arbeidsminne i tillegg til lav prosesseringshastighet har hun utfordringer med eksekutive funksjoner. En fagperson burde vurdere jenta opp mot passende tiltak.

Regner med dere har vært i "systemet" ettersom hun har blitt testet med wisc tidligere? Kan dere søke hjelp der hun ble testet?

Anonymkode: acaff...a04

Hun er samvittighetsfull, og gjør sitt beste. Motivert. Scorte helt i øvre skiktet i logikk (klarte alle oppgavene) og språk. I nedre skikt på prosesseringshastighet, og mener rett under medio på arbeidsminne. Har trolig dyskalkuli. 

Vet du om mulige tiltak? Har vært i dialog med PPT og skolen, men har ikke fått mer tilbud enn utvidet tid på eksamen. Greit å vite hva man kan kreve/foreslå. 

Takk for svar, forresten:)

Anonymkode: da71c...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...