Gå til innhold

Vegetarianer/veganer er OK, men ikke lavkarbo


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på lavkarbo en stund nå.
Har også bekjente som er vegetarianer/veganer.

Hvorfor er det slik at vegetarianer/veganer er akseptert og man tilrettelegger for dem, mens når det kommer til lavkarbo er det mindre akseptert og folk har mindre lyst til å tilrettelegge?

Får liksom kommentarer om at "er det så nøye", "en gang kan du vel skeie ut" og så videre.
Vegetarianer/veganer blir det aldri stilt spørsmål ved

Prøver å si at dersom man går ut og inn av lavkarbo (hvertfall så streng jeg er) får man hodepine, og grunnen til at jeg er på lavkarbo er for å holde blodsukkeret mer stabilt som gjør at jeg for første gang på mange år har kontroll over migrenen min da rask endringer i blodsukkeret er en trigger hos meg, men det er visst ikke god nok grunn
 

Anonymkode: 36776...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått på lavkarbo en stund nå.
Har også bekjente som er vegetarianer/veganer.

Hvorfor er det slik at vegetarianer/veganer er akseptert og man tilrettelegger for dem, mens når det kommer til lavkarbo er det mindre akseptert og folk har mindre lyst til å tilrettelegge?

Får liksom kommentarer om at "er det så nøye", "en gang kan du vel skeie ut" og så videre.
Vegetarianer/veganer blir det aldri stilt spørsmål ved

Prøver å si at dersom man går ut og inn av lavkarbo (hvertfall så streng jeg er) får man hodepine, og grunnen til at jeg er på lavkarbo er for å holde blodsukkeret mer stabilt som gjør at jeg for første gang på mange år har kontroll over migrenen min da rask endringer i blodsukkeret er en trigger hos meg, men det er visst ikke god nok grunn
 

Anonymkode: 36776...e5c

Høres slitsomt ut! Folk har generelt for lite forståelse for andre og for lav vilje til å ta hensyn 

Anonymkode: 62c14...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig, tror det er motsatt. Veganere er fritt vilt

Og så lenge folk med annerledes dietter 1) snakker mye om det, 2) er umulig å ha på besøk eller 3) preker om det så vil de færreste bry seg om hva du spiser

Anonymkode: 8d586...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, jeg lager ikke lavkarbo mat til besøk. Da får de enten spise det de kan, eller ikke bli invitert på mat.

Anonymkode: 8d586...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi tilrettelegger jeg for. Ikke veganere, eller lavkarbo. Spis det du kan eller ta med egen mat. 

Anonymkode: 9402c...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye dyrere å lage mat til lavkarbo en veganer.

Ta med maten selv.

Anonymkode: 39283...635

Det er jo bare tull.

Anonymkode: a82c2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja - det er mer sannsynlig at jeg vil tilrettelegge for en vegetarianer/veganer enn en som spiser lavkarbo. Og hvis jeg hadde invitert kun deg, er det mer sannsynlig at jeg ville tilrettelagt enn hvis du var en av mange gjester. Jeg ser rett og slett ikke på lavkarbo som like viktig å tilrettelegge for sammenlignet med allergier/intoleranser og religion (selvfølge), eller vegetar. Du liker sikkert ikke at jeg skriver det, men sånn er det. Jeg ville ikke laget kun økologisk mat heller, for å ta et annet eksempel. Det er grenser for hva jeg har energi til å tilrettelegge, og hva man kan forvente at en vert skal tilrettelegge for av alskens kostholdsideer. Jeg vet det sikkert ikke er dette du vil høre.

Anonymkode: c8443...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, men ja - det er mer sannsynlig at jeg vil tilrettelegge for en vegetarianer/veganer enn en som spiser lavkarbo. Og hvis jeg hadde invitert kun deg, er det mer sannsynlig at jeg ville tilrettelagt enn hvis du var en av mange gjester. Jeg ser rett og slett ikke på lavkarbo som like viktig å tilrettelegge for sammenlignet med allergier/intoleranser og religion (selvfølge), eller vegetar. Du liker sikkert ikke at jeg skriver det, men sånn er det. Jeg ville ikke laget kun økologisk mat heller, for å ta et annet eksempel. Det er grenser for hva jeg har energi til å tilrettelegge, og hva man kan forvente at en vert skal tilrettelegge for av alskens kostholdsideer. Jeg vet det sikkert ikke er dette du vil høre.

Anonymkode: c8443...fb4

Hvorfor er vegetar viktigere enn lavkarbo?

Anonymkode: a82c2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at veganerdiett er både miljøvennlig og billig. Det er et valg man tar for solidaritet og for et ønske om en bedre verden. Lavkarbo er derimot en egoistisk basert diett med et svært mye høyere trykk på miljøet. 

Anonymkode: 41303...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tilrettelegger for seg selv når man har valgt å ikke holde deg innenfor A4 boksen. Så da kan man også fint ha med seg mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hensyn til allergier , sykdommer og intoleranser og også religiøse matrestriksjoner, dersom jeg vet om det, når jeg inviterer på mat. Ellers er det umulig å ta hensyn til alle mulige retninger innen mat, som florerer nå til dags. Det får bli gjestens ansvar å spise eller ikke spise det jeg serverer, evt ha med seg mat vedkommende kan spise. I min bekjentskapskrets har jeg muslim, adventist, en med cøliaki, to diabetikere, en som ikke tåler egg og laktose, en med skalldyrallergi, en nyfrelst veganer, to vegetarianere, en familie som sverger til raw food. Selv spiser jeg lavkarbo. Men jeg forventer ikke at de andre skal ta hensyn til det når de lager mat. Jeg spiser det jeg får, evt tar ikke et kjempestort kakestykke. Jeg føler meg tung og dorsk i kroppen og litt hodepine dagen etter, men jeg tåler det jo, får hverken diare eller utslett så det er ok.

Anonymkode: 3d08c...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min første tanke er at veganerdiett er både miljøvennlig og billig. Det er et valg man tar for solidaritet og for et ønske om en bedre verden. Lavkarbo er derimot en egoistisk basert diett med et svært mye høyere trykk på miljøet. 

Anonymkode: 41303...31a

Jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor du mener det? hva spiser lavkarboere som er så galt?

Anonymkode: a82c2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegetarianere/veganere er jo som regel pga dyrevelferd og miljø. Altså veldige viktige punkter! De setter ofte sine egne hensyn (lett tilgjengelig mat) til side for saker de tror på. Lavkarbo er kun for egen del og derfor en «egoistisk» diett. Ta med egen mat! 

Anonymkode: 93eea...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilrettelegger for andre i denne rekkefølgen:

1. Allergier, intoleranse og sykdommer som absolutt ikke tåler eller blir sterkt forverret av selv ganske lite inntak av en type mat. 

Der legger jeg uten problemer til rette og det koster meg ikke noe mer enn litt tankevirksomhet og forsiktighet med planlegging, innkjøp og tillaging. Aller helst prøver jeg å få til at alle skal kunne spise alt på bordet, men går ikke det, sørger jeg for gode alternativer som tillegg. 

2. Religion. Jeg serverer ikke svin til de som ikke spiser det av religiøse årsaker, det er enkelt og greitt og finne alternativer til de meste. Men om min muslimske venn skulle spise julemiddag med oss, ville ribba stått på bordet, men de hadde vært annet kjøtt tilgjengelig også. 

3. Andre selvpåførte matrestriksjoner tar jeg hensyn til når det passer sånn og det ikke er altfor mye arbeid. Stort sett finnes det mat tilstede som de fleste kan spise. 

4. Økologisk mat - nei, det hensynet tar jeg ikke. Det betyr ikke at jeg aldri kjøper økologisk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv; til vegetarianere vet jeg hva jeg kan servere. Veganere orker jeg ikke fikse spesielt til, egg, melk og smør brukes. Da må de ha med egen mat evt spise et eple😏

Lavkarbo vet jeg ikke hva som er lov eller ikke. Ikke gidder jeg sette meg inn i det heller. 

Anonymkode: 9bc54...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vegetarianere/veganere er jo som regel pga dyrevelferd og miljø. Altså veldige viktige punkter! De setter ofte sine egne hensyn (lett tilgjengelig mat) til side for saker de tror på. Lavkarbo er kun for egen del og derfor en «egoistisk» diett. Ta med egen mat! 

Anonymkode: 93eea...124

Men lavkarbo er jo helt vanlig mat

Anonymkode: a82c2...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men lavkarbo er jo helt vanlig mat

Anonymkode: a82c2...4bf

Så hva er da problemet? Spis det som er servert da hvis det er vanlig mat. 

Anonymkode: 93eea...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på.

Jeg forsøker alltid å lage mat som gjestene vil ha glede av uansett hvem de er. Men blir det veldig mange sprikende matkrav må jeg prioritere.

Da kommer helsegrunner først. Som ville inkludere hi's tilfelle om hun hadde forklart meg grunnen til at hun spiser lavkarbo.

Mote/slanke-grunner ville ikke være nok  til tilrettelegging.  F eks søsteren min som har fulgt diverse dietter siden hun ble 16. Det er bare fikse ideer og hun skifter etter et år eller to. Hun har ingen helseproblemer som nødvendiggjør diett. Eller min venninne som spiser glutenfritt fordi hun tror det er sunnere. Hun reagerer ikke på gluten i utgangspunktet.

Er det flere matønsker på kryss og tvers blir det ikke alltid en fullverdig middag til alle, men alle skal kunne finne noe på bordet de kan spise. 

Anonymkode: 7acf3...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer litt an på.

Jeg forsøker alltid å lage mat som gjestene vil ha glede av uansett hvem de er. Men blir det veldig mange sprikende matkrav må jeg prioritere.

Da kommer helsegrunner først. Som ville inkludere hi's tilfelle om hun hadde forklart meg grunnen til at hun spiser lavkarbo.

Mote/slanke-grunner ville ikke være nok  til tilrettelegging.  F eks søsteren min som har fulgt diverse dietter siden hun ble 16. Det er bare fikse ideer og hun skifter etter et år eller to. Hun har ingen helseproblemer som nødvendiggjør diett. Eller min venninne som spiser glutenfritt fordi hun tror det er sunnere. Hun reagerer ikke på gluten i utgangspunktet.

Er det flere matønsker på kryss og tvers blir det ikke alltid en fullverdig middag til alle, men alle skal kunne finne noe på bordet de kan spise. 

Anonymkode: 7acf3...7e2

Enn hvis jeg som er i fedme klasse 2, Har funnet at lavkarbo er den livsstilsendring som fungere for å gå ned i vekt?😉

Anonymkode: 1dbdd...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange av dere er skikkelig sære. Man ber jo stort sett bare folk man liker hjem til seg på middag, i selskap osv, og jeg gjør mitt beste for at alle skal trives. Det er jo ikke noe hyggelig hvis gjestene ikke kan eller ønsker å spise maten. Både vegetar, lavkarbo og glutenfritt er ganske enkelt å fikse. Alle trenger ikke spise alt, men lag sånn at alle får nok mat og god nok mat. Verre er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enn hvis jeg som er i fedme klasse 2, Har funnet at lavkarbo er den livsstilsendring som fungere for å gå ned i vekt?😉

Anonymkode: 1dbdd...578

Da er det jo en helsegrunn.

Anonymkode: 7acf3...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jo en helsegrunn.

Anonymkode: 7acf3...7e2

I motsetning til alle disse som mer eller mindre alltid er på kur uten noen gang egentlig å trenge det.

Men som jeg også skriver blir det kanskje ikke full middag på alle men noe godt å spise skal det være til alle.

 

Anonymkode: 7acf3...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er som regel vanskeigere å tilrettelegge for og de har en tendens til å være veldig belærende overfor andre.

Anonymkode: 7a3a1...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så må alle som har sære vaner i matveien ta med egen mat. Jeg gidder rett og slett ikke legge til rette for egenkomponerte dietter og passe på at det ikke er ditt eller datt i maten jeg lager. 

Eneste jeg gidder legger til rette for er søsteren min. Hun blir rett og slett syk av å spise kjøtt, men hun tar som regel med egen mat. Hun savner kjøtt, men blir fysisk syk av å spise det, så hun ga opp. Jeg kan periodevis ikke spise kjøtt selv, så da tar jeg med egen mat. Det er en familiegreie tror jeg, og søsteren min fikk det verst.

 

Anonymkode: 84d32...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...