Gå til innhold

Pedagogisk leder i barnehage. Delvis sykemeldt og ubundentid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 Ubunden arbeidstid

Hei. Jeg er for tiden 30 -50% sykemeldt, har vært det en periode, og kommer nok ikke til å øke arbeidsgrad grunnet svangerskapsrelaterte helseplager. Jeg har stilling som pedagogisk leder på en storbarnsavdeling(vi er to pedagogiske ledere). Kommunal, Midt-Norge. 
Rollen min er selvfølgelig noe endret i denne tiden, da jeg ikke har vært daglig på jobb frem til nå, og har for tiden fått tildelt ansvar for å følge opp spespedtimer på enkeltbarn på avdelingen. I denne sammenhengen lurer jeg på om hvilke rettigheter jeg har. Jeg regner jo ut prosenten av bunden planleggingstid(på bhg) og ubunden planleggingstid(utenfor bhg) ut fra arbeidsprosenten min. Alt fra cirka 30 min til 1 time ut fra hvor mye jeg er sykemeldt. Avdelingsleder mener at jeg ikke skal ha planleggingstid, hverken på barnehagen eller ubunden planleggingstid. Vi har snakket om det, og han sier at ettersom jeg ikke fungerer som pedagogisk leder så trenger jeg ikke denne tiden i samme grad. Litt vaklende ift mine ytringer om min ubundne arbeidstid.
Dette mener jeg er feil. Det at jeg er delvis sykemeldt har vel ikke endret arbeidskontrakten min. Jeg føler meg utnyttet, da han selvfølgelig vil at jeg skal være mest mulig tilstede på avdelingen. Jeg mener at arbeidsgiver ikke har styringsrett over min ubundne arbeidstid, og jeg trenger også bunden/ubunden planleggingstid til oppfølging av disse barna. Ellers føler jeg at jeg ikke kan gjøre en god nok jobb. 
Noen som kan svare meg på dette? Hva kan jeg vise til? 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk. Er organisert, utdanningsforbundet. Kan jeg henvende meg til dem uten at de tar kontakt med min arbeidsgiver? Hvordan? 

Dette er jo noe jeg ønsker å ta opp med arbeidsgiver igjen, men vil at det skal komme fra meg. Vil helst ikke gjøre for stor sak ut av det heller, og det synes jeg det blir når jeg "kobler inn" utdanningsforbundet🙈

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du organisert? Her ville jeg tatt kontakt med fagforeningen.

Anonymkode: 40f1d...c2c

 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planleggingstiden følger av din rolle dom pedleder. Dersom du, sommfølgd sv tilrettelagte oppgaver pga sykdom, ikke fungerer som pedleder vil du heller ikje trenge denne planleggingstiden. Dette er ren logikk!

når du ikje fungerer som pedleder er sikkert ansvaret overført til en annen. Denne vil da også få overført den ubundne og bundne planleggingstiden. 

Du blir ikje utnyttet / du får tilrettelagt arbeidshverdagen din pga sykdom. De har ikke endret arbeidskontrakten din selv om du i en kort periode gjør andre arbeidsoppgaver. 

Arbeidsgiver har både tilretteleggingstiltak og styringsrett. Hva du trenger av evt planleggingstid for å gjøre de tilrettelagte oppgavene du har fått må leder og du bli enige om!

Anonymkode: 81ea2...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge du ikke fungerer som pedagogisk leder, så har du vel heller ikke rett på ubunden tid, trodde jeg

Anonymkode: 324a5...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Planleggingstiden følger av din rolle dom pedleder. Dersom du, sommfølgd sv tilrettelagte oppgaver pga sykdom, ikke fungerer som pedleder vil du heller ikje trenge denne planleggingstiden. Dette er ren logikk!

når du ikje fungerer som pedleder er sikkert ansvaret overført til en annen. Denne vil da også få overført den ubundne og bundne planleggingstiden. 

Du blir ikje utnyttet / du får tilrettelagt arbeidshverdagen din pga sykdom. De har ikke endret arbeidskontrakten din selv om du i en kort periode gjør andre arbeidsoppgaver. 

Arbeidsgiver har både tilretteleggingstiltak og styringsrett. Hva du trenger av evt planleggingstid for å gjøre de tilrettelagte oppgavene du har fått må leder og du bli enige om!

Anonymkode: 81ea2...aec

Dette er ikke av hensyn til tilrettelegging for meg og mine helseplager. Jeg kunne ha fungert som pedagogisk leder, men det mangler folk til å følge opp  barna som jeg nå har fått ansvar for. Og jeg er jo ikke tilstede så mange timer hver dag.  Jeg går for tiden "på toppen", da det er en assistentvikar i min stilling. Ja, jeg er sykemeldt, men jeg er også utdannet og stolt barnehagelærer som tar jobben min på alvor. Det at jeg er sykemeldt skal jo ikke endre arbeidsavtalen min, og heller ikke bare brukes og ikke kunne forberede/evaluere slik at det er mål og mening i det arbeidet jeg gjør.

Kan du fortelle meg hvor jeg kan finne dette du sier skriftlig? Tilretteleggingstiltak og styringsrett. Jeg har selv søkt, men finner ikke det du sier. Hva jobber du med? Er dette din personlige mening eller kan du vise til noen lover e.l? 

På forhånd, takk:) 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke av hensyn til tilrettelegging for meg og mine helseplager. Jeg kunne ha fungert som pedagogisk leder, men det mangler folk til å følge opp  barna som jeg nå har fått ansvar for. Og jeg er jo ikke tilstede så mange timer hver dag.  Jeg går for tiden "på toppen", da det er en assistentvikar i min stilling. Ja, jeg er sykemeldt, men jeg er også utdannet og stolt barnehagelærer som tar jobben min på alvor. Det at jeg er sykemeldt skal jo ikke endre arbeidsavtalen min, og heller ikke bare brukes og ikke kunne forberede/evaluere slik at det er mål og mening i det arbeidet jeg gjør.

Kan du fortelle meg hvor jeg kan finne dette du sier skriftlig? Tilretteleggingstiltak og styringsrett. Jeg har selv søkt, men finner ikke det du sier. Hva jobber du med? Er dette din personlige mening eller kan du vise til noen lover e.l? 

På forhånd, takk:) 

Anonymkode: 1512c...2e6

Jeg jobber med HR😀

når det må leies inn vikar for deg så er jo tilretteleggingen for DEG. Hvis dere er to pedleder på avdelingen vil den ubundne tiden allerede være delt på dere to (?). Så er du delvis sykmeldt uten utsikt til å komme tilbake i full jobb innen permisjonen. Det sier seg vel egentlig selv at dette ikke kar seg forene med at du opprettholder pedleder-ansvaret. 

Tiltetteleggingsplikten eg hjemlet i AML kap 4. Her framkommer deg at arbeidsgiver eg pliktig til å finne annet passende arbeid til deg som du kan mestre utfra en funksjonsvurdering. Styringsretten er ikke lovhjemlet men følger av sedvane og rettspraksis. Det innebærer at leder kan lede, fordele og kontrollere arbeidet. 

Det er helt riktig som en annen her sakset inn; at ubundne tid er tid leder ikke har styringsrett over. Men leder har styringsrett når det kommer til OM du har rett på ubundne tid. Omfanget av ubunden tid ligger i tariffavtalen. 

Du har sikkert en standard kommmnal arbeidsavtale. Hvor deg sannsynligvis framkommer at arbeidsgiver kan sette deg til annet arbeid hvis nødvendig (eller noe i den dur). Ububdfm tid eg knyttet Tim de arbeidsoppgavene du skal gjøre (pedledersnsvar). Når du ikke fungerer som pedleder vil derfor planleggingstiden bortfalle. Arbeidsgiver kan derfor, innenfor styringsretten, pålegge deg å være nest mulig på avdelingen. 

Anonymkode: 81ea2...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du ikke fungere som pedleder når du er så lite på jobb og skal være vekke lenge. Så flott at arbeidsgiver har funnet oppgaver som tilrettelegger for deg.

 

planleggingstida vil gå til den som fungerer som pedleder. Du vil nok ha krav på litt planleggingstid som assistentene har i den stillingsprosenten du har.

Anonymkode: 5ca2f...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel like mye plan tid (hvis ikke mere) hvis du jobber med barn med spesielle behov!? 

Anonymkode: aa492...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer til ditt lokale Utdanningsforbund eller snakker med tillitsvalgt på ditt arbeidssted. Der får du råd, tips og veiledning. Din leder trenger ikke vite noe, men Utdanningsforbundet snakker med ham om du ønsker. Det er slike saker forbundet skal brukes på:) 

Anonymkode: a50b6...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil da tro du har rett på litt ubunden tid, særlig når du har ansvar for barn med spesielle behov? Høres merkelig ut. 

Jeg husker ikke hvordan det var når jeg var sykemeldt, men når jeg jobbet 80% så skulle jeg fortsatt ha ubunden tid, men mindre enn 4 timer. Så du har nok rett på som du sier 30 min- 1 time så lenge du fortsatt er i stillingen pedagogisk leder. 

Ring utdanningsforbundet. Du kan snakke med de uten at de tar det med sjefen din. Men de kan hjelpe deg om sjefen din er vrang og nekter deg, selv om du har rett på (om du har rett på). 

Anonymkode: e50b8...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med HR😀

når det må leies inn vikar for deg så er jo tilretteleggingen for DEG. Hvis dere er to pedleder på avdelingen vil den ubundne tiden allerede være delt på dere to (?).

Om de er to ped.ledere på avdeling så har de 4 timer ubunden tid HVER den blir ikke delt på to stk. 

Og jeg tenker at om det allerede er en vikar inne i bilde som går på avdeling for den sykemeldte, burde det absolutt ikke være noe problem at hun styrer dagen litt selv med kontorarbeid/Evt ubunden tid. 

Her tror jeg det er sjefen som skal gjøre seg vanskelig. Ganske sikker på at min sjef ikke hadde motsagt seg dette om vi hadde denne situasjonen hos oss. Når det allerede  er dekt inn vikar, så spiller det ingen rolle om hun er på avdeling eller kontoret (ja hun bør være på avdeling også sammen med barna hun skal følge opp, men at hun tar en time i uka for å planlegge og dokumentere, det bør være OK! Ellers får ikke barna den oppfølgingen de trenger). 

Anonymkode: e50b8...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du ringer til ditt lokale Utdanningsforbund eller snakker med tillitsvalgt på ditt arbeidssted. Der får du råd, tips og veiledning. Din leder trenger ikke vite noe, men Utdanningsforbundet snakker med ham om du ønsker. Det er slike saker forbundet skal brukes på:) 

Anonymkode: a50b6...cfc

Ok, takk:) det er nok det jeg trenger å gjøre. Ønsker tips,råd til hvordan jeg kan ta det opp. Ønsker ikke en konflikt ut av det, vil vi skal komme til enighet. Prøver jo selvfølgelig å se det fra deres ståsted også, men synes helheten ut fra min situasjon veier tyngre. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fremdeles rett på planleggingstiden. Det heter ikke lenger ubundne tid i KS, da den forsvant i 2011. Du har som pedagog i barnehage rett på fire timer i uken til planlegging, for og etterarbeid. Enten om du er pedagogisk leder eller barnehagelærer. Dette finner du i SFS 2210 som er avtalen for pedagogenes planleggingstid i kommunale barnehager. SFS 2210 ligger på Utdanningsforbundet sine sider under tariffavtaler. Dersom du fremdeles er usikker etter å ha lest avtalen tar du kontakt med Utdanningsforbundet i din kommune. Arbeidsgiver får ikke vite at du har hatt kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil da tro du har rett på litt ubunden tid, særlig når du har ansvar for barn med spesielle behov? Høres merkelig ut. 

Jeg husker ikke hvordan det var når jeg var sykemeldt, men når jeg jobbet 80% så skulle jeg fortsatt ha ubunden tid, men mindre enn 4 timer. Så du har nok rett på som du sier 30 min- 1 time så lenge du fortsatt er i stillingen pedagogisk leder. 

Ring utdanningsforbundet. Du kan snakke med de uten at de tar det med sjefen din. Men de kan hjelpe deg om sjefen din er vrang og nekter deg, selv om du har rett på (om du har rett på). 

Anonymkode: e50b8...252

Takk for svar:) Godt med slike kommentarer som støtter min mening😉det er jo selvfølgelig forskjell på å jobbe 80 istedet for 30-50, men allikevel så er det snakk om 30-45min i uka som er viktig for den jobben jeg er satt i.

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan du ikke fungere som pedleder når du er så lite på jobb og skal være vekke lenge. Så flott at arbeidsgiver har funnet oppgaver som tilrettelegger for deg.

 

planleggingstida vil gå til den som fungerer som pedleder. Du vil nok ha krav på litt planleggingstid som assistentene har i den stillingsprosenten du har.

Anonymkode: 5ca2f...eb8

Dette stemmer ikke! Selv om hun ikke er pedleder er hun fremdeles pedagog og skal ha planleggingstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ulenissen skrev:

Du har fremdeles rett på planleggingstiden. Det heter ikke lenger ubundne tid i KS, da den forsvant i 2011. Du har som pedagog i barnehage rett på fire timer i uken til planlegging, for og etterarbeid. Enten om du er pedagogisk leder eller barnehagelærer. Dette finner du i SFS 2210 som er avtalen for pedagogenes planleggingstid i kommunale barnehager. SFS 2210 ligger på Utdanningsforbundet sine sider under tariffavtaler. Dersom du fremdeles er usikker etter å ha lest avtalen tar du kontakt med Utdanningsforbundet i din kommune. Arbeidsgiver får ikke vite at du har hatt kontakt.

Takk for dette du viser til:) 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om de er to ped.ledere på avdeling så har de 4 timer ubunden tid HVER den blir ikke delt på to stk. 

Og jeg tenker at om det allerede er en vikar inne i bilde som går på avdeling for den sykemeldte, burde det absolutt ikke være noe problem at hun styrer dagen litt selv med kontorarbeid/Evt ubunden tid. 

Her tror jeg det er sjefen som skal gjøre seg vanskelig. Ganske sikker på at min sjef ikke hadde motsagt seg dette om vi hadde denne situasjonen hos oss. Når det allerede  er dekt inn vikar, så spiller det ingen rolle om hun er på avdeling eller kontoret (ja hun bør være på avdeling også sammen med barna hun skal følge opp, men at hun tar en time i uka for å planlegge og dokumentere, det bør være OK! Ellers får ikke barna den oppfølgingen de trenger). 

Anonymkode: e50b8...252

Takk:) Ja, dette er en av grunnene til at jeg synes avdelingsleder er vanskelig. Selvfølgelig er det viktig at jeg er på avdeling, og lærer barna å kjenne bedre, danne relasjon til dem. Men, jeg synes også at det er viktig at jeg får tid til planlegging, for-og etterarbeid. Dokumentasjonen jeg gjør vil jo følge med i barnas IOP, noe som kommer den som skal overta ansvaret til gode når IO-planene skal evalueres på nytt. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ulenissen skrev:

Dette stemmer ikke! Selv om hun ikke er pedleder er hun fremdeles pedagog og skal ha planleggingstiden. 

Takk for støtten:) Dette mener jeg også er riktig. 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger vel like mye plan tid (hvis ikke mere) hvis du jobber med barn med spesielle behov!? 

Anonymkode: aa492...23e

Ja, dette mener jeg også. Takk:) 

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med HR😀

når det må leies inn vikar for deg så er jo tilretteleggingen for DEG. Hvis dere er to pedleder på avdelingen vil den ubundne tiden allerede være delt på dere to (?). Så er du delvis sykmeldt uten utsikt til å komme tilbake i full jobb innen permisjonen. Det sier seg vel egentlig selv at dette ikke kar seg forene med at du opprettholder pedleder-ansvaret. 

Tiltetteleggingsplikten eg hjemlet i AML kap 4. Her framkommer deg at arbeidsgiver eg pliktig til å finne annet passende arbeid til deg som du kan mestre utfra en funksjonsvurdering. Styringsretten er ikke lovhjemlet men følger av sedvane og rettspraksis. Det innebærer at leder kan lede, fordele og kontrollere arbeidet. 

Det er helt riktig som en annen her sakset inn; at ubundne tid er tid leder ikke har styringsrett over. Men leder har styringsrett når det kommer til OM du har rett på ubundne tid. Omfanget av ubunden tid ligger i tariffavtalen. 

Du har sikkert en standard kommmnal arbeidsavtale. Hvor deg sannsynligvis framkommer at arbeidsgiver kan sette deg til annet arbeid hvis nødvendig (eller noe i den dur). Ububdfm tid eg knyttet Tim de arbeidsoppgavene du skal gjøre (pedledersnsvar). Når du ikke fungerer som pedleder vil derfor planleggingstiden bortfalle. Arbeidsgiver kan derfor, innenfor styringsretten, pålegge deg å være nest mulig på avdelingen. 

Anonymkode: 81ea2...aec

Planleggingstiden er tariffestet i SFS 2210 for alle pedagoger i barnehager, både pedagogiske ledere og barnehagelærere. Selv om hun nå får tilrettelegging er hun fremdeles pedagog og skal ha tid til for og etterarbeid. Arbeidsgiver kan ikke bruke sin styringsrett når den går på tvers av avtaleverk. Pedleder er heller ikke en funksjon (som kontaktlærer i skolen er) men en stilling. Så selv om hun får tilrettelegging som endrer/fritar henne fra arbeidsoppgaver har hun fremdeles rett på lønn som pedleder, ellers må arbeidsgiver ha en endringsoppsigelse, noe som de ikke har grunnlag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ulenissen skrev:

Planleggingstiden er tariffestet i SFS 2210 for alle pedagoger i barnehager, både pedagogiske ledere og barnehagelærere. Selv om hun nå får tilrettelegging er hun fremdeles pedagog og skal ha tid til for og etterarbeid. Arbeidsgiver kan ikke bruke sin styringsrett når den går på tvers av avtaleverk. Pedleder er heller ikke en funksjon (som kontaktlærer i skolen er) men en stilling. Så selv om hun får tilrettelegging som endrer/fritar henne fra arbeidsoppgaver har hun fremdeles rett på lønn som pedleder, ellers må arbeidsgiver ha en endringsoppsigelse, noe som de ikke har grunnlag for.

Takk for støtten:) Jobber du innenfor utdanning selv eller

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for støtten:) Jobber du innenfor utdanning selv eller

Anonymkode: 1512c...2e6

På en måte :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle legge til litt andre opplysninger om den begynnende konflikten med avdelingslederen min, og høre hva dere tenker. 

 

I forrige uke så overhørte jeg helt tilfeldig at avdelingslederen i møte med den andre pedagogiske lederen snakket om hvor irritert han var(på meg). "Det var greit det, hun skal få gå hjem 30 min før o.l, men da skal hun sende meg en plan over hva hun jobber med osv....", tydelig irritert og litt "straffende". Hørte at det var en amper stemning. Dette var jo selvsagt ikke noe hyggelig å overhøre, og synes det er ekkelt/trist og uprofesjonelt at det prates slik om meg bak min rygg.

Jeg har jo merket en viss vaghet og uenighet når vi har snakket sammen om dette temaet om jeg trenger/skal ha plantid, men jeg synes det hadde vært bedre at vi klarer å være ærlige og åpne overfor hverandre i denne diskusjonen. 

Senere møtte jeg han hvor han smørblid snakket til meg som om det ikke er noe spenning mellom oss. Han fortalte at han ville jeg skulle sende han hva jeg jobbet med med disse barna hver uke.

Jeg har jo fra starten av dokumentert hvilke aktiviteter jeg gjør, hvem som er med, hva gikk bra/galt, hva kan være lurt til neste gang, observasjoner o.l.

 

I etterkant kjenner jeg en stor mistillit til lederen min, som jeg frem til nå aldri har hatt noe problem med. Jeg føler også det er en form for herseteknikk at han "krever" dette av meg, når jeg vet han ikke etterspør hva som blir gjort i andres plantid/ubunden/bunden(blir dere det?). Jeg vet også at IOP'ene nylig er gjennomgått. 

 

Tenker at jeg skal konfrontere lederen min, og fortelle det jeg skriver her. Men samtidig så føler jeg at jeg har mye å tape på det. Det kan skape mer irritasjon, konflikten kan eskalere, jeg kan i ettertid bli mislikt osv...noe som igjen kan føre til at jeg blir dårligere behandlet i jobbsammenheng. 

 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 1512c...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...