Gå til innhold

Oppdragelse av andres barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg derimot synes at banning er et tegn på manglende ordforråd og evne til å uttrykke seg. Jeg tenker at mennesker som banner mye har lav intelligens.

Anonymkode: 4ef58...d80

Men det er motbevist. Så hvis du tror det, er det dine fordommer og moralske anfektelser som snakker, ikke din logikk. 

http://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/banneord-er-tegn-pa-intelligens

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg tenker st jeg hadde blitt bekymret for hvor kompetent du var som mor om du oppfordret barna dine til å si imot læreren i eller rope i klasserommet. Det er jo ikke i barnas interesse å bli urokråkene i klasserommet...:klaske:

 

Anonymkode: 7373d...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo.

Anonymkode: 1589e...3c9

Nei.

Ingen av de jeg vokste opp med som ikke fikk banne hjemme banner som voksne.

De som fikk lov banner stadig masse som voksne.

Jeg underviser også og ser ikke den tendensen du omtaler. Det er mulig barnehagebarn kan reagere slik men det er ikke en almindelige regel at slik blir det. 

Anonymkode: 869ca...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg derimot synes at banning er et tegn på manglende ordforråd og evne til å uttrykke seg. Jeg tenker at mennesker som banner mye har lav intelligens.

Anonymkode: 4ef58...d80

Jo fler ord du kan jo større ordforråd har du. Det er enkel matematikk. I tillegg til å kunne ordene må du selvfølgelig lære å bruke dem på en hensiktsmessig måte. 

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Ingen av de jeg vokste opp med som ikke fikk banne hjemme banner som voksne.

De som fikk lov banner stadig masse som voksne.

Jeg underviser også og ser ikke den tendensen du omtaler. Det er mulig barnehagebarn kan reagere slik men det er ikke en almindelige regel at slik blir det. 

Anonymkode: 869ca...6d2

De du vokste opp med...?  Vel, min svogerforskning sier det motsatte av din. I tillegg til det som er allment kjent: vil du gjøre ett eller annet attraktivt for et barn, sørg for å forby det. Så vil de trekkes mot det som fluer. 

(Jeg underviser for øvrig også, i vgs.) 

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg tenker st jeg hadde blitt bekymret for hvor kompetent du var som mor om du oppfordret barna dine til å si imot læreren i eller rope i klasserommet. Det er jo ikke i barnas interesse å bli urokråkene i klasserommet...:klaske:

 

Anonymkode: 7373d...512

Jeg oppfordrer ungene til å ta diskusjon en med læreren hvis læreren tar feil om noe av betydning,  ikke til å si imot bare for å si imot og jeg oppfordrer dem ikke til å rope og skrike når det plager andre, bare når det er praktisk i hverdagen.

 

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men syns du ikke det er viktig at barna dine blir likt av andre voksne? Jeg er også uenig i noe av det lærerne sier. Men dersom jeg syns det er viktig tar jeg det med læreren og holder barnet utenfor. 

Anonymkode: a0c2c...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg tenker st jeg hadde blitt bekymret for hvor kompetent du var som mor om du oppfordret barna dine til å si imot læreren i eller rope i klasserommet. Det er jo ikke i barnas interesse å bli urokråkene i klasserommet...:klaske:

 

Anonymkode: 7373d...512

Ingen har foreslått roping i klasserommet?

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De du vokste opp med...?  Vel, min svogerforskning sier det motsatte av din. I tillegg til det som er allment kjent: vil du gjøre ett eller annet attraktivt for et barn, sørg for å forby det. Så vil de trekkes mot det som fluer. 

(Jeg underviser for øvrig også, i vgs.) 

Anonymkode: 1589e...3c9

Så med andre ord burde alle barn være kriminelle for de bare MÅ gjøre alt som.er forbudt? Barn er mere intelligente end som så.

Anonymkode: 869ca...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så med andre ord burde alle barn være kriminelle for de bare MÅ gjøre alt som.er forbudt? Barn er mere intelligente end som så.

Anonymkode: 869ca...6d2

Men ikke alle lærere, ser jeg... 

Trodde det var åpenbart at når ungene når et visst modningstrinn vil andre ting bli spennende. Å si bæsj og promp er attraktivt når man er 3, å si faen er morsomt for en 7-åring, å røyke er pirrende når man er 14 og så videre. Det er jo ikke absolutt alt som er like interessant for absolutt alle alderstrinn? (Hvorfor sier jeg dette egentlig? Hvis du liksom er lærer... du burde jo vite det fra før.) 

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men syns du ikke det er viktig at barna dine blir likt av andre voksne? Jeg er også uenig i noe av det lærerne sier. Men dersom jeg syns det er viktig tar jeg det med læreren og holder barnet utenfor. 

Anonymkode: a0c2c...0b8

Du er jo ikke der i alle timer.

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alle litt ulike meninger om hvordan barn helst skal oppføre seg, hva som er akseptabelt.

Jeg mener for eksempel at det er viktig å lære seg å bruke stemmen sin, at barn trenger å kjenne til banneord, at de skal lære seg å stå opp for meningene sine uansett hvem de snakker med, med mer. 

Det gjør at jeg naturlig oppfordrer både mine og andres unger til å heve stemmen så jeg hører dem skikkelig i stedenfor å be dem komme nærmere og jeg bruker høy stemme selv hvis de er i en annen del av huset. Jeg stopper dem sjelden hvis de banner, men forklarer dem gjerne hva ordene betyr og gir eksempler på andre ord i samme kategori. Et par ganger har jeg også oppmuntret dem til å protestere på lærerens avgjørelse og gitt dem råd om å se bort fra beskjeder de har fått av læreren. 

Dette er jo ting ikke alle foreldre er enige i at er riktig, akkurat som andre foreldre har meninger om barneoppdragelse som jeg ikke er enig i. Spørsmålet er i hvor stor grad man skal oppdra andres barn når man har en mistanke om at barnas foreldre vektlegger andre ting enn det du gjør. Hva mener dere?

Anonymkode: 4687b...2d2

Dine unge høres ut som sånne unger mange prøver å unngå, slitsomme, høyrøstede og kverulerende

Anonymkode: 3f42d...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde personlig ikke orket å være på besøk hos deg så lenge av gangen. Roping er så slitsomt. Jeg er faktisk helt motstander av det kjenner jeg. Banning, tja det er jo sikkert greit å vite hva det betyr. Enig i at et høyt FAEN hvis man slår tåa i noe hardt har en effekt, men banning i det daglige språket..hm tenker som en annen her skriver, at det viser litt lavere intelligens. Dine barn hadde blitt "oppdratt" hos meg. 

Endret av SharonNeedles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo fler ord du kan jo større ordforråd har du. Det er enkel matematikk. I tillegg til å kunne ordene må du selvfølgelig lære å bruke dem på en hensiktsmessig måte. 

Anonymkode: 4687b...2d2

Jeg kan bannord, men velger å ikke bruke de. Tror ikke bruk av mer velvalgte ord enn bannord gir meg et dårligere ordforråd, tvert imot. 

Kanskje du burde kjøpe barna dine ordbok, fremmedordbok ol., hvis du føler de har behov for å utvide ordforrådet sitt.

Anonymkode: 4ef58...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er få barn som trenger å oppfordres til både høy stemme og kraftuttrykk. 

Som foreldre er min oppgave å veilede både når det er greit med høy stemme og ordforråd. 

Å oppfordre til å argumentere mot lærer syns jeg ikke om. Man skal selvsagt stå opp for seg selv, men er det konflikter er det de voksne som bør ta tak. 

Jeg synes dere høres litt slitsomme ut, for å være ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg tenker at det er få barn som trenger å oppfordres til både høy stemme og kraftuttrykk. 

Som foreldre er min oppgave å veilede både når det er greit med høy stemme og ordforråd. 

Å oppfordre til å argumentere mot lærer syns jeg ikke om. Man skal selvsagt stå opp for seg selv, men er det konflikter er det de voksne som bør ta tak. 

Jeg synes dere høres litt slitsomme ut, for å være ærlig. 

Jeg tror ikke det er mange som synes vi er slitsomm. Lydnivåt er ikke høyt hele tiden. Vi fører ikke lange samtaler fra den ene etasjen til den andre eller legger inn banneord i ale setninger, men om noen skulle synes det er det helt greit. Se trenger ikke ha like god kjemi. Vi har regler i vårt hus som vi trives med akkurat som dere sikkert trives med deres regler. Utfordringen ligger i hvordan vi håndterer de ulike reglene med hverandres barn.  Er det bestandig så enkelt som å si "mitt hus, mine regler"?

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander meg ikke inn i oppdragelsen når jeg vet at foreldrene prioriterer annerledes enn meg.

Det skal egentlig mye til før jeg blander meg, men hvis jeg skal blande meg er det kun hvis det er noe foreldrene ikke tar tak i selv, og kun hvis det er noe viktig. Og ofte er det bedre å prate med foreldrene om det når barna ikke er tilstede enn å prøve å oppdra barna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dine unge høres ut som sånne unger mange prøver å unngå, slitsomme, høyrøstede og kverulerende

Anonymkode: 3f42d...491

Nei, de er faktisk ikke det. Det er derimot de ungene som blir valgt inn i elevrådet fordi de andre vet at de tør å ta opp ting og det er de som blir utpekt som gruppeledere av læreren når de er på tur fordi læreren vet at de kan styre de andre og løse konflikter osv. De har lært å være høyrøstede når det er behov for det, ikke å gå rundt og rope hele tiden ☺.

Det samme gjelder banning. De sprer ikke skjellsord ukritisk rundt seg, men de bruker det innimellom, de kan godt skrive en særoppgave om kraftittrykk og de kan nok til ikke å bli nervøse å møte andre som banner så det lyser.

Anonymkode: 4687b...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det er viktig å ha et ordforrd som gjør at man enkelt kan uttrykke alt og forstå hva andre sier.  Om barna mine ønsker å sjokkere verbalt skal de ha ord for det og er de frustrerte skal de ha te for å uttrykke det. Jeg lærer dem selvfølgelig også at det er mange som har motforestillinger mot banning og at det i noen sammenhenger kan føre til at de ikke blir tatt seriøst. 

Banneord og "kraftuttrykk" er en del av språkt som det kreves litt opplæring i før man behersker det på en god måte. Jeg har ikke tro på at totalforbud mot kraftuttrykk er den beste måten å gi barna et godt språk for å uttrykke blant annet vanskelige eller heftige følelser.

Anonymkode: 4687b...2d2

«Hvis de er frustrerte skal de ha ord for å uttrykke det»?  Jeg vil jo si at å uttrykke frustrasjon på en fungerende måte er «Når du snakker til meg på denne måten føler jeg meg ikke hørt eller respektert», ikke « Faen i helvetes fitteførkje, du hører faen ikke på hva eg sier, di jævla sugge».

Og når tenker du de skal bruke banningen? På skolen, på jobb, blant venners hjem osv osv?

Selv ville jeg unngått at mine barn hang sammen med noen som bannet som en del av hverdagsspråket

 

Anonymkode: 7c324...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ibutgangspunktet veldig for at man oppdrar hverandres barn, it takes a village to raise a child. Jeg snakker gjerne til andres barn når jeg synes det er nødvendig og setter pris på at andre snakker til mine også når det trengs. Den "oppdragelsen" du nevner i innlegget her klarer vi oss fint uten tror jeg, i hvertfall sånn det fremgår av innlegget ditt. Oppfordrer ikke barna til å banne eller rope og gaule. Forsåvidt ok å lære de at man ikke nødvendigvis være enig i alt en lærer sier og gjør, men å aktivt be dem om å ignorere lærers beskjede ol hadde jeg ikke gjort. Da måtte det vært noe rimelig ekstremt. Det er viktig for barnas trivsel og læring at hjem og skole samarbeider og støtter hverandre. Er det noe som man er så uenig om så får man heller be om et møte med lærer tenker Jeg, så lærer man ungen sin ikke bare at det er ok å være uenig, men også en ok måte å håndtere det på.

Anonymkode: d64fd...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk veldig trivelig selv om det sikkert er uvant for noen.

Anonymkode: 4687b...2d2

Vår ikke noe trivelig da jeg vokste opp.

Anonymkode: c0a47...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppfordrer ungene til å ta diskusjon en med læreren hvis læreren tar feil om noe av betydning,  ikke til å si imot bare for å si imot og jeg oppfordrer dem ikke til å rope og skrike når det plager andre, bare når det er praktisk i hverdagen.

 

Anonymkode: 4687b...2d2

Det der høres ikke bra ut! 

Anonymkode: c0a47...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor banna og sverta . Det syns jeg var så flaut 🙈 Hun gjør det fortsatt.  Hun fremstår som lite intelligent. Synd.

Anonymkode: c0a47...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de er faktisk ikke det. Det er derimot de ungene som blir valgt inn i elevrådet fordi de andre vet at de tør å ta opp ting og det er de som blir utpekt som gruppeledere av læreren når de er på tur fordi læreren vet at de kan styre de andre og løse konflikter osv. De har lært å være høyrøstede når det er behov for det, ikke å gå rundt og rope hele tiden ☺.

Anonymkode: 4687b...2d2

Dette tror jeg i alle fall på. Det kjenner jeg igjen fra andre barn som blir oppdratt til litt mer enn bare lydighet og dydighet. 

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der høres ikke bra ut! 

Anonymkode: c0a47...4ed

Å motsi en autoritet som tar feil? Er det ikke bra? 

Det er da tvert imot glimrende.

Anonymkode: 1589e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...