Gå til innhold

Mamma og pappa har kjøpt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis hytta gjør det så vanskelig å finne en god løsning for alle parter bør den selges!

Anonymkode: 1952d...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke delt hytte med noen som hadde hund uansett allergi eller ikke. Fysj for griseri. Og denne tråden bekrefter absolutt alle fordommene mine til hundeeiere også. 

Anonymkode: 3b35d...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De søskenene som har hund kan vel passe hverandres mens eierne ferierer på hytta? Kan da ikke være værre enn det? 

 

 

Anonymkode: b0195...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke delt hytte med noen som hadde hund uansett allergi eller ikke. Fysj for griseri. Og denne tråden bekrefter absolutt alle fordommene mine til hundeeiere også. 

Anonymkode: 3b35d...6a8

👀👀

Anonymkode: ba9c9...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det flertallet som bør bestemme. Hvis tre søsken har hund og ett søsken ikke tåler hund, så er det en selvfølge at den ene ikke benytter hytta.

Anonymkode: 8877f...693

Er du morsom?! Selvfølgelig er det hundene som må ha pass.

Anonymkode: a5c31...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg valgte å ta til meg en hund når den var to år etter at den forrige eieren hadde mishandlet hunden, og i det øyeblikket jeg sa ja til å ta vare på hunden sa jeg også ja til at den skal være en naturlig del av familien så også på ferie. Jeg hadde aldri valgt å sette bort hunden på kennel i dette tilfellet, da hadde jeg heller valgt og ikke bruke hytten og ikke minst ta avstand fra det søskenet som ikke forstår at det er urimelig at alle de andre søsknene ikke kan bruke hytten pga henne/han. Greit nok at vedkommende ikke kunne brukt hytten, men når det står mellom at en person ikke kan bruke hytten eller at en person kan bruke hytten som den vil og de tre andre må bruke hytten på vilkår som er dypt urimelig for de tre så må flertallet bestemme. 

Anonymkode: 8877f...693

Nei. Hundeeierne har valgt å ta på seg et ansvar som medfører at de selv må avstå fra ting og kan ikke kreve at andre skal lastes for valget de har gjort. De 3 må velge mellom å bruke hytten på de vilkår som gjør den tilgjengelig for alle ELLER selv avstå fra å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Winterlady. skrev:

Nei. Hundeeierne har valgt å ta på seg et ansvar som medfører at de selv må avstå fra ting og kan ikke kreve at andre skal lastes for valget de har gjort. De 3 må velge mellom å bruke hytten på de vilkår som gjør den tilgjengelig for alle ELLER selv avstå fra å bruke den.

Enig med dette!!

Anonymkode: 837cc...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kjøpt en hytte til barna mine ville jeg sett på det som en selvfølge at de innrettet seg slik at den var tilgjengelig for alle. Og så hadde jeg gladelig stilt som hundevakt mens «barna» var på hytta. 

Anonymkode: 1ae58...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo kjempeenkelt. 

Hundeeierne har valgt å ha hund, allergikeren har ikke valgt å ha allergi. 

Hundeeierne kan finne løsninger for hundene, allergikeren må dra med seg allergien overalt. 

Den som har et valg må benytte det privilegiet det faktisk er, og legge til rette for den som ikke har mulighet til å velge. 

Anonymkode: 1ae58...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Winterlady. skrev:

Nei. Hundeeierne har valgt å ta på seg et ansvar som medfører at de selv må avstå fra ting og kan ikke kreve at andre skal lastes for valget de har gjort. De 3 må velge mellom å bruke hytten på de vilkår som gjør den tilgjengelig for alle ELLER selv avstå fra å bruke den.

Der er jeg helt uenig med deg.

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der er jeg helt uenig med deg.

Anonymkode: 8877f...693

Det kan du gjerne være, du har ikke mer rett av den grunn. Hundeeierne hadde tapt så det suste i en rettssal i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes naturligvis at hytta må brukes uten hunder. Allergi er noe herk og det er mange plattformer man blir utestengt fra. Mitt barn feks, kan ikke besøke mine søsken som har katt. Tidligere hadde også besteforeldrene katt. Det er klart det er hemmende. Hadde disse søskenene mine hatt hund, så hadde jeg absolutt forventet at de ikke tok den med på familiehytta. 

Min datter vil gjerne ha en minigris, siden det andre barnet mitt er allergisk mot hund og katt. Jeg forstår at jeg ikke kunne hatt med den grisen hvor som helst. Jeg forstår at den antakelig ikke kunne vært med på hytta vår, fordi den ville ødelagt gulv og møbler, og det er tross alt ikke min hytte, men mine foreldres. Hvis jeg får meg en gris, så er jeg da fullstendig klar over at jeg låser meg veldig. Det vil være mange steder jeg ikke kan dra, akkurat som barnet mitt med allergi. Forskjellen er at jeg hadde valgt det, og vært klar over at det kan komme hindringer når man har et dyr. Merkelig nok virker det som mange med hund ikke ser det slik. For hunden er familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mandala skrev:

Jeg synes naturligvis at hytta må brukes uten hunder. Allergi er noe herk og det er mange plattformer man blir utestengt fra. Mitt barn feks, kan ikke besøke mine søsken som har katt. Tidligere hadde også besteforeldrene katt. Det er klart det er hemmende. Hadde disse søskenene mine hatt hund, så hadde jeg absolutt forventet at de ikke tok den med på familiehytta. 

Min datter vil gjerne ha en minigris, siden det andre barnet mitt er allergisk mot hund og katt. Jeg forstår at jeg ikke kunne hatt med den grisen hvor som helst. Jeg forstår at den antakelig ikke kunne vært med på hytta vår, fordi den ville ødelagt gulv og møbler, og det er tross alt ikke min hytte, men mine foreldres. Hvis jeg får meg en gris, så er jeg da fullstendig klar over at jeg låser meg veldig. Det vil være mange steder jeg ikke kan dra, akkurat som barnet mitt med allergi. Forskjellen er at jeg hadde valgt det, og vært klar over at det kan komme hindringer når man har et dyr. Merkelig nok virker det som mange med hund ikke ser det slik. For hunden er familie. 

Jeg er helt enig med deg, og jeg har hund selv.

Jeg mener også at denne familien må begynne å snakke sammen, og den samtalen må foreldrene være med på. Det er de som har kjøpt hytta, og de må si noe om hva de har tenkt og hvordan de mener at dette skal løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor allergisk er søskenet? For om det ikke hjelper å vaske hytta etterpå så spørs det om de med hund i heletatt kan feriere der. Man har mye hundepels klær selv om det ikke altid er synlig, det ligger sikkert i sekker, kofferter og annet før de drar på hytta.

Anonymkode: 95f71...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor allergisk er søskenet? For om det ikke hjelper å vaske hytta etterpå så spørs det om de med hund i heletatt kan feriere der. Man har mye hundepels klær selv om det ikke altid er synlig, det ligger sikkert i sekker, kofferter og annet før de drar på hytta.

Anonymkode: 95f71...89f

Det dtår veldig allergisk, og det hjelper ikke vaske =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at ikke foreldrene har tenkt mer over dette når de kjøpte dette feriestedet. Der er helt åpenbart at det blir vanskelig om et av søsknene er allergisk mot hund, og flere av de andre har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Det dtår veldig allergisk, og det hjelper ikke vaske =(

Det er en ENORM forskjell på å møte noen med hundehår på de nyvaskede klærne sine, og det å være på en hytte en hund har neddynket i spytt, flass og pels. Det tar kun noen timer før det er hund "overalt". Hunden er tross alt primæropphavet til allergenene. Stor forskjell på primær- og sekundær eksponering for allergener. 

At det ikke hjelper å vaske etter en hund som har feriert på en hytte i 3 dager betyr ikke noe annet enn at det gjelder også dem som kan omgås folk med 40 hundehårstrå på gensereb sin. Det blir veldig mange flere allergener overalt når hunden selv er tilstede for å spre dem.

Anonymkode: d3312...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Synes det er merkelig at ikke foreldrene har tenkt mer over dette når de kjøpte dette feriestedet. Der er helt åpenbart at det blir vanskelig om et av søsknene er allergisk mot hund, og flere av de andre har hund.

Hva får deg til å tro at allergien ikke har oppstått i etterkant?

Anonymkode: d3312...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva får deg til å tro at allergien ikke har oppstått i etterkant?

Anonymkode: d3312...1ea

Det kan jo se sånn ut ja. Men hvis personen er så allergisk så kan vel ikke vedkommende engang besøke de hundeeiende søsknene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det kan jo se sånn ut ja. Men hvis personen er så allergisk så kan vel ikke vedkommende engang besøke de hundeeiende søsknene sine..

Nei, akkurat. Ikke kan man besøke familie. Ikke kan man bruke hytten. Takk og farvel til familie. Høres jo ikke ut som disse søsknene er noe å spare på. Mer omtanke for om hunden kan bruke hytten enn søsken. Og ikke er det deres hytte heller, og folk tror at flertallet trumfer. Eierne av hytten bestemmer.

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Winterlady. skrev:

Det kan du gjerne være, du har ikke mer rett av den grunn. Hundeeierne hadde tapt så det suste i en rettssal i denne saken.

Og hvilke lovhjemmel mener du rettsvesenet skulle brukt?

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrekkøgla

Og vi kattemennesker blir sett på som gærne??? Dere er jo ikke vel bevart som vil fryse ut søsteren sin for en hund 😿

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hvilke lovhjemmel mener du rettsvesenet skulle brukt?

Anonymkode: 8877f...693

Dette hadde vært en sivil sak. De hadde mest sannsynlig resonnert seg frem til dom slik: Lagt eiernes opprinnelig ønske til grunn, som er at hytta skal brukes av barna. De hadde også tatt i betraktning at foreldrene var kjent med at det ene barnet har hundeallergi, og at det dermed fremstår som urimelig og mot foreldrenes ønske at de andre søsknene skal benytte hytta på en slik måte at det ekskluderer ett av søsknene fra ordningen.

Endret av Winterlady.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Winterlady. skrev:

Dette hadde vært en sivil sak. De hadde mest sannsynlig resonnert seg frem til dom slik: Lagt eiernes opprinnelig ønske til grunn, som er at hytta skal brukes av barna. De hadde også tatt i betraktning at foreldrene var kjent med at det ene barnet har hundeallergi, og at det dermed fremstår som urimelig og mot foreldrenes ønske at de andre søsknene skal benytte hytta på en slik måte at det ekskluderer ett av søsknene fra ordningen.

Da foreslår jeg at søskenet til Hi oppretter en sivil sak mot sine søsken, og så kan hun få en sivil dom som gjør at hun får bruke hytten men forblir uten kontakt med søsknene.

Anonymkode: 8877f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare latterlig at av fire familier - la oss si seksten mennesker - så skal tolv måtte kupere sin ferie fordi ett menneske i én familie er allergisk. Beklager, avvikerne styrer ikke verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...