Gå til innhold

Mamma og pappa har kjøpt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen som har sagt at hunden ikke skal få være med på hytta under vanlige omstendigheter. Men nå er det altså slik at det har oppstått alvorlig allergi hos en av dem som har rett til å bruke hytta. En som har like stor rett til å bruke hytta som de av søskenene som har hund. Da må hundeeierne legge hodene i bløt, for å prøve å finne en måte å løse dette på, slik at alle søsknene kan bruke hytta. Hytta er ikke noen av søsknenes eiendom, så ingen har fortinn fremfor noen av de andre. De har en rett til å bruke hytta, denne retten er bundet til søsknene og tilhører ikke hunder, kyr, hester, katter , sau eller hva annet hver enkelt av dem måtte definere som likeverdige i sin familie. Bare så det er sagt, så er jeg selv veldig glad i hunder, og har vært hundepasser for mange. Men jeg må jo innrømme at jeg har stusset veldig over noen hundeeiere, der hunden nesten har blitt guddommelig. Har opplevd å være i middagsselskap med hvit, stivet duk og servietter, nydelig porselen og krystall, hvor vertinnen satte middagstallerkenene på gulvet slik at de to hundene hennes kunne slikke sauserestene før hun satte tallerkenene til oppvask. Grøssemeggru. Og samtidig, dikkedikk og sussenuss ,se så søte de er. Og hennes mann nikker bifallende.

Anonymkode: c9840...49e

Sånt grøsser jeg også av, så helt enig med deg. Noen hundeeiere tar helt av.

Det er imidlertid slik at når man har anskaffet hund, har man også påtatt seg ansvaret for dennes velferd. I tillegg til å være sosiale har de behov for utfordringer fysisk og psykisk. Noen hunder tåler bedre enn andre kulde (polare raser) og det er individuelt hvor godt de takler å være alene.

Så er det slik at mange har hunder som må være alene hjemme, fex når man er på arbeid. Det må vår kun et par dager i uka. Hadde likevel aldri hatt samvittighet til å la henne være utestengt fra oss store deler av helga. Hytteliv og hundehold hører ihop for de fleste med hund, og kennel/hundepass hadde derfor utgått. 

Så i his situasjon hadde resultatet blitt at familiehytta Ikke hadde blitt brukt av oss. Våger den påstand at de fleste med hund hadde tenkt likedan. Hytta hadde for oss vært verdiløs. Det er realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Hjertefru skrev:

Sånt grøsser jeg også av, så helt enig med deg. Noen hundeeiere tar helt av.

Det er imidlertid slik at når man har anskaffet hund, har man også påtatt seg ansvaret for dennes velferd. I tillegg til å være sosiale har de behov for utfordringer fysisk og psykisk. Noen hunder tåler bedre enn andre kulde (polare raser) og det er individuelt hvor godt de takler å være alene.

Så er det slik at mange har hunder som må være alene hjemme, fex når man er på arbeid. Det må vår kun et par dager i uka. Hadde likevel aldri hatt samvittighet til å la henne være utestengt fra oss store deler av helga. Hytteliv og hundehold hører ihop for de fleste med hund, og kennel/hundepass hadde derfor utgått. 

Så i his situasjon hadde resultatet blitt at familiehytta Ikke hadde blitt brukt av oss. Våger den påstand at de fleste med hund hadde tenkt likedan. Hytta hadde for oss vært verdiløs. Det er realiteten.

Forstår hva du sier. Og jeg hadde tenkt likedan . Det er ikke min hytte alene. Hadde ikke brukt familiehytta så lenge jeg hadde hund, eller iallfall veldig sjelden så lenge jeg måtte hatt pass til hunden mens jeg var der. Da har hunden det bra, og søskenet mitt med allergi det bra. Fint at man tar vare på og har omsorg for sine dyr. Fint at man tar hensyn til sykdom, alvorlig allergi er plagsomt nok uten at man skal hanskes med vanskelige søsken.

Anonymkode: c9840...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hjertefru skrev:

Sånt grøsser jeg også av, så helt enig med deg. Noen hundeeiere tar helt av.

Det er imidlertid slik at når man har anskaffet hund, har man også påtatt seg ansvaret for dennes velferd. I tillegg til å være sosiale har de behov for utfordringer fysisk og psykisk. Noen hunder tåler bedre enn andre kulde (polare raser) og det er individuelt hvor godt de takler å være alene.

Så er det slik at mange har hunder som må være alene hjemme, fex når man er på arbeid. Det må vår kun et par dager i uka. Hadde likevel aldri hatt samvittighet til å la henne være utestengt fra oss store deler av helga. Hytteliv og hundehold hører ihop for de fleste med hund, og kennel/hundepass hadde derfor utgått. 

Så i his situasjon hadde resultatet blitt at familiehytta Ikke hadde blitt brukt av oss. Våger den påstand at de fleste med hund hadde tenkt likedan. Hytta hadde for oss vært verdiløs. Det er realiteten.

Og det er ditt VALG. Du velger å ikke bruke hytten pga gitte føringer. 

Kjipt valg, men du kan velge. Du velger hund over hytte. Altså velger du å gjøre hytten verdiløs. Ingen velger for deg.

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 21.14, Hjertefru skrev:

Hundeallergi er svært vanlig, og det er sjelden veldig alvorlig. I hvertfall i en slik grad at det fører til konflikt og splittelse i en storfamilie.

Så denne problemstillingen tror jeg er noe konstruert, for å være ærlig.

Det er veldig plagsomt og for noen er det også veldig alvorlig. Å skaffe pass til hunden sin noen dager hvis man vil være med å bruke en hytte man har fått på deling er derimot ikke farlig eller alvorlig. 

Anonymkode: 89c00...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjertefru skrev:

Med all respekt, i denne tråden fremstår generelt anti-hundemenneskene som langt mer gale og enspora enn hundemenneskene. 

Det er veldig spesielt å mene at familiens hund ikke skal få være med på hytta, være mesteparten av tiden i bilen, på kennel osv.

Har aldri møtt mennesker IRL som mener dette.

Les noen av svarene her, tenker ikke på ditt. Helt enig i at hunder ikke har noe på en sykehusavdeling å gjøre. Selv om det finnes unntak der også. Da tenker jeg på døende mennesker med et nært forhold til hunden sin.

Helt uenig. Hundemenneskene i denne tråden mener, helt ærlig alle sammen, at de er klare til å utestenge et familiemedlem som potensielt kan få anafylaktisk sjokk og dø av deres hunder - fordi det er "uaktuelt" å la hundene sove ute de helgene man er på hytta. En sånn bitteliten filleting som hunden virkelig ikke vil få traumer av - nei, dét var for vanskelig, gitt! 

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt uenig. Hundemenneskene i denne tråden mener, helt ærlig alle sammen, at de er klare til å utestenge et familiemedlem som potensielt kan få anafylaktisk sjokk og dø av deres hunder - fordi det er "uaktuelt" å la hundene sove ute de helgene man er på hytta. En sånn bitteliten filleting som hunden virkelig ikke vil få traumer av - nei, dét var for vanskelig, gitt! 

Anonymkode: 101a0...a7a

Helt ærlig, så må du lese tråden en gang til! For som det som er skrevet flere ganger er at de med hund hadde valgt å ikke bruke hytten!

Det er ikke hundefolkene som er gal i denne tråden, men en del av de andre som ikke forstår at hunden er en del av familien!

Anonymkode: ba9c9...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mulighet er jo også at søsknene med barn bruker hytta sammen mens samboere og ektefeller blir hjemme med hundene og evntuelt barn som har andre aktiviteter i helgene. Hos oss er det i hvertfall helt normalt å ta noen helger og ferieuker hver for oss. Det kan være veldig hyggelig å dra på tur uten ektefeller noen ganger.

Anonymkode: 2a590...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke HI snart svare på noen av innleggene??? Hun har jo ikke svart én gang i en tråd med 300 innlegg... Dette må være trolling.

Anonymkode: dcb65...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Nei, da må allergikeren finne seg en løsning på ferie som er forenlig med sin helse. Hundeeierne eier ikke dette problemet.

Men hvorfor? Jeg skjønner ikke logikken. Hvordan skal den med allergi løse dette problemet? Hun har kun ett valg og det er å holde seg borte. Hundeeierene har minst tre valg. Hvorfor er det så viktig at hundene er inni hytta når de kan ha det godt nok utforbi? 

Anonymkode: 4be33...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor? Jeg skjønner ikke logikken. Hvordan skal den med allergi løse dette problemet? Hun har kun ett valg og det er å holde seg borte. Hundeeierene har minst tre valg. Hvorfor er det så viktig at hundene er inni hytta når de kan ha det godt nok utforbi? 

Anonymkode: 4be33...f24

Fordi hunden er en del av det sosiale fellesskapet. Ergo - om det trumfes gjennom hundefri hytte vil de tre hundefamiliene finne andre ferieløsninger. Det vil nok heller ikke akkurat bidra til den gode familiefølelsen og ikke gjøre allergikeren og vedkommendes stakkarslige offerrolle mindre uspiselig, men de tre andre familiene kan selvsagt finne seg et annet sted sammen - og da i trygg forvissning om at allergopsykopaten aldri vil komme dit. Synd, selvsagt, at ungenes sommersteder og sommerminner om barndomshytta ryker på grunn av at tante Kari mener hun er sentrum i universet, men sånn blir det - nye minner uten tante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sug lut skrev:

Fordi hunden er en del av det sosiale fellesskapet. Ergo - om det trumfes gjennom hundefri hytte vil de tre hundefamiliene finne andre ferieløsninger. Det vil nok heller ikke akkurat bidra til den gode familiefølelsen og ikke gjøre allergikeren og vedkommendes stakkarslige offerrolle mindre uspiselig, men de tre andre familiene kan selvsagt finne seg et annet sted sammen - og da i trygg forvissning om at allergopsykopaten aldri vil komme dit. Synd, selvsagt, at ungenes sommersteder og sommerminner om barndomshytta ryker på grunn av at tante Kari mener hun er sentrum i universet, men sånn blir det - nye minner uten tante.

Det morsomme er jo at du sier tante Kari tror hun er sentrum av universet, når det er åpenbart at du tror at det er bikkjene dine. Ikke alle som kan være «hunderunkere» for å bruke en av dine egne språklige virkemidler. 

Søskene er trolig ikke i stand til å skaffe egen hytte. Mer tafatte våte klatter uten problemløsningsevne er vel vanskelig å finne. Må eventuelt være noen andre hundeeiere.

Anonymkode: fa277...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sug lut skrev:

Fordi hunden er en del av det sosiale fellesskapet. Ergo - om det trumfes gjennom hundefri hytte vil de tre hundefamiliene finne andre ferieløsninger. Det vil nok heller ikke akkurat bidra til den gode familiefølelsen og ikke gjøre allergikeren og vedkommendes stakkarslige offerrolle mindre uspiselig, men de tre andre familiene kan selvsagt finne seg et annet sted sammen - og da i trygg forvissning om at allergopsykopaten aldri vil komme dit. Synd, selvsagt, at ungenes sommersteder og sommerminner om barndomshytta ryker på grunn av at tante Kari mener hun er sentrum i universet, men sånn blir det - nye minner uten tante.

For et trist menneskesyn. Her er det antakelig snakk om mennesker som liker hverandre og som ønsker å være sammen. 

Slik du og dine meningsfeller ser løsningen vil det jo alltid bli laget nye minner uten tante siden hun blir utestengt fra fellesskapet pga en sykdom som i utgangspunktet er tøff nok i seg selv. 

Heldigvis er min familie ikke i nærheten av å være så navlebeskuende. 

Anonymkode: 4be33...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, sug lut skrev:

Fordi hunden er en del av det sosiale fellesskapet. Ergo - om det trumfes gjennom hundefri hytte vil de tre hundefamiliene finne andre ferieløsninger. Det vil nok heller ikke akkurat bidra til den gode familiefølelsen og ikke gjøre allergikeren og vedkommendes stakkarslige offerrolle mindre uspiselig, men de tre andre familiene kan selvsagt finne seg et annet sted sammen - og da i trygg forvissning om at allergopsykopaten aldri vil komme dit. Synd, selvsagt, at ungenes sommersteder og sommerminner om barndomshytta ryker på grunn av at tante Kari mener hun er sentrum i universet, men sånn blir det - nye minner uten tante.

Jeg skjønner ikke at du orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleler være mye enig med deg sug lut og digger hvor frittalende du er men her fatter jeg ingenting . Ikke hva du mener og ikke hvorfor. Ingen velger å være allergiske... har du egen erfaring med vanskelige søsken/ tanter ol siden du har så rar tankegang? 

Anonymkode: a9531...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, sug lut skrev:

Fordi hunden er en del av det sosiale fellesskapet. Ergo - om det trumfes gjennom hundefri hytte vil de tre hundefamiliene finne andre ferieløsninger. Det vil nok heller ikke akkurat bidra til den gode familiefølelsen og ikke gjøre allergikeren og vedkommendes stakkarslige offerrolle mindre uspiselig, men de tre andre familiene kan selvsagt finne seg et annet sted sammen - og da i trygg forvissning om at allergopsykopaten aldri vil komme dit. Synd, selvsagt, at ungenes sommersteder og sommerminner om barndomshytta ryker på grunn av at tante Kari mener hun er sentrum i universet, men sånn blir det - nye minner uten tante.

«Allergopsykopaten». Her forsvant min siste respekt for deg med ditt forferdelige menneskesyn. 

Og dette er om din søster, faktisk. 

Anonymkode: 8b0a2...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2018 den 17.20, Anonym bruker skrev:

Valget ble gjort da hunden ble anskaffet, nå kande ikke velge lenger. Hytter uten tilgang for hund er ikke tilgjengelige for hundeeiere heller for mer enn en en og annen helg, og er derfor en elendig «gave».

Anonymkode: f527d...d56

Det er da ikke en elendig gave, ditt valg å skaffe hund, ditt tap om det går utover dine muligheter. Du valgte bort muligheten da du skaffet deg hund. Ikke alle andre. 

Anonymkode: b9cf0...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Nei, da må allergikeren finne seg en løsning på ferie som er forenlig med sin helse. Hundeeierne eier ikke dette problemet.

Ditt valg, ditt problem, nå du skaffer hund. Skaffer er nøkkelordet her. Du blir ikke født inn i det, du deler ikke blodbånd. Du har skaffet deg hunden. 

Dette er på nivå med en femåring. Nei, hunder er ikke et familiemedlem. I det øyeblikket du velger hunden din foran et søsken opptrer du irrasjonell og absurd. Som en femåring. 

Anonymkode: b9cf0...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fjas. Man har ikke "et anstrengt forhold til hund" selv om man klarer å se at allergi ikke er et valg, og at det er slemt å utestenge den allergiske broren/søsteren. At det skal være så mye vanskeligere utestenge bikkja fordi "den er et familiemedlem" faller jo på egen urimelighet. 

Og foreldrene her har jo ikke hatt noe ønske om å "dele kjøpesummen" på noen. De vil ha samvær med familie, ikke bli kvitt penger.

Anonymkode: 101a0...a7a

Men de får jo ikke samvær med familie, hvis 3 av 4 barn velger å ikke bruke den

Anonymkode: 03606...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men de får jo ikke samvær med familie, hvis 3 av 4 barn velger å ikke bruke den

Anonymkode: 03606...1b8

Der har du jo den elementære forskjellen. VELGER. 

Utrolig at voksne folk ikke skjønner forskjellen her. 

Anonymkode: b9cf0...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kan ikke HI snart svare på noen av innleggene??? Hun har jo ikke svart én gang i en tråd med 300 innlegg... Dette må være trolling.

Anonymkode: dcb65...e84

Selvfølgelig er det et trolleinnlegg. Hi la ut innlegget og satt seg godt tilbake for å se de gærne kjerringene på bim gå bananas. Hun ler nok godt nå av alle de dumme folkene her inne som gidder å krangle om dette

Anonymkode: 03606...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, amandine skrev:

Jeg skjønner ikke at du orker.

Jeg har en mistanke om at det er hennes tråd

Anonymkode: 03606...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de får jo ikke samvær med familie, hvis 3 av 4 barn velger å ikke bruke den

Anonymkode: 03606...1b8

Men resultatet blir jo det samme

Anonymkode: 03606...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig, så må du lese tråden en gang til! For som det som er skrevet flere ganger er at de med hund hadde valgt å ikke bruke hytten!

Det er ikke hundefolkene som er gal i denne tråden, men en del av de andre som ikke forstår at hunden er en del av familien!

Anonymkode: ba9c9...ba2

"Det er ikke hundefolkene som er gal i denne tråden, men en del av de andre som ikke forstår at hunden er en del av familien!" 

...akkurat der mistet du meg - i lys av at noen faktisk mener hunden er familiemedlem MER enn broren/søsteren deres! Hvem sa du var gale, sa du? 

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pleler være mye enig med deg sug lut og digger hvor frittalende du er men her fatter jeg ingenting . Ikke hva du mener og ikke hvorfor. Ingen velger å være allergiske... har du egen erfaring med vanskelige søsken/ tanter ol siden du har så rar tankegang? 

Anonymkode: a9531...465

😂😂😂 Enig - og er de søsknene allergiske kun på faenskap..?

Anonymkode: 101a0...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...