Gå til innhold

Ta opp lån for å få orden på saker og ting


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det? F.eks 30 000. Kunne trengt garderobeskap og møbler til spisestuebordet. Samt nye madrasser til noen av sengene. Dumt? Kan betale 4000 i mnd ned på det lånet

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjorde det da vi var unge og dumme... skal aldri gjøre det igjen! Vi betalte på det lånet i åresvis! Men vi hadde jo i utgangspunktet ikke råd til å betale det ned så vi betalte nesten bare renter hver mnd. 

Anonymkode: 0149e...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bare å spare 4000 pr mnd og kjøpe tingene kontant om til sommeren eller etter hvert som dere har spart opp pengene?

Anonymkode: 3b04b...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet! Kan du spare 4000 er det jo ingen sak, sett i gang og kjøp møbler når du har pengene. 

Anonymkode: 70d2b...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med bare å spare 4000 pr mnd og kjøpe tingene kontant om til sommeren eller etter hvert som dere har spart opp pengene?

Anonymkode: 3b04b...7e0

Joda. Men det betyr at vi ikke har noe sted å spise middag sammen eller et sted å ha klærne våre frem til sommeren. Dessuten er jeg deprimert og ønsker å få orden.

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri i livet! Kan du spare 4000 er det jo ingen sak, sett i gang og kjøp møbler når du har pengene. 

Anonymkode: 70d2b...668

Hvorfor "aldri i livet"? 

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjorde det da vi var unge og dumme... skal aldri gjøre det igjen! Vi betalte på det lånet i åresvis! Men vi hadde jo i utgangspunktet ikke råd til å betale det ned så vi betalte nesten bare renter hver mnd. 

Anonymkode: 0149e...cfb

Da betalte dere ikke mye?

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utbredt å ta opp billån på 100 000 - 300 000, og det er stuerent, men et forbrukslån på 30 000 er liksom skummelt? Skjønner ikke helt det, jeg.

Forresten har vi verken billån eller huslån :)

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er så utbredt å ta opp billån på 100 000 - 300 000, og det er stuerent, men et forbrukslån på 30 000 er liksom skummelt? Skjønner ikke helt det, jeg.

Forresten har vi verken billån eller huslån :)

Anonymkode: bcfa6...a54

Da er det mye bedre å spare penger til hus:) På finn kan du finne mange fine og brukbare møbler på gis bort siden, eller til en langt rimeligere sum en du skisserer. Nytt spisebord vil ikke hjelpe på depresjonen din. 

Anonymkode: 70d2b...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er deprimert er det veldig dumt å begynne selvmedisinere med å handle over evne altså, det kan fort ta litt av.....

Men hva slags garderobeskap skal dere ha da? Reiser du på Ikea får du ganske mye skap for 4.000 kroner. Da kan du kjøpe noen skap denne måneden, spisebord neste måned, noen stoler i månedene etter det og nye madrasser til slutt.

Når det er sagt har jeg Ikea-kort selv, og handlet noen møbler på det i fjor. Betalte de ned på 4 mnd og det fungerte helt greit for min del.

Anonymkode: 50708...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det mye bedre å spare penger til hus:) På finn kan du finne mange fine og brukbare møbler på gis bort siden, eller til en langt rimeligere sum en du skisserer. Nytt spisebord vil ikke hjelpe på depresjonen din. 

Anonymkode: 70d2b...668

Du misforstår - Jeg er deprimert FORDI det ikke er orden på saker og ting ;) Så jo, det vil i aller høyeste grad hjelpe mot depresjon å kjøpe seg orden på saker og ting. 

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om du er deprimert er det veldig dumt å begynne selvmedisinere med å handle over evne altså, det kan fort ta litt av.....

Men hva slags garderobeskap skal dere ha da? Reiser du på Ikea får du ganske mye skap for 4.000 kroner. Da kan du kjøpe noen skap denne måneden, spisebord neste måned, noen stoler i månedene etter det og nye madrasser til slutt.

Når det er sagt har jeg Ikea-kort selv, og handlet noen møbler på det i fjor. Betalte de ned på 4 mnd og det fungerte helt greit for min del.

Anonymkode: 50708...064

Hva tenker du på "over evne"? Det er jo ikke sånn at vi ikke tenker å betale ned på lånet, akkurat. Minste beløp å betale hver mnd er 10-15% av utestående beløp. Dvs rundt 1000 kr i mnd. 

Tilnærmet alle som kjøper seg f.eks. hus kjøper over evne. 

Kan bruke 5000-6000 på møbler hver måned ja, men selv på IKEA rekker det ikke langt av gangen. 

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du misforstår - Jeg er deprimert FORDI det ikke er orden på saker og ting ;) Så jo, det vil i aller høyeste grad hjelpe mot depresjon å kjøpe seg orden på saker og ting. 

Anonymkode: bcfa6...a54

Det ligger hausevis av spisebord på Finn. Kanskje hadde det hjulpet på depresjonen din å kjøpe noe brukt og bruke tid og energi på å pusse det opp, male det osv så det blir fint og passer inn hos dere.

Anonymkode: 50708...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det ligger hausevis av spisebord på Finn. Kanskje hadde det hjulpet på depresjonen din å kjøpe noe brukt og bruke tid og energi på å pusse det opp, male det osv så det blir fint og passer inn hos dere.

Anonymkode: 50708...064

Det var faktisk ingen dum idé. Men har sett så lange skrekkfilmer at det sitter langt inne å kjøpe brukte møbler hahaha. Men ser greia med å pusse dem opp :)

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var faktisk ingen dum idé. Men har sett så lange skrekkfilmer at det sitter langt inne å kjøpe brukte møbler hahaha. Men ser greia med å pusse dem opp :)

Anonymkode: bcfa6...a54

Du trenger jo ikke kjøpe på Finn om du har litt angst for å hente ting i private hjem, det er masse bruktbutikker, loppemarkeder osv også. Her har de en stor bruktbutikk på gjenbruksstasjonen/søppeldynga, mange leverer inn ting der som er for fine til å kaste men som de ikke gidder ta seg bryet med å selge selv. De har ofte veldig mye fint der, har selv kjøpt alt fra skinnveske til spisestuestoler der.

Anonymkode: 50708...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du på "over evne"? Det er jo ikke sånn at vi ikke tenker å betale ned på lånet, akkurat. Minste beløp å betale hver mnd er 10-15% av utestående beløp. Dvs rundt 1000 kr i mnd. 

Tilnærmet alle som kjøper seg f.eks. hus kjøper over evne. 

Kan bruke 5000-6000 på møbler hver måned ja, men selv på IKEA rekker det ikke langt av gangen. 

Anonymkode: bcfa6...a54

Det rekker faktisk til bord, stoler og et garderobeskap første måned om dere kjøper billige varianter.

Hvis dere faktisk ikke har møbler ville jeg nok vurdert å ta opp lån til det mest nødvendige, men jeg ville heller forsøkt loppemarkedvarianten inntil jeg fikk spart opp til det jeg egentlig ønsket meg, hvis det var mulig.

Anonymkode: 3b04b...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger jo ikke kjøpe på Finn om du har litt angst for å hente ting i private hjem, det er masse bruktbutikker, loppemarkeder osv også. Her har de en stor bruktbutikk på gjenbruksstasjonen/søppeldynga, mange leverer inn ting der som er for fine til å kaste men som de ikke gidder ta seg bryet med å selge selv. De har ofte veldig mye fint der, har selv kjøpt alt fra skinnveske til spisestuestoler der.

Anonymkode: 50708...064

Kjøper heller fra privatpersoner. Har du ikke sett på film at det er bruktbutikkene som selger de besatte møblene? Særlig speil! Aldri kjøp brukte speil ;)

Fra (halv-)spøk til alvor, godstolen min er kjøpt brukt på finn for 1000 kr. Så jeg har brukte møbler. Kanskje jeg finner noe fint. Men kjøper IKKE brukte madrasser altså 😂

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det rekker faktisk til bord, stoler og et garderobeskap første måned om dere kjøper billige varianter.

Hvis dere faktisk ikke har møbler ville jeg nok vurdert å ta opp lån til det mest nødvendige, men jeg ville heller forsøkt loppemarkedvarianten inntil jeg fikk spart opp til det jeg egentlig ønsket meg, hvis det var mulig.

Anonymkode: 3b04b...7e0

Trenger 3 garderobeskap, oppbevaringsmøbler (som skjenk), bokhylle, møbler til bordet, stuebord og madrasser. Jeg har allergi så det presser på i forhold til å få vekk klærne som støver.. så det blir førstepri

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er så utbredt å ta opp billån på 100 000 - 300 000, og det er stuerent, men et forbrukslån på 30 000 er liksom skummelt? Skjønner ikke helt det, jeg.

Forresten har vi verken billån eller huslån :)

Anonymkode: bcfa6...a54

Herregud, gjør som du vil. Men et spisebord får du på loppis til 250 kroner, hva med å starte der? 

Anonymkode: 60364...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, gjør som du vil. Men et spisebord får du på loppis til 250 kroner, hva med å starte der? 

Anonymkode: 60364...7c1

Jeg HAR spisestuebord.

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg HAR spisestuebord.

Anonymkode: bcfa6...a54

Og stoler får du for 50 kr.

Du kan få de møblene du trenger billig, men ikke nødvendig vis de du har mest lyst på. 

Jeg regner med at dere akkurat har flyttet inn i nytt hus eller leilighet. Hadde dere ikke da en plan for hvordan dere skulle gjøre er møbler? 

Anonymkode: 3b04b...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og stoler får du for 50 kr.

Du kan få de møblene du trenger billig, men ikke nødvendig vis de du har mest lyst på. 

Jeg regner med at dere akkurat har flyttet inn i nytt hus eller leilighet. Hadde dere ikke da en plan for hvordan dere skulle gjøre er møbler? 

Anonymkode: 3b04b...7e0

Vi har ikke akkurat gjort det, nei. Men enkelte av møblene har blitt ødelagt og vi har hatt dårlige løsninger på sånt. Prioritert andre ting. 

Anonymkode: bcfa6...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Ta opp forbrukslån! Du kommer ikke betale mye rente for det om du betaler ned så kjapt som du skisserer. Er forøvrig helt enig i at det er mye fint å få kjøpt på finn, inkludert skjenker og oppbevaringsmøbler, men madrasser bør være nye. ja.

Anonymkode: 0a94a...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvi du blir deprimert av sånt vet du ikke hva det vil si å være deprimert. 

Anonymkode: b5be3...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke akkurat gjort det, nei. Men enkelte av møblene har blitt ødelagt og vi har hatt dårlige løsninger på sånt. Prioritert andre ting. 

Anonymkode: bcfa6...a54

Da ville jeg ikke gjort det. Innen du har betalt ned lånet er det sikkert noe annet som hr gått i stykker.  Slik du beskriver det er faren at du stadig blir liggende lengre på etterskudd.

Sår heller opp en buffer slk  at dere kan kjøpe ting når dere trenger dem. 

Anonymkode: 3b04b...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...