Gå til innhold

Hvor lite/mye fravær er lite/mye fravær fra skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at mine barn har lite fravær fra skolen. Men hva er den generelle oppfatningen av hva som er mye per halvår? Skolen her har begynt å sende brev til foreldre for å be de utrede eller dokumentere dersom barna nærmer seg 20 dager per halvår. Så her begynner det ikke å bli mye før det er 20 dager fravær. De færreste barn har 0 dager med sykdom, men har de det er det jo bra! Men får du vannkopper eller infuensa, så er en oppe i 5-10 dager omtrent med en gang. 

Hva mener dere er lite/mye fravær?

Anonymkode: 87f0d...bc5

Skrevet

Er det mer enn én sykedag pr. 2-3 uker syns jeg personlig det er mye. Ett skoleår er 36 uker, og er du borte f eks 18-20 ganger på et halvår, vil jo det si hver uke.

Anonymkode: 1ce45...d8b

Skrevet

To av mine barn har heldigvis minimalt med fravær og derfor så syns jeg at alt over 4 dager er mye pr halvår. Det er mer enn mine har pr. år normalt.

Anonymkode: d95bd...39c

Skrevet

Har vært lærer i 18 år. De fleste barn har kun noen få dager fravær på ungdomsskolen der jeg jobber. Det er få elever som er oppi 10 dager i halvåret (=to ukers fravær). Har du 20 dager med fravær så er det faktisk betraktelig mer enn gjennomsnittet, og foreldre bør tenke nøye gjennom om det er nødvendig. Det får store konsekvenser for barnet. På ungdomsskolen i flere fag går vi gjennom nye ting i hver time, og barnet ditt vil gå glipp av mye som DU må sørge for at det får tatt igjen. Ellers vil det slite med "hull"....  

Anonymkode: ab272...a17

Skrevet

Jeg tenker at under 3 dager i året er ganske lite. Mer enn 1 dager er mye.

Anonymkode: ebde4...d77

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at under 3 dager i året er ganske lite. Mer enn 1 dager er mye.

Mer enn 10 dager i året er mye. Berner du deg 20 dager i halvåret er det ekstremt!

Skrevet

16-åringen min hadde 7 dager fravær totalt på hele ungdomsskolen han, 5 av dem var pga influensa i 9.klasse. Han er veldig sjelden syk.

Jeg har fire skolebarn og det er ikke hvert år de har fravær altså. Noen skoleår er det en omgangssyke eller forkjølelse med feber, men det er jo ikke hvert skoleår de blir syke så de må være hjemme.

Jeg synes 20 dager er ekstremt mye.

Anonymkode: c36e3...5de

Skrevet

Men er ikke sikker alle er syke... er en annen tråd her og, der foreldre snakker om å søke om ferie i skoleuker, får avslag, men tar fri og reiser uansitt..... 

Dette er en syk holdning av foreldre, og dette går dermed og utover dem som virkelig er syke. 

Da må en stresse med å bevise sykdom.

mine barn har hatt 1 dag sykdom dette halvåret, så er enig at dette er mye

Anonymkode: 1e6fb...90b

Skrevet

Min 8-åring har totalt 3 dager sykdomsfravær fra han begynte i barnehagen for 7 år siden. Jeg skjønner at det er ekstremt lite.

20 dager på et halvår er imidlertid ekstremt mye. Selv ikke 8-åringens bestekamerat, som holdes hjemme hvis han snufser / hoster / nyser / har tilløp til forkjølelse / har sovet litt dårlig / osv. har så mye fravær.

Anonymkode: bb6cd...161

Skrevet

Her har skolen tatt skikkelig grep og sagt de har en 10% grense før de kaller inn foreldre til møte og sender mld til barnevernet. Dette syns jeg er bra og jeg har kronisk syle barn som i perioder er mye borte. Jeg har hatt ett barn som har overskredet dette og da spurte læreren bare om fraværet skyltes dette. Skolen har fått papirer på sykdommene og de merker når ungene er dårlige på skolen også så det er ikke noe sjult. Ikke så vanskelig å sjule at ungen blir lam når hun blir syk feks. Så jeg vil tro de skal ha tak i ed barna som ikke har det bra hjemme, som blir holdt hjemme av foreldre av ulike grunner, som har "vondt i magen" for en annen grunn enn at de er syke. Skolen har prøvd litt ulike metoder før, men tydligvis uten hell. Jeg vet dette har hjulpet, og er det foreldre som sjelverr i buksa over dette er det helt greit såfremt noen barn som ikke har det så bra faktisk blir fanget opp. 

Og det er ikke barna som får vannkopper og andre ting som tar litt tid de skal fange opp, dette vet skolen err helt normalt. 

Anonymkode: 6a1bd...b06

Skrevet

Jeg tenker at en ukes fravær pr halvår pga sykdom er forståelig. Er det mer enn det vil det vel gjerne være en spesiell grunn. Noe kronisk eller et uheld som tar tid å komme over eller noe slikt. Man kan jo være uheldig å få flere ting etter hverandre men veldig vanlig er det ikke. 

Har man 0 sykedager er det lite.

Mine barn har ikke hatt sykedager siste 18 måneder, men det kan jo skje. Gutten hadde et stygt uheld i påskeferien men greide akkurat å være klar for å gå på skole igjen til ferien var slutt. Hadde uheldet skjedd på starten av en skoleuke hadde han fått en del fravær. 

Anonymkode: ef79a...62d

Skrevet

Mine har alltid hatt det jeg anser som lite fravær på skolen, 2-4 dager pr. skoleår. Men i fjor fikk eldstemann kyssesyken, og endte opp med 84 fraværsdager i tiende klasse. Utrolig nok klarte han å få karakterer i alle fag, og han klarte seg bra på både skriftlig og muntlig eksamen.

Håper virkelig at vi slipper unna sånne sykdomsperioder med de 2 andre ungene. 

Anonymkode: c767e...0ec

Skrevet

Min sjetteklassing har hatt fire eller fem sykedager tilsammen siden hun begynte i 1. klasse. Sønnen min i tredje har hatt to. Skjønner at det er lite, men en uke i halvåret er da utrolig mye? 

Anonymkode: 5493e...03a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at mine barn har lite fravær fra skolen. Men hva er den generelle oppfatningen av hva som er mye per halvår? Skolen her har begynt å sende brev til foreldre for å be de utrede eller dokumentere dersom barna nærmer seg 20 dager per halvår. Så her begynner det ikke å bli mye før det er 20 dager fravær. De færreste barn har 0 dager med sykdom, men har de det er det jo bra! Men får du vannkopper eller infuensa, så er en oppe i 5-10 dager omtrent med en gang. 

Hva mener dere er lite/mye fravær?

Anonymkode: 87f0d...bc5

20 dager per halvår er mye, men tror snart mitt barn er oppe i det nå dette halvåret. Feber, halsbetennelse, sterk forkjølelse, magetrøbbel og hjernerystelse som ga synsforstyrrelser og hodepine. 

Anonymkode: ec8e5...ec6

Skrevet

Her har skolen tatt skikkelig grep og sagt de har en 10% grense før de kaller inn foreldre til møte og sender mld til barnevernet. Dette syns jeg er bra og jeg har kronisk syle barn som i perioder er mye borte. Jeg har hatt ett barn som har overskredet dette og da spurte læreren bare om fraværet skyltes dette. Skolen har fått papirer på sykdommene og de merker når ungene er dårlige på skolen også så det er ikke noe sjult. Ikke så vanskelig å sjule at ungen blir lam når hun blir syk feks. Så jeg vil tro de skal ha tak i ed barna som ikke har det bra hjemme, som blir holdt hjemme av foreldre av ulike grunner, som har "vondt i magen" for en annen grunn enn at de er syke. Skolen har prøvd litt ulike metoder før, men tydligvis uten hell. Jeg vet dette har hjulpet, og er det foreldre som sjelverr i buksa over dette er det helt greit såfremt noen barn som ikke har det så bra faktisk blir fanget opp. 

Og det er ikke barna som får vannkopper og andre ting som tar litt tid de skal fange opp, dette vet skolen err helt normalt. 

Anonymkode: 6a1bd...b06

Dislog med foreldre er naturligvis viktig, men å sende rutinemessig bekymringsmelding der det ikke er mistanke om omsorgssvikt hadde vært både ulovlig og å kaste bort ressurser.

Folk er forskjellige og har ulikt immunforsvar, og noen barn vil i perioder være mer syke enn andre og kunne få det ene etter det andre.

Skrevet

Mine barn har lite sykefravær, snakk om kanskje max 1-2 dager pr halvår. Jeg har derfor tenkt at om jeg tar de ut av skolen 1 fredag og 1 mandag 1 gang pr halvår, så spiller dette liten rolle.

Selv var jeg innlagt på sykehus, og borte kanskje 1 mnd i begynnelsen av 2. klasse på barneskolen, kanskje det var mer, det husker jeg egentlig ikke. I ettertid har jeg sett og forstått at dette fraværet på det tidspunket var nok veldig ugunstig for meg, også med tanke på den skaden jeg hadde siden jeg var på sykehus var det en periode hvor jeg skled fra gamle venner, og det var for lenge å være borte fra vennene mine, mens mye hendte med oss alle både utviklingsmessig og relasjonellt. Jeg slet faktisk hele resten av skoletiden med å tilpasse meg

Anonymkode: ec9dc...c04

Skrevet

10 åringen min har vært borte 3 dager på 3 år. Må være innafor. Eldste på snart 14 litt mer. Noe pga sykdom og noe pga psyken

Anonymkode: 666b4...0e3

Skrevet

I kommunen der jeg bor og også jobber tett med skolene er det en 10 dagers grense PR semester for fravær. Etter 7 dager kobles skolefraværsteamet inn. De fleste sakene med fravær over syv dager kan dokumenteres fra lege og er gyldig fravær. Det er også vanskelig å få fri fra skolen, og retningslinjene sier at fravær kun blir innvilget for idrett på nasjonalt nivå og dødsfall i nær familie. 

Mitt barn i 1. Klasse har en dag fravær grunnet oppfølgingstime på sykehuset, min 2. Klassing har tre dagers fravær totalt fra 1. Klasse grunnet akutt sykdom, og mitt tredje barn som også går i 2. Klasse har nok nærmere 20 dager eller mer totalt fra 1. Klasse da hun rett og slett får alt av forkjølelser og omgangssyke. Det synes jeg er ganske mye.

Anonymkode: fd81d...b5f

Skrevet

Dislog med foreldre er naturligvis viktig, men å sende rutinemessig bekymringsmelding der det ikke er mistanke om omsorgssvikt hadde vært både ulovlig og å kaste bort ressurser.

Ulovlig...?

De gjør det slik på skolen vår og, har liten tro på at det er lovstridig du.

Anonymkode: 4ffb5...0cc

Skrevet

Mitt barn har 1 dag og 3 timer fravær fra skolen dette første halvåret. Det har ikke vært sykdom, men fire sykehusbesøk

Anonymkode: 99df8...d08

Skrevet

10 dager i halvåret utløser tiltak i vår kommune. Første tiltak er en samtale med foresatte for å finne ut hvorfor eleven er så mye borte. Noen ganger er det reell sykdom og da skjer det ikke så mye mer. Men "bekymring" ligger på 10 dager i halvåret her.

Anonymkode: 4c89f...843

Skrevet

Synes 2 dager på generelt grunnlag er mye men her fikk 11 åringen lungebetennelse å lå rett ut i 14 dager.. når slikt dukker opp så må man jo bare ha barna hjemme  da går det mange dager i slengen...

Anonymkode: 298cc...4be

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ulovlig...?

De gjør det slik på skolen vår og, har liten tro på at det er lovstridig du.

Anonymkode: 4ffb5...0cc

Ja, ulovlig. Da kan verken du eller skolen lovverket godt nok: De bryter taushetsplikten, og burde endre praksis.

Skolen har streng taushetsplikt og i tillegg plikt til å samarbeide med hjemmet. For å kunne sende melding til barnevernet uten hinder av taushetsplikt må det foreligge grunn til å mistenke alvorlig omsorgssvikt eller mishandling, eller være alvorlige atferdsvansker hos barnet. Sykefravær som foreldre har dialog om eller dokumentert kommer på ingen måte inn under dette.

Enkelt forklart:

http://barneombudet.no/for-voksne/voksne-hjelper-barn/skole/taushetsplikt-pa-skolen

Og hva med alle de tilfellene der barn mobbes på skoler eller mistrives av andre årsaker som har gitt økt fravær? Skoler med slike automatiske rutiner som du beskriver ville ha hatt et alvorlig problem med ansvarsfraskrivelse og manglende samarbeidsevne.

Skrevet

Tenker at 1-3 fraværsdager pr halvår med mindre de får vannkopper, kraftig infulensa eller sykehusbesøk. Min 1. klassing har en fraværsdag til nå og hadde to de siste to årene i barnehagen. 

Anonymkode: 47133...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...