Gå til innhold

Å søke barnet fri fra skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har søkt barnet fri fra skolen og fått det godkjent? Er det vanskelig ?

Datteren vår går i 4.klasse og vi ønsker be hun fri 6 dager i April. Da hele familien har blitt invitert til å besøke oldefar til jenta, i Tyrkia.

Aldri søkt hun fri før, og svært lite sykefravær fra hun begynte på skolen.  3-4dager.

Er det mulig vi får det, eller er det bare glemme?

Anonymkode: b4623...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor dere bor. I Oslo så godt som umulig, i resten av landet ikke så helt håpløst. Kommunale variasjoner.

Anonymkode: e0d92...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell fra kommune til kommune hvor strenge de er på dette, men det hadde ikke vært noe problem på vår skole å få fri for å reise på besøk til familie i utlandet.

Jeg har bare bedt om fri en gang, det var i høstferien i fjor. Vi reiste på ferie onsdagen før ferien og ba om fri i 3 dager, det var helt uproblematisk.

Anonymkode: 69e15...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortstått at dette med fri har blitt så vanskelig de siste årene.. Da jeg gikk på barneskolen hadde jeg hvert år en ferietur med besteforeldrene mine på 14 dager i syden. Aldri noe problem.. Fikk med et ark med lekser, og både jeg og broren min satt med lekser ca 2 timer hver dag i ferien.

Anonymkode: 6013e...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat fått innvilget 2 dager fri for andreklassingen. Vi skal i min svogers bryllup i utlandet.

Anonymkode: 99131...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fri ca sels fredager per skoleår for datteren min for å reise på hytta, besøke familie etc. Jeg ber alltid om å få ekstra lekser vi kan gjøre i helgen men får bare et ark hun skal fargelegge 🙄Jeg organiserer lesing og skriving et par timer selv da.

Anonymkode: 29473...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer ann på kommuneil kommune og skole til skole. Har barn i samme kommune, men å søke frier to vidt forskjelluge ting. Ungdomskolen var ikke ett problem, værre var det med barneskolen. Nå var det kun to dager det var snakk om, så det var heller ikke mange dagene. Ungene kan begge få legeerklæring for å dra til varme strøk visse tider av året, men for to dager gadd jeg ikke det. De kan også få dekket uetnlandsturer av staten, men ser ingen grunn til dette når farmor har hus i varmere strøk og de heller kan dra i skolens ferier. Noen ganger kræsjer det med fly og vi må be om litt fri. 

Søk før dere bestiller tur. Behandligstiden kan også variere veldig fra sted til sted. Ungdomskolen tok to dager og barneskolen tok tre uker. 

Anonymkode: c3720...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått helt fint med 2-3 uker hvert år her på nordvestlandet.

Da jeg var liten hadde vi alltid 2-3 uker fri i skoleåret på Østlandet

Anonymkode: 84ce5...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noe problem her. Får fri både til ferie og 1-2 måneder i forbindelse med reindrift 

Anonymkode: 8ce4a...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint. Og hva så hvis du får avslag? Kan reise likevel. 

Så lenge det ikke er snakk om flere uker i året, så går det bra.

Anonymkode: 55ce0...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk og se. Får du avslag så hadde jeg reist allikevel, det er oldefaren hun skal besøke og han lever nok ikke for alltid. Hun går nok ikke glipp av så mye på 6 dager borte fra skolen.

Anonymkode: 7a71a...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke skoleplikt i Norge, men undervisningsplikt. Det betyr at : Dersom du får avslag, så kan skolen etter 14 dager skrive ungen din ut av skolen ( det er jo ikke aktuelt her) De skriver da barnet ut, fordi de de da ikke vil ha ansvaret. De skrives jo da inn igjen når de kommer tilbake fra ferie.

 

Du skriver i søknaden at du tar ansvaret for undervisningen. Så det er bare å reise, og du vil garantert få godkjent, så fremt hun ikke sliter på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte og fikk nei, men fikk beskjed om at vi bare kunne reise likevel så lenge det ikke ble mer enn 10 dagers fravær!

Anonymkode: afd13...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten le. Jeg tar barna mine ut av skolen om jeg føler for det. Jeg sender ikke søknad men BESKJED til rektor. 

Det er jeg som bestemmer over mine barn som jeg har født og er mor til, haha.

Mine barn er pliktoppfyllende,  møter på skolen hver dag, veldig lite fravær,  flinke med lekser og har bare vært borte en gang (ei uke i Tyrkia) på alle disse årene.

Jeg tar avgjørelse selv samma f, fordi jeg stoler på min dømmekraft. 

Hva kan skje liksom? At politiet kommer å henter deg?

Jeg mener barn som har lite fravær absolutt ikke bør bli nektet av skolen å reise. En reise kan faktisk også være en viktig livserfaring og opplevelse i livet.

 

Anonymkode: 61289...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må nesten le. Jeg tar barna mine ut av skolen om jeg føler for det. Jeg sender ikke søknad men BESKJED til rektor. 

Det er jeg som bestemmer over mine barn som jeg har født og er mor til, haha.

Mine barn er pliktoppfyllende,  møter på skolen hver dag, veldig lite fravær,  flinke med lekser og har bare vært borte en gang (ei uke i Tyrkia) på alle disse årene.

Jeg tar avgjørelse selv samma f, fordi jeg stoler på min dømmekraft. 

Hva kan skje liksom? At politiet kommer å henter deg?

Jeg mener barn som har lite fravær absolutt ikke bør bli nektet av skolen å reise. En reise kan faktisk også være en viktig livserfaring og opplevelse i livet.

 

Anonymkode: 61289...177

At dere mister skoleplassen

Anonymkode: 0f9e4...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet er vel at for mange benytter seg av dette, slik at klasserommet er skrantent rett før/etter skoleferier fordi mange har benyttet seg av muligheten til å reise litt utenom sesong.

Vet om en elev i ungens klasse som ble nektet å reise til foreldrenes hjemland i to uker før vinterferien og det skjønner jeg fordi han allerede lå et stykke bak med språket.

Anonymkode: 34a06...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å dra uansett. Det skjer ingenting. Bare pass på å ikke bli borte mer enn 14 dager. Vet om noen som mistet skoleplassen til sine tre barn da de ble skrevet ut av skolen og kapasiteten til skolen var sprengt. De måtte begynne på en skole et stykke unna.

Anonymkode: 08306...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blondzilla skrev:

Er det i Oslo får du nei uansett. Men bare reis, det skjer absolutt ingen ting. 

Rettelse av meg selv, med mindre du er borte i mer enn to uker. Da kan du risikere å miste plassen. Mange skoler i Oslo er helg sprengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2017 den 19.48, Anonym bruker skrev:

Noen som har søkt barnet fri fra skolen og fått det godkjent? Er det vanskelig ?

Datteren vår går i 4.klasse og vi ønsker be hun fri 6 dager i April. Da hele familien har blitt invitert til å besøke oldefar til jenta, i Tyrkia.

Aldri søkt hun fri før, og svært lite sykefravær fra hun begynte på skolen.  3-4dager.

Er det mulig vi får det, eller er det bare glemme?

Anonymkode: b4623...6e6

Får dere avslag, så si fra at dere reiser likevel.

Anonymkode: b072c...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2017 den 0.04, Anonym bruker skrev:

At dere mister skoleplassen

Anonymkode: 0f9e4...5fc

Det gjør man ikke.

Anonymkode: b072c...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeligt at foreldre ikke ser at barna blir hengende etter og alt det sosiale så skjer på skolen, de tenker at det bryr de seg ikke om. Er jo barna det går ut over til slutt!! Merkelig hvor mange foreldre så føler at de kan ta over jobben til en lærer å holde skoleoppgaver ved like under en ferie.... Dere har tross alt ca 12 ukers ferie hvert år, og det holder visst ikke, må helst ha 2-3 uker til.... viktig det! Forstår viss det er engangstilfelle og ikke kan legges til skoleferie! Men ikke ellers, er vel en grunn til så mange dropper ut av skolen tidlig, de lærer av foreldrenes holdninger

Anonymkode: 07b77...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun ett engangstilfelle. Oldefar ønsker oldebarna på besøk hos han i Tyrkia. Han har spurt flere ganger men da har d passet dårlig mtp jobb, første skoleår osv. Jenta sliter ikke på skolen, er flink og alltid til tiden og svært lite fravær (sykdom). Og hun kommer selvsagt gjøre leksene sine hver dag.

Foretrekker jo selvsagt at d blir godkjent enn å bare reise.

Hi

Anonymkode: b4623...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...