Gå til innhold

Vanlig å fise under fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Husker da jeg fødte førstemann og vi var midt i pressriene. Hadde på meg oksygenmaske da hjertelyden gikk ned på babyen. Mitt i riene så begynte jeg å knipe igjen. Jordmor sa jeg måtte presse mens jeg bare kneip igjen. Mannen holdt meg i hånden og så helt uforståelig på meg. Jeg tok av oksygenmasken fra ansiktet og sa at jeg kneip for jeg følte jeg måtte prompe. 😂

«ER DU SERIØS??»  Var vel ropt fra både jordmor og barnefar. Jeg følte det ikke passet seg bare.

med nummer to så bæsjet jeg da jeg fødte og kunne ikke brydd meg mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kom både det ene og det andre.. kunne ikke brydd meg mindre.. hadde uansett ikke sjans til å holde igjen når pressriene hadde satt inn så her lot jeg det bare stå til. 

Anonymkode: 1af93...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at jeg bæsjet masse under andre fødsel men var intens og smertefullt så ikke noe verken jeg, mannen eller personalet snakket om da eller i etterkant. All fokus er på den lille. Har aldri fortalt det til noe men antar det er ganske normalt. 

Anonymkode: fc6bd...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg slapp heldigvis unna alt sammen. Men så spiste jeg heller ikke fra jeg kjente første ri kl 7 på morningen og til ungen var ute kl 18.. Det var bevisst. Passet også på å gå på do før jeg reiste til sykehuset for å slippe klyster osv.. Prompe gjør man jo ganske regelmessig uansett, men om du er redd for dette kan du jo unngå ting som gir luft i magen når du merker fødsel er i gang/nærmer seg.

Anonymkode: eafa1...8c5

For et hysterisk dårlig råd! Man trenger energi for å kunne føde barn, og min jordmor serverte ertestuing på fødestuen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født tre barn og vet jeg bæsjet under den ene fødselen. Jordmor har jo et fat med lunket vann og flere kluter parat og vasker stadig rundt åpningene der nede så hun tørket det bare greit vekk. Jeg synes det var litt pinlig jeg da og sa at jeg syntes det luktet bæsj, mannen bare smilte og sa at det var del det jeg minst i verden skulle bekymre meg for akkurat da ;)

De to andre fødselene merket jeg ikke selv at jeg bæsjet, men ikke umulig at jeg gjorde det. Igjen, jordmor hadde vaskevann og kluter tilgjengelig og vasket stadig bort fostervann, blod, og kanskje bæsj, underveis.

Anonymkode: 605f1...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen min tømte seg naturlig rett før begge fødslene startet, men med fødsel nummer en så kom det nok litt avføring. Jeg merket egentlig ikke at det skjedde, men la merke til at jordmor tørket meg litt i baken etter en kraftige rie helt på slutten 😅🙈. Kan heller ikke huske det kom noen fis, men kunne ikke brydd med mindre om det hadde skjedd 😊

Anonymkode: 5d791...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Leverpostei skrev:

For et hysterisk dårlig råd! Man trenger energi for å kunne føde barn, og min jordmor serverte ertestuing på fødestuen. 

Det var absolutt ikke et råd at man ikke skal spise mellom første rie og fødsel, dette var mitt eget valg.. Jeg hadde lest at man gjerne bæsjet på seg under fødsel og at man derfor ble tilbydt klyster.. Jeg hadde virkelig ikke lyst på klyster, derfor passet det fint å bæsje før jeg dro. Jeg har sjelden matlyst på morningen uansett, og men smerter i tillegg ble det nesten uaktuelt.. Hadde jeg følt meg dødssulten hadde jeg absolutt spist, for følelsen av å være sulten er jo vond i seg selv den og.. 
Det jeg gav som råd her, det var at dersom man er redd for å prompe under fødsel kan man kutte ned på ting som gir en luft i magen.. Thats it.

Anonymkode: eafa1...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg gjorde det, men hadde ikke merket det uansett tror jeg.. fikk klyx med første, aner ikke om jeg bæsja eller prompa under fødselen. Med nr 2 fikk jeg ikke klyx, tror ikke jeg prompa eller bæsja da heller, men spurte ikke jm heller liksom.. Men jeg sp mannen om det 🙈 han verken hørte eller så noe under fødselen 😂

Anonymkode: 06be5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det var absolutt ikke et råd at man ikke skal spise mellom første rie og fødsel, dette var mitt eget valg.. Jeg hadde lest at man gjerne bæsjet på seg under fødsel og at man derfor ble tilbydt klyster.. Jeg hadde virkelig ikke lyst på klyster, derfor passet det fint å bæsje før jeg dro. Jeg har sjelden matlyst på morningen uansett, og men smerter i tillegg ble det nesten uaktuelt.. Hadde jeg følt meg dødssulten hadde jeg absolutt spist, for følelsen av å være sulten er jo vond i seg selv den og.. 
Det jeg gav som råd her, det var at dersom man er redd for å prompe under fødsel kan man kutte ned på ting som gir en luft i magen.. Thats it.

Anonymkode: eafa1...8c5

Og kan jo legge til som flere her nevner. Uansett hvor mye bekymringer du har på forhånd, så gir du menst sannsynlig blanke faen der og da. Du vil ha barnet ut og få fødselen overstått. 

Anonymkode: eafa1...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overrasket over at så mange ikke har fått klyx. Jeg fikk - og jeg kom inn med 8cm åpning. Hvis jeg fikk som var kommet så langt, hvem er det da som ikke får? Det var ikke noe spørsmål heller, det var "og nå skal du få klyx, legg deg her, gjør sånn" (fødte på SUS i 2014).

Anonymkode: d54cf...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er overrasket over at så mange ikke har fått klyx. Jeg fikk - og jeg kom inn med 8cm åpning. Hvis jeg fikk som var kommet så langt, hvem er det da som ikke får? Det var ikke noe spørsmål heller, det var "og nå skal du få klyx, legg deg her, gjør sånn" (fødte på SUS i 2014).

Anonymkode: d54cf...aec

Jeg fikk i 2001

I 2004 var det ikke tid, jeg kom inn med 9 cm åpning. Jordmor sa bare at her rekker vi ikke noe klyx, men det går fint likevel 

I 2007 ble det aldri nevnt med et ord 

Anonymkode: 605f1...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var absolutt ikke et råd at man ikke skal spise mellom første rie og fødsel, dette var mitt eget valg.. Jeg hadde lest at man gjerne bæsjet på seg under fødsel og at man derfor ble tilbydt klyster.. Jeg hadde virkelig ikke lyst på klyster, derfor passet det fint å bæsje før jeg dro. Jeg har sjelden matlyst på morningen uansett, og men smerter i tillegg ble det nesten uaktuelt.. Hadde jeg følt meg dødssulten hadde jeg absolutt spist, for følelsen av å være sulten er jo vond i seg selv den og.. 
Det jeg gav som råd her, det var at dersom man er redd for å prompe under fødsel kan man kutte ned på ting som gir en luft i magen.. Thats it.

Anonymkode: eafa1...8c5

Det siste jeg tenkte på før fødselen. Spise riktig mat så jeg ikke skulle fise under fødselen 😂 Tror det er lite som sjokkerer en jordmor i denne sammenhengen. De har sett, hørt og opplevd det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er overrasket over at så mange ikke har fått klyx. Jeg fikk - og jeg kom inn med 8cm åpning. Hvis jeg fikk som var kommet så langt, hvem er det da som ikke får? Det var ikke noe spørsmål heller, det var "og nå skal du få klyx, legg deg her, gjør sånn" (fødte på SUS i 2014).

Anonymkode: d54cf...aec

Jeg fødte første i 2013 og da fikk jeg klyx. Det var visst standard prosedyre da. Med andre hadde jeg bestemt meg for at å sitte på do og bæsje under riene slik som med første, var ikke aktuelt!  Da ville jeg heller bæsje på meg! Så jeg sa fra da jeg kom på føden at jeg ikke ville ha klyx. Fikk beskjed om at det ikke lenger er standard prosedyre. Fødte i 2016.

Anonymkode: 373c0...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg har kræsjet under alle tre fødslene. Flaueste med kr.1 da jeg tok jerntilskudd, og det var kullsvart😳. Jeg har aldri fått tilbud om klyx. Født i 2008, 09 og 12.

Anonymkode: ccedd...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...