Gå til innhold

Hvorfor tar ikke hjelpeorganisasjoner i mot brukte julegaver?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har masse leker jeg ønsket å gi bort. Men hjelpeorganisasjoner ønsker KUN nye leker til jul. Synes egentlig det er litt ille i dette bruk og kast samfunnet som eksisterer. Hvis en har dårlig råd, så må jo en brukt julegave være bedre enn ikke noe? Forstår det burde være en viss standard på det som gies bort. Men at det overhode ikke skal gies bort brukt er litt fjernt for min del.

Ga selv jentungen brukt barbieslott til jul i fjor.

Anonymkode: 601ce...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det handler også mye om at de familiene som mottar julegaver fra organisasjoner er familier der barna antagelig er vant til brukte klær, arvede støvler, møbler fra Finn og sykkel fra loppis. Da kan det jo være hyggelig å for en gangs skyld få noe som er helt nytt. De brukte lekene får du sikkert avsetning på ellers i året. Det er 364 dager igjen som ikke er julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg det ut gratis på finn. Da kommer det til nytte.

Hvis organisasjonene begynner å ta imot brukte gaver får de masse søppel som de bare må kvitte seg med.

Anonymkode: 37946...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk leverer så mye stygt og ødelagt at de ville endt opp med å bruke all tid på å sortere og kaste!

Anonymkode: 2acb6...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar imot brukt hele året, og barna fra disse familiene arver klær og leker hele tiden, men akkurat til jul er det fint å få noe nytt.

Anonymkode: 55b05...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv dårlig råd å hadde satt veldig stor på brukte leker i julegave til sønnen min,alt er bedre enn å ikke ha noe å pakke inn. Å selv når jeg hadde grei økonomi så valgte jeg å kjøpe brukt for da kunne jeg kjøpe flere gaver til han.

Anonymkode: 7430f...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange organisasjoner tar imot brukte ting igjennom hele året, ofte de samme barna som også er mottager av en ny julegave. For disse er det nok enda mer gilt at gaven er ny og ikke brukt, ofte er nok det bedre enn hva gaven faktisk er. 

Etter å ha vært med på flere loppemarkeder skjønner jeg hvorfor slike organisasjoner ikke ønsker brukte ting akkurat til jul. Det er utrolig hvor mye rart de får, ødelagdte og skikkelig ekle ting. Husker vi fikk inn leker med spy på bla, så å gå igjennom slikt, vaske og sortere tar alt for lang tid. Begrenset hvor mye tid de som er frivillig har til slikt også. 

Jeg ga bort masse brukte leker her inne for noen år siden. Noen ønsket seg brukte leker for å kunne gi barna noen julegaver, det passet meg perfekt for da fikk jeg endelig ungene til å gi bort mye fra loftet. Ting kan nemlig ikke kastes eller gies bort om ikke jeg får lurt de med noe slikt. Gi bort til Fretex er ikke bra nok det heller mener de... mye bedre å lagre på loftet i ørten år... 

Anonymkode: 3838d...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Himmel og hav skrev:

Jeg tenker at det handler også mye om at de familiene som mottar julegaver fra organisasjoner er familier der barna antagelig er vant til brukte klær, arvede støvler, møbler fra Finn og sykkel fra loppis. Da kan det jo være hyggelig å for en gangs skyld få noe som er helt nytt. De brukte lekene får du sikkert avsetning på ellers i året. Det er 364 dager igjen som ikke er julaften.

Enig. Blir nesten litt oppgitt av disse trådene om at deres avlagte ting "må da være godt nok hvis man er fattig!" Det er jo nettopp dét som er fattigdom i Norge - å konstant ta til takke med noe som egentlig ikke er bra nok for andre. I alle fall ikke bra nok til å beholde det selv. Har til og med sett folk argumentere for at det må være ok å gi bort klær med hull i, for er man fattig nok, har man jo ikke råd til å bry seg om sånt! (Noen tror visst at alternativet er å gå naken. Men det har jeg til gode å se både i Norge og i den 3.verden.) 

Anonymkode: fc9be...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er brukte leker dårligere enn nye leker?

Anonymkode: 04f9d...464

Noen gir jo bort ting som er synlig slitt. 

Anonymkode: fc9be...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Blir nesten litt oppgitt av disse trådene om at deres avlagte ting "må da være godt nok hvis man er fattig!" Det er jo nettopp dét som er fattigdom i Norge - å konstant ta til takke med noe som egentlig ikke er bra nok for andre. I alle fall ikke bra nok til å beholde det selv. Har til og med sett folk argumentere for at det må være ok å gi bort klær med hull i, for er man fattig nok, har man jo ikke råd til å bry seg om sånt! (Noen tror visst at alternativet er å gå naken. Men det har jeg til gode å se både i Norge og i den 3.verden.) 

Anonymkode: fc9be...dbb

Men utsagnet om at folk kun gir bort ting fordi det ikke er bra nok for dem stemmer ofte ikke. Jeg gir bort brukte leker og klær, og det er ikke fordi de ikke er bra nok for min datter lenger, men rett og slett fordi hun ikke leker med tingene fordi hun har blitt eldre eller fordi klærne har blitt for små. Jeg har i år gitt bort blandt annet et Elsa slott som min datter ikke leker med lenger og det slottet var det ingen bruksslitasje på. Skulle jeg heller ha kastet det fordi det liksom ikke er bra nok for min datter lenger, når grunnen er at min datter har vokst fra Elsa perioden? Skulle jeg også latt være å gi bort klærne hennes som man ikke ser at er brukt fordi de liksom ikke er bra nok for henne lenger, mens sannheten er at hun har vokst så altfor fort og har nesten ikke fått brukt klærne? En slik logikk du har gjør ikke at folk får noe lyst til å gi bort ting som ikke brukes pga for liten størrelse eller fordi lekene ikke brukes mer pga annen interesse. Jeg er helt enig i at man ikke skal gi bort ting som er ødelagt eller har stor bruksslitasje, men når lekene og klærne fremstår som nye burde det være uproblematisk å gi bort det i julegave til noen som trenger hjelp med julegaver. Jeg må si jeg stusser hvis det ikke er bra nok for de barna som bor i fattige familier å få brukte julegaver som fremstår som nye, mens min datter og barna i ennes omgangskrets ofte får julegaver som er kjøpt brukt og de viser stor glede over tingene. Jeg kunne fint kjøpt alt nytt hele tiden, men å hele tiden forbruke når det finnes brukte ting som er like gode som nye ting er ikke akkurat en fordel for miljøet og den tankegangen må da gjelde for både rike familier og fattige familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen gir jo bort ting som er synlig slitt. 

Anonymkode: fc9be...dbb

Og?

Anonymkode: 04f9d...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge lekene ikke er ødelagte, Hva er problemet?

Anonymkode: 04f9d...464

Problemet er at folk gir bort søppel. Har du lest artiklene om brukte bind og stygge lapper som er pakket inn og gitt til slike hjelpeorganisasjoner? Folk er rett og slett onde. 

Anonymkode: 448fe...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surfina skrev:

Men utsagnet om at folk kun gir bort ting fordi det ikke er bra nok for dem stemmer ofte ikke. Jeg gir bort brukte leker og klær, og det er ikke fordi de ikke er bra nok for min datter lenger, men rett og slett fordi hun ikke leker med tingene fordi hun har blitt eldre eller fordi klærne har blitt for små. Jeg har i år gitt bort blandt annet et Elsa slott som min datter ikke leker med lenger og det slottet var det ingen bruksslitasje på. Skulle jeg heller ha kastet det fordi det liksom ikke er bra nok for min datter lenger, når grunnen er at min datter har vokst fra Elsa perioden? Skulle jeg også latt være å gi bort klærne hennes som man ikke ser at er brukt fordi de liksom ikke er bra nok for henne lenger, mens sannheten er at hun har vokst så altfor fort og har nesten ikke fått brukt klærne? En slik logikk du har gjør ikke at folk får noe lyst til å gi bort ting som ikke brukes pga for liten størrelse eller fordi lekene ikke brukes mer pga annen interesse. Jeg er helt enig i at man ikke skal gi bort ting som er ødelagt eller har stor bruksslitasje, men når lekene og klærne fremstår som nye burde det være uproblematisk å gi bort det i julegave til noen som trenger hjelp med julegaver. Jeg må si jeg stusser hvis det ikke er bra nok for de barna som bor i fattige familier å få brukte julegaver som fremstår som nye, mens min datter og barna i ennes omgangskrets ofte får julegaver som er kjøpt brukt og de viser stor glede over tingene. Jeg kunne fint kjøpt alt nytt hele tiden, men å hele tiden forbruke når det finnes brukte ting som er like gode som nye ting er ikke akkurat en fordel for miljøet og den tankegangen må da gjelde for både rike familier og fattige familier.

Jeg forstår ikke at du ikke forstår dette.

Jeg har også råd til å kjøpe nye gaver, men handler likevel rett som det er brukt til mine døtre. Poenget er at mine døtre aldri har kjent på hvordan det er å mangle noe. Disse barna det er snakk om har det helt annerledes, og for dem kan det nok oppfattes HELT annerledes for en gangs skyld å få noe som er pakket i originalemballasje og som ingen har brukt før dem. Ser du ikke forskjellen?

Anonymkode: a5c72...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke at du ikke forstår dette.

Jeg har også råd til å kjøpe nye gaver, men handler likevel rett som det er brukt til mine døtre. Poenget er at mine døtre aldri har kjent på hvordan det er å mangle noe. Disse barna det er snakk om har det helt annerledes, og for dem kan det nok oppfattes HELT annerledes for en gangs skyld å få noe som er pakket i originalemballasje og som ingen har brukt før dem. Ser du ikke forskjellen?

Anonymkode: a5c72...c56

...og som til og med kan byttes om det ikke var riktig farge el. Jeg har også unger som har arvet mye og som vi har kjøpt ting brukt, men det er av valg. Det har også vært sånn at de har fått ting som er nytt, i favorittfargen, yndelingsmerket eller andre faktorer som er viktige når man er barn. det er klart at en brukt leke kan være like fin, og den kan man jo gi bort privat, via Finn eller fb, til et loppemarked eller andre steder, så er det sikkert noen som blir glade for det. Vil du gi bort julegave via røde kors eller andre i år, så ber de om nye, ubrukte ting, nettopp fordi de er nye og ubrukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Så lenge lekene ikke er ødelagte, Hva er problemet?

Anonymkode: 04f9d...464

Problemet er at nesten INGEN gir brukte gaver i julegave til sine egne eller andre barn. Så da blir det veldig feil at akkurat barn av fattige foreldre skal være de få som får brukte gaver.

Jeg, og hi ser jeg, kan fint gi brukte gaver til jul - men det er slettes ikke vanlig. Fordi det er knyttet stigma til det, enn så lenge.

Hvis det blir vanlig å gi brukte ting i gave vil det være naturlig at hjelpeorganisasjoner tar i mot det. Men ikke før 

Anonymkode: e2d8a...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde røde kors en ny fiffi ide. Fattige/trengende barn kunne komme med ønsker. Disse ble skrevet ned og hengt opp slik at folk kunne plukke de og kjøpe akkurat det som ble ønsket. 

Det høres jo helt topp ut! Jeg og ungene har besøkt ønsketreet mange ganger I️ løpet av desember ned mål om å kjøpe gave. Men makan til gaveønsker da: full skipakke til ungdom (pris 2500,-), PlayStation, IPhone 8, spesielle fotballsko til 1500,-, sminesett til 2000,-, ny barnevogn, trolldress, legopakker til 8-900 kr osv. Dette er jo langt over hva jeg kjøper til egne barn😢

Skulle gjerne tatt med ungene og bidratt ned en ny pakke til et barn som ikke får så mye, men litt edruelige ønsker hadde vært fint!

Anonymkode: 6f81f...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde røde kors en ny fiffi ide. Fattige/trengende barn kunne komme med ønsker. Disse ble skrevet ned og hengt opp slik at folk kunne plukke de og kjøpe akkurat det som ble ønsket. 

Det høres jo helt topp ut! Jeg og ungene har besøkt ønsketreet mange ganger I️ løpet av desember ned mål om å kjøpe gave. Men makan til gaveønsker da: full skipakke til ungdom (pris 2500,-), PlayStation, IPhone 8, spesielle fotballsko til 1500,-, sminesett til 2000,-, ny barnevogn, trolldress, legopakker til 8-900 kr osv. Dette er jo langt over hva jeg kjøper til egne barn😢

Skulle gjerne tatt med ungene og bidratt ned en ny pakke til et barn som ikke får så mye, men litt edruelige ønsker hadde vært fint!

Anonymkode: 6f81f...4bf

I Oslo kan man gå til Riktige leker og gi penger. Butikken gir gaver til barn tilknyttet både Røde Kors og Fattighuset for denne summen og dobler i tillegg det donerte beløpet slik at det blir dobbelt så mange gaver ut av det totalt. 

Anonymkode: 448fe...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde røde kors en ny fiffi ide. Fattige/trengende barn kunne komme med ønsker. Disse ble skrevet ned og hengt opp slik at folk kunne plukke de og kjøpe akkurat det som ble ønsket. 

Det høres jo helt topp ut! Jeg og ungene har besøkt ønsketreet mange ganger I️ løpet av desember ned mål om å kjøpe gave. Men makan til gaveønsker da: full skipakke til ungdom (pris 2500,-), PlayStation, IPhone 8, spesielle fotballsko til 1500,-, sminesett til 2000,-, ny barnevogn, trolldress, legopakker til 8-900 kr osv. Dette er jo langt over hva jeg kjøper til egne barn😢

Skulle gjerne tatt med ungene og bidratt ned en ny pakke til et barn som ikke får så mye, men litt edruelige ønsker hadde vært fint!

Anonymkode: 6f81f...4bf

Her har også Røde kors hatt ønskelister på juletreet i et par år. Her er ønskene langt mer nøkterne. Mye ønsker om vintertøy, skotøy, ulltøy, gymtøy, bøker, brettspill ol. Da jeg var og hentet et par lapper på treet, så var det mest "ufornuftige" jeg så et ønske om et bestemt sett med hodetelefoner, men ikke et veldig dyrt merke. Jeg vet ikke hvor mye de som jobber i det lokale røde kors styrer eller velger ut, men her var det ikke noen råflotte ønsker å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Surfina skrev:

Men utsagnet om at folk kun gir bort ting fordi det ikke er bra nok for dem stemmer ofte ikke. Jeg gir bort brukte leker og klær, og det er ikke fordi de ikke er bra nok for min datter lenger, men rett og slett fordi hun ikke leker med tingene fordi hun har blitt eldre eller fordi klærne har blitt for små. Jeg har i år gitt bort blandt annet et Elsa slott som min datter ikke leker med lenger og det slottet var det ingen bruksslitasje på. Skulle jeg heller ha kastet det fordi det liksom ikke er bra nok for min datter lenger, når grunnen er at min datter har vokst fra Elsa perioden? Skulle jeg også latt være å gi bort klærne hennes som man ikke ser at er brukt fordi de liksom ikke er bra nok for henne lenger, mens sannheten er at hun har vokst så altfor fort og har nesten ikke fått brukt klærne? En slik logikk du har gjør ikke at folk får noe lyst til å gi bort ting som ikke brukes pga for liten størrelse eller fordi lekene ikke brukes mer pga annen interesse. Jeg er helt enig i at man ikke skal gi bort ting som er ødelagt eller har stor bruksslitasje, men når lekene og klærne fremstår som nye burde det være uproblematisk å gi bort det i julegave til noen som trenger hjelp med julegaver. Jeg må si jeg stusser hvis det ikke er bra nok for de barna som bor i fattige familier å få brukte julegaver som fremstår som nye, mens min datter og barna i ennes omgangskrets ofte får julegaver som er kjøpt brukt og de viser stor glede over tingene. Jeg kunne fint kjøpt alt nytt hele tiden, men å hele tiden forbruke når det finnes brukte ting som er like gode som nye ting er ikke akkurat en fordel for miljøet og den tankegangen må da gjelde for både rike familier og fattige familier.

Ikke uenig i at man godt kan gi vekk brukte leker mellom seg og sine venner. Ungene mine har også fått brukte bøker fra noen eldre søskenbarn. Jeg kjøper til og med nesten alt tøyet mitt brukt, noe folk vanligvis ikke tror på når jeg forteller det( feks her på Dib.)

Men hjelpeorganisasjonene ønsker jo at de som veldig sjelden får noe nytt skal kunne glede seg over å ikke arve hver gang. Og de sliter jo også med at useriøse givere bruker dem som et sted å bli kvitt ting.

Anonymkode: fc9be...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og?

Anonymkode: 04f9d...464

Og da er det en almisse; ikke en gave. 

Anonymkode: fc9be...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...