Gå til innhold

Hva skal jeg si når 4åringen plages av brillene og øyelappen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en 4åring som bruker briller og lapp for skjeling. Hun er superflink og krangler aldri når lappen skal på, men hun gråter og blir ofte trist når hun ser seg i speilet, hun sier at hun ikke er noe fin med briller og at hun ser rar ut med lapp. Hva helt konkret kan jeg møte dette med? Vi har lite fokus på utseende ellers, så grunnlaget er godt, syns jeg, men jeg forstår jo at lappen er et fremmedelement i ansiktet. Jeg begynte selv tidlig med briller og kan fortsatt huske fortvilelsen over at jeg måtte bruke de. De var i veien på svømmingen, dogget når jeg kom innomhus, og jeg syns heller ikke at jeg var noe fin. Jeg har fortalt henne at hun kan bruke linser når hun blir større, og at jeg syns hun er nydelig både med og uten brillene og at hun ser klok ut med briller, men det hjelper liksom ikke. 

Noen tips? 

Anonymkode: ce3e5...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten bare fortsette med det du gjør, og sier. 

Jeg husker selv når jeg var fireåring og fikk både briller og lapp. Det var helt grusomt, jeg kjenner enda jeg grøsser når jeg tenker på den øyelappen. Det var forferdelig å ha den på, og logisk nok føltes det ut som den var på veien, det hjalp jo heller ikke på at det ikke så særlig pent ut. Begynte med linser som 10 åring, foreldrene mine syns egentlig det var alt for tidlig men det var en virkelig stor endring og positiv endring for meg, og jeg bruker dem fortsatt fast 15 år etter.

 

Anonymkode: 3517a...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må nesten bare fortsette med det du gjør, og sier. 

Jeg husker selv når jeg var fireåring og fikk både briller og lapp. Det var helt grusomt, jeg kjenner enda jeg grøsser når jeg tenker på den øyelappen. Det var forferdelig å ha den på, og logisk nok føltes det ut som den var på veien, det hjalp jo heller ikke på at det ikke så særlig pent ut. Begynte med linser som 10 åring, foreldrene mine syns egentlig det var alt for tidlig men det var en virkelig stor endring og positiv endring for meg, og jeg bruker dem fortsatt fast 15 år etter.

 

Anonymkode: 3517a...e1c

Tusen takk for svar. Ja, det er vel ikke så mye annet å gjøre og si.

Anonymkode: ce3e5...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett som du gjør! Er du tøff bok tar du fram egne briller og viser at du bruker de innimellom du også!

til svømming kan du anskaffe svømmebriller med styrke 😉

Anonymkode: df2f1...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også bøker man kan lese. Karsten må ha lapp (fra karsten og Petra), men han har ikke briller da... 

Vi har også ei jente som begynte med briller og lapp da hun var ca 4 år. Hun er nå 6 år og må fortsatt bruke lapp litt hver dag. Det er absolutt ikke like lett alltid.

Har dessverre ikke så mange råd. Det er heldigvis ikke noe de må bruke så lenge. Optikeren sa at det ikke hjelper etter at de er 8 år, så man må bare gå gjennom det til da... 

Får man svømmebriller med styrke i vanlig brillebutikk? 

Anonymkode: 3477c...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes også bøker man kan lese. Karsten må ha lapp (fra karsten og Petra), men han har ikke briller da... 

Vi har også ei jente som begynte med briller og lapp da hun var ca 4 år. Hun er nå 6 år og må fortsatt bruke lapp litt hver dag. Det er absolutt ikke like lett alltid.

Har dessverre ikke så mange råd. Det er heldigvis ikke noe de må bruke så lenge. Optikeren sa at det ikke hjelper etter at de er 8 år, så man må bare gå gjennom det til da... 

Får man svømmebriller med styrke i vanlig brillebutikk? 

Anonymkode: 3477c...f82

I de fleste brillebutikker kan man bestille svømmebriller med styrke. Ellers kan alt bestilles på nett nå til dags😉

Anonymkode: df2f1...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...