Anonym bruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Lager dere flere sorter samtidig, eller tar dere en sort pr dag over flere dager? Må deigene lages i forveien? Holder de helt til nyttår hvis man lager dem nå og oppbevarer dem i kakebokser, eller må man vente (eller oppbevare dem kjølig?) Hvor finner dere de beste oppskriftene? Anonymkode: ea094...ae7
Jojo x3 Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Jeg lager 1-3sorter, viktigste er kakemenn. De holder seg fint i kakeboksen til over nyttår (tror jeg siden mine alltid blir spist opp og porsjon nr 2 blir laget i romjulen😅). Lager også Sara Bernhard, men de oppbevarer jeg i frysen og tar dem ut rett før de skal spises/serveres. Oppskriftene har jeg fått av venner og familie.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Litt forskjellig hva og hvor mye vi lager om gangen. Tørre julekaker holder seg lenge, har hatt noen i 1 år uten at vi kunne merke noe særlig forskjell. (har ikke vært meningen, men at de ble glemt i kakeboksen) kakemenn liker jeg best når de er nylaget. Smultringer også, de bruker jeg å fryse. Om deigene må lages i forvegen spørs hva du lager, de fleste går fint ann å lage rett før de skal lages, men noen er lettere å jobbe med om man lar de stå kaldt 1 times tid før man begynner. Jeg har de beste oppskriftene i en bok jeg har skrevet dem ned i. Julekaker tuller man ikke med, det skal være den smaken man er vant til. Smultringeoppskrift er etter bestemor, krumkakeoppskrift er kanskje også det(har fått hos mamma). Serinakakeoppskrift er fra svigermor (men her er vel egentlig alle oppskrifter lik tror jeg). Pepperkakeoppskrift er fra tante, og mannen har egen oppskrift på pepperkaker etter sin bestemor. kakemenn oppskrift har vi fått fra et vennepar. Kokosmakronoppskrifta tror jeg at jeg har googla en gang. Kan dele oppskrifter hvis du vil Anonymkode: 6224e...1fa
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Lager som regel bare en sort om gangen. Ungene går lei ellers. Julekaker holder seg lenge i kake boks med tett lokk. Vi baker som regel ca 5 sorter. De fleste oppskrifter har jeg etter moren min, men til pepperkaker bruker jeg en oppskrift jeg fant på Tines nettside for et par år siden. Krydrede julekaker blir gjerne best om man lager deigen en dag i forveien og legger den i kjøleskapet. Noen deiger er også enklere å arbeide med om de er kalde. Anonymkode: bcd4b...24e
Marriet Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Det er litt forskjell fra år til år. Tidligere brukte jeg og ei venninne å ha en bakedag før jul. Da lånte vi skolekjøkkenet og var supereffektive pga at de har mange komfyrer. Nå som jeg holder på aleine tar jeg en om dagen innimellom alt ellers som skjer i livet. Får se om det blir sju slag i år 😂 er oppe fire nå, men det begynnet allerede å minke på sandnøtter. Tørre kaker oppnevares i kakeboks i skapet, mens de andre fryses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå