Gå til innhold

Prøverørsbarn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har egne eller kjenner norn som er prøverørsbarn; er de akkurat som alle andre barn? 

Dette er ikke på noen som helst måte ment stygt, men jeg har grublet en del på det siden vi selv har slitt med å få barn. Det er jo en eggcelle og en sædcelle som normalt sett ikke ville funnet sammen, og årsaken til det er jo gjerne nedsatt kvalitet på en av tingene. 

Jeg kjenner bare et prøverørsbarn (som jeg vet om. Sikkert flere jeg ikke vet om). Han er nå ca 10 år; en herlig gutt på alle vis, men sliter med konsentrasjon, umodenhet og lesing/skriving. Lurer på om det kan være en sammenheng eller bare tilfeldigheter. Han har flotte oppegående foreldre som følger ham godt opp.

Anonymkode: 775fa...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne som har fire prøverørsbarn, alle er friske og oppegående barn. Minste er bare ett år da, men viser ingen tegn til å trenge noe ekstra. 

En annen venninne har to stk hvor den ene har en lettere PU diagnose og den sndre er faglig sterk, men sliter sosialt. Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken på om det kan komme av unnfangelsesmetoden, men jeg har ingen kilder på det. 

De andre jeg vet om som er prøverørsbarn kjenner jeg ikke så godt til, men de ser i hvertfall svært oppegående ut. 

Anonymkode: d6ad2...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner vanvittig mange prøverørsbarn. Alle er helt normale.

-mannen har fire kusiner alle med ivf. 2x22år, 9 og 6år.

- ei venninne, trilling og 25år.

- mitt barn, 4år

-venninne sitt barn 4 og 2år.

- ei venninne, 3år.

totalt "kjenner " jeg 10til. Venninner av venninner. Alle er normale , friske barn.

 

Anonymkode: 88739...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner vanvittig mange prøverørsbarn. Alle er helt normale.

-mannen har fire kusiner alle med ivf. 2x22år, 9 og 6år.

- ei venninne, trilling og 25år.

- mitt barn, 4år

-venninne sitt barn 4 og 2år.

- ei venninne, 3år.

totalt "kjenner " jeg 10til. Venninner av venninner. Alle er normale , friske barn.

 

Anonymkode: 88739...299

Jo, naboene er også ivf. 5 og 8 år gamle. Helt vanlige barn.

Anonymkode: 88739...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg vet om som er unnfanget ved IVF er helt vanlige barn. Jeg har et prøverørsbarn, ICSI til og med pga nedsatt kvalitet på svømmerne, og to naturlige, og det er nr to som sliter litt med konsentrasjon. 

Anonymkode: fde74...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nødvendigvis nedsatt kvalitet på noe (ikke at jeg vet om nedsatt kvalitet har noe å si for resultatet heller). Vi måtte ha IVF fordi jeg ikke hadde eggløsning. Var ikke noe galt med eggene, bare kroppen min som ikke fungerte pga hormonforstyrrelser. For alt jeg vet kan det jo hende de hormonforstyrrelsene også kan ha innvirkning på fosteret i svangerskapet, men sønnen vår er helt "normal". Han er frisk og aktiv, uten diagnoser og langt fremme faglig.

Men det er en interessant tanke, for det er jo egentlig sånn at sædcellene må kjempe seg frem gjennom en masse hindre, og den sterkeste og raskeste vinner til slutt. Slik blir det jo ikke ved IVF.

Anonymkode: 0967d...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg (som selv har IVF-barn), fortalte at hun hadde lest noe om at det er en litt forhøyet forekomst av diagnoser hos disse barna.

Jeg vet ikke hvor hun hadde lest det, men det er jo logisk.

Allikevel kan det umulig være et stort problem. Da hadde ikke IVF vært tillatt.

Jeg kjenner flere IVF-barn, og flere av dem har diverse utfordringer, selv om de fleste er helt normale. I hovedsak er det sosiale utfordringer, utfordringer med spising/næringsopptak og lese/skrivevansker.

Anonymkode: 664fd...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, HI, jeg har tenkt akkurat samme tanke! Kjenner kun ett prøverørsbarn da og der er det jammen meg mye sykdom inni bildet, og diagnose(r). Søsknene sliter ikke med noe. 

Anonymkode: 3490f...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett prøverørsbarn og ett hjemmelaget. Det er ikke særlig forskjell i evner, prøverørsbarnet ligger kanskje et lite hakk foran.

Anonymkode: 52ac4...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt prøverørsbarn er fremdeles ganske ungt da, men han har ligget et hakk foran gjennomsnittet fra han var et par måneder gammel, og får stadig kommentarer på hvor smart han er og hvor flink han er motorisk osv. Han er 16 mnd.

Kjenner andre prøverørsbarn som også er friske og sunne og normale på alle måter.

Sæden må kjempe seg frem med IVF akkurat som ved naturlig befruktning. De putter masse sæd sammen med et egg og den sterkeste vinner. Det er kun hvis man må ha ICSI at de velger hvilken sædcelle som skal brukes, men de velger jo da den raskeste/sunneste/største de finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to prøverørs"barn" (voksne idag). Begge er både sosialt og intellektuelt mer oppegående enn meg som er laget på naturlig måte. Tror ikke du skal bekymre deg for det, HI. 

Anonymkode: 13387...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som jeg vet at er prøverørsbarn er 2 tvillingpar, et par på 4 år og et par på 25. Normalt oppegående alle sammen.

Anonymkode: 5d8d1...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ivf barn på 4år har alltid ligget langt fremme. Språklig var hun på nivå med en femåring da hun var 2år. Dette ble fortalt av både barnelege og på hs. Alle rundt oss har også kommentert det. Svært sosial, inkluderende i lek, motorisk også vært langt fremme.

 

min hjemmelagde 3 åring er mer treg, sammenlignet med ivf barnet. Motorisk normal men språklig treg. Regnes som normalt men likevel er hun ikke på langt nær slik som storesøster var.

 

poenget er at ivf barn er ulike som barn flest. Jeg har en langt fremme og en litt tregere, hent normalt.

Anonymkode: 88739...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og seriøse svar alle sammen! Det blir spennende å se hvordan det blir med vårt barn når det kommer! Håper erfaringene blir like positive som de mange av de dere andre har! Spennende :)

Anonymkode: 775fa...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 12 er helt normal, tidlig med både motorikk og språk, nesten for tidlig syns jeg noen ganger når hun var liten😅Det gikk så fort og hun hadde det så travelt med alt😄Nå er hun som enhver annen 12-åring😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pobie skrev:

Mitt prøverørsbarn er fremdeles ganske ungt da, men han har ligget et hakk foran gjennomsnittet fra han var et par måneder gammel, og får stadig kommentarer på hvor smart han er og hvor flink han er motorisk osv. Han er 16 mnd.

Kjenner andre prøverørsbarn som også er friske og sunne og normale på alle måter.

Sæden må kjempe seg frem med IVF akkurat som ved naturlig befruktning. De putter masse sæd sammen med et egg og den sterkeste vinner. Det er kun hvis man må ha ICSI at de velger hvilken sædcelle som skal brukes, men de velger jo da den raskeste/sunneste/største de finner.

Akkurat samme er å ta i. Ved naturlig befruktning så må sædcellene svømme langt for å komme frem til egget. Dette kan ta timer til dager. Her dør mange underveis eller svømmer feil. Ved assistert befruktning så blir egg og sædceller blandet i en petriskål. Sædcellene må prøve å trenge inn selv men ingen av de var vært igjennom den første ildprøven hvor de må svømme langt. 

Anonymkode: 96701...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at du kjenner flere enn det ene! Det er neeesten så det er mer vanlig med prøverør enn naturmetoden for tiden. 

Selv har jeg 2 friske, fine ivf-barn. Jeg tørr påstå at de faktisk er litt over gjennomsnittet smarte 😉 Og friske. Eldste begynte i bhg som 1 åring, og hadde max 3 dager hjemme det første året, som følge av sykdom.

I mitt tilfelle var det tette eggledere som var problemet. Altså ikke noe galt med eggene eller mannen. Vi trengte bare hjelp til å få de befruktede eggene på riktig plass. 

Da jeg er HELT åpen om alt ved vår behandling, vet jeg også om flere prøverørsbarn enn jeg kan telle. Jeg får veldig ofte til svar at «Vi også...» ☺️

Anonymkode: f2b1e...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ett ivf-barn, og hun sliter også sosialt. Ikke noe jeg tenkt over, men en interresant tanke HI. I dette tilfellet jeg kjenner til tror jeg barnet var så ønsket etter 10 års prøving at de har skjemt henne bort til de grader, og hun rett og slett ikke vet hvordan hun skal oppføre seg.

Hun er slem mot skolevenner og svært få vil leke med henne osv.

Anonymkode: 3a214...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan garantere deg at du kjenner flere enn det ene! Det er neeesten så det er mer vanlig med prøverør enn naturmetoden for tiden. 

Selv har jeg 2 friske, fine ivf-barn. Jeg tørr påstå at de faktisk er litt over gjennomsnittet smarte 😉 Og friske. Eldste begynte i bhg som 1 åring, og hadde max 3 dager hjemme det første året, som følge av sykdom.

I mitt tilfelle var det tette eggledere som var problemet. Altså ikke noe galt med eggene eller mannen. Vi trengte bare hjelp til å få de befruktede eggene på riktig plass. 

Da jeg er HELT åpen om alt ved vår behandling, vet jeg også om flere prøverørsbarn enn jeg kan telle. Jeg får veldig ofte til svar at «Vi også...» ☺️

Anonymkode: f2b1e...ff5

Nåja. 🙄 Det er gaaaanske langt igjen før IVF blir mer vanlig enn naturmetoden. Men jeg er enig i at HI kjenner nok mange flere IVF-barn enn hun tror. 

Anonymkode: e637f...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er som alle andre barn. Har to flotte prøverørsbarn. Friske, fine og høyst oppegående barn som begge ligger foran sine jevnaldrende, både motorisk og mentalt. Dette er ikke mine ord heller, men barnehage, lege og helsesøster

Anonymkode: 676c0...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det er gjort mye forskning på prøverørsbarn og det er påvist 30% større sjangse for sykdommer av ulik art. De har også 67% sjangs til å få blodkreft. Mange prøverørsbarn sliter med helsen, noe som er ganske logisk mht det du sier selv. Hvis man ikke får barn på naturlig vis, så er det en grunn til det. I naturen kalles dette naturlig seleksjon, dvs bare de beste individene får avkom. Slik mennesker tukler med naturen nå, skal det bli spennende å se hvordan vi som art utvikler oss videre. Hadde det vært meg ville jeg adoptert eller tatt fosterbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rotunda skrev:

Det er gjort mye forskning på prøverørsbarn og det er påvist 30% større sjangse for sykdommer av ulik art. De har også 67% sjangs til å få blodkreft. Mange prøverørsbarn sliter med helsen, noe som er ganske logisk mht det du sier selv. Hvis man ikke får barn på naturlig vis, så er det en grunn til det. I naturen kalles dette naturlig seleksjon, dvs bare de beste individene får avkom. Slik mennesker tukler med naturen nå, skal det bli spennende å se hvordan vi som art utvikler oss videre. Hadde det vært meg ville jeg adoptert eller tatt fosterbarn.

De studiene vil jeg gjerne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 13.01, Rotunda skrev:

Det er gjort mye forskning på prøverørsbarn og det er påvist 30% større sjangse for sykdommer av ulik art. De har også 67% sjangs til å få blodkreft. Mange prøverørsbarn sliter med helsen, noe som er ganske logisk mht det du sier selv. Hvis man ikke får barn på naturlig vis, så er det en grunn til det. I naturen kalles dette naturlig seleksjon, dvs bare de beste individene får avkom. Slik mennesker tukler med naturen nå, skal det bli spennende å se hvordan vi som art utvikler oss videre. Hadde det vært meg ville jeg adoptert eller tatt fosterbarn.

Deg igjen? Det stemmer ikke. 

Anonymkode: e9ee0...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...