Gå til innhold

Noen her som vil merke på økonomien at bomprisene har økt i Oslo?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor til ei jente på 1,5 år. Jeg bor i Bærum, men jobber i Oslo. Dette innebærer at jeg må kjøre gjennom begge bomringene daglig. Datteren min har desverre fått barnehageplass svært kronglete til, noe som fører til at det er enklest for meg å kjøre. Hvis jeg skal reise kollektivt bruker jeg nærmere 2 timer for å komme meg til jobb, siden jeg må levere datteren min i barnehagen på veien. Hvis jeg kjører bruker jeg 30-40 minutter. 

Kjenner at jeg er litt låst på hva jeg skal gjøre, for økningen vil gjøre ett kraftig innhugg i økonomien. Jeg har det stramt i utgangspunktet. Med min utdanning er det vanskelig å få jobb i Bærum/asker eller Drammen. Hvis vi skal flytte til Oslo, må jeg selge leiligheten. Jeg har ikke råd til å kjøpe noe i Oslo som har samme størrelse som jeg eier nå, så husleien vil igjen bli en del dyrere- noe som gjør at det likevel går opp i opp. 

Det går akkurat rundt, men de lappene jeg bruker ekstra i måneden har svært mye å si for økonomien :( Jeg er oppriktig fortvilet, for jeg finner ikke noe god løsning på problemet. Jeg har så sårt behov for di pengene. Jeg har ikke mye å spare inn på heller, da jeg er svært heldig som får arve en del klær og utstyr til vesla. Jeg tjener helt OK i jobben (370.000 i årslønn), men når husleie, bil, forsikringer, strøm, telefon og barnehageplass er betalt, har jeg rundt 2-3.000 kr igjen til mat, klær, eventuelle aktiviteter osv. Jeg har ingen mulighet for å spare inn på noe, jeg handler allerede mat på salg og lager store middager som jeg fryser ned. 

Siden jeg er alene, har jeg ikke mulighet til å påta meg ekstra arbeid heller. På en måte har jeg det trygt og godt, men på den andre siden tærer det på at jeg ikke føler jeg klarer gi datteren min det hun fortjener. Allerede nå må jeg planlegge hvordan jeg skal ha råd til å kjøpe henne ny bilstol om ett par år! Sommerferie ol. er ikke lagt inn i budsjettet engang! Ikke har jeg dyr husleie i forhold til det de fleste andre har, siden jeg hadde svært god råd og god egenkapital da jeg kjøpte leiligheten jeg har nå. Så den vil det kun være dumt å selge! 

Tror jeg flytter ut i skogen snart!

Anonymkode: 7d6db...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags bil har du? Vi byttet til el bil og fy så mye penger vi sparer! Er det Kansje en tanke? 

Anonymkode: e2d08...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi merker det mest på det at samboeren min kommer mye senere hjem. Reiseveien har gått fra 25 minutter hver vei til ca 1 time og 15 minutter hver vei. Han kommer derfor vesentlig senere hjem på kvelden og jeg spiser feks derfor middag alene osv. Syns det er litt trist og er litt bekymret for hvordan vi gjør det når barnet vårt kommer. Det er ikke alltid like hektisk på jobben hans da, men han er altså 1 1/2 time mer borte om dagen en ellers. 

Ikke samme situasjon, men har full forståelse. Vi tar oss ikke råd til å kjøre som du sikkert forstår. Galskap med disse bomprisene når kollektivtilbudet er så dårlig. 

 

Anonymkode: 7ec04...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensen for vår del blir at vi kommer til å kjøpe en bil nummer to, en elbil. Min mann har regnet på det, og det lønner seg faktisk for oss. 

Anonymkode: d2179...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi merker det mest på det at samboeren min kommer mye senere hjem. Reiseveien har gått fra 25 minutter hver vei til ca 1 time og 15 minutter hver vei. Han kommer derfor vesentlig senere hjem på kvelden og jeg spiser feks derfor middag alene osv. Syns det er litt trist og er litt bekymret for hvordan vi gjør det når barnet vårt kommer. Det er ikke alltid like hektisk på jobben hans da, men han er altså 1 1/2 time mer borte om dagen en ellers. 

Ikke samme situasjon, men har full forståelse. Vi tar oss ikke råd til å kjøre som du sikkert forstår. Galskap med disse bomprisene når kollektivtilbudet er så dårlig. 

 

Anonymkode: 7ec04...f28

Det har ikke noe med økning av bompenger, men det idiotiske prøveprosjektet med å gjøre om det ene feltet til kollektivtrafikk. Men det ble bestemt i går at skal tilbake til vanlig, så akkurat det løser seg i løpet av en ukes tid 😄

Anonymkode: bd146...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har heldigvis 2 biler hvorav den ene er el-bil. Så vi er mye mer nøye med å bruke el-bilen til småkjøring på ettermiddagene. Til og fra jobb er det fra før av bare el-bilen som går gjennom bomringen.

Jeg ville undersøkt om et bilbytte kan være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir ikke berørt av dette, men jeg håper at dette kanskje kan hjelpe noe for de ungene jeg vet om som plages veldig av Oslo-lufta når det blir kaldt og mye forurensning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor også i bærum, men parkerer ved t-banen etter levering i barnehagen. Det fungerer jo veldig bra!

Edit: Vi parkerer altså ved t-banen ute i Bærum og tar kollektivt inn til Oslo hver dag.

Endret av tante grusom master of law
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tante grusom master of law skrev:

Vi bor også i bærum, men parkerer ved t-banen etter levering i barnehagen. Det fungerer jo veldig bra!

Edit: Vi parkerer altså ved t-banen ute i Bærum og tar kollektivt inn til Oslo hver dag.

I og med at barnehagen ligger kronglete til, vil dette også være tidkrevende. Har vurdert utfartsparkering og kollektivt, men det blir igjen dyrere. Håper fra høsten av at vi får byttet barnehage, da vil eventuelt en del problemer løse seg. 

 

 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags bil har du? Vi byttet til el bil og fy så mye penger vi sparer! Er det Kansje en tanke? 

Anonymkode: e2d08...817

Jeg har en diesel-bil, og det er jo verste sort. Jeg har vurdert el-bil, men problemet er at vi ofte er på litt lengre kjøreturer som kan skape problemer hvis vi skal til familie ei helg :( Men er kanskje verdt å bytte! Har tenkt tanken, så tror nok jeg må sette meg ned å regne nærmere på det!

Hi

Anonymkode: 7d6db...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags bil har du? Vi byttet til el bil og fy så mye penger vi sparer! Er det Kansje en tanke? 

Anonymkode: e2d08...817

Men kommer de godene som er knyttet til el-bil til å vare? For prøver de ikke å kutte de vekk igjen?

Anonymkode: cbad2...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I og med at barnehagen ligger kronglete til, vil dette også være tidkrevende. Har vurdert utfartsparkering og kollektivt, men det blir igjen dyrere. Håper fra høsten av at vi får byttet barnehage, da vil eventuelt en del problemer løse seg. 

 

 

Jeg har en diesel-bil, og det er jo verste sort. Jeg har vurdert el-bil, men problemet er at vi ofte er på litt lengre kjøreturer som kan skape problemer hvis vi skal til familie ei helg :( Men er kanskje verdt å bytte! Har tenkt tanken, så tror nok jeg må sette meg ned å regne nærmere på det!

Hi

Anonymkode: 7d6db...e81

Har du en litt eldre diesel bil så er har jo den dyrere veiavgift og

Anonymkode: cbad2...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kommer de godene som er knyttet til el-bil til å vare? For prøver de ikke å kutte de vekk igjen?

Anonymkode: cbad2...8c8

Nei, de kommer ikke til å vare, hvis du tenker på gratis parkering og å kunne kjøre i kollektivfeltet. Men tiltaket med lavere bompenger er helt nytt og vil nok vare en god stund. I tillegg er det ikle til å stille under en stol at de er mye rimeligere i drift. 

Anonymkode: d2179...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du en litt eldre diesel bil så er har jo den dyrere veiavgift og

Anonymkode: cbad2...8c8

Jeg har en bil fra 2011, så tror ikke jeg er rammet av det. Tror jeg ligger på rundt 2.800 kr om jeg ikke husker helt feil?
Jeg vil derimot ikke få så mye mer enn 70-80.000 kr hvis jeg selger den. Jeg har dermed ikke så mye penger å bruke hvis jeg eventuelt skulle kjøpt en el-bil som fort koster dobbelt så mye. Vanskelig dette, da jeg likevel ikke tror at fordelene med el-bil vil holde seg så veldig lenge. 

Anonymkode: 7d6db...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de kommer ikke til å vare, hvis du tenker på gratis parkering og å kunne kjøre i kollektivfeltet. Men tiltaket med lavere bompenger er helt nytt og vil nok vare en god stund. I tillegg er det ikle til å stille under en stol at de er mye rimeligere i drift. 

Anonymkode: d2179...e40

Tenkte egentlig på bomringene og.

http://www.tv2.no/a/9189177/

Denne artikkelen sier at det er slutt på gratis bomring etter 2019, men om det stemmer er jo ikke godt å vite.

Anonymkode: cbad2...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke noe med økning av bompenger, men det idiotiske prøveprosjektet med å gjøre om det ene feltet til kollektivtrafikk. Men det ble bestemt i går at skal tilbake til vanlig, så akkurat det løser seg i løpet av en ukes tid 😄

Anonymkode: bd146...b9a

Forstår ikke helt? Mannen min må reise kollektiv fordi vi ikke tar oss råd til bompengene. Han tar ikke buss gjennom byen så det er ikke det som er problemet. 

Anonymkode: 7ec04...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk politikk å sette opp både bomprisene og kollektivprisene. Samt å sette opp bomprisene uten å øke kapasitet på kollektivtrafikk. Samt å øke bomprisene uten å gjøre det praktisk mulig å få satt fra seg bil på innfartsparkering på kollektivknutepunkter om du ikke er der før halv sju om morgenen.

Anonymkode: 546de...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fantastisk politikk å sette opp både bomprisene og kollektivprisene. Samt å sette opp bomprisene uten å øke kapasitet på kollektivtrafikk. Samt å øke bomprisene uten å gjøre det praktisk mulig å få satt fra seg bil på innfartsparkering på kollektivknutepunkter om du ikke er der før halv sju om morgenen.

Anonymkode: 546de...d27

Det med parkering ved knutepunktene er helt håpløst!! Lillestrøm stasjon har ikke kapasitet. Der står folk på kryss og tvers utenfor oppmerkede område osv nå. 

Anonymkode: 7ec04...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flytt

Skift barnehage

Bytt jobb

Skift til el-bil

Anonymkode: 363b8...319

Skulle gjerne gjort alt, men som jeg har skrevet over har jeg en utdanning som gjør det vanskelig for meg å finne jobb andre steder utenfor Oslo. Jeg har prøvd, men ikke lyktes så langt. Jeg har også søkt om å skifte barnehage, så håper det kan løse seg fra høsten av. Fått avslag på andre barnehager over jul, desverre. Jeg skulle også gjerne flyttet, men da jeg eier leiligheten vi bor i bor jeg i grunn ganske rimelig med tanke på at jeg har bodd i den noen år. Ikke har jeg økonomi til å flytte til byen, da husleien vil bli dyrere og jeg får mye mindre leilighet i motsetning til den jeg har nå. 

Ser nok ut som jeg må skaffe meg el-bil, men er vanskelig økonomisk det også. Har ikke regnet på om det vil lønne seg å ta opp lån mtp at jeg ikke vil måtte betale bompenger eller drivstoff da jeg bor i borettslag. Bilen jeg har nå er nok ikke verdt mer enn 70.000 kr ca, og en el-bil koster rundt 200.000 kr- hvis jeg får for noe "billig". 

Men tusen takk for gode tips, trenger alt jeg kan få og tar dem til meg. Ønsker jo å finne løsninger for å få det litt lettere. 

Anonymkode: 7d6db...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendler gjennom en sv bomringen inn til Oslo , 4 dager i uka. Det syns jo på fakturaen men jeg får også igjen en god del ekstra på skatten 

Anonymkode: e03e2...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle gjerne gjort alt, men som jeg har skrevet over har jeg en utdanning som gjør det vanskelig for meg å finne jobb andre steder utenfor Oslo. Jeg har prøvd, men ikke lyktes så langt. Jeg har også søkt om å skifte barnehage, så håper det kan løse seg fra høsten av. Fått avslag på andre barnehager over jul, desverre. Jeg skulle også gjerne flyttet, men da jeg eier leiligheten vi bor i bor jeg i grunn ganske rimelig med tanke på at jeg har bodd i den noen år. Ikke har jeg økonomi til å flytte til byen, da husleien vil bli dyrere og jeg får mye mindre leilighet i motsetning til den jeg har nå. 

Ser nok ut som jeg må skaffe meg el-bil, men er vanskelig økonomisk det også. Har ikke regnet på om det vil lønne seg å ta opp lån mtp at jeg ikke vil måtte betale bompenger eller drivstoff da jeg bor i borettslag. Bilen jeg har nå er nok ikke verdt mer enn 70.000 kr ca, og en el-bil koster rundt 200.000 kr- hvis jeg får for noe "billig". 

Men tusen takk for gode tips, trenger alt jeg kan få og tar dem til meg. Ønsker jo å finne løsninger for å få det litt lettere. 

Anonymkode: 7d6db...e81

Flytt til en fredeligere del av landet, da vel! Må ikke bo i Oslo-området. 

Anonymkode: d93a6...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...