Gå til innhold

Vårt møte med barnevernet. Noen lignende?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eldste barnet hadde kolikk i 3 mnd. Gikk bra det. Har og hatt barn som har vert syke. Er vand med å ikke sove hver natt. Det var en engangshendelse med stort arbeidspress i tillegg til at barnet holt det gående i flere uker hver natt. Ellers hva legger du i ressurssterk siden du tviler? Til og med BV har uttalt dette. Advokat ble tilkalla når BV fabrikerer påstander uten rot i virkeligheten. Men siden makta til BV  er så stor ble rådet å ta i mot tiltaket for å få det ut av verden. Men advokaten presiserer at vi har en meget sterk sak. Siden advokaten selv har jobbet  i fylkesnemnda vet han at med kun indisier kan BV vinne frem. Tror du må være i situasjonen for å skjønne hva galskapen er. Er glad i barna mine og ville aldri ha skadet dei under noen som helst omstendigheter. Men vi er ikke feilfri. Og synest dette er ein fillesak som skulle ha vert foruten. BV opptrer vinglete , uprofesjonelt og truende. Er dette meget kritikkverdig. Håper du aldri kommer i samme situasjon for det kan tydeligvis alle desverre. 

Anonymkode: 74c24...676

Du har jo skadet barnet ditt. Det kan høres som bv nøster opp i ting hos dere og det er jo veldig fint for barna dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan selvfølgelig ha god jobb og inntekt uten å være kjempeflink på rettskriving. Men det at du, i denne sammenhengen, sidestiller god jobb og inntekt med å være ressurssterk, forteller meg at din oppfatning av hva en ressurssterk forelder er, antagelig er noe annerledes enn barnevernets oppfatning. God jobb og inntekt gir deg selvsagt de materielle ressursene du trenger, men jobben din forteller ingenting om hvordan du fungerer som forelder.

En ressurssterk forelder behøver ikke nødvendigvis ha god jobb og inntekt. En ressurssterk forelder er i stand til å se barnas behov. En ressurssterk forelder klarer å møte barna på en god måte, også i slitsomme perioder. En ressurssterk forelder er klar over at han/hun ikke er perfekt, og har selvinnsikt nok til å søke hjelp ved behov, og til i det minste å vurdere om det er behov for hjelp, når noen utenfra mener han/hun trenger det.

En ressurssterk forelder har god nok forståelse for hvordan ting ser ut utenfra, til å forstå at selv om saken du skisserer var et engangstilfelle, så er det nødvendig at barnevernet går inn i saken. En ressurssterk forelder forstår at dersom dette bare er snakk om en engangshendelse, vil barnevernet følge opp tiltak i en periode for så å trekke seg ut. En ressurssterk forelder forstår også at barnevernet i utgangspunktet ikke kan vite om det faktisk er snakk om en engangshendelse, eller om dette er noe som skjer regelmessig. Derfor vil en ressurssterk forelder forstå at det å bruke barnevernets ressurser på det du omtaler som en "fille sak" faktisk er veldig viktig, fordi det er den eneste måten barnevernet kan forsikre seg om at dette ikke er snakk om barn som lever med gjentatt vold.

En ressurssterk forelder møter ikke barnet sitt med vold.

 

Anonymkode: 88c9b...a00

Godt skrive. Du har rett i dette.  Men saken er at BV opptrer på en måte som er vaskeligt å skjønne for folk flest. Toget som kommer dundrendes i mot deg. Ting som blir dratt ut av virkeligheten og vridd. Alt du sier blir brukt mot deg. Påstander mot meg som voldelig far er vanskelig å skjønne.  Jeg vet at sånn er det ikke her. Jeg kunne likegodt ha slått barna mine hverdag sånn BV legger det frem. Blir lei meg når urettmessige påstander blir brukt mot meg. Min samboer er og kjempe redd og føler BV trakkaserer oss. Makta BV  utøver over foreldre er skremmande likt med å bo i et land med diktatur. Foreldre blir ikke hørt. Tror en må oppleve det før en tror det. Lykke til med å forstå at kritiske spørsmål er forbundet med økende bekymring og å bli trua er helt greit. 

Anonymkode: 74c24...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Godt skrive. Du har rett i dette.  Men saken er at BV opptrer på en måte som er vaskeligt å skjønne for folk flest. Toget som kommer dundrendes i mot deg. Ting som blir dratt ut av virkeligheten og vridd. Alt du sier blir brukt mot deg. Påstander mot meg som voldelig far er vanskelig å skjønne.  Jeg vet at sånn er det ikke her. Jeg kunne likegodt ha slått barna mine hverdag sånn BV legger det frem. Blir lei meg når urettmessige påstander blir brukt mot meg. Min samboer er og kjempe redd og føler BV trakkaserer oss. Makta BV  utøver over foreldre er skremmande likt med å bo i et land med diktatur. Foreldre blir ikke hørt. Tror en må oppleve det før en tror det. Lykke til med å forstå at kritiske spørsmål er forbundet med økende bekymring og å bli trua er helt greit. 

Anonymkode: 74c24...676

Hei Hi,

Jeg føler med deg, ser at du trenger et klapp på din skulder, her blir du beskyldt for å ha gjort langt mere. Jeg har selv tatt kontakt med en helseinstans, fordi mitt barn beskyldte meg for å slå da jeg tok på barnets sele i bilen. Det var jo feil. Men her har du utført noe, innrømmet (de pleier vel å gi litt rabatt ved innrømmelser, noe du virkelig ikke har fått, snarere tvert imot).

Selv har jeg BV langt oppe i halsen da jeg mener at etter å ha sendt en bekymringsmelding som gjaldt incest (det ble ikke tatt alvorlig og BV henla). Jeg mener fortsatt at de burde ha tatt tak i når far står og peker til sine barn at han er kåt (det var flere hendelser enn det, samt barna hadde alle symptomer på at de var utsatt for incest).

Problemet med dagens barnevern er at de henlegger saker som burde ha vært undersøkt, men i andre saker, fratar de foreldre barn over en lav sko. 

Ønsker deg og din familie det beste! 

Anonymkode: e51d7...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av svarene du får hi er fra folk som ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp! Skulle tro du hadde misshandlet barnet ditt i åresvis..

Nei, man skal ikke dra barnet sitt i øret, men mener dere virkelig at barnet skal bli revet bort fra foreldrene sine og bli plassert hos fremmede? Det er et mye større overgrep enn å bli dratt i øret en gang! 

Man må kunne klare å skille mellom mus og elefant.

Barnevernet overreagerer voldsomt om det stemmer at dette var en engangshendelse.

Jeg kjenner selv til fosterforeldre som har dratt fosterbarn etter ørene og eneste bv har sagt da er: Det er ikke lov, ikke bra og aldri gjør det igjen! 

 

Anonymkode: 375e1...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange av svarene du får hi er fra folk som ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp! Skulle tro du hadde misshandlet barnet ditt i åresvis..

Nei, man skal ikke dra barnet sitt i øret, men mener dere virkelig at barnet skal bli revet bort fra foreldrene sine og bli plassert hos fremmede? Det er et mye større overgrep enn å bli dratt i øret en gang! 

Man må kunne klare å skille mellom mus og elefant.

Barnevernet overreagerer voldsomt om det stemmer at dette var en engangshendelse.

Jeg kjenner selv til fosterforeldre som har dratt fosterbarn etter ørene og eneste bv har sagt da er: Det er ikke lov, ikke bra og aldri gjør det igjen! 

 

Anonymkode: 375e1...dc7

Du leser svarene svert annerledes enn meg. Jeg tror ikke det er så mange som mener at barn bør tas fra foreldre dersom foreldrene drar dem i øret en enkelt gang. Det leser jeg heller ikke i svarene her. Det jeg selv mener, og som jeg også ser igjen i mange av svarene, er at når far har gjort dette en gang, er det god grunn for barnevernet å gå inn med tiltak (som for eksempel foreldrekurs og veiledning), og at når en forelder som har innrømmet en voldelig episode ikke er villig til å la barnevernet gjennomføre tiltak, så er det svert bekymringsverdig. Ikke fordi barnet blir skadet for livet av en slik enkelthendelse, men fordi det får varsellysene til å blinke ganske kraftig , og man stiller seg spørsmålet om dette egentlig er det eneste problemet i det hjemmet. Det at foreldrene motsetter seg tiltak behøver selvfølgelig ikke bety at det er noe mer galt dom foregår, men det virker rart, når man har kontakt med barnevernet fordi man faktisk har hatt en voldelig episode, og man likevel ikke ønsker tiltak velkommen.

Anonymkode: 88c9b...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange av svarene du får hi er fra folk som ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp! Skulle tro du hadde misshandlet barnet ditt i åresvis..

Nei, man skal ikke dra barnet sitt i øret, men mener dere virkelig at barnet skal bli revet bort fra foreldrene sine og bli plassert hos fremmede? Det er et mye større overgrep enn å bli dratt i øret en gang! 

Man må kunne klare å skille mellom mus og elefant.

Barnevernet overreagerer voldsomt om det stemmer at dette var en engangshendelse.

Jeg kjenner selv til fosterforeldre som har dratt fosterbarn etter ørene og eneste bv har sagt da er: Det er ikke lov, ikke bra og aldri gjør det igjen! 

 

Anonymkode: 375e1...dc7

Helt enig, takk!

Også enig i at fosterforeldre har langt større "lovlig terskel"! Problemet blir jo stort når foreldre blir fratatt barn men så blir de samme barna flyttet til hjem som har "lov" til å foreta verre overgrep. 

Det siste jeg hørte er at barnevernet er korrupt. De har visst underleverandører som tjener penger på omplasseringer. Ta gjerne og google. Og det at dere har advokat er også fullt forståelig. Det betyr ikke at du har gjort mer enn det du sier, det betyr bare at du har beskyttelse mot at barnevernet skriver falske rapporter (noe de pleier å gjøre)!. Nei, norsk barnevern er hatet i mange land! 

 

Anonymkode: e51d7...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du leser svarene svert annerledes enn meg. Jeg tror ikke det er så mange som mener at barn bør tas fra foreldre dersom foreldrene drar dem i øret en enkelt gang. Det leser jeg heller ikke i svarene her. Det jeg selv mener, og som jeg også ser igjen i mange av svarene, er at når far har gjort dette en gang, er det god grunn for barnevernet å gå inn med tiltak (som for eksempel foreldrekurs og veiledning), og at når en forelder som har innrømmet en voldelig episode ikke er villig til å la barnevernet gjennomføre tiltak, så er det svert bekymringsverdig. Ikke fordi barnet blir skadet for livet av en slik enkelthendelse, men fordi det får varsellysene til å blinke ganske kraftig , og man stiller seg spørsmålet om dette egentlig er det eneste problemet i det hjemmet. Det at foreldrene motsetter seg tiltak behøver selvfølgelig ikke bety at det er noe mer galt dom foregår, men det virker rart, når man har kontakt med barnevernet fordi man faktisk har hatt en voldelig episode, og man likevel ikke ønsker tiltak velkommen.

Anonymkode: 88c9b...a00

:veslejenta:

Anonymkode: e51d7...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt skrive. Du har rett i dette.  Men saken er at BV opptrer på en måte som er vaskeligt å skjønne for folk flest. Toget som kommer dundrendes i mot deg. Ting som blir dratt ut av virkeligheten og vridd. Alt du sier blir brukt mot deg. Påstander mot meg som voldelig far er vanskelig å skjønne.  Jeg vet at sånn er det ikke her. Jeg kunne likegodt ha slått barna mine hverdag sånn BV legger det frem. Blir lei meg når urettmessige påstander blir brukt mot meg. Min samboer er og kjempe redd og føler BV trakkaserer oss. Makta BV  utøver over foreldre er skremmande likt med å bo i et land med diktatur. Foreldre blir ikke hørt. Tror en må oppleve det før en tror det. Lykke til med å forstå at kritiske spørsmål er forbundet med økende bekymring og å bli trua er helt greit. 

Anonymkode: 74c24...676

Men det jeg ikke forstår er at du er veldig spesifikk når du beskriver det som faktisk skjedde (med barnet og deg), samtidig som du sier at barnevernet trakasserer og fabrikkerer - uten å komme med noen eksempler. Hva er det de fabrikkerer? Hvordan trakasserer de?

Anonymkode: b910b...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det jeg ikke forstår er at du er veldig spesifikk når du beskriver det som faktisk skjedde (med barnet og deg), samtidig som du sier at barnevernet trakasserer og fabrikkerer - uten å komme med noen eksempler. Hva er det de fabrikkerer? Hvordan trakasserer de?

Anonymkode: b910b...867

Herregud, de er jo kjent for å fabrikkere! 

Anonymkode: e51d7...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, de er jo kjent for å fabrikkere! 

Anonymkode: e51d7...e94

Men hva da? Hva er det de fabrikkerer?

Anonymkode: b910b...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt skrive. Du har rett i dette.  Men saken er at BV opptrer på en måte som er vaskeligt å skjønne for folk flest. Toget som kommer dundrendes i mot deg. Ting som blir dratt ut av virkeligheten og vridd. Alt du sier blir brukt mot deg. Påstander mot meg som voldelig far er vanskelig å skjønne.  Jeg vet at sånn er det ikke her. Jeg kunne likegodt ha slått barna mine hverdag sånn BV legger det frem. Blir lei meg når urettmessige påstander blir brukt mot meg. Min samboer er og kjempe redd og føler BV trakkaserer oss. Makta BV  utøver over foreldre er skremmande likt med å bo i et land med diktatur. Foreldre blir ikke hørt. Tror en må oppleve det før en tror det. Lykke til med å forstå at kritiske spørsmål er forbundet med økende bekymring og å bli trua er helt greit. 

Anonymkode: 74c24...676

Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg. Nå må jeg ta forbehold om at alle som jobber i barnevernet ikke er like dyktige. De er også bare mennesker, og også der forekommer det feil og forhåndsdømming. Det er likevel ikke regelen, men unntaket. De aller fleste som jobber i barnevernet er dyktige fagfolk som gjør så godt de kan.

Jeg skjønner at det er vanskelig å svelge når noen kaller deg en voldelig far. Men per definisjon så var du det, den ene gangen. Det er barnevernets jobb å finne ut om det stemmer at det bare var den ene gangen, eller om det har skjedd flere ganger. Jeg forstår at den prosessen oppleves vanskelig for deg, men jeg forstår også at barnevernet er nødt til å undersøke. Du vet at du vanligvis ikke er voldelig, men det kan ikke barnevernet vite. De vet at du har vært voldelig mot barnet ditt, vertfall en gang, og de vet at statistisk sett er det større fare for at man er voldelig igjen, når man først har vært det en gang. Derfor er det ikke urimelig at de vil følge opp nøye en periode.

Jeg forstår også at det føles som en trussel når barnevernet sier at de kan komme til å gå for omsorgsovertakelse hvis dere ikke går med på tiltak. På mange måter er det jo nettopp en trussel det er, men det er også en faktaopplysning. Av en eller annen grunn ser barnevernet så alvorlig på saken. Hadde det ikke vært verre om de ikke hadde fortalt deg at det var det som kom til å bli konsekvensen av å nekte tiltak, så dere plutselig sto der en dag og ble fratatt barna? Personlig mener jeg at barnevernet burde hatt mulighet til å tvangsinnføre tiltak. Jeg synes det er merkelig at dersom foreldre motsetter seg tiltak er omsorgsovertakelse det eneste middelet barnevernet står igjen med. Men sånn er lovverket, og det må barnevernet forholde seg til. Det vil si at hvis de ikke er overbevist om at barna har det bra, og du nekter dem å sette inn tiltak, så må de velge mellom pest eller kolera. Skal de la barnet bli værende hos en far som potensielt er voldelig, eller skal de ta barnet ut av en familie som potensielt ikke er det. Selv om jeg skjønner at det oppleves ubehagelig, som en trussel, så forstår jeg også godt at barnevernet velger å informere om hva de kan komme til å gjøre hvis dere ikke går med på tiltak. Jeg synes også at det er bedre at de informerer, så dere har mulighet til å ombestemme dere, enn det hadde vært hvis de bare hadde hentet barnet.

Jeg forstår at du er redd, og jeg forstår at dette oppleves både urettferdig og vanskelig. Likevel tror jeg du vil få det mye bedre med deg selv hvis du bestemmer deg for å samarbeide med barnevernet. Vær litt ydmyk, tenk deg muligheten for at du faktisk kan komme til å lære noe av den oppfølgingen de tilbyr. Se på det som en mulighet i stede for et angrep. Når det røyner på som verst kan du se for deg sønnen din, og tenke deg at han faktisk levde med en voldelig far. Hadde du ikke ønsket at barnevernet skulle gjort alt som sto i sin makt for at han skulle få det bedre? Skjønner du ikke at det er nettopp det de gjør nå også?   

Anonymkode: 88c9b...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva da? Hva er det de fabrikkerer?

Anonymkode: b910b...867

De fabrikkerer rapporter blant annet!

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg. Nå må jeg ta forbehold om at alle som jobber i barnevernet ikke er like dyktige. De er også bare mennesker, og også der forekommer det feil og forhåndsdømming. Det er likevel ikke regelen, men unntaket. De aller fleste som jobber i barnevernet er dyktige fagfolk som gjør så godt de kan.

Jeg skjønner at det er vanskelig å svelge når noen kaller deg en voldelig far. Men per definisjon så var du det, den ene gangen. Det er barnevernets jobb å finne ut om det stemmer at det bare var den ene gangen, eller om det har skjedd flere ganger. Jeg forstår at den prosessen oppleves vanskelig for deg, men jeg forstår også at barnevernet er nødt til å undersøke. Du vet at du vanligvis ikke er voldelig, men det kan ikke barnevernet vite. De vet at du har vært voldelig mot barnet ditt, vertfall en gang, og de vet at statistisk sett er det større fare for at man er voldelig igjen, når man først har vært det en gang. Derfor er det ikke urimelig at de vil følge opp nøye en periode.

Jeg forstår også at det føles som en trussel når barnevernet sier at de kan komme til å gå for omsorgsovertakelse hvis dere ikke går med på tiltak. På mange måter er det jo nettopp en trussel det er, men det er også en faktaopplysning. Av en eller annen grunn ser barnevernet så alvorlig på saken. Hadde det ikke vært verre om de ikke hadde fortalt deg at det var det som kom til å bli konsekvensen av å nekte tiltak, så dere plutselig sto der en dag og ble fratatt barna? Personlig mener jeg at barnevernet burde hatt mulighet til å tvangsinnføre tiltak. Jeg synes det er merkelig at dersom foreldre motsetter seg tiltak er omsorgsovertakelse det eneste middelet barnevernet står igjen med. Men sånn er lovverket, og det må barnevernet forholde seg til. Det vil si at hvis de ikke er overbevist om at barna har det bra, og du nekter dem å sette inn tiltak, så må de velge mellom pest eller kolera. Skal de la barnet bli værende hos en far som potensielt er voldelig, eller skal de ta barnet ut av en familie som potensielt ikke er det. Selv om jeg skjønner at det oppleves ubehagelig, som en trussel, så forstår jeg også godt at barnevernet velger å informere om hva de kan komme til å gjøre hvis dere ikke går med på tiltak. Jeg synes også at det er bedre at de informerer, så dere har mulighet til å ombestemme dere, enn det hadde vært hvis de bare hadde hentet barnet.

Jeg forstår at du er redd, og jeg forstår at dette oppleves både urettferdig og vanskelig. Likevel tror jeg du vil få det mye bedre med deg selv hvis du bestemmer deg for å samarbeide med barnevernet. Vær litt ydmyk, tenk deg muligheten for at du faktisk kan komme til å lære noe av den oppfølgingen de tilbyr. Se på det som en mulighet i stede for et angrep. Når det røyner på som verst kan du se for deg sønnen din, og tenke deg at han faktisk levde med en voldelig far. Hadde du ikke ønsket at barnevernet skulle gjort alt som sto i sin makt for at han skulle få det bedre? Skjønner du ikke at det er nettopp det de gjør nå også?   

Anonymkode: 88c9b...a00

Men det finnes jo eksempler på at barnevenet ikke har kommet med tilbud om tiltak! De kan faktisk stille på døra og overta omsorg i 7 dager tror jeg det er, og så må du rettens vei for å få tilbake! Unnskyld meg, men hvor er dere fra? Jobber du i barnvevernet som innleder dette så fint? Hvordan vet du at de aller fleste som jobber i barnevernet gjør en god jobb? Dere fabrikkerer rapporter som angår hjemmebesøk, feks. Det finnes utallige eksempler, det finnes også eksempler på at barnevernet har kidnappet barn! 

Anonymkode: e51d7...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig. Er som å lese om oss. Vi er også sjokkerte over maktmisbuk og hvordan de koser seg (smiler fornøyd) når de sier "vilkår for overtakelse er til stede".. det er helt sinnsykt. Har også snakket med advokat som sier det stemmer ikke, de ville aldri vinnet en sak. Grunnlagene er syltynne og tiltakene de tilbyr passer ikke oss i det hele tatt. Jeg har også store problemer med å bli snakket til som om jeg er dum så jeg klarer ikke "late som" og bare si ja til tiltak som er helt fjerne for oss. Vet jeg kunne blitt kvitt de fortere på den måten men klarer ikke la være å si at det er helt på jordet. Vi er ressurssterke folk med høye utdannelser og velfungerende barn. Barnet mitt hr faktisk sagt hun syns det er så rart at hun som har så gode foreldre plutselig "opplever barnevernet".. "hvor mye rart skal jeg oppleve egentlig" utbryter hun mens hun ler..

jeg har sett bv har fått utrolig mye kritikk i media i det siste men har alltid forsvart bv og tenkt det er en side av saken vi ikke ser.. men nå forstår jeg jo at kritikken er fortjent da vi opplever det samme: de kommer ikke for å hjelpe, de kommer for å dømme. De vrir også på alt som blir sagt. Har utallige eksempler på dette.

dessverre har de terrorisert oss over så lang tid at det har ødelagt familien. det har snart gått et år og vi har valgt å gå fra hverandre. Da jeg sa dette med sorg i stemmen svarte bv "så bra!" Med munter stemme. Hele greia føles bare uvirkelig og vis sitter igjen med angst, en splittet familie og dårlig økonomi.. har tenkt mange ganger jeg vil fortelle historien her inne men ser det er så mange innelgg om bv at jeg tenker folk er lei. Men det kommer nok en dag. Jeg kan i hvert fall si at dere er ikke alene om disse erfaringene. Kunne sagt så mye mer men innlegget er langt nok allerede.

(stavanger)

Anonymkode: 08d38...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig. Er som å lese om oss. Vi er også sjokkerte over maktmisbuk og hvordan de koser seg (smiler fornøyd) når de sier "vilkår for overtakelse er til stede".. det er helt sinnsykt. Har også snakket med advokat som sier det stemmer ikke, de ville aldri vinnet en sak. Grunnlagene er syltynne og tiltakene de tilbyr passer ikke oss i det hele tatt. Jeg har også store problemer med å bli snakket til som om jeg er dum så jeg klarer ikke "late som" og bare si ja til tiltak som er helt fjerne for oss. Vet jeg kunne blitt kvitt de fortere på den måten men klarer ikke la være å si at det er helt på jordet. Vi er ressurssterke folk med høye utdannelser og velfungerende barn. Barnet mitt hr faktisk sagt hun syns det er så rart at hun som har så gode foreldre plutselig "opplever barnevernet".. "hvor mye rart skal jeg oppleve egentlig" utbryter hun mens hun ler..

jeg har sett bv har fått utrolig mye kritikk i media i det siste men har alltid forsvart bv og tenkt det er en side av saken vi ikke ser.. men nå forstår jeg jo at kritikken er fortjent da vi opplever det samme: de kommer ikke for å hjelpe, de kommer for å dømme. De vrir også på alt som blir sagt. Har utallige eksempler på dette.

dessverre har de terrorisert oss over så lang tid at det har ødelagt familien. det har snart gått et år og vi har valgt å gå fra hverandre. Da jeg sa dette med sorg i stemmen svarte bv "så bra!" Med munter stemme. Hele greia føles bare uvirkelig og vis sitter igjen med angst, en splittet familie og dårlig økonomi.. har tenkt mange ganger jeg vil fortelle historien her inne men ser det er så mange innelgg om bv at jeg tenker folk er lei. Men det kommer nok en dag. Jeg kan i hvert fall si at dere er ikke alene om disse erfaringene. Kunne sagt så mye mer men innlegget er langt nok allerede.

(stavanger)

Anonymkode: 08d38...8d9

Trist lesing.

Ja, jeg opplever BV som parkeringsvakter som kan flire når de skriver ut bot. Jo høyere bot, jo større flir. For din del virker det som om dette fliret gikk ut på at de fikk ødelagt en familie, dessvere.

Jeg kjenner en som ble fratatt barna og som ikke kunne klage, fordi han ikke var part. Forstå det den som kan!

Håper at alle BV elskere her inne får et møte med BV selv! Og da sier jeg, lykke til, uten å mene!

 

Anonymkode: e51d7...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når en forelder har innrømmet å ha utøvd vold mot barnet sitt kan jeg ikke skjønne annet enn at barnevernet bør gjøre alt som står i deres makt for at denne forelderen skal ta imot tiltak. Siden det i dette tilfelle kun har skjedd en eneste gang i affekt, og at du som forelder selv forsto at dette måtte du unnskylde ovenfor barnet, så er jeg enig med barnevernet om at tiltak bør forsøkes før en eventuell omsorgsovertagelse. Men hvis en forelder først innrømmer vold mot barnet, for deretter å nekte å ta imot tilltak, så kan jeg godt forstå at barnevernet vil vurdere å ta saken videre.

Anonymkode: ca439...847

Dette høres ut som en sak som helt klart burde undersøkes.

Men dersom det stemmer at dette var et engangstilfelle i affekt, og ikke ble gjort så hardt at det ga noen skade eller merke, så klarer jeg på ingen måte å si meg enig i at dette burde være en politisak, sak med tiltak eller omsorgsovertakelse. Det høres ut som en overdreven reaksjon og dårlig bruk av ressurser.

Har ikke utøvd vold selv, men har vært så frustrert og desperat etter søvn et par ganger at jeg har tenkt at det sikkert kunne ha skjedd da om jeg hadde hatt litt mindre impulskontroll på det området, så jeg tror jeg kan forstå deg HI.

Hva slags tiltak er det snakk om?

Anonymkode: 60009...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fabrikkerer rapporter blant annet!

 

Men det finnes jo eksempler på at barnevenet ikke har kommet med tilbud om tiltak! De kan faktisk stille på døra og overta omsorg i 7 dager tror jeg det er, og så må du rettens vei for å få tilbake! Unnskyld meg, men hvor er dere fra? Jobber du i barnvevernet som innleder dette så fint? Hvordan vet du at de aller fleste som jobber i barnevernet gjør en god jobb? Dere fabrikkerer rapporter som angår hjemmebesøk, feks. Det finnes utallige eksempler, det finnes også eksempler på at barnevernet har kidnappet barn! 

Anonymkode: e51d7...e94

Nei, jeg jobber ikke i barnevernet, men jeg har opplevd dem på nært hold i flere tilfeller, både via egen jobb (på skole og med fritidsaktiviteter for barn), og gjennom mennesker jeg kjenner privat. Alle mine møter med barnevernet har vært gode, med et unntak, der jeg opplevde at de gjorde alt for lite for et barn. 

Når jeg sier at de aller fleste som jobber i barnevernet gjør en god jobb er det likevel ikke noe jeg sier basert på egne erfaringer. Et stort forskningsprosjekt som ble gjennomført mellom 2012 og 2015 viser at åtte av ti foreldre som har kontakt med barnevernet er fornøyde med hjelpen de får og samarbeidet de har med barnevernet. Når en etat kan jobbe i et så vanskelig felt, og likevel oppnå at åtte av ti foreldre er fornøyde, så mener jeg det er et godt grunnlag for å si at de aller fleste som jobber der gjør en god jobb. http://www.hioa.no/Aktuelle-saker/Fornoeyd-med-hjelp-fra-barnevernet

Det finnes så vidt meg bekjent ingen eksempler på at barnevernet har kidnappet barn, men det finnes dessverre mange eksempler på foreldre som kaller det kidnapping når barnevernet har foretatt en omsorgsovertagelse. I noen tilfeller finnes det hjemmel for å ta barna ut av hjemmet uten først å sette inn tiltak, det er snakk om tilfeller der det er sterk mistanke om at barna lever med vold og/eller seksuelle overgrep. I alle andre tilfeller skal barnevernet først forsøke å sette inn tiltak. Jeg kjenner heller ikke til saker der det har blitt bevist at barnevernet har fabrikkert rapporter, selv om jeg også har hørt foreldre som hevder dette. I de tilfellene jeg har hørt foreldre hevde slike ting, har det vært snakk om foreldre som det ut fra det jeg selv observerer, ser ut til å ha veldig dårlig selvinnsikt. Derfor tar jeg også disse påstandene med en solid klype salt. Hvis du kjenner til dokumenterte tilfeller av fabrikkerte rapporter og/eller kidnapping av barn, må du gjerne opplyse meg (da mener jeg ikke at du skal gjenta deg selv, men at du skal komme opp med noe annet enn anekdotiske bevis som støtter opp om påstandene dine). 

Anonymkode: 88c9b...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja 

Anonymkode: 97e1a...e06

Så at barna vil få store traumer av å miste sine foreldre på grunn av det som står i hovedinnlegget, det bryr du deg ikke om?

Anonymkode: 60009...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å takke nei til hjelpetiltak er jo som å be om å bli fratatt barna! Du vet at de har makt til å ta fra deg barna,likevel velger dere å ikke samarbeide..

Anonymkode: 57085...a8a

Selvfølgelig skal de ha integritet og ikke gå med på noe de mener er feil. Er forslagene relevante så burde de takke ja.

Anonymkode: 60009...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt skrive. Du har rett i dette.  Men saken er at BV opptrer på en måte som er vaskeligt å skjønne for folk flest. Toget som kommer dundrendes i mot deg. Ting som blir dratt ut av virkeligheten og vridd. Alt du sier blir brukt mot deg. Påstander mot meg som voldelig far er vanskelig å skjønne.  Jeg vet at sånn er det ikke her. Jeg kunne likegodt ha slått barna mine hverdag sånn BV legger det frem. Blir lei meg når urettmessige påstander blir brukt mot meg. Min samboer er og kjempe redd og føler BV trakkaserer oss. Makta BV  utøver over foreldre er skremmande likt med å bo i et land med diktatur. Foreldre blir ikke hørt. Tror en må oppleve det før en tror det. Lykke til med å forstå at kritiske spørsmål er forbundet med økende bekymring og å bli trua er helt greit. 

Anonymkode: 74c24...676

Jeg forstår hva de mener, de som har svart deg her. Men jeg forstår deg også HI fordi jeg har opplevd det. Jeg forstår st de utenfor som aldri har opplevd bv tror st de er feilfrie og at de er der av en grunn. Men sannheten er DESSVERRE sånn at du ser gleden i øynene deres når de endelig får en sak. Virker som de kjeder seg og derfor LAGER saker ut av ingenting. Kanskje jeg blir kjent igjen nå men kan gi noen eksempler. I vår sak er det ikke snakk om vold mot barn, rus eller andre alvorlige ting. Det er KUN spekulasjoner. barna våre er svært gode barn. Best i klassen, svært høy iq. Det har spesielt vært et problem for en av dem som har følt seg mye utenfor og hn har grått ofte på skolen "uten grunn". Jeg har som mor kjempet mye med skolen for å få tilrettelegging faglig men det har egentlig bare gjort meg upopulær. Jeg er lærer selv, lektor faktisk, og min mann er også høyt utdannet. Jeg har fått målt min iq til over 135 (mensa måler ikke høyere så vet ikke eksakt score) og kjenner igjen mange av utfordringene til barnet mitt. Jeg er så stolt av barna og gledet meg til bv skulle snakke med de. Vet dere hva jeg fikk til tilbakemelding? "Det er jo ingen tvil om at *** er svært moden for alderen. Det kan nesten virke som hn ikke har fått lov til å være barn"...

en annen ting jeg sa om babyen min var at jeg syns hun er så skjønn jeg vil  jo helst aldri ta øynene fra henne og det er nesten så jeg får dårlig samvittighet om jeg ser tv mens jeg ammer.. vablig respons her ville vært "neimen herlighet du kan jo ikke stirre på babyen hele tiden!" Men her fikk jeg bare hevede øyenbryn og de fikk noe å notere.. det de noterte (som jeg senere leste i rapporten) var "mor vil heller se på tv enn å være med barnet sitt". Jeg har en LANG liste over slike "tolkninger". alt som KAN vris på, det vris på.. jeg hadde med min mor på det ene møtet og hun var også sjokkert etterpå. Hun sa "det virker som om de VIL dere skal gå fra hverandre??" Hun jobber forresten som rektor og hadde flere eksempler der bv har hentet barn ut av hjemmet på syltynt grunnlag selv om skolen har stått på foreldrenes side og prøvd å hjelpe de, så har bv tolket det skolen hr sagt i negativ retning.. dette går igjen overalt.. det har endt med at foreldre har fått igjen barna etter 8-12 måneder men da er de jo tilknytningsskadet... ingen hjelp å få med det.. jeg er skremt. Livredd rett og slett fordi jeg ser det så tydelig. Dere som ikke har opplevd bv selv kan ikke forstå det mek HI har faktisk rett her. Selvfølgelig er det ikke greit å ta barnet i øret men det er sbakk om det ene tilfellet og han har selvinnsikt til å se det ikke er bra og han har vært ærlig fr første stund.

dessverre HI, så tror jeg også at erfaringen til bv er at folk pynter på sannheten og at ting alltid er mye verre enn folk sier... dette er nok grunnen til at de vrir og tolker ting, og det er nok grunnen til st ting blir blåst opp. For om du hr innrømmet hvor ille det fKtisk er (tok i øret én gang) så tror bv det er myyye verre. Tror det er det som har skjedd hos oss også (selv om her er det ikke snakk om vold i det hele tatt)...

en annen ting er at de tar avgjørelser på ting som ikke har skjedd. Og når jeg protesterer og sier "det har aldri skjedd" så er svaret "nei men vi kan ikke utelukke at....". Den setningen har jeg hørt så ufattelig mange ganger. Det er det eneste de har mot oss: at de ikke kan utelukke noe.. men det kan du jo ikke med noen??

vil bare si en siste ting: de bestemte for en stund siden at ungene skulle flytte ut. Enten måtte vi gjøre det frivillig, hvis ikke ble det sak med advokat osv.. det ville vi ikke så vi gikk med på å flytte de til andre i familien vår. Hele greia var latterlig fordi de hadde ingenting å basere dette på, kun "vi kn ikke utelukke at..." jeg brukte et par dager på å lese og sette meg inn i barnevernsloven og så at de ikke lunne gjøre dette. Jeg ringte derfor igjen og sa hv jeg hadde funnet ut, at jeg ser de ikke hr noen grunn til å flytte ut barna, og at jeg derfor regner med at de kan komme hjem igjen. Fikk til svar at nei det kunne de ikke. Sendte så en sms om jeg kunne få vite hva de baserte dette på, fikk til svar at de skulle snakke om det. Ringte meg opp igjen dagen etterpå og sa at de fremdeles mente de ikke skulle bo hjemme. Men jeg konfronterte de med at jeg ennå ikke hadde fått noen grunn. Etter flere timer fikk jeg til svar at "nei vi har visst ingen grunn så da kan ikke barnevernstjenesten anbefale det likevel. De kan komme hjem igjen. ALTSÅ: dette beviser at de bare liker å rote til ting, bruke makten sin. Men viser også at det hjelper å konfrontere de. Dette ble altså ikke langvarig så ingen skade skjedd. Selv om barna var sjokkert (men de ler jo av det så..) 

vil bare si HI at jeg har ennå ikke blitt kvitt de (ja, for nå står jeg alene etter de klarte å ødelegge familien vår) så du får bare holde ut. Vet hvor frustrerende det er når de kommer med tiltak som ikke passer i det hele tatt (feks veiledning til folk som vet mer om barneoppdragelse enn dem selv.. har skrevet master på området for faen.. og det er tydelig at de ikke har barn selv...) og jeg har heller ikke klart å la vær å si at sorry men det blir bare for dumt.. og det er nok grunnen til at jeg fremdeles sliter med de. Jeg er ikke personen som tåler å bli tråkket på og bli urettferdig behandlet for å si det sånn.. håper dere holder ut. Selv er jeg i den verste livskrisen jeg kan tenke meg. Psykisk syk (deprimert, angst) pga dette og i sorg fordi jeg hr mistet mannen. Og står alene med alle barna. Gratulerer bv for en god jobb dere har gjort! Dette er helt Ikkert det beste for barna!!

jeg støtte der i hevrt fall. Det er lov å gjøre feil

Anonymkode: 08d38...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig. Er som å lese om oss. Vi er også sjokkerte over maktmisbuk og hvordan de koser seg (smiler fornøyd) når de sier "vilkår for overtakelse er til stede".. det er helt sinnsykt. Har også snakket med advokat som sier det stemmer ikke, de ville aldri vinnet en sak. Grunnlagene er syltynne og tiltakene de tilbyr passer ikke oss i det hele tatt. Jeg har også store problemer med å bli snakket til som om jeg er dum så jeg klarer ikke "late som" og bare si ja til tiltak som er helt fjerne for oss. Vet jeg kunne blitt kvitt de fortere på den måten men klarer ikke la være å si at det er helt på jordet. Vi er ressurssterke folk med høye utdannelser og velfungerende barn. Barnet mitt hr faktisk sagt hun syns det er så rart at hun som har så gode foreldre plutselig "opplever barnevernet".. "hvor mye rart skal jeg oppleve egentlig" utbryter hun mens hun ler..

jeg har sett bv har fått utrolig mye kritikk i media i det siste men har alltid forsvart bv og tenkt det er en side av saken vi ikke ser.. men nå forstår jeg jo at kritikken er fortjent da vi opplever det samme: de kommer ikke for å hjelpe, de kommer for å dømme. De vrir også på alt som blir sagt. Har utallige eksempler på dette.

dessverre har de terrorisert oss over så lang tid at det har ødelagt familien. det har snart gått et år og vi har valgt å gå fra hverandre. Da jeg sa dette med sorg i stemmen svarte bv "så bra!" Med munter stemme. Hele greia føles bare uvirkelig og vis sitter igjen med angst, en splittet familie og dårlig økonomi.. har tenkt mange ganger jeg vil fortelle historien her inne men ser det er så mange innelgg om bv at jeg tenker folk er lei. Men det kommer nok en dag. Jeg kan i hvert fall si at dere er ikke alene om disse erfaringene. Kunne sagt så mye mer men innlegget er langt nok allerede.

(stavanger)

Anonymkode: 08d38...8d9

Var redd det er flere lignende saker som oss. Føler med deg.og stemningen i hjemmet er ikke som det skal være. Min samboer er sint og forbanna på meg fordi jeg er årsaken til dette. Belastningar BV gjør på oss er det kun andre i samme situasjon som kan skjønne. Hun sier det er vanskelig å tilgi situasjonen jeg har sett familien i. Skjønner det og. Er usikker å redd hva framtiden bringer. Er BV til hjelp for familier eller er det for å knuse familier. For alle med blod på tann er samboeren min uforstålig og sjokkert over behandlingen til BV. 

Anonymkode: 74c24...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her var barnevernet inne i ca 4 mnder også henla de saken.Hadde vi takket nei til hjelpetiltak så er det ikke sikkert at vi hadde hatt barnet lengre..

Anonymkode: 57085...a8a

Hjelpetiltak er i følge loven frivillige. En praksis der de som takket nei av den grunn alene mistet sine barn, det hadde vært svært alvorlig maktmisbruk.

Anonymkode: 60009...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var redd det er flere lignende saker som oss. Føler med deg.og stemningen i hjemmet er ikke som det skal være. Min samboer er sint og forbanna på meg fordi jeg er årsaken til dette. Belastningar BV gjør på oss er det kun andre i samme situasjon som kan skjønne. Hun sier det er vanskelig å tilgi situasjonen jeg har sett familien i. Skjønner det og. Er usikker å redd hva framtiden bringer. Er BV til hjelp for familier eller er det for å knuse familier. For alle med blod på tann er samboeren min uforstålig og sjokkert over behandlingen til BV. 

Anonymkode: 74c24...676

Hun er forbannet på deg fordi du har satt familien i denne situasjonen, ikke fordi du dro barnet etter øret? Lurt av bv å ta en ekstratitt på dere ja. 

Anonymkode: fe38d...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, jeg forstår frustrasjonen, og jeg forstår at bv ikke alltid gjør en god jobb.

Men jeg lurer på en ting. Barnet ditt fortalte at du hadde gjort dette. Du bekreftet at det har skjedd én gang. Mener du bv hadde gjort en god jobb hvis de der og da hadde henlagt saken? De som virkelig er voldelige bruker jo å bagatellisere volden og omfanget av det. Så det jeg lurer på er vel - hvorfor mener du bv skal tro deg på at du bare har gjort det én gang? Og om de hadde henlagt saken fordi du (eller en annen) hadde sagt "det skjedde jo bare én gang", mener du at de da hadde gjort en god jobb?

Hva da med de barna som opplever jevnlig vold hvor foreldrene også sier "det skjedde jo bare én gang" - skal bv henlegge alle de sakene også?

Anonymkode: b4104...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...