Gå til innhold

Krise, vi får ikke lån..

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Virre Vips skrev:

Klart du står i fare for å ende opp som både alenemor og ufør, det vet til og med du. 

Anonymkode: bb899...182

Skrevet

Det du må huske på er at bankene opererer med en gjeldsfaktor - de legger på 5%rente på alle lån. Etter at alt er plottet inn i ett program så får de ut om dere har mulighet til å betale lånet med dagens rente +5%. Har dere ikke det, får dere ikke lån. 

Vi var i banken i forrige uke for å sjekke om vi har mulighet til å sette igang noen prosjekter vi ønsker oss. Vi har 1,2mill i inntekt, to faste stillinger hvor mannen går opp 50000 (+bonus) i lønn de neste tre årene.  Vi kan ta opp totalt 4,59 mill i låm. Hvor 800' er ett topplån på huslånet som må betales ned på 5år. Denne lånebelastningen er i maksskiktet av hva banken gir, og vi måtte trikse med skjemaet til rådgiveren for at det skulle gå igjennom. 

Jeg ville ikke, under noen omstendigheter, vært komfortabel med å ha 2mill i gjeld på 400' hva hvis mannen dine blir arbeidsledig? Og dere mister 40% av inntekten hans? 

Anonymkode: b4fb1...f79

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke, under noen omstendigheter, vært komfortabel med å ha 2mill i gjeld på 400' hva hvis mannen dine blir arbeidsledig? Og dere mister 40% av inntekten hans? 

Anonymkode: b4fb1...f79

Har ikke tenkt på det slik.. Men ja, sant som du sier! Vi må nok gå litt ned i pris, og starte litt mindre, frem til jeg har fast inntekt også! 

Takk for at du deler egne erfaringer! :) 

Anonymkode: ff165...acf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke tenkt på det slik.. Men ja, sant som du sier! Vi må nok gå litt ned i pris, og starte litt mindre, frem til jeg har fast inntekt også! 

Takk for at du deler egne erfaringer! :) 

Og du har jo alt en leilighet?  Selv om den er liten går det fint. En baby tar ikke mye plass. Med komplikasjoner i svangerskapet er flytting og huskjøp ekstra stress. Bit tenna sammen og bli i leiligheten til dere vet mer om hvordan fremtiden blir økonomisk og ellers, ville vært mitt råd. Lykke til!

Skrevet

Vi fikk lån på 2,4 mill når begge var studenter med deltidsjobber. Uten barn vel å merke. 

Skrevet

Men hvor liten er leiligheten deres? Vi bodde fint som en ettbarnsfamilie i en studentleilighet på 50kvm.

I naboleiligheten bodde det et par med tre barn under skolealder og svigermor. Ikke helt ideelt kanskje, men det gikk fint for 2 år det også.  

Et barn tar ikke mye plass de første åra. Et barn tar i grunnen den plassen den får.  

Anonymkode: 2512f...142

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor liten er leiligheten deres? Vi bodde fint som en ettbarnsfamilie i en studentleilighet på 50kvm.

I naboleiligheten bodde det et par med tre barn under skolealder og svigermor. Ikke helt ideelt kanskje, men det gikk fint for 2 år det også.  

Et barn tar ikke mye plass de første åra. Et barn tar i grunnen den plassen den får.  

Anonymkode: 2512f...142

Vi bor på 33kvm.. Så jeg skulle veldig gjerne hatt litt mer "boltreplass". (Har også en hund på disse få meterne..)

Men, vi får nå se hva som skjer. Plutselig har vi ikke annet valg enn å bli her da!

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3,5 er da mer enn nok? "Ikke mer enn", folk er bortskjemte!

Anonymkode: 4e513...e52

Her er det for lite for en liten leilighet. 

Anonymkode: 3dc54...94b

Skrevet

Beklager at du ikke får alle svarene du ønsker.

Du har ikke utdannelse, hadde jobb men sa denne opp før du skaffet deg ny. Allerede her vi banken tenke at du er lite økonomisk smart.

du eier leilighet men denne er for liten så du vil heller leie noe større? Nok en ting som viser at du kaster penger ut av vinduet. Man leier ikke om man kan eie.

hvor stor er leiligheten? Kan dere ikke rydde ut ting og tang slik at dere kan bo der? Selvsagt er det plass for ti voksne og en liten baby i en liten leilighet. En baby tar ikke stor plass. Ta en tur på ikea og se på gode løsninger! Bo i leiligheten din til du får deg jobb og lån.

dere har over 2 mill i egenkapital. Er dette i tillegg til leiligheten du eier? Viss dette er fra salg av leligheten så vet man aldri på det boligmarkedet som er idag. Leiligheten må faktisk selges først før du vet noe om egenkapital. 

Dere får nok heller ikke lån før leiligheten er solgt siden banken ikke vil la dere sitte med to lån samtidig i tilfelle leiligheten ikke selges raskt eller til den prisen du tenker.

hva skal du leve av i svangerskapet når du ikke har jobb? Regner ikke med du får arbeidsledighetstrygd siden du sa opp jobben og ikke er reel jobbsøker? 

du er antagelig ung og førstegangs gravid. Det er svært få komplikasjoner som viser seg i de tre første månedene i et svangerskap som gjør at du ikke kan jobbe i resten av svangerskapet. Her er det antagelig viljen din det står på.

mitt beste råd er at du søker deg jobber og tar den du får uten å være kresen på type jobb. Begynn å jobb, gjør en innsats så får du evt bli litt sykemeldt utover svangerskapet om legen mener det. Nå nærmer det seg jul og mange butikker osv trenger ekstra folk.

la samboer overta det meste av permisjonen, han har krav på penger i permisjon om du skaffer deg jobb. Så jobber du og får deg inntekt og tar kun mammakvoten. Antagelig ikke helt det du såg for deg, men det er en konsekvens av at du sa opp jobben før du hadde ny og ble gravid i mellomtiden.

bo i din leilighet til du har stabil jobb, dere får lån og dere finner et hus dere ønsker på rett plass og rett prisklasse.

etterhvert bør du få deg en utdannelse.

Å være voksen betyr at man må ta konsekvenser av egne valg og man får ikke ting oppi hendene. Av og til blir ikke ting som man håpet og drømte om så man må gjøre litt andre ting i mellomtiden for å oppnå drømmene.

Anonymkode: 456a5...186

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å være voksen betyr at man må ta konsekvenser av egne valg og man får ikke ting oppi hendene. Av og til blir ikke ting som man håpet og drømte om så man må gjøre litt andre ting i mellomtiden for å oppnå drømmene.

Som nevnt over, er leiligheten 33kvm.. Nei, jeg har ingen planer om å leie noe, når jeg allerede eier! Det er det andre her som har skrevet anbefalinger om.

Og nei, egenkapitalen er ikke basert på hva vi tror vi får av leiligheten. Vi har 2 millioner. 

Du bør kanskje være forsiktig med disse utsagnene om hva DU har opplevd er normalt og ikke, ift komplikasjoner. Jeg har fått muskelknute på livmoren, oppsamling av blod og koagler. Noe som medfører mye smerter og blødninger. Men dette vet du vel alt om, og er vel ikke noe man får så tidlig? Hva vet jeg, som er ung og førstegangsgravid.. 

Jeg har aldri forventet at man får ting oppi hendene. Dette er da bare noe du antar, så fort du antok at jeg var ung :) Jeg har jobbet i alle år fra jeg var 17, og kjøpte meg leilighet som 21 åring. Stått på egne ben, og klart meg utmerket. 
Og ja er jeg i en kinkig, kjip situasjon, men jeg forventer ikke at bitene bare skal falle på plass nei.. Jeg er ung, men ikke dum! 

Takk for flotte innspill. :D 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som nevnt over, er leiligheten 33kvm.. Nei, jeg har ingen planer om å leie noe, når jeg allerede eier! Det er det andre her som har skrevet anbefalinger om.

Og nei, egenkapitalen er ikke basert på hva vi tror vi får av leiligheten. Vi har 2 millioner. 

Du bør kanskje være forsiktig med disse utsagnene om hva DU har opplevd er normalt og ikke, ift komplikasjoner. Jeg har fått muskelknute på livmoren, oppsamling av blod og koagler. Noe som medfører mye smerter og blødninger. Men dette vet du vel alt om, og er vel ikke noe man får så tidlig? Hva vet jeg, som er ung og førstegangsgravid.. 

Jeg har aldri forventet at man får ting oppi hendene. Dette er da bare noe du antar, så fort du antok at jeg var ung :) Jeg har jobbet i alle år fra jeg var 17, og kjøpte meg leilighet som 21 åring. Stått på egne ben, og klart meg utmerket. 
Og ja er jeg i en kinkig, kjip situasjon, men jeg forventer ikke at bitene bare skal falle på plass nei.. Jeg er ung, men ikke dum! 

Men viss du selger leiligheten så får du vel mer egenkapital i tillegg til de to millionene? 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager at du ikke får alle svarene du ønsker.

Du har ikke utdannelse, hadde jobb men sa denne opp før du skaffet deg ny. Allerede her vi banken tenke at du er lite økonomisk smart.

du eier leilighet men denne er for liten så du vil heller leie noe større? Nok en ting som viser at du kaster penger ut av vinduet. Man leier ikke om man kan eie.

hvor stor er leiligheten? Kan dere ikke rydde ut ting og tang slik at dere kan bo der? Selvsagt er det plass for ti voksne og en liten baby i en liten leilighet. En baby tar ikke stor plass. Ta en tur på ikea og se på gode løsninger! Bo i leiligheten din til du får deg jobb og lån.

dere har over 2 mill i egenkapital. Er dette i tillegg til leiligheten du eier? Viss dette er fra salg av leligheten så vet man aldri på det boligmarkedet som er idag. Leiligheten må faktisk selges først før du vet noe om egenkapital. 

Dere får nok heller ikke lån før leiligheten er solgt siden banken ikke vil la dere sitte med to lån samtidig i tilfelle leiligheten ikke selges raskt eller til den prisen du tenker.

hva skal du leve av i svangerskapet når du ikke har jobb? Regner ikke med du får arbeidsledighetstrygd siden du sa opp jobben og ikke er reel jobbsøker? 

du er antagelig ung og førstegangs gravid. Det er svært få komplikasjoner som viser seg i de tre første månedene i et svangerskap som gjør at du ikke kan jobbe i resten av svangerskapet. Her er det antagelig viljen din det står på.

mitt beste råd er at du søker deg jobber og tar den du får uten å være kresen på type jobb. Begynn å jobb, gjør en innsats så får du evt bli litt sykemeldt utover svangerskapet om legen mener det. Nå nærmer det seg jul og mange butikker osv trenger ekstra folk.

la samboer overta det meste av permisjonen, han har krav på penger i permisjon om du skaffer deg jobb. Så jobber du og får deg inntekt og tar kun mammakvoten. Antagelig ikke helt det du såg for deg, men det er en konsekvens av at du sa opp jobben før du hadde ny og ble gravid i mellomtiden.

bo i din leilighet til du har stabil jobb, dere får lån og dere finner et hus dere ønsker på rett plass og rett prisklasse.

etterhvert bør du få deg en utdannelse.

Hm. Stått opp med feil kaffe i koppen i dag? 😅

Anonymkode: dff51...634

Skrevet

33 kvm er ikke mye, men jeg hadde gjort det beste ut av det og bodd der til du kommer deg i jobb igjen.

Ta en skikkelig rydderunde, kast absolutt alt dere ikke bruker eller trenger. Få noen gode oppbevaringslønsinger på plass, skap fra gulv til tak på en vegg f.eks, da kan du gjemme unna tingene dere har og slippe bo i kaos og rot.

Mine barn har sovet i en moseskurv første 3-4 mnd av sitt liv, ved siden av vår seng. Du trenger ikke store lekegrinder osv første leveår, barnet tar ikke stor plass.

Anonymkode: f2b66...954

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du virker riktig så driftig med kjøp av leilighet da du var 21! 👏 Det er det ikke mange som kan skryte på seg i moderne tiders boligmarked.

Mitt tips er å høre med mindre banker! Svigerinnen og svogeren min har akkurat fått barn, der han er student og hun er uten jobb. De har muligheter til lån i mindre banker som de har kontaktet ☺️

Hvis du har 2 mill i egenkapital og det kommer i tillegg til leiligheten, er det jo ikke sikkert dere trenger lån?

Hvis det fortsatt viser seg å være vanskelig, så går det jo å bo i leiligheten ut permisjonen. Og søke jobb/utdanning slik at du kommer deg fort i jobb, så du kan vise lønnsslipper til banken ☺️ 

Skrevet

Når du skal i møte med banken kan det lønne seg å ta med et realistisk budsjett.

Skriv ut bankutskrifter så du vet hva dere bruker nå på forskjellige ting, og lag et budsjett som banken kan tro på.

Banken selv bruker referansebudsjettet til nifo når de beregner hva dere kan ha i lån. Så ta en titt på det budsjettet og juster det etter hva dere faktisk bruker, bevis hva dere klarer dere på. Husk at banken legger til kostnaden av et barnehagebarn når de sier ja eller nei.

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du skal i møte med banken kan det lønne seg å ta med et realistisk budsjett.

Skriv ut bankutskrifter så du vet hva dere bruker nå på forskjellige ting, og lag et budsjett som banken kan tro på.

Banken selv bruker referansebudsjettet til nifo når de beregner hva dere kan ha i lån. Så ta en titt på det budsjettet og juster det etter hva dere faktisk bruker, bevis hva dere klarer dere på. Husk at banken legger til kostnaden av et barnehagebarn når de sier ja eller nei.

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Ja! Dette er viktig ☺️ Da vi skulle få lån fortalte de oss hva vi i gjennomsnittet brukte per måned i følge en sånn kalkulator. Jeg ble veldig overrasket, og fortalte hva vi egentlig brukte. Det var mye mindre enn det kalkulatoren tilsa. 

Skrevet

Dere har jo egentlig et glimrende utgangspunkt når ting nå er som de er, regner med at dere ikke har veldig høye bokostnader med en såpass liten leilighet? Da ville jeg holdt på den til du er i jobb igjen, så har dere alt på stell til dere skal skaffe lån. Da kan dere gå for de leilighetene dere faktisk har lyst på. Markedet er ganske usikkert fortsatt, kan være greit å se hvor det lander. Om leiligheten går litt ned i verdi kjøper dere jo uansett i samme marked og får den nye boligen også til en lavere pris.

Som flere nevner, den første tiden trenger ikke babyen mye plass, og det er jo mange smarte løsninger for små boliger (tenk kubikkmeter, ikke kvadratmeter). Jeg kan anbefale firmaet Ett rom til om dere bor i Osloområdet, de kan komme med en del smarte løsninger som kanskje også få opp verdien på leiligheten, eller i det minste gjøre den (enda) mer attraktiv.

Skrevet

Kjære vene, senk kravene om dere vil kjøpe noe nå. Dere kan fint gå ned til 3 mill og helt sikkert få dere et bosted. 

Anonymkode: ea47f...92b

Skrevet

Jeg ville ventet med kjøp før du er tilbake i jobb. Ellers  vil rentene og avdrag gjøre hverdagen kjip i permisjonstiden.

Små babyer krever egentlig ikke særlig med plass. Dere har tid

Anonymkode: ba94d...a52

Skrevet

Etter salg av leilighet, kommer vi nok til å sitte med en egenkapital på ca 2,2-2,5.. Selvfølgelig avhengig av markedet.

Og ja, som flere skriver her, kan vi nok med fordel sette opp et budsjett over hva vi bruker av penger per mnd nå :) Så håper vi håpe det hjelper. Først og fremst et tlf møte nå straks, så får vi se hva de sier.. Og evt hvor lavt lån vi får godkjent. Men jeg skal absolutt ikke være kravstor. Jeg titter på mindre eneboliger, i en helt ok prisklasse. Så må bare få samboer ombord på samme skute, og innse at vi ikke kan kjøpe drømmehuset vårt enda :P 

HI

Skrevet

Lurt å sjekke med flere banker om dere ikke har gjort det. 

Ellers er det ikke stort mer dere kan gjøre enn å få avklart hvor mye lån dere får innvilget på kun hans lønn, og kjøpe bolig deretter. 

Lykke til med huskjøp og barn. Dere har så god egenkapital at jeg ville tro dere finner noe i hvert fall. Evnt kan dere sitte litt på gjerdet og håpe at boligprisene ramler noe de neste årene. 

Anonymkode: 61202...cbc

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurt å sjekke med flere banker om dere ikke har gjort det. 

Ellers er det ikke stort mer dere kan gjøre enn å få avklart hvor mye lån dere får innvilget på kun hans lønn, og kjøpe bolig deretter. 

Lykke til med huskjøp og barn. Dere har så god egenkapital at jeg ville tro dere finner noe i hvert fall. Evnt kan dere sitte litt på gjerdet og håpe at boligprisene ramler noe de neste årene. 

Anonymkode: 61202...cbc

Ja, vi sjekker litt flere banker (: Og per nå så har vi fått bekreftet at vi iallefall får litt i lån, som er nok til å kunne triple str vi bor på nå, uten at vi bor oss i hjel. Så det holder i massevis for meg! :) Så nå skal vi bare høre med et par banker til, så kan vi fikse oss et lånebevis, og dra på visning :)) Skjønt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...