Jump to content
Anonym bruker

🙋🏻Hvordan kan en tenåring koste mer enn barnehage/SFO barn?💰

Recommended Posts

Anonym bruker

Om man ser på satsene til Sifo, satsene for bidrag osv så økes de når barna blir eldre. Det er opplest og vedtatt at ungdom koster mer enn småbarn, dere kan nekte å tro det, men plutselig står dere midt i det og merker det ;)

Jeg har to tenåringer selv, 16-åringen er mye dyrere i drift enn 13-åringen.

Jeg skal gå med på at det er en periode rett etter at de slutter på sfo som de ikke er så dyre i drift, men så øker kostnadene betraktelig etterhvert som de vokser til.

Anonymkode: dbdc9...4b7

Fortsetter under...

Anonym bruker
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, koster turn 400 kr i halvåret?

Her koster det 1.500 kr i halvåret for 10-åringen som trener en gang i uka og 2.500 kr i halvåret for 8-åringen som trener 2 ganger i uka....

Anonymkode: dbdc9...4b7

Tipper det et type allidrett hvor de går for gøy. Skal man satse koster det ikke fire hundre lenger. Vår datter er forbi det stadiet hvor hun gikk fordi det var gøy en gang i uka en time. Nå satser hun og det skulle bare mangle når man er tenåring. Hun trener femten timer i uka og konkurrerer internasjonalt. Da koster det ikke fire hundre i halvåret. 

Anonymkode: 7fb01...01d

sotosmor

Heldigvis så liker hun klær fra Cubus, H&M og KappAhl ennå. Hun er 14 år, og er ikke nøye på klesmerke overhodet. Her må jeg kjøpe nye bukser, hun vokser ennå.

Hun driver med en dyr idrett, hun holder på med ridning. Det prioriteres da det hjelper henne så mye i forhold til motorikk osv.

Nå var hun nok billigere i drift da hun var liten, hun kunne arve mer klær da.

Pc har hun ikke, hun er ikke interessert. Mobil har hun, og sykkelen samler mest støv utenfor her. Utgiftsnivået legger en seg nesten på selv, i forhold til hva man handler til barnet og ungdommen.

Her ønsker hun seg heller dyre ting til bursdag og jul.

Ophiophagus Hannah

Heldigvis var det å ha småbarn "billig" for meg. Men jeg var en mester i å finne det jeg trengte brukt, på salg, arve, låne etc. Hadde bedre råd da barna var små. 

Nå derimot, det er ikke til å komme unna at ting koster. Vet faktisk ikke helt hva som er dyrt, det bare er det, så prioriteringene om hva vi faktisk trenger, og kan kjøpe er blitt mye hardere. 

Men som nevnt, brukte jeg ikke samme summer på klær og utstyr som deg, da barna var små. Så for deg vil det kanskje ikke bli noe dyrere med store barn? 

Anonym bruker
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men hun gjør det. 

Poenget er at dette ikke er noe man MÅ gjøre. Klart det koster mer enn et barnehagebarn hvis man bare kjøper de dyreste merkeklærne, ungen går på ridning og kjører slalåm etc. Men det er et *valg* man har om å bruke mye penger. Barnehage og SFO er sjelden et valg, med mindre man ikke er i jobb. 

Anonymkode: eb660...149

Anonym bruker
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ungdommer MÅ ikke ha dyre aktiviteter altså. Jeg er alenemor for en tenåringsdatter og vi lever på eksistensminimum. Hun har ingen aktiviteter som er dyrere enn 400 i halvåret. Utstyr arves eller kjøpes brukt. 

Bare tull at ungdommer nødvendigvis er dyrere, det er dere foreldre som har valgt det. 

Anonymkode: 288b9...da5

Men i så tilfelle ville ikke små barn vært særlig dyrere, da barnehage tross alt koster langt mindre når man har lav inntekt. Da minste var 2 år fikk vi redusert betaling pga lav inntekt. For poenget med tråden var jo om det kostet mest med små eller store barn? 

Anonymkode: 0d618...24b

Annonse

Anonym bruker

Hehe bare så det er sagt. Jeg handler masse på outleten til både meg selv og mannen. Jeg handler merkeklær men minst på 50% salg om ikke 70% salg. Jeg bruker mye merkeklær dog ikke av den dyreste sorten slik  som Gant. Men, jeg kjøper aldri til fullpris. Har nå hele dommergarderoben klar fordi jeg handlet Jean Paul varer til 70% avslag.

ungene får reima og vikingsko men stort sett på salg. Reima kjøper jeg aldri til fullpris. Viking har jeg foreløpig kun handlet på salg. Jeg elskee merkevarer da kvaliteten er deretter men jeg jakter alltid på gode tilbud.  Ungene har mye klær da, mer enn de trenger så der har jeg noe å lære.  Votter og diverse forsvinner i barnehagen så der må jeg kjøpe ekstra,.

inntekten er alminnelig for de som lurer. Kanskje 1mill i året på mannen og meg. Har regninger som skal betales og lever ikke "fett" men helt ok.

hi

Anonymkode: 2033f...54f

Anonym bruker
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tipper det et type allidrett hvor de går for gøy. Skal man satse koster det ikke fire hundre lenger. Vår datter er forbi det stadiet hvor hun gikk fordi det var gøy en gang i uka en time. Nå satser hun og det skulle bare mangle når man er tenåring. Hun trener femten timer i uka og konkurrerer internasjonalt. Da koster det ikke fire hundre i halvåret. 

Hmm, det høres så....bærumsk ut.

Anonymkode: d8638...22a

Anonym bruker
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en på SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , høstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som hører med. Jeg kjøper også ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort så det blir endel nye klær også. 

Skolegutten trenger også nye klær men har ikke like mye utetøy. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er også med på ishockey (litt usikker på årsprisen).

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klær til 3stk.

Hvordan koster tre ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forstår jeg. Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha høstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier det koster mer med ungdom i hus enn småbarn? 

Anonymkode: 2033f...54f

Det handler om prioriteringer uansett, men større barn har litt andre krav kan du si. Uansett så må du huske på at de 8000 kr i mnd du bruker på barnepass får du trukket av på skatten. Det kan du ikke gjøre med utgiftene til tenåringer. Det utgjør en ganske stor forskjell med tanke på hvor mye skatt du betaler og hvor mye du får ut netto pr mnd.

Anonymkode: a5122...5b8

Anonym bruker
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, det høres så....bærumsk ut.

Anonymkode: d8638...22a

Hva da? At ungene lærer at dersom de vil komme noen vei med idretten de driver på med så må de satse? Ikke alle syns det er greit med sisteplass vet du :-)

Anonym bruker
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men også omvendt.  

De fleste her inne med store barn snakker varmt om småbarnstida da alle ungene sovnet klokka 7. 

Jeg kjenner ingen med flere småbarn hvor alle ungene sovner klokka 7 hver kveld.  Som regel er leggetida, og nettene, en kamp for minst det ene barnet. I hvertfall i store perioder. Jeg har selv en treåring som enda våkner på nettene (pga ekstrem eksem og kløe og smerter. Ja han får hjelp.). 

Her inne snakker "alle" som er ferdige med babyer om hvor ufattelig koselig det er med spedbarn.  Alle har glemt nattevåk og melkespreng og gulping og magesmerter osv osv. 

Spør oss med kun småbarn igjen om ti år. Og jeg skal garantere deg at jeg har glemt ut hvor ulidelig vondt det er å trøste et skrikende og blødende barn hver natt. I stedet husker jeg hvor idyllisk det var med ungene våre som sluknet sammen i samme seng tett inntil hverandre klokka 19. At det har skjedd totalt 3 ganger, det faktumet kommer jeg til å ha glemt. 

Jeg ser ingen grunn til at det ikke er likt med penger.

Anonymkode: 5635c...418

Vi har barn fra 2-21 år. Det er mye billigere med småbarn enn aktive tenåringer.

Anonymkode: 84fa4...b11