GĂ„ til innhold

đŸ™‹đŸ»Hvordan kan en tenĂ„ring koste mer enn barnehage/SFO barn?💰


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en pÄ SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , hÞstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som hÞrer med. Jeg kjÞper ogsÄ ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort sÄ det blir endel nye klÊr ogsÄ. 

Skolegutten trenger ogsÄ nye klÊr men har ikke like mye utetÞy. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er ogsÄ med pÄ ishockey (litt usikker pÄ Ärsprisen).

 

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klÊr til 3stk.

 

Hvordan koster tre ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forstÄr jeg. Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha hÞstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier det koster mer med ungdom i hus enn smÄbarn? 

Anonymkode: 2033f...54f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Du VELGER jo Ă„ gjĂžre det dyrt.Du trenger ikke to dresser Ă„ det trenger absolutt ikke vĂŠre en sĂ„ dyr dress som reima.Å det finnes ogsĂ„ bra ull som er billig,du trenger ikke kjĂžpe de dyre bare pga merket.

Anonymkode: 1cd27...87e

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du VELGER jo Ă„ gjĂžre det dyrt.Du trenger ikke to dresser Ă„ det trenger absolutt ikke vĂŠre en sĂ„ dyr dress som reima.Å det finnes ogsĂ„ bra ull som er billig,du trenger ikke kjĂžpe de dyre bare pga merket.

Anonymkode: 1cd27...87e

Hvordan mener du at du svarer pÄ hi sitt spm?

Anonymkode: 57458...638

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en pÄ SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , hÞstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som hÞrer med. Jeg kjÞper ogsÄ ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort sÄ det blir endel nye klÊr ogsÄ. 

Skolegutten trenger ogsÄ nye klÊr men har ikke like mye utetÞy. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er ogsÄ med pÄ ishockey (litt usikker pÄ Ärsprisen).

 

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klÊr til 3stk.

 

Hvordan koster tre ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forstÄr jeg. Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha hÞstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier det koster mer med ungdom i hus enn smÄbarn? 

Anonymkode: 2033f...54f

De mÄ ha uteklÊr og varme klÊr selv om de er tenÄringer og klÊrne blir gjerne dyrere jo eldre de blir.

Lommepenger er det ogsÄ vanlig at de fÄr..

Konfermasjon og regulering

Hygieneartikkeler 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du at du svarer pÄ hi sitt spm?

Anonymkode: 57458...638

Du skjÞnte ikke det? Hvis du velger Ä bruke 3000 kr i mnd pÄ barneklÊr (det er jo helt sykt!) doble sett med Reimadresses og ull i hue og rÊva sÄ blir det dyrere med smÄ. Men, hvis man ikke slÞser vekk tusenlapper pÄ merkeklÊr og unÞdvendige ting sÄvil nok tenÄringer komme opp i en anseelig sum i driftskostnader i forhold. 

Anonymkode: 574a2...772

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en pÄ SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , hÞstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som hÞrer med. Jeg kjÞper ogsÄ ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort sÄ det blir endel nye klÊr ogsÄ. 

Skolegutten trenger ogsÄ nye klÊr men har ikke like mye utetÞy. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er ogsÄ med pÄ ishockey (litt usikker pÄ Ärsprisen).

 

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klÊr til 3stk.

 

Hvordan koster tre ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forstÄr jeg. Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha hÞstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier det koster mer med ungdom i hus enn smÄbarn? 

Anonymkode: 2033f...54f

TenÄringer trenger ikke parkdresser men de mÄ ha yttertÞy til langrenn, alpint, pent, friluftsliv og skole. Hvis du er heldig holder det to Är fÞr de vokser ut av det. De mÄ ha badetÞy, ski, snowboard, skÞyter, sykkel osv. Mange gÄr pÄ aktiviteter som krever mye utstyr i tillegg til selve treningsutgiften, utgifter til konkurranser og trening.

Det sosiale koster mer og nÄr dere skal pÄ ferie kostet tenÄringen like mye som en ekstra voksen.

De spiser mye mer og klÊr og sko blir dyrere nÄr de mÄ over pÄ voksne stÞrrelser.

SÄ kommer tannregulering, konfirmasjon og fÞrerkort. De skal ha ukepenger (eller tilsvarende). Plutselig skal de pÄ sprÄkreise eller trenger ekstraundervisning.

Det gÄr rett og slett mye penger nÄr de blir eldre.

Anonymkode: 042e2...33a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler 5500kr for to barnehagebarn samt 2400kr for en pÄ SFO. Barnehagebarna har to dresser hver (reima) , hÞstdresser, luer, votter, ull, fleece og akt som hÞrer med. Jeg kjÞper ogsÄ ordentlige sko som f.eks reima til vinteren. De vokser fort sÄ det blir endel nye klÊr ogsÄ. 

Skolegutten trenger ogsÄ nye klÊr men har ikke like mye utetÞy. Ett par vinterjakker og en utebukse samt luer og diverse.skolegutten er ogsÄ med pÄ ishockey (litt usikker pÄ Ärsprisen).

 

det blir 8000kr i mnd bare i barnepass. I tillegg bruker vi sikkert 3000kr i mnd til klÊr til 3stk.

 

Hvordan koster tre ungdommer mer en tre barnehage/SFO barn? De spiser mer, mer til idrett, mobil og PC den forstÄr jeg. Til gjengjeld skal de ikke ha barnevakt og ikke vil de ha hÞstdresser, vinterdresser, ull osv. Kan noen forklare meg hvorfor alle sier det koster mer med ungdom i hus enn smÄbarn? 

Anonymkode: 2033f...54f

TenÄringene vÄre skal ha ull, turklÊr, vinterklÊr, sko og stÞvler, jakker, hansker, votter, luer de ogsÄ. I tillegg er deres klÊr MYE dyrere enn toÄringens klÊr. 

13-Äringen trengte nytt turutstyr (bukse, jakke, sko), nytt regnsett (bukse, jakke, stÞvler), nye vinterklÊr (jakke, bukse, stÞvler, votter, hansker, luer, halser, skjerf) samt ullundertÞy, fleecesett, ullsokker osv. Han er lang, sÄ bruker voksne stÞrrelser. 

17-Äringen trengte alt nytt han ogsÄ, men han gÄr ikke pÄ en skole som driver mye med friluftsliv, sÄ der trengte vi ikke kjÞpe turutstyr.

i tillegg skal tenÄringene ha busskort, mobil, treningsutstyr, treningakonrigebtee og noe lommepenger. De er sykt mye dyrere i drift enn toÄringen, selv nÄr man tar med bhg i regnestykket. 

Anonymkode: 84fa4...b11

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det med klÊr kan du jo regulere.  Ingen barnehagebarn trenger to nye reimadresser hver vinter. De aller aller fleste klarer seg fint med én.  Den kan tom vÊre kjÞpt brukt.

Vi har barn i samme aldersgruppe som deg, og bruker like mye i barnepass, men vi bruker ikke 36.000 i Äret pÄ klÊr og sko altsÄ. Og vÄre barn har godt yttertÞy. 

NÄr det er sagt, sÄ tror jeg mye av forskjellen i forbruket pÄ store og smÄ barn er at det ene gÄr rett fra konto, mens det andre merker man. Vi betaler nesten  100.000 i Äret i barnepass. Dette er jo penger vi aldri ser noe til, da de trekkes automatisk. 

Mens man kjenner mye mer pÄ det nÄr man stÄr i butikken og betaler flere tusenlapper for nytt tÞy. 

 

Dette forĂžvrig et tema som bke godt diskutert i helga.  😊 du finner sikkert den gamle trĂ„den om du bare blar litt. 

Anonymkode: 5635c...418

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har jente som er tenĂ„ring en gutt i smĂ„skole alder og en baby. Vel babyen er dyrest! Min jente er blitt sĂ„ stor at hun gĂ„r inn i voksen klĂŠr XS/s og jeg handler masse pĂ„ outletter feks vestby til henne. Slik har hun fĂ„tt merke klĂŠr til en liten pris. KjĂžpte feks Elvis bukse til henne til den nette summen av 150 kroner😜 i levis butikken! Hun for dyre ting til bursdag og jul men det for jammen meg han mellomste ogsĂ„! Hun har en dyr hobby men den deler hun med meg sĂ„ vi gjĂžr det sammen da blir det ikke like dyrt! Synes ellers ikke at ting er noe sĂŠrlig dyrere for henne. Hun stĂ„r ikke pĂ„ ski og de gangene hun har gjort det har hun fĂ„tt lĂ„ne mine ting da vi er omtrent like hĂžye og har samme sko stĂžrrelse.

Anonymkode: 23685...bd9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En tenÄring trenger ikke koste mer enn barnehagebarn, men barnehagebarn trenger ikke Ä koste sÄ mye som dine gjÞr heller!

Min tenÄring koster veldig lite i forhold til de tre yngste (1 i bhg og 2 pÄ SFO). Han har billige interesser som han betaler selv. KlÊr utover basisgarderoben betaler han selv. Skal han ha merkeklÊr betaler han selv mellomlegget. Vi bor pÄ bygda sÄ siden kino og sÄnne ting er langt unna velger han heller ikke Ä dra sÄ veldig ofte. Han spiser mye, men det gjÞr jaggu de yngste ogsÄ med sine 3 matpakker pr. dag. 

Men at du HI har sÄ dyre barn som du har velger du selv! De tre yngste mine har ikke to av alt og de arver av hverandre og andre, vi kjÞper brukt, gÄr pÄ loppemarked eller xxl. I fjor var vinterklÊr/sko budsjettet 0 kr :) Og barna mine fÄr ogsÄ kvalitetsvinterklÊr... Vi bruker ikke 3000 kr i klÊr i Äret pÄ klÊr en gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

VÄr eldste har busskort til 400,- mnd og mobil til 300,- pr mnd. I tillegg trener hun pÄ en idrett som koster 6000,- pr Är i kontigent og ca 3000,- pr konkurranse som er fem ganger i Äret. Hun mÄ ha drakter og utstyr til konkurransene som lett kommer pÄ 10.000,- i Äret. I tillegg alt av klÊr og sko og sosiale ting. Ikke billig med tenÄring nei. I tillegg har vi to til. Dyrere nÄ enn nÄr de var smÄ. Og nÄ skal de snart til Ä ta sertifikat. 

Anonymkode: 7fb01...01d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjÞnte ikke det? Hvis du velger Ä bruke 3000 kr i mnd pÄ barneklÊr (det er jo helt sykt!) doble sett med Reimadresses og ull i hue og rÊva sÄ blir det dyrere med smÄ. Men, hvis man ikke slÞser vekk tusenlapper pÄ merkeklÊr og unÞdvendige ting sÄvil nok tenÄringer komme opp i en anseelig sum i driftskostnader i forhold. 

Anonymkode: 574a2...772

Jeg kjÞper vinterdress til 1000 kr stk. Det er 2000 kroner. Det er dresser som er vanntette og slitesterke. Nei, lindex mÄler seg ikke med det (ja, jeg har prÞvd). Jeg mÄ ha to i tilfelle de heller slaps ned i halsen og dressen blir vÄt. Osv.

Luer er ikke dyrt, men votter koster 300-400 kr stk. Vintersko 1000 kr stk. MÄ ha ekstra i tilfelle det er vÄtt. 

Kommer fort opp i 10 000 kroner ved sesongskifte. Fordi barnehagebarn trenger teknisk bedre tÞy enn tenÄringer som ikke sitter i sÞledammer og er litt mer fornuftige. Og prisen er ikke inkl barnehageutgift. Full pris pÄ to barn I bhg er 5000 kr her. Hver eneste mÄned. SÄ kommer fritidsaktiviteter i tillegg hvis barnet gÄr pÄ det . Det er dog ikke mye.. Ofte 2000 kr/halvÄret 

Anonymkode: 57458...638

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjÞper vinterdress til 1000 kr stk. Det er 2000 kroner. Det er dresser som er vanntette og slitesterke. Nei, lindex mÄler seg ikke med det (ja, jeg har prÞvd). Jeg mÄ ha to i tilfelle de heller slaps ned i halsen og dressen blir vÄt. Osv.

Luer er ikke dyrt, men votter koster 300-400 kr stk. Vintersko 1000 kr stk. MÄ ha ekstra i tilfelle det er vÄtt. 

Kommer fort opp i 10 000 kroner ved sesongskifte. Fordi barnehagebarn trenger teknisk bedre tÞy enn tenÄringer som ikke sitter i sÞledammer og er litt mer fornuftige. Og prisen er ikke inkl barnehageutgift. Full pris pÄ to barn I bhg er 5000 kr her. Hver eneste mÄned. SÄ kommer fritidsaktiviteter i tillegg hvis barnet gÄr pÄ det . Det er dog ikke mye.. Ofte 2000 kr/halvÄret 

Anonymkode: 57458...638

Merkelig. Mine er varme og tĂžrre i dress fra Kappahl. Og reservedress kjĂžper jeg brukt om vi ikke har arvedress tilgjengelig. Samme med sko. Ett nytt (og dyrt) par, reserveskoene er arvet. Det er jo ikke ofte de er i bruk.

Anonymkode: 662da...d03

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjÞper vinterdress til 1000 kr stk. Det er 2000 kroner. Det er dresser som er vanntette og slitesterke. Nei, lindex mÄler seg ikke med det (ja, jeg har prÞvd). Jeg mÄ ha to i tilfelle de heller slaps ned i halsen og dressen blir vÄt. Osv.

Luer er ikke dyrt, men votter koster 300-400 kr stk. Vintersko 1000 kr stk. MÄ ha ekstra i tilfelle det er vÄtt. 

Kommer fort opp i 10 000 kroner ved sesongskifte. Fordi barnehagebarn trenger teknisk bedre tÞy enn tenÄringer som ikke sitter i sÞledammer og er litt mer fornuftige. Og prisen er ikke inkl barnehageutgift. Full pris pÄ to barn I bhg er 5000 kr her. Hver eneste mÄned. SÄ kommer fritidsaktiviteter i tillegg hvis barnet gÄr pÄ det . Det er dog ikke mye.. Ofte 2000 kr/halvÄret 

Anonymkode: 57458...638

Et lite tips: Jeg fikk meg en ahaopplevelse for 2 Är siden da jeg oppdaget at votter for 17 kr pÄ XXL var like varme og vanntette som hestravottene til 500 kr...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Plutselig_gravid skrev:

En tenÄring trenger ikke koste mer enn barnehagebarn, men barnehagebarn trenger ikke Ä koste sÄ mye som dine gjÞr heller!

Min tenÄring koster veldig lite i forhold til de tre yngste (1 i bhg og 2 pÄ SFO). Han har billige interesser som han betaler selv. KlÊr utover basisgarderoben betaler han selv. Skal han ha merkeklÊr betaler han selv mellomlegget. Vi bor pÄ bygda sÄ siden kino og sÄnne ting er langt unna velger han heller ikke Ä dra sÄ veldig ofte. Han spiser mye, men det gjÞr jaggu de yngste ogsÄ med sine 3 matpakker pr. dag. 

Men at du HI har sÄ dyre barn som du har velger du selv! De tre yngste mine har ikke to av alt og de arver av hverandre og andre, vi kjÞper brukt, gÄr pÄ loppemarked eller xxl. I fjor var vinterklÊr/sko budsjettet 0 kr :) Og barna mine fÄr ogsÄ kvalitetsvinterklÊr... Vi bruker ikke 3000 kr i klÊr i Äret pÄ klÊr en gang.

 

 

Du mÄ jo ta med det tenÄringen betaler selv ogsÄ. Det at de etter hvert kan ta egen jobb hjelper jo pÄ, men for mange er det viktigere Ä satse pÄ skole og det er ikke bare lett for en pÄ 15 Ä finne jobb.

Anonymkode: 042e2...33a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjÞper vinterdress til 1000 kr stk. Det er 2000 kroner. Det er dresser som er vanntette og slitesterke. Nei, lindex mÄler seg ikke med det (ja, jeg har prÞvd). Jeg mÄ ha to i tilfelle de heller slaps ned i halsen og dressen blir vÄt. Osv.

Luer er ikke dyrt, men votter koster 300-400 kr stk. Vintersko 1000 kr stk. MÄ ha ekstra i tilfelle det er vÄtt. 

Kommer fort opp i 10 000 kroner ved sesongskifte. Fordi barnehagebarn trenger teknisk bedre tÞy enn tenÄringer som ikke sitter i sÞledammer og er litt mer fornuftige. Og prisen er ikke inkl barnehageutgift. Full pris pÄ to barn I bhg er 5000 kr her. Hver eneste mÄned. SÄ kommer fritidsaktiviteter i tillegg hvis barnet gÄr pÄ det . Det er dog ikke mye.. Ofte 2000 kr/halvÄret 

Anonymkode: 57458...638

Å bare tull Ă„ bruke 1000 kr per stykk pĂ„ vintersko!sĂ„ jo du VELGER Ă„ gjĂžre det dyrt

Anonymkode: 1cd27...87e

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

I tillegg til det alle andre skriver, sÄ fÄr du fradrag pÄ skatten for utgifter til barnehage og sfo. Det gjÞr du ikke for utgifter til tenÄringer.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TenÄringer trenger ikke parkdresser men de mÄ ha yttertÞy til langrenn, alpint, pent, friluftsliv og skole. Hvis du er heldig holder det to Är fÞr de vokser ut av det. De mÄ ha badetÞy, ski, snowboard, skÞyter, sykkel osv. Mange gÄr pÄ aktiviteter som krever mye utstyr i tillegg til selve treningsutgiften, utgifter til konkurranser og trening.

Det sosiale koster mer og nÄr dere skal pÄ ferie kostet tenÄringen like mye som en ekstra voksen.

De spiser mye mer og klÊr og sko blir dyrere nÄr de mÄ over pÄ voksne stÞrrelser.

SÄ kommer tannregulering, konfirmasjon og fÞrerkort. De skal ha ukepenger (eller tilsvarende). Plutselig skal de pÄ sprÄkreise eller trenger ekstraundervisning.

Det gÄr rett og slett mye penger nÄr de blir eldre.

Anonymkode: 042e2...33a

AltsÄ, barnehagebarn skal ogsÄ ha skÞyter, sykkel, ski, badetÞy. Samt vogn og mye dyrere bilstoler. Man har ogsÄ utgifter til fritidsaktiviteter. Hvis man ikke velger Ä ikke ha aktiviteter for barna, men det gjelder jo ogsÄ for tenÄringer.

Reiser blir dyrt sÄ lenge barnet er over to Är. 

Konfirmasjon, regulering osv er dyrt. Og mat. Helt enig! AngÄende fÞrerkort sÄ betalte jeg det selv. Mine barn kommet til Ä fÄ det av penger jeg sparer av barnetrygden. KlÊr er ikke sÄ mye dyrere, man velger jo ogsÄ om man vil ha merke eller H&m. Og tenÄringer kan jo vÊre med Ä betale for ekstra dyre klÊr. Ukepenger fÄs ved at man bidrar, iallefall i mine Þyne, og man kommet likevel ikke opp i summen for barnepass. 

Jeg vil pÄstÄ at smÄbarn er dyrere frem til skolestart. Vi har tre smÄ i natt barnehage, som koster oss over 10000 kr i mnd (kostpenger 2500 kr). 

Anonymkode: 7aa6e...0ce

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kanskje bruker vi 2000kr i mnd pÄ klÊr og ikke 3000. Reima kjÞper jeg ofte pÄ salg, minst 30%. Jeg mener de er bedre pÄ slitestyrke og at de tÄler vann godt. I tillegg er de varme. Ungene gÄr i en utebarnehage Ä mÄ ha to dresser. Hvis den ene blÄr vÄt mÄ de ha skifteretten og jeg mÄ rekke Ä vaske de.

arveklÊr blir det lite av. Har en skolegutt og to tvillingjenter. Jentene arver noe etter gutten men gutten har ofte veldig gutteklÊr og jentene vil ha rosa og klÊr uten biler pÄ. Sko (viking) handler jeg pÄ salg. Var nylig 2 for 1 pÄ Skoringen sÄ fikk alle ungene dyre sko der til en billig pris. Luer osv har vi noe dyrt og noe billig. UtetÞy bruker heg endel penger pÄ (frivillig). Vanlige inneklÊr kjÞper jeg pÄ KappAhl, hm, name it og andre billigkjeder.

 

hi

Anonymkode: 2033f...54f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men nÄr du velger et sÄpass hÞyt utgiftsnivÄ til smÄ barn, nÄr tenker du at det slutter? NÄr de begynner pÄ barneskolen? NÄr de begynner pÄ ungdomsskolen? NÄr de begynner pÄ videregÄende? Tror du ikke at hvis du har lÊrt dem at det kun er det dyreste som er godt nok, sÄ varer det ogsÄ etter at du har blitt ungdommer? 

Mine smÄbarn har aldri vÊrt sÄ dyre som dine, og de store barna er heller ikke sÄ dyre som mange andre. Hos oss er det allikevel sÄnn at 18-Äringen er dyrere enn sine sÞsken. Det er ikke lett Ä overbevise deg om det, det skjÞnner jeg, sÄ du fÄr holde fast i hÄpet om at dere fÄr bedre rÄd etter hvert som barna blir stÞrre. Hos oss har Ärene fra de sluttet pÄ SFO og et inn i ungdomsskolen vÊrt gode rent Þkonomisk. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

BÄde til voksne og barn kan man velge en del utgifter. Vi voksne trenger ikke bruke 300.000 pÄ bil. Vi trenger ikke mer enn en penkjole og vi trenger ikke spise ute med venninner. PÄ samme mÄte trenger ikke barnehagebarn dress fra reima eller isbjÞrn og ingen trenger sportsutstyr eller feriereiser. TenÄrene er nok like vell den tiden jeg mener det er mest problematisk Ä ikke kunne vÊre med pÄ omtrent det samme som vennene. Det gÄr an Ä gjÞre det veldig billig ved Ä si nei til alt, men da gir du ikke barna dine noen god ungdomstid. MerkeklÊr og fint utstyr er bare for mor og far sin skyld i barnehageÄrene. I tenÄrene kan det vÊre nÞdvendig for ikke Ä falle utenfor sosialt. 

Det er etter min mening bedre Ä spare penger nÄr barna er smÄ for Ä kunne gi dem litt mer nÄr de blir eldre enn omvendt.

Anonymkode: 042e2...33a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mÄ jo ta med det tenÄringen betaler selv ogsÄ. Det at de etter hvert kan ta egen jobb hjelper jo pÄ, men for mange er det viktigere Ä satse pÄ skole og det er ikke bare lett for en pÄ 15 Ä finne jobb.

Anonymkode: 042e2...33a

Ja, jeg tar med det tenÄringen betaler selv. Han fÄr lite penger fra oss og spÞr etter lite penger fra oss.(Vi betaler 200 kr i mobil og ca 500 i lommepenger) Han hjelper besteforeldre (og andre eldre) mye med vedlikehold av hus og gressklipping/snÞmÄking o.l.  sÄ det meste han tjener kommer derfra :) Min tenÄring er veldig billig i drift. Nestemann som blir tenÄring blir veldig mye dyrere pga interesser ! :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄ har jeg bare en, men det var mye dyrere da han var liten enn nÄ.

Vokste ut av klĂŠr og stĂžrrelser fort, og bhg hver mnd er det samme som treningsavgiften to ganger i Ă„ret.

Utstyr han trenger Þnsker han seg gjerne til jul og bursdag, sÄ her er det mye billigere med en 11,5 Äring enn et bhgbarn.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

TenÄringer er dyrt. Mye dyrere enn smÄbarn.

Min nÄ 17 Äring trenger jo ikke nye klÊr hele tiden, men som andre har nevnt over her, sÄ er klÊr til tenÄringer mye dyrere enn klÊr til smÄbarn. Ikke vil de ha Cubus eller hm klÊr heller.
Han har heldigvis fÄtt seg helgejobb nÄ, og det hjelper pÄ Þkonomien, men kan jo ikke forvente at han betaler alt for seg heller.

TenÄringer spiser mye, sikkert det dobbelte av det jeg gjÞr.

NÄ fikk han snÞscooterklÊr i fjor fordi alt han hadde var for smÄtt. Fant heldigvis pÄ kampanje, men mÄtte ut med 4000,- pluss sko.
Andre vinterklÊr mÄ han ogsÄ ha.

Lommepenger, snÞscooterlappen, billappen holder vi pÄ Ä spare til nÄ, selv om han tror han mÄ betale for den selv, sÄ regner jeg med pÄ Ä mÄtte hjelpe han.

Som nevnt sÄ er tenÄringer dyre Ä ha med pÄ ferie

Vi har aldri hatt sÄ dÄrlig rÄd som vi har nÄ, med 12 Äring og 17 Äring i hus. Dette tross at jeg har gÄtt mye opp i lÞnn de siste Ärene, da jeg har utdannet meg.

Anonymkode: 4bc56...365

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...