Gå til innhold

Fått vite at bestemor kanskje må amputere beinet i morgen,men kan hun nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har hatt et stort sår nederst på beinet, det er en blodåre som har fått forkalkninger. I morgen skal de prøve å finne en åre fra låret å flytte ned. Om de ikke finner må de amputere beinet. Hun har store smerter og ingen blodgjennomstrømning der nede. Hun sier nå at hun ikke vil fjerne beinet,hva skjer om hun nekter?

Anonymkode: 2b7ea...30b

Skrevet

Da blir det koldbrann også dør hun om det ikke blir tatt tidlig nok.

Hos svigermor gikk det for lang tid og hun måtte da amputere midt på låret, da er det mye vanskeligere med protese i ettertid. Mye greiere med en protese under kne, for da kan du gå nesten helt normalt fordi du har kneleddet.

Anonymkode: 344da...529

Skrevet

Om hun er samtykkekompetent, og forstår konsekvensene av å ikke følge sykehusets anbefaling, så kan hun selv ta ansvar for egen helse og ikke amputere. 
De vil i såfall ta en lang prat med henne først, og forsikre seg om at hun vet hva hun går til både med tanke på smerter og konsekvens (koldbrann, infeksjon osv). Og sørge for at hun ikke nekter "bare" fordi hun er redd for operasjonen. 

Har vært borti flere pasienter i min tid i helsevesenet som har nektet videre behandling, feks kreftpasienter. Hadde også en samboer hvis bestefar nektet amputasjon etter at det var gått nekrose/koldbrann i en tå. (pga diabetes sår) Han ønsket bare sårstell og smertestillende hjemme. Dette fikk han, og fikk jo da (uungåelig) infeksjon etterhvert men fikk dø hjemme i en fin alder av 90år. 

Anonymkode: cbb27...62a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun har hatt et stort sår nederst på beinet, det er en blodåre som har fått forkalkninger. I morgen skal de prøve å finne en åre fra låret å flytte ned. Om de ikke finner må de amputere beinet. Hun har store smerter og ingen blodgjennomstrømning der nede. Hun sier nå at hun ikke vil fjerne beinet,hva skjer om hun nekter?

Om hun kan nekte akkurat det, det er jeg faktisk ikke helt sikker på. Man har rett til å nekte medisinsk behandling om man er tilregnelig, og er det spørsmål om din bestemor er helt klar i hodet så vil de trolig overstyre henne akkurat i dette.

Tilstanden med såret er tydeligvis alvorlig. De forsøker nå å reparere det med å flytte en åre. Det kan av og til fungere bra.

Hvis hun nekter dem å amputere så vil smertene hennes trolig øke til de ikke greier å smertelindre henne fordi det trolig både blir infeksjon i såret og nekrose, dvs. at vevet i området dør. Da kan hun få koldbrann, som så kan gi blodforgiftning og da vil hun dø om de ikke rekker å amputere tidsnok.

Som første svarer sier så er det mye bedre å amputere under kneet, da vil hun ha kunne ha en ganske god funksjon på benet sitt med protese. Hvis benet amputeres over kneet vil hun få langt større problemer, bl.a. større problemer med balansen, en tyngre protese som hun ikke vil ha like stor kontroll på m.m.

Men om hun kan nekte kommer nok an på mye, bl.a. samtykkekompetanse om hun har det (hvis hun er begynnende dement). Alderen hennes og generell helsetilstand/funksjonsnivå vil trolig også spille inn.

Om hun ønsker å leve så må hun amputere om de ikke greier å omplassere den ene åren. Nekter hun går hun dessverre mot en mer smertefull slutt på livet. Hvor lang tid det tar er vanskelig å si.

Er du sikker på at din bestemor har fått god nok informasjon om dette, og at hun er klar nok til å ta denne avgjørelsen? Jeg har vært borti lignende tilfeller hvor de har blitt så redd for ordet amputasjon at de ikke har fått med seg noe av den andre informasjonen som er blitt gitt. Da må man passe på å roe pasienten og så forklare ting på nytt igjen. De jeg har vært borti har da ombestemt seg og valgt amputasjon likevel.

Anonymkode: 84849...e16

Skrevet

Hun er ikke dement,men surrer litt nå pga sykdom. Det er et stort kjøttsår,ser ut som et dur har tatt en bitt og det er mye dødt vev utenpå såret. Beinet er dobbelt så stort og det er rødt. Hun får morfin på sykehuset og har store smerter. Hun har ligget inne i en uke idag med et sånt ben men enda klart å vente med operasjon. Helt 

Skrevet

Ble ikke ferdig og glemte anonymknappen😜 Hun vil egentlig bare dø, men håper hun godtar å fjerne beinet for hun har så store smerter. 

Skrevet

Hun kan nekte, men dere som familie bør ta en prat og overtale henne. Det er jo en løsning om det andre ikke går, nekter hun amputasjon kan det gå virkelig ille. Jo tidligere de evt fjerner benet, jo bedre blir det for henne på alle mulige måter om det andre ikke fungerer. Hadde selv en bestemor som nektet å la seg behandle og benet hennes burde vært fjernet. Vi måtte bare gi opp, sykehus og sykehjem ga opp. Hun endte opp med å dø pga dette. Når pappa endelig fikk ansvaret var hun sp dement og dårlig at vi så ingen vits å gjøre noe. Hun døde ikke lenge etter. Å forlenge livet hennes når hun var så dement så vi ingen grunn til. 

Anonymkode: 2c2bb...243

Skrevet
1 minutt siden, Frøkensnupp skrev:

Ble ikke ferdig og glemte anonymknappen😜 Hun vil egentlig bare dø, men håper hun godtar å fjerne beinet for hun har så store smerter. 

Da er spørsmålet om dødsønsket er pga. nåværende smerter eller om det er at hun er trett av livet og så gammel at hun helst vil slippe mer. Om det er nåværende smerter som snakker så har hun jo ikke et reelt dødsønske, hun bare ønsker å slippe unna smertene. Velger hun amputasjon blir det også smerter, men det kan forholdsvis bra smertelindres. Velger hun ikke amputasjon så vil hun dessverre få mer smerter før hun dør pga. såret og de følgene det gir.

Føler med deg, vanskelig det der :klem:

Skrevet

En gammeltante i vår familie fikk blodpropp i benet og måtte amputere fordi det gikk så lenge at det ble koldbrann, hun hadde også sinnsyke smerter, men hun fikk epidural. Hun lå med epidural i flere dager hun.

De da at de ville hun skulle være helt smertefri en stund før de amputerte for det minsket sjansen for fantomsmerter etterpå. Jeg var ikke så tett på dette, men mener det var en teori om at det ble mer nervesmerter/fantomsmerter om de amputerte en kroppsdel som var veldig vond, da var det større sjanse for at hjernen ville ta imot smertesignaler fra de avkutteden nervene også etter at amputasjonen var gjennomført eller noe sånt.

Men de fikk henne ihvertfall helt smertefri med epidural i dagene før operasjonen.

Skrevet

Akkurat nå er hun sliten og lei pga smerter,men jeg tror ikke hun egentlig vil dø om hun ikke hadde hatt disse smertene. 

Skrevet

Gruer meg til i morgen,skal dit på formiddagen, vet ikke hva jeg skal si. 

Skrevet
Akkurat nå, Frøkensnupp skrev:

Hør på henne om hun vil prate og fortell at du skjønner at dette er vondt, slitsomt og vanskelig, men legene vet nok hva de gjør så hun må høre på rådene fra dem.

Antagelig holder det lenge med en klem og litt medfølelse.

Skrevet
2 minutter siden, Frøkensnupp skrev:

Jeg har tro på å være direkte. Si til henne at du forstår hun er fortvilt over smertene og at ting føles håpløst akkurat nå, men spør henne rett ut om hun ønsker å dø eller om hun sier det bare pga. smertene. Ønsker hun å leve hvis smertene kan forsvinne?

Du kan også spørre henne om du skal få noen til å snakke med henne igjen ang. en ev. amputasjon, siden det kan være vanskelig å huske alt som tidligere er fortalt. At hun kan føle seg tryggere før operasjonen hvis dere snakker med dem sammen. Lege eller sykepleier kan snakke med henne, men også avdelingens fysioterapeut kan gi god informasjon, gi henne litt informasjon hva det ev. vil si å være amputert under kneet.

Skrevet

Mormoren min hadde også problemer med sår som ikke ville  gro og fikk til slutt amputert beinet, hun var sikkert nærmere 80 år da. Det var sikkert ikke noe festlig akkurat der og da, operasjoner er jo aldri det, men hun hentet seg inn og levde i beste velgående i flere år etter det. Jeg vil tro din bestemor kanskje ønsker å trekke seg fordi hun er redd for selve operasjonen og eventuelle smerter? Jeg forstår det i såfall veldig godt, men samtidig er jeg sikker på at hvis legene kommer frem til at amputasjon er nødvendig, så er det fordi det er det beste alternativet hun har i situasjonen. Kanskje du kan snakke med henne og berolige henne? 

Anonymkode: d999b...8a4

• 4 måneder senere...
Skrevet
På 23.8.2017 den 20.19, Anonym bruker skrev:

Om hun er samtykkekompetent, og forstår konsekvensene av å ikke følge sykehusets anbefaling, så kan hun selv ta ansvar for egen helse og ikke amputere. 
De vil i såfall ta en lang prat med henne først, og forsikre seg om at hun vet hva hun går til både med tanke på smerter og konsekvens (koldbrann, infeksjon osv). Og sørge for at hun ikke nekter "bare" fordi hun er redd for operasjonen. 

Har vært borti flere pasienter i min tid i helsevesenet som har nektet videre behandling, feks kreftpasienter. Hadde også en samboer hvis bestefar nektet amputasjon etter at det var gått nekrose/koldbrann i en tå. (pga diabetes sår) Han ønsket bare sårstell og smertestillende hjemme. Dette fikk han, og fikk jo da (uungåelig) infeksjon etterhvert men fikk dø hjemme i en fin alder av 90år. 

Ser at denne linken er litt gammel, men jeg står nå midt oppi dette problemet med min far. Han har fått koldbrann i benet pga sår og ubehandlet diabetes.. de har skrapet ren foten i første omgang -men ville amputere minimum ved kne. Han har nektet dette og er inneforstått med valget han tar nå... men jeg lurer veldig på hva prognosen er fremover? Hvor lenge kan han gå med dette før det går galt...? Han er 80 år, har da fått diabetes , vil ikke amputere og vil ikke at sykehuset skal utgi info om hans tilstand.

Det er jo ikke lett å sitte på sidelinjen uten å vite hva vi kan forvente oss fremover. Alle svar mottas med stor takk❤️

Anonymkode: 0e6fb...df0

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser at denne linken er litt gammel, men jeg står nå midt oppi dette problemet med min far. Han har fått koldbrann i benet pga sår og ubehandlet diabetes.. de har skrapet ren foten i første omgang -men ville amputere minimum ved kne. Han har nektet dette og er inneforstått med valget han tar nå... men jeg lurer veldig på hva prognosen er fremover? Hvor lenge kan han gå med dette før det går galt...? Han er 80 år, har da fått diabetes , vil ikke amputere og vil ikke at sykehuset skal utgi info om hans tilstand.

Det er jo ikke lett å sitte på sidelinjen uten å vite hva vi kan forvente oss fremover. Alle svar mottas med stor takk❤️

Klem til deg. Det er tøft å være pårørende, nesten tøffere en å være den syke pga mangel på kontroll. 

Prognosene vil jeg si at er vanskelige å spå. Det kommer an på så mange faktorer som immunforsvar, nåværende fysiske tilstand, det mentale er også en faktor...osv. Noen "fighter", og får flere år til. Men skulle det plutselig gå infeksjon/koldbrann, som igjen blir systemisk (infeksjonen sprer seg i kroppen), da kan kroppen svikte ganske raskt (noen dager, noen uker, og noen kommer seg igjen men er svekket). 

Hadde en eks svigerbestefar med det samme, som gikk med nekrotisk tå i ukesvis. Han var ved sine fulle fem, men selv all verdens overtalelser fra oss (som også jobber i helsevesenet) fikk han ikke til å endre seg. ...sånn er det noen ganger, desverre.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Klem til deg. Det er tøft å være pårørende, nesten tøffere en å være den syke pga mangel på kontroll. 

Prognosene vil jeg si at er vanskelige å spå. Det kommer an på så mange faktorer som immunforsvar, nåværende fysiske tilstand, det mentale er også en faktor...osv. Noen "fighter", og får flere år til. Men skulle det plutselig gå infeksjon/koldbrann, som igjen blir systemisk (infeksjonen sprer seg i kroppen), da kan kroppen svikte ganske raskt (noen dager, noen uker, og noen kommer seg igjen men er svekket). 

Hadde en eks svigerbestefar med det samme, som gikk med nekrotisk tå i ukesvis. Han var ved sine fulle fem, men selv all verdens overtalelser fra oss (som også jobber i helsevesenet) fikk han ikke til å endre seg. ...sånn er det noen ganger, desverre.

Takk for svar❤️ Han er jo gammel og når han ble lagt inn på sykehuset akutt for en uke siden -var det snakk om timer før det hadde gått galt pga koldbrann med stor spredning. Han har høyt blodtrykk fra før,CRP får de ikke lenger ned enn 400 til tross for antibiotika intravenøs 8 ganger i døgnet. Diabetes har han nok hatt en god stund, uten at han har kontaktet lege pga helseproblemer.

Han vil ikke leve, er sliten av alt, utmattet og har da valgt å ikke amputere. Så med tanke på hele denne "pakken" ser det jo virkelig ut som at dette ikke kommer til å gå så bra... Jeg skjønner valget hans, fordi det også var snakk om hvor stor risiko det var ved å gå gjennom en amputasjon, og at han nå kanskje får noen dager ekstra fordi han velger som han gjør.. Men han skriver seg ut av sykehuset nå i morgen, med avtale om at det kun kommer en sykepleier hjem dit en gang hver dag for å gi han medisiner, stelle beinet osv.. Og det er det som skremmer meg mest med tanke på at han faktisk er så syk som han er! Og da tenker jeg jo at -for hans sin del håper jeg at dette går fort siden han da tydeligvis ikke vil ha mer behandling.😪💕

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar❤️ Han er jo gammel og når han ble lagt inn på sykehuset akutt for en uke siden -var det snakk om timer før det hadde gått galt pga koldbrann med stor spredning. Han har høyt blodtrykk fra før,CRP får de ikke lenger ned enn 400 til tross for antibiotika intravenøs 8 ganger i døgnet. Diabetes har han nok hatt en god stund, uten at han har kontaktet lege pga helseproblemer.

Han vil ikke leve, er sliten av alt, utmattet og har da valgt å ikke amputere. Så med tanke på hele denne "pakken" ser det jo virkelig ut som at dette ikke kommer til å gå så bra... Jeg skjønner valget hans, fordi det også var snakk om hvor stor risiko det var ved å gå gjennom en amputasjon, og at han nå kanskje får noen dager ekstra fordi han velger som han gjør.. Men han skriver seg ut av sykehuset nå i morgen, med avtale om at det kun kommer en sykepleier hjem dit en gang hver dag for å gi han medisiner, stelle beinet osv.. Og det er det som skremmer meg mest med tanke på at han faktisk er så syk som han er! Og da tenker jeg jo at -for hans sin del håper jeg at dette går fort siden han da tydeligvis ikke vil ha mer behandling.😪💕

Huff, føler med deg 💜 

Som du selv sier, amputasjon er et voldsomt inngrep også -og ingen garanti for at han blir bedre. Spesielt med diabetes i bunnen (sår som ikke gror osv). Mye smerter. Samtidig er også narkose en risiko, selv for friske mennesker. 

Så ja, kanskje det beste er å gjøre livet så konfertabelt man kan, det man har igjen. Og om jeg kan forsøke å finne noe positivt i dette -Nå har dere muligheten til å prioritere hverandre. Skulle dette være slutten, så kan dere få sagt alt man ønsker. Det er det ikke alle som får 💜

Skrevet
På 23. august 2017 den 21.12, Anonym bruker skrev:

Da får hun koldbrann og dør under  umenneskelige smerter.

Anonymkode: 0ec69...5eb

Skrevet

Veldig sjelden får noen koldbrann og «dør under umenneskelige smerter» idag....... mange eldre får koldbrann, noen lever med det en stund ved hjelp av antibiotika og smertelindring. Og noen dør av det- og om de da er innunder en eller annen form for helsetilsyn så er de godt smertelindret mens de venter på døden. Koldbrann er fælt, men mulig å smertelindre ved hjelp av morfin.

En pasient jeg kjente hadde koldbrann i tær på begge ben over år( disse ble sorte), ikke diabetes, men høy alder og dårlig sirkulasjon. Tilslutt datt de minste tærne av og da skjøt infeksjon/ koldbrann fart oppover. Pasienten motsatte seg i første omgang amputasjon, men pga smerter og generell dårlig form gikk pasienten med på det til slutt. Amputasjon ble gjort under epidural/ og annen lokal bedøvelse samt beroligende. Pasienten hadde relativt mye fantomsmerter etterpå, men mobiliserte og fikk noen gode måneder etterpå før det samme skjedde på andre foten. Da ble det ut fra en helhetsvurdering besluttet arb pasienten ikke ville tåle en til amputasjon og at infeksjon/ koldbrann var kommet for langt. Pasienten ble liggende en liten uke, sterkt smertelindret( morfin) mens infeksjon bredde seg( sortfargen i huden) før den nådde hjerte og pasienten døde fredelig og rolig. 

Kjip case, men likevel verdig og relativt smertefri for pasienten. 

Anonymkode: d0faa...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...