Gå til innhold

Hvordan betaler man lurest ned på forbrukslån, handlekontoer og andre dyre lån?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det lurest å betale ned så mye man kan hver måned, eller betale ned minstebeløpet og spare resten av det man kunne betalt til man kan betale større beløp, evt hele lånet? Min samboer mener at det er lurest å bruke den siste løsningen, hvis ikke mener han at vi aldri kommer til å bli ferdige? Han mener at det man betaler i renter blir mindre når man betaler inn større beløp om gangen. F.eks hvis lånet er 60 000 kroner,  minstebeløpet er 1500 kr, og man egentlig kan betale 3000 kroner. Så mener han at vi bør spare de ekstra 1500 hver måned til vi har minst    10 000 og betale ned med. Stemmer det? Hva er lurest?

Anonymkode: de356...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren din burde ikke ta ansvar for deres økonomi er min umiddelbare tanke. 

Renten blir høyresthøyres jo høyere beløp som står inne. Jo lenger du venter med å betale, jo mer løper rentene. Du får ikke renter på penger på sparekonto ergo burde dere nedbetale så mye som mulig- alltid. 

Rentene løper fra den dagen du får faktura.  

Å ta opp mer kreditt enn man har mulighet til å betale fortløpende er idioti. 

Anonymkode: 047d6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned så fort som mulig fordi renten på lånet er høyere enn renten du får på sparepengene. 

 

Start med å betale ned lånene med høyest effektiv rente. Og gjør det så fort som mulig! Lev som en munk inntil dere er ferdige hvis dere må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Renten blir høyresthøyres jo høyere beløp som står inne. Jo lenger du venter med å betale, jo mer løper rentene. Du får ikke renter på penger på sparekonto ergo burde dere nedbetale så mye som mulig- alltid. 

Det var det jeg og mente, men han er så sta. Skjønner ikke logikken hans i dette, nesten så jeg begynte å tvile på meg selv

Hi

Anonymkode: de356...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Det var det jeg og mente, men han er så sta. Skjønner ikke logikken hans i dette, nesten så jeg begynte å tvile på meg selv

Hi

Anonymkode: de356...5fb

Det er helt ulogisk der han sier. Kanskje du kan drive litt voksenopplæring med ham og vise hvordan renter fungerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en mann med null og niks innsikt i økonomi. 

Aldri la han han få overtale deg til å prøve hans metode! Med mindre han har en sparekonto som gir mer rente enn kredittgjelden. 

Jeg hadde forresten noen lure venner som nedbetalte pc på samme viset som din mann vil - kun på minstebeløp. Det kom derimot alltid noen andre utgifter og spiste opp pengene de sparte. Og vips så satt de der med en pc som ikke lenger virket og fortsatt gjeld (den kostet de nok det dobbelte av kjøpesummen i renter..)

Anonymkode: 047d6...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde forresten noen lure venner som nedbetalte pc på samme viset som din mann vil - kun på minstebeløp. Det kom derimot alltid noen andre utgifter og spiste opp pengene de sparte.

Det er sånn jeg er redd for at det blir hvis vi skal spare opp større beløp, det kommer til å forsvinne på veien. Jeg vil betale så mye vi kan hver måned

Hi

Anonymkode: de356...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned fortløpende. Han samboeren din har nok ikke den beste karakteren i matte. Bestod han faget?

Anonymkode: dc372...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Betal ned fortløpende. Han samboeren din har nok ikke den beste karakteren i matte. Bestod han faget?

Anonymkode: dc372...887

Hehe, det var heller meg som knapt gjorde det

Hi

Anonymkode: de356...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere betaler selvsagt fortløpende. Ellers blir det jo ekstra renter på det beløpet. Du har rett.

Men forøvrig bør dere prioritere det lånet som har høyest rente. F.eks bør kredittlån komme først og studielån sist om dere ikke har råd til alt.

Anonymkode: 7f8c1...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere betaler selvsagt fortløpende. Ellers blir det jo ekstra renter på det beløpet. Du har rett.

Men forøvrig bør dere prioritere det lånet som har høyest rente. F.eks bør kredittlån komme først og studielån sist om dere ikke har råd til alt.

Anonymkode: 7f8c1...8f3

Frem til nå, så har vi satt av en fast minimumsum hver måned (+ så mye ekstra vi kan), summen er litt mer enn det vi trenger å betale. Så betaler vi minimumsbeløpet på alle lån utenom 1, det siste lånet får alle pengene som er igjen ekstra av den summen. Vi betaler ned etter snøballmetoden, hvor vi betaler ned på det med høyest rente først, og så det med nest høyest rente osv. Heldigvis er det de lånene våre med høyest rente, som har lavest lånebeløp. Det er utrolig motiverende når man kan stryke ett lån :)

Høres det ut som en grei nedbetalingsplan?

Hi

Anonymkode: de356...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Frem til nå, så har vi satt av en fast minimumsum hver måned (+ så mye ekstra vi kan), summen er litt mer enn det vi trenger å betale. Så betaler vi minimumsbeløpet på alle lån utenom 1, det siste lånet får alle pengene som er igjen ekstra av den summen. Vi betaler ned etter snøballmetoden, hvor vi betaler ned på det med høyest rente først, og så det med nest høyest rente osv. Heldigvis er det de lånene våre med høyest rente, som har lavest lånebeløp. Det er utrolig motiverende når man kan stryke ett lån :)

Høres det ut som en grei nedbetalingsplan?

Hi

Anonymkode: de356...5fb

Ja, akkurat det jeg mente.

Hilsen økonom

Anonymkode: 7f8c1...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, akkurat det jeg mente.

Hilsen økonom

Anonymkode: 7f8c1...8f3

Så bra :) Skal vise samboeren min tråden her, så han ser at han er på bærtur :D

Anonymkode: de356...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er på bærtur. Hvis det er han som har skaffet disse lånene burde det i seg gi han selvinnsikt på at han ikke har peiling på økonomi.

Anonymkode: 5bca4...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...