Gå til innhold

Oppdatering på tekniske spørsmål


Forumassistent

Anbefalte innlegg

Lager en samletråd for de tekniske tingene jeg har fått svar på (og kommer til å få svar på) nå og i tiden fremover. Svarene i HI er basert på spørsmål på ris og ros og i denne tråden.

1. Tregt forum. Dettee er et tilbakevennende problem, og selv om det ikke har virket sånn, har teknisk jobbet med å finne ut av dette. Problemet er at det er mye vanskeligere å finne ut hvor nøyaktig feilen ligger enn de trodde. De vet nå at det har med serverresponsnen å gjøre, men sliter med å finne ut hvor i systemet denne flaskehalsen sitter. Kvinneguiden drives med samme system, men har ikke samme problem. Det har hatt delvis med annonsene å gjøre, men fordi det også skjer med folk som har adblock er det ikke den eneste årsaken.

Vi jobber med å oppdatere til en ny versjon av forumprogramvaren vi bruker, og har sett at andre kunder av leverandøren har opplevd bedre ytelse som resultat av den nye versjonen. Dette er forøvrig en teknisk og ikke praktisk oppdatering, altså vil ikke forumoppsettet endres. Jeg har fått løfter om at det nå skal prioriteres sterkt å finne årsaken til tregheten (som tydeligvis er sammensatt). Lover å oppdatere når jeg vet det, de er klar over at dette har vært et problem i mange måneder.

2. Søking. Søkingen i systemet forumet lå i tidligere og nå er ikke det samme, så at ikke var optimalt der har ikke noe med at det fungerer dårlig nå. Her er noen årsaker til at søket kan fungere dårlig:
- Vi har en enorm database med tanke på antall innlegg, og det gjør at systemet har lagt inn noen regler for at ikke alt skal stoppe opp hele tiden.
- Man må vente i hele 25 sekunder før man kan foreta et nytt søk. Gjør man ikke det, vil man få feilmelding. Det er veldig lenge i internett-land, men korter vi ned tiden vil det gå ytterligere utover forumets ytelse.
- Man søker etter tråder som er for gamle. Det går bare an å søke 180 dager tilbake i tid. Har det for eksempel vært masse lavkarbotråder tidligere, men ikke de siste 180 dagene, vil det ikke dukke opp i søk. Teknisk vil gjerne ha eksempler hvis dere vet det er opprettet nyere tråder om noe som likevel ikke dukker opp i søk.
- Man søker på et ord som er for kort. Systemet har problemer med å skille små enkeltord på fire bokstaver eller mindre.
- Hver side i søkelista oppfattes som et nytt søk av systemet, og kan føre til forsinkelse og feilmeldinger. Der må man faktisk bruke 25 sekunder før man trykker på side to. Ikke optimalt i det hele tatt, men forhåpentligvis vil dette også bli bedre når vi får oppdatert ny versjon av programvaren. Det skal visstnok ligge en fix for det inne, i alle fall.

3. Feilmeldinger og nedetid. Dette henger nok sammen med tregheten. Når det blir for stor belastning på serveren, vil det komme feilmelding. Treg respons fra server spiser opp tilgjengelige ressurser til å håndtere nye forespørsler.

4. Telleren funker ikke. Altså kan det stå "Femten svar, 0 visninger" på en tråd. Dette er fordi serveren ikke er rask nok til å oppdatere visningene. Serveroppdateringen kjøres omtrent hvert femte minutt, så det man ser i tiden mellom kan vise feil antall visniger av ulike tråder.

5. Tidsanvisningen for når innlegg er postet. Den viser gjerne "for fire timer siden" i steder for faktisk tidspunkt. På PC kan dette løses ved å legge musepekeren over tidspunktet, men på mobil er dette verre. Det skal være mulig å fikse det, men det vil påvirke andre ting i systemet, og det er teknisk skeptisk til å gjøre noe med når forumet er såpass stort som det er.

Til opplysning er dette informasjon fra våre norske teknikere, mens systemet er fra en utenlandsk (engelsk) leverandør. 

Det er som sagt ikke så veldig mange "sånn er det og det blir fiksa nøyaktig da"-svar her. Men det er i alle fall svar. Jeg håper at når den nye programvaren kommer, den testes i disse dager for å unngå bugs etc, så vil det bli bedring!

Håper jeg har huska å svare på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Lager en samletråd for de tekniske tingene jeg har fått svar på (og kommer til å få svar på) nå og i tiden fremover. Svarene i HI er basert på spørsmål på ris og ros og i denne tråden.

1. Tregt forum. Dettee er et tilbakevennende problem, og selv om det ikke har virket sånn, har teknisk jobbet med å finne ut av dette. Problemet er at det er mye vanskeligere å finne ut hvor nøyaktig feilen ligger enn de trodde. De vet nå at det har med serverresponsnen å gjøre, men sliter med å finne ut hvor i systemet denne flaskehalsen sitter. Kvinneguiden drives med samme system, men har ikke samme problem. Det har hatt delvis med annonsene å gjøre, men fordi det også skjer med folk som har adblock er det ikke den eneste årsaken.

Vi jobber med å oppdatere til en ny versjon av forumprogramvaren vi bruker, og har sett at andre kunder av leverandøren har opplevd bedre ytelse som resultat av den nye versjonen. Dette er forøvrig en teknisk og ikke praktisk oppdatering, altså vil ikke forumoppsettet endres. Jeg har fått løfter om at det nå skal prioriteres sterkt å finne årsaken til tregheten (som tydeligvis er sammensatt). Lover å oppdatere når jeg vet det, de er klar over at dette har vært et problem i mange måneder.

2. Søking. Søkingen i systemet forumet lå i tidligere og nå er ikke det samme, så at ikke var optimalt der har ikke noe med at det fungerer dårlig nå. Her er noen årsaker til at søket kan fungere dårlig:
- Vi har en enorm database med tanke på antall innlegg, og det gjør at systemet har lagt inn noen regler for at ikke alt skal stoppe opp hele tiden.
- Man må vente i hele 25 sekunder før man kan foreta et nytt søk. Gjør man ikke det, vil man få feilmelding. Det er veldig lenge i internett-land, men korter vi ned tiden vil det gå ytterligere utover forumets ytelse.
- Man søker etter tråder som er for gamle. Det går bare an å søke 180 dager tilbake i tid. Har det for eksempel vært masse lavkarbotråder tidligere, men ikke de siste 180 dagene, vil det ikke dukke opp i søk. Teknisk vil gjerne ha eksempler hvis dere vet det er opprettet nyere tråder om noe som likevel ikke dukker opp i søk.
- Man søker på et ord som er for kort. Systemet har problemer med å skille små enkeltord på fire bokstaver eller mindre.
- Hver side i søkelista oppfattes som et nytt søk av systemet, og kan føre til forsinkelse og feilmeldinger. Der må man faktisk bruke 25 sekunder før man trykker på side to. Ikke optimalt i det hele tatt, men forhåpentligvis vil dette også bli bedre når vi får oppdatert ny versjon av programvaren. Det skal visstnok ligge en fix for det inne, i alle fall.

3. Feilmeldinger og nedetid. Dette henger nok sammen med tregheten. Når det blir for stor belastning på serveren, vil det komme feilmelding. Treg respons fra server spiser opp tilgjengelige ressurser til å håndtere nye forespørsler.

4. Telleren funker ikke. Altså kan det stå "Femten svar, 0 visninger" på en tråd. Dette er fordi serveren ikke er rask nok til å oppdatere visningene. Serveroppdateringen kjøres omtrent hvert femte minutt, så det man ser i tiden mellom kan vise feil antall visniger av ulike tråder.

5. Tidsanvisningen for når innlegg er postet. Den viser gjerne "for fire timer siden" i steder for faktisk tidspunkt. På PC kan dette løses ved å legge musepekeren over tidspunktet, men på mobil er dette verre. Det skal være mulig å fikse det, men det vil påvirke andre ting i systemet, og det er teknisk skeptisk til å gjøre noe med når forumet er såpass stort som det er.

Til opplysning er dette informasjon fra våre norske teknikere, mens systemet er fra en utenlandsk (engelsk) leverandør. 

Det er som sagt ikke så veldig mange "sånn er det og det blir fiksa nøyaktig da"-svar her. Men det er i alle fall svar. Jeg håper at når den nye programvaren kommer, den testes i disse dager for å unngå bugs etc, så vil det bli bedring!

Håper jeg har huska å svare på alt. 

At man bare kan søke 180 dager tilbake, må jeg si er veldig dårlig. Dere kommer jo nesten aldri opp i google heller lenger, nå kommer det bare tråder fra kvinneguiden opp. Før kom det opp tråder her i i fra, nesten uansett hva jeg søkte på. Det kan jo umulig være noe bra for dere. Det var gjennom google jeg fant forumet deres, ble nysgjerrig når jeg stadig fikk opp linker.
Men jeg har og opplevd å søke på mine egne tråder bare for å sjekke. Tråder som jeg vet overskriften på, som jeg vet er der og er langt innenfor 180 dagers grensa, men får alikevel beskjed om at det ikke finnes

Anonymkode: 266e5...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

At man bare kan søke 180 dager tilbake, må jeg si er veldig dårlig. Dere kommer jo nesten aldri opp i google heller lenger, nå kommer det bare tråder fra kvinneguiden opp. Før kom det opp tråder her i i fra, nesten uansett hva jeg søkte på. Det kan jo umulig være noe bra for dere. Det var gjennom google jeg fant forumet deres, ble nysgjerrig når jeg stadig fikk opp linker.
Men jeg har og opplevd å søke på mine egne tråder bare for å sjekke. Tråder som jeg vet overskriften på, som jeg vet er der og er langt innenfor 180 dagers grensa, men får alikevel beskjed om at det ikke finnes

Anonymkode: 266e5...63b

Hei
Jeg er enig i at 180 dager er en dum grense, og diskuterte det med teknisk i går. De sa at dersom vi øker vil det påvirke kapasiteten enda mer, altså føre til treigere forum. Det kan være mulig å øke til et år, men de vil helst unngå det før den oppgraderingen jeg nevnte. Grunnen til at det er sånn er at alt lagres på servere, og det kommer vanvittig mange nye tråder hele tiden, så hvis alt i "evig tid" lagres på samme sted hoper det seg opp og blir fullt. 

Fikk også beskjed om at han måtte ha info om hva som ble søkt på som man vet er nyere, så kan de undersøke hva som er feil da. Rart med google, skal få dem til å se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med noen konkrete eksempler på hva som ikk dukker opp på google, men som burde det? Så kan teknisk se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før omleggingen til nytt forum, var det ikke noe problem å få opp eldgamle tråder. Feks får jeg ikke opp en av slagerne, sametrusetråden, lenger. Vanvittig synd at det skal være sånn...

Anonymkode: 9416b...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som gikk før omleggingen har dessverre ingenting med det som går/ikke går nå, siden det er et helt nytt system. 

Nå har jeg nettopp fått beskjed fra teknisk, som har jobba med tregheten over lengre tid, at de fant ut hva som kan ha forårsaka tregheten. Så nå har de klart å øke kapasiteten sånn at den skal være 2-2.5 sekunder raskere.

Håper det gjør ting bedre her inne, og at dere kan si om det fortsatt ikke er bra, da skal jeg ta det opp asap! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forumassistent klistret denne emne
  • 4 uker senere...

Annonse

På 10. august 2017 den 13.21, HanneMari Egmont skrev:

Ja, det som gikk før omleggingen har dessverre ingenting med det som går/ikke går nå, siden det er et helt nytt system. 

Nå har jeg nettopp fått beskjed fra teknisk, som har jobba med tregheten over lengre tid, at de fant ut hva som kan ha forårsaka tregheten. Så nå har de klart å øke kapasiteten sånn at den skal være 2-2.5 sekunder raskere.

Håper det gjør ting bedre her inne, og at dere kan si om det fortsatt ikke er bra, da skal jeg ta det opp asap! 

Men nå står jo søkefunksjonen helt i stein. Du kan skrive ordet "grønn" eller "har" og likevel ikke få ett eneste treff.

Anonymkode: 66873...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg kommer fra kvinneguiden, og klarer ikke finne funksjonen for innlegg jeg favoriserer. Beklager sikkert dumt spørsmål :) Finner ikke noen funksjon for favoritter/mine innlegg? 

Anonymkode: d29ca...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Øverst til høyre på en tråd kan du trykke "favoriser", eller "følg dette". Disse finner du igjen på menyen - "mine aktivitetsstrømmer" og "innhold jeg følger".

Hanne Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På ‎09‎.‎08‎.‎2017 den 14.39, HanneMari Egmont skrev:

Lager en samletråd for de tekniske tingene jeg har fått svar på (og kommer til å få svar på) nå og i tiden fremover. Svarene i HI er basert på spørsmål på ris og ros og i denne tråden.

1. Tregt forum. Dettee er et tilbakevennende problem, og selv om det ikke har virket sånn, har teknisk jobbet med å finne ut av dette. Problemet er at det er mye vanskeligere å finne ut hvor nøyaktig feilen ligger enn de trodde. De vet nå at det har med serverresponsnen å gjøre, men sliter med å finne ut hvor i systemet denne flaskehalsen sitter. Kvinneguiden drives med samme system, men har ikke samme problem. Det har hatt delvis med annonsene å gjøre, men fordi det også skjer med folk som har adblock er det ikke den eneste årsaken.

Vi jobber med å oppdatere til en ny versjon av forumprogramvaren vi bruker, og har sett at andre kunder av leverandøren har opplevd bedre ytelse som resultat av den nye versjonen. Dette er forøvrig en teknisk og ikke praktisk oppdatering, altså vil ikke forumoppsettet endres. Jeg har fått løfter om at det nå skal prioriteres sterkt å finne årsaken til tregheten (som tydeligvis er sammensatt). Lover å oppdatere når jeg vet det, de er klar over at dette har vært et problem i mange måneder.

2. Søking. Søkingen i systemet forumet lå i tidligere og nå er ikke det samme, så at ikke var optimalt der har ikke noe med at det fungerer dårlig nå. Her er noen årsaker til at søket kan fungere dårlig:
- Vi har en enorm database med tanke på antall innlegg, og det gjør at systemet har lagt inn noen regler for at ikke alt skal stoppe opp hele tiden.
- Man må vente i hele 25 sekunder før man kan foreta et nytt søk. Gjør man ikke det, vil man få feilmelding. Det er veldig lenge i internett-land, men korter vi ned tiden vil det gå ytterligere utover forumets ytelse.
- Man søker etter tråder som er for gamle. Det går bare an å søke 180 dager tilbake i tid. Har det for eksempel vært masse lavkarbotråder tidligere, men ikke de siste 180 dagene, vil det ikke dukke opp i søk. Teknisk vil gjerne ha eksempler hvis dere vet det er opprettet nyere tråder om noe som likevel ikke dukker opp i søk.
- Man søker på et ord som er for kort. Systemet har problemer med å skille små enkeltord på fire bokstaver eller mindre.
- Hver side i søkelista oppfattes som et nytt søk av systemet, og kan føre til forsinkelse og feilmeldinger. Der må man faktisk bruke 25 sekunder før man trykker på side to. Ikke optimalt i det hele tatt, men forhåpentligvis vil dette også bli bedre når vi får oppdatert ny versjon av programvaren. Det skal visstnok ligge en fix for det inne, i alle fall.

3. Feilmeldinger og nedetid. Dette henger nok sammen med tregheten. Når det blir for stor belastning på serveren, vil det komme feilmelding. Treg respons fra server spiser opp tilgjengelige ressurser til å håndtere nye forespørsler.

4. Telleren funker ikke. Altså kan det stå "Femten svar, 0 visninger" på en tråd. Dette er fordi serveren ikke er rask nok til å oppdatere visningene. Serveroppdateringen kjøres omtrent hvert femte minutt, så det man ser i tiden mellom kan vise feil antall visniger av ulike tråder.

5. Tidsanvisningen for når innlegg er postet. Den viser gjerne "for fire timer siden" i steder for faktisk tidspunkt. På PC kan dette løses ved å legge musepekeren over tidspunktet, men på mobil er dette verre. Det skal være mulig å fikse det, men det vil påvirke andre ting i systemet, og det er teknisk skeptisk til å gjøre noe med når forumet er såpass stort som det er.

Til opplysning er dette informasjon fra våre norske teknikere, mens systemet er fra en utenlandsk (engelsk) leverandør. 

Det er som sagt ikke så veldig mange "sånn er det og det blir fiksa nøyaktig da"-svar her. Men det er i alle fall svar. Jeg håper at når den nye programvaren kommer, den testes i disse dager for å unngå bugs etc, så vil det bli bedring!

Håper jeg har huska å svare på alt. 

Søkefunksjonen fungerte helt utmerket tidligere år, nå er det et amatørmessig, salig rot. Det må da være mulig å endre på dette, slik at det blir som før?

Anonymkode: 74f6e...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet dessverre ikke om dette blir prioritert fra leverandøren av programvaren (som sitter i utlandet). Jeg håper jo det, ettersom vi har nevnt det mange ganger, og at vi mener det er uholdbart at man må bruke google framfor vårt eget søkesystem for å få det til å funke noenlunde. 

Hanne Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 9.48, HanneMari Egmont skrev:

Hei

Jeg vet dessverre ikke om dette blir prioritert fra leverandøren av programvaren (som sitter i utlandet). Jeg håper jo det, ettersom vi har nevnt det mange ganger, og at vi mener det er uholdbart at man må bruke google framfor vårt eget søkesystem for å få det til å funke noenlunde. 

Hanne Mari

Det at søkefunksjonen kun fungerer for søk 180 dager tilbake er jo og fullstendig idiotisk, og gjør den egentlig ganske ubrukelig

Anonymkode: 266e5...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.3.2018 den 9.48, HanneMari Egmont skrev:

Hei

Jeg vet dessverre ikke om dette blir prioritert fra leverandøren av programvaren (som sitter i utlandet). Jeg håper jo det, ettersom vi har nevnt det mange ganger, og at vi mener det er uholdbart at man må bruke google framfor vårt eget søkesystem for å få det til å funke noenlunde. 

Hanne Mari

Det er lett å si at det ikke blir prioritert av leverandøren av programvaren - men realiteten er at det er Egmont som ikke prioriterer det nok til å kreve at leverandør prioriterer dette... eller finne en annen leverandør. Det er jo ikke slik at dette er et nytt problem, det er et problem som har vært påpekt siden dere byttet til denne leverandøren.

Anonymkode: a7522...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi byttet leverandør? Jeg har vært forumansvarlig i snart ett år, men var det i en periode på nesten to år tidligere også, og trodde vi hadde hatt samme hele tiden. Beklager om jeg har misforstått dette. 

Grunnen til at søkefunksjonen går såpass kort tilbake er at trådmengden er så massiv, og hver gang man søker går søkefunksjonen gjennom absolutt alle trådene på forumet. Skulle det ikke vært noen tidsbegrensning ville søket vært enda treigere. 

Hanne Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Apropos siste oppdatering som skulle gjøre forumet raskere og mer stabilt uten så mye nedetid. Det fungerte ikke! Bare når siste timen har det vært nede mange ganger. Og raskere går det heller ikke når det fungerer.

Anonymkode: a7522...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har trøbbel nå har hatt det i ca 2 dager, når jeg skal inn på en tråd så kommer det opp : forumet er nede, vi jobber med saken gå inn på klikk.no. oppdaterer og kommer inn på tråden dette er veldig irriterende og skjer i 3 av 5 tilfeller både inn og ut av tråder. 

Anonymkode: eefb4...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Jeg har trøbbel nå har hatt det i ca 2 dager, når jeg skal inn på en tråd så kommer det opp : forumet er nede, vi jobber med saken gå inn på klikk.no. oppdaterer og kommer inn på tråden dette er veldig irriterende og skjer i 3 av 5 tilfeller både inn og ut av tråder. 

Anonymkode: eefb4...bbe

Samme her. Og jeg har først fått disse problemene nå. 

Anonymkode: 3f9bb...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal få sett på de til uka. Vi håpet oppdateringen som var nå skulle fikse det, men ser dårlig ut :-( Har noen av dee hatt problemer med at dere kommer til hvite sider uten feilmeldinger?

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Jeg har trøbbel nå har hatt det i ca 2 dager, når jeg skal inn på en tråd så kommer det opp : forumet er nede, vi jobber med saken gå inn på klikk.no. oppdaterer og kommer inn på tråden dette er veldig irriterende og skjer i 3 av 5 tilfeller både inn og ut av tråder. 

Anonymkode: eefb4...bbe

Så rart. Jeg er vel en av de som har klaget høyest her inne om tekniske problemer tror jeg, har vært så lei av feilmeldingen fra klikk.no. Har nesten alltid hatt problemer på dette forumet. Men etter den siste oppdateringen, så har jeg ikke hatt et eneste problem. Har ikke opplevd noen av deres problemer i det hele tatt. Har heller ikke fått noe beskjed om at forumet er nede. Merkelig

Anonymkode: 266e5...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ann Christin skrev:

De skal få sett på de til uka. Vi håpet oppdateringen som var nå skulle fikse det, men ser dårlig ut :-( Har noen av dee hatt problemer med at dere kommer til hvite sider uten feilmeldinger?

Ann Christin, admin

Ja, jeg har opplevd det noen ganger siden onsdag. Kommer opp en helt hvit side, kun med foreldre.no-logoen på toppen, ingenting annet.

Anonymkode: a7522...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer med nedetid før de siste dagene. Nå får jeg beskjed om det ca. hver andre gang jeg trykker på en link. Da er det fristende å drite i hele forumet her 😳 

Anonymkode: bf726...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet til hvite sider både her og på kg, mest på kg faktisk 

Anonymkode: 1a082...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • TSP avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...