Gå til innhold

Si opp jobben og begynne studier, kan jeg da få arbeidsledighets penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fryktelig lyst å ta utdanning. Har hatt fast jobb i 2år. Er nå i mamma permisjon. Begynte å tenke litt, hvis jeg sier opp jobben så har jeg jo i utgangspunktet rett på dagpenger. Vil jo tro det garantert er KRAV om både aktivitetsplan og krav om å være aktiv jobbsøker. 

Så, kan jeg ikke kombinére utdanning og ha rett på arbeidsledighetstrygd ?

Anonymkode: 3de0c...82a

Skrevet

Nei, det går ikke

Anonymkode: ab359...a82

Skrevet

Du har sikkert krav på bostøtte i tillegg da, og muligens OS. 

Anonymkode: 7992b...8be

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo an på om hun er aleneforsørger eller ikke. Står det noe om det i innlegget?

Anonymkode: ab359...a82

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tvilsomt, er ikke alenemamma. Har samboer. HI

Skrevet

Sier du opp jobben din kommer du i karantene og har ikke rettigheter på dagpenger.

Om du skal studere så må du ta studielån. Du kan ikke studere og motta dagpenger på samme tid, det er i hvert fall hovedregelen.

Har du rett til overgangsstønad så mulig du kvalifiserer for det, men da er det jo et spørsmål hvor lenge du har rett på det.

Anonymkode: 206a5...4e9

Skrevet

Sier du opp jobben din kommer du i karantene og har ikke rettigheter på dagpenger.

Om du skal studere så må du ta studielån. Du kan ikke studere og motta dagpenger på samme tid, det er i hvert fall hovedregelen.

Har du rett til overgangsstønad så mulig du kvalifiserer for det, men da er det jo et spørsmål hvor lenge du har rett på det.

Skulle stå karantene i åtte uker og har ikke rettigheter på dagpenger denne perioden.

Om du har samboer har du jo ikke rett på overgangsstønad. Da er det å ta opp studielån som de fleste andre og heller jobbe litt på si kveld/helger om det ikke strekker til med ditt studielån og samboers inntekt.

Skrevet

Da hadde jo ikke begrepet "studielån" eksistert. Da hadde jo alle bare skaffa seg en jobb, sagt opp, begynt å studere og fått arbeidsledighetstrygd. Skikkelig supert for samfunnsøkonomien.

Du får gjøre som oss andre: ta opp studielån eller studere ved siden av jobb. 

Anonymkode: 5b03b...cb9

Skrevet

Nei HI, det kan du ikke. Hvis du sier opp jobben og begynner å studere, er du ikke arbeidsledig - du er student. 

De få som kan studere og likevel motta dagpenger, får innvilget søknaden fordi de MÅ ha utdannelsen for å komme i jobb (ofte må det være en konkret arbeidsgiver i bildet som lover fast jobb der når søker er ferdig med utdannelsen). Og da mener jeg jobb generelt, ikke en jobb man har lyst på. Ved å si opp en jobb du allerede har, har du bevist at du ikke trenger utdannelsen for å komme deg i arbeid - du hadde jo arbeid uten utdannelsen og valgte selv å si opp. 

Du kan få studielån om du velger å studere.

Anonymkode: 750f7...79b

Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle du få arbeidsledighetstrygd når du ikke er arbeidsledig? :klo:

Anonymkode: 4a979...55c

Skrevet

Nei, man kan ikke studere og samtidig få dagpenger. Du får gjøre som resten av oss, skaffe deg studielån. Hvorfor skal du slippe lån? Har du samboer får du ikke OS. Du har ikke krav på mer enn barnetrygd. 

Du har derimot rett til studielån. Studier i Norge er gratis, men du må selv sørge for livsopphold mens du studerer. Derfor studielån.

Anonymkode: c4f68...ac0

Skrevet

Da er det bedre å studere ved siden av jobb. Om du tar første året når du fremdeles jobber er det vanskeligere for NAV å nekte fortsettelsen. Du har jo allerede "bevist" at studiene dine lar seg kombinere med jobb, og da også arbeidssøking. 

Anonymkode: a08cd...fad

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har fryktelig lyst å ta utdanning. Har hatt fast jobb i 2år. Er nå i mamma permisjon. Begynte å tenke litt, hvis jeg sier opp jobben så har jeg jo i utgangspunktet rett på dagpenger. Vil jo tro det garantert er KRAV om både aktivitetsplan og krav om å være aktiv jobbsøker. 

Så, kan jeg ikke kombinére utdanning og ha rett på arbeidsledighetstrygd ?

Hvorfor skal du ha dagpenger? Du er jo ikke arbeidsledig, men student. 

Blir flau av alt man skal prøve å lure til seg fra staten. Pokker ikke rart det blir vanskeligere og vanskeligere for dem som virkelig trenger hjelp å få.. skam deg! 

Anonymkode: b8651...035

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det bedre å studere ved siden av jobb. Om du tar første året når du fremdeles jobber er det vanskeligere for NAV å nekte fortsettelsen. Du har jo allerede "bevist" at studiene dine lar seg kombinere med jobb, og da også arbeidssøking. 

Anonymkode: a08cd...fad

Da kan hun vel for pokker ta hele studiet sammen med jobben. Hvorfor skal nav blandes inn? Er det totalt manko på moral i dette landet?? 

Anonymkode: b8651...035

Skrevet

Hva med å ta ulønnet permisjon isteden (siden du ikke blir arbeidsledig osv osv), det har du mulighet til å ta inntill to år etter barselperm. På den måten har du jobb å gå til bake til etterpå. Eller du kan eventuelt endre permisjonen underveis hvis du feks ser at du kan klare å jobbe 40%-50% (alt ettersom) sammen med studiene. 

Studielån ved sidenav. 

Anonymkode: af4b5...7d3

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle stå karantene i åtte uker og har ikke rettigheter på dagpenger denne perioden.

Om du har samboer har du jo ikke rett på overgangsstønad. Da er det å ta opp studielån som de fleste andre og heller jobbe litt på si kveld/helger om det ikke strekker til med ditt studielån og samboers inntekt.

Det er nå karantene i tolv uker, ikke åtte. 😊👍

Anonymkode: e35db...7b9

Skrevet

Hva med å ta ulønnet permisjon isteden (siden du ikke blir arbeidsledig osv osv), det har du mulighet til å ta inntill to år etter barselperm. På den måten har du jobb å gå til bake til etterpå. Eller du kan eventuelt endre permisjonen underveis hvis du feks ser at du kan klare å jobbe 40%-50% (alt ettersom) sammen med studiene. 

Studielån ved sidenav. 

Dette skal nemlig jeg gjøre nå... 
Hadde ikke tenkt tanken på at jeg har krav på noe fra staten for å kunne gå på skole?? Jeg er jo en voksen dame på 35år :ler: Uansett så er jeg veldig glad i jobben min, og vil ikke miste den, så hadde ikke sagt opp alikevel. 

Skrevet

Selvfølgelig ikke.

Du søker studielån som alle andre studenter må. Eller/og jobber ved siden av. 

Er nettopp ferdig med tre års studier. Hadde to jobber og studielån for å forsørge meg og tre barn. 

Anonymkode: 3aa41...adb

Skrevet

Klart du ikke kan det HI. Det du kan er å forlenge permisjonen din eller gå ned i stilling for å kunne ta studier ved siden av.

Skrevet

For å ha rett på dagpenger kreves det at du er aktiv arbeidssøkende og kan starte i jobb på kort varsel.

Du kan fint ta kurs mens du mottar dagpenger, men må ikke være mer bundet enn at det kan kombineres med enhver jobb.

Anonymkode: b1a72...ca1

Skrevet

Takk til dere som orket å svare meg seriøst, å takk til dere nek som svarer at jeg får overgangsstønad osv. Jeg prøver da ikke å "snylte" på staten, jeg ønsket å høre om studier var like mye " gyldig" aktivitet som jobbsøk, det fikk jeg svar på uten sarkastiske og ufine svar fra mange. 

HI

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk til dere som orket å svare meg seriøst, å takk til dere nek som svarer at jeg får overgangsstønad osv. Jeg prøver da ikke å "snylte" på staten, jeg ønsket å høre om studier var like mye " gyldig" aktivitet som jobbsøk, det fikk jeg svar på uten sarkastiske og ufine svar fra mange. 

HI

Men hvordan kunne du tenke deg at studier skulle telle som gyldig aktivitet i forhold til jobbsøk??

Anonymkode: 09895...9dd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI

Du vil ikke snylte på Staten nei. Akkurat...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan kunne du tenke deg at studier skulle telle som gyldig aktivitet i forhold til jobbsøk??

Anonymkode: 09895...9dd

Du, det er faktisk ikke ALLTID at man tenker så innmari nøye over ting før man starter en tråd her. Det har vi vel sett ganske mange eksempler på... Og kanskje hun genuint lurte på dette og ikke kan så mange av reglene "alle" kan. Shit happens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...