Gå til innhold

Når jeg skal fylle ut meldekort til nav, hva skriver jeg på de dagene jeg har ferie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ferie de to siste ukene og skal fylle ut meldekort nå. 

Til vanlig jobber jeg tre dager i uken og skriver opp disse. Jeg gjør vel det nå også selv om jeg ikke fysisk har jobbet?? Eller?

Anonymkode: dd5aa...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt ferie de to siste ukene og skal fylle ut meldekort nå. 

Til vanlig jobber jeg tre dager i uken og skriver opp disse. Jeg gjør vel det nå også selv om jeg ikke fysisk har jobbet?? Eller?

Anonymkode: dd5aa...0b2

Du skal jo ikke skrive at du har jobbet hvis du har hatt ferie

Anonymkode: 4b3a8...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger eller aap?

Har du aap krysser du ikke av noe jobbing i det hele tatt, da får du aap for alle dagene selv om du har hatt ferie (det er fordi du ikke får feriepenger av aap)

Er det dagpenger vet jeg ikke

Anonymkode: f59c3...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et punkt hvor du kan krysse av for om du har hatt ferie de 2 siste ukene om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: c6c8d...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på aap og krysser av for ferie får du ikke penger, men i min oppfølgingsplan er det skrevet om trening så nå når arbeidsplassen min holder lukket bruker jeg mer tid på trening.

Anonymkode: d6b5e...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dagpenger eller aap?

Har du aap krysser du ikke av noe jobbing i det hele tatt, da får du aap for alle dagene selv om du har hatt ferie (det er fordi du ikke får feriepenger av aap)

Er det dagpenger vet jeg ikke

Anonymkode: f59c3...1c2

Det er aap. 

Takk for svar alle sammen. Men ble egentlig ikke så mye klokere. Tenker jeg får ringe nav på mandag. 😊

HI

Anonymkode: dd5aa...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er aap. 

Takk for svar alle sammen. Men ble egentlig ikke så mye klokere. Tenker jeg får ringe nav på mandag. 😊

HI

Anonymkode: dd5aa...0b2

Jeg har gått på aap i 5 år, og det er riktig som jeg skrev.

Du skriver ingenting om jobbing, og får aap for alle dagene du har hatt ferie. Siden man ikke får feriepenger på aap har man lavere skatt i juni og aap 12 mnd i året uavhengig av når du har ferie.

 

Anonymkode: f59c3...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått på aap i 5 år, og det er riktig som jeg skrev.

Du skriver ingenting om jobbing, og får aap for alle dagene du har hatt ferie. Siden man ikke får feriepenger på aap har man lavere skatt i juni og aap 12 mnd i året uavhengig av når du har ferie.

 

Anonymkode: f59c3...1c2

Ok, takk for svar. 😊

HI

Anonymkode: dd5aa...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått på aap i 5 år, og det er riktig som jeg skrev.

Du skriver ingenting om jobbing, og får aap for alle dagene du har hatt ferie. Siden man ikke får feriepenger på aap har man lavere skatt i juni og aap 12 mnd i året uavhengig av når du har ferie.

 

Anonymkode: f59c3...1c2

Det stemmer nødvendigvis ikke. Les her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

"I utgangspunktet har du ikke rett på AAP når du har feriefravær. Det er fordi det i ferieperioder kan være aktuelt å delta i aktiviteter som sommerjobb, møter hos NAV, eller annen form for oppfølging. Du må informere om feriefravær på spørsmål fire på meldekortet. Feriefravær fører til redusert utbetaling."

Anonymkode: 711a2...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med saksbehandleren din mandag, Hi. Om du krysser feil så risikerer du jo å bli straffet for det om du da mottar stønad du egentlig ikke har rett på likevel. Det er det ikke verdt.

Anonymkode: 1c206...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer nødvendigvis ikke. Les her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

"I utgangspunktet har du ikke rett på AAP når du har feriefravær. Det er fordi det i ferieperioder kan være aktuelt å delta i aktiviteter som sommerjobb, møter hos NAV, eller annen form for oppfølging. Du må informere om feriefravær på spørsmål fire på meldekortet. Feriefravær fører til redusert utbetaling."

Anonymkode: 711a2...249

Det gjelder bare om du velger å ta ferie når du skulle hatt oppfølging hos nav fikk jeg beskjed om, og det gjør man selvfølgelig ikke. Det gjaldt altså om du måtte avlyse møter, behandlingstimer osv. Så lenge du tar ferie når du ikke har andre forpliktelser ifølge oppfølgligsplanen skal du ikke ha trekk i utbetalingene. Selv de som går på aap har krav på 4 uker ferie i året, og så lenge de tas ut uten at det påvirker pliktene du har i oppfølgingsplanen får du ikke trekk i utbetaling.

Anonymkode: f59c3...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt og fått innvilget ferie, krysser du som vanlig. Tar du ferie på eget initiativ krysser du ferie og skal ikke ha betalt. Enkelt og greit :) Du risikerer å bli tatt for svindel om ikke og må tilbakebetale og kan miste retten til ytelser. 

Anonymkode: 6a0be...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder bare om du velger å ta ferie når du skulle hatt oppfølging hos nav fikk jeg beskjed om, og det gjør man selvfølgelig ikke. Det gjaldt altså om du måtte avlyse møter, behandlingstimer osv. Så lenge du tar ferie når du ikke har andre forpliktelser ifølge oppfølgligsplanen skal du ikke ha trekk i utbetalingene. Selv de som går på aap har krav på 4 uker ferie i året, og så lenge de tas ut uten at det påvirker pliktene du har i oppfølgingsplanen får du ikke trekk i utbetaling.

Anonymkode: f59c3...1c2

Dette må du få med deg ;)

 

"I noen tilfeller kan du likevel beholde AAP selv om du tar fri eller skal reise bort:

  • Du har avklart med NAV at aktiviteter eller annen oppfølging fra NAV ikke er aktuelt for deg i perioden.
  • Friperioder hvor det ikke er aktuelt med tiltak – for eksempel jul og påske.
  • NAV har lagt inn en friperiode fra et arbeidsrettet tiltak i aktivitetsplanen din.

I slike perioder skal du ikke føre fravær på meldekortet, og du vil få utbetalt AAP som normalt."

Anonymkode: 6a0be...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...