Gå til innhold

Hvor ofte bør femåringen vaske seg? Hvem har rett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig at det er litt sykt, men vi har egentlig bare videreført rutinene vi hadde når hun brukte bleie. Da var det vask og stell før hun la seg, og vask og stell når hun sto opp. Hun var så vant til det, og det var vi også så jeg har egentlig ikke tenkt over om det er mye eller lite. Det har bare gått automatisk, og jeg har egentlig ikke sett noen grunn til å kutte ut rutiner som fungerer.

 

Anonymkode: 7647a...938

Men når de hadde bleie var det jo helt andre behov for vask?? Du må jo tilpasse rutiner til behov og når barnet vokser?? Hjelpe meg... 

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når de hadde bleie var det jo helt andre behov for vask?? Du må jo tilpasse rutiner til behov og når barnet vokser?? Hjelpe meg... 

Anonymkode: 3c125...fbc

Men jeg syns jo det er en god rutine som skaper gode vaner for senere. Det gjør virkelig ingen skade å ta en kjapp vask, tannpuss og børsting av hår 2 ganger om dagen. Jeg opplever det som ganske vanlig, selv om det tydeligvis er uvanlig her inne. Som veldig mye annet.... 😂

Anonymkode: 7647a...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min på snart 6 år: På kvelden dusjes hun nedentil. Hender og ansikt vaskes og. På morgen dusjes hun nedentil. Skifter truse kveld og morgen. Hun dusjer/bader med hårvask 3-4 ganger i uka.

Anonymkode: 21a6d...653

Seriøst? 😨 

Her vaskes det med KLUT på morgen, ansikt og tissrumpe og rumpe. Dusjer ca 2 x i uken. Truse skiftes hver morgen og noen ganger om kvelden ved behov. 

Håndklær og kluter ligger for seg selv i skittentøyet og vaskes på 90° 2-3 ganger i uken. Så du trenger ikke bekymre deg for alle bakteriene som spres til andre klær til deg som lurte på det. Og en klut brukes selvfølgelig kun 1 gang.

Å vaske seg 18 ganger nedentil iløpet av ei uke for barn som ikke bruker bleie, er virkelig ikke nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev:

Seriøst? 😨 

Her vaskes det med KLUT på morgen, ansikt og tissrumpe og rumpe. Dusjer ca 2 x i uken. Truse skiftes hver morgen og noen ganger om kvelden ved behov. 

Håndklær og kluter ligger for seg selv i skittentøyet og vaskes på 90° 2-3 ganger i uken. Så du trenger ikke bekymre deg for alle bakteriene som spres til andre klær til deg som lurte på det. Og en klut brukes selvfølgelig kun 1 gang.

Å vaske seg 18 ganger nedentil iløpet av ei uke for barn som ikke bruker bleie, er virkelig ikke nødvendig!

Tenker det er derfor det klør, jeg... Hudens eget fettlag, der den egne beskyttende bakterier skal bo, det får ikke fred til å regenereres mellom hver vask.

Anonymkode: 69f96...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men veldig viktig å lære dem normal hygiene og ikke hysterisk hygiene fordi mor har en rar hang up. Normal hygiene er håndvask, ansiktsvask når der trengs, dusjing 2-3 ganger i uka eller ved behov for små barn. Å vaske underlivet hver dag er IKKE normal hygiene for et barn som ikke griser i det området. 

Anonymkode: 3c125...fbc

Her i Norge nei! Prøv å dra til ett annet land lenger øst Europa. Finnes ingen barn der som ikke dusjer en gang om dagen...

Anonymkode: 4ed6f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Eliseflisa skrev:

Jeg liker heller ikke klutvask. Ikke for at det sikker er noe uhygenisk, men jeg liker følelsen av å skylle med rent vann.

 

Jeg har jenter da, og de dusjer seg nedentil hver dag. Den ene er voksen nå, mens den minste er 10. De begge har dusjet hver dag siden de var ca 8 vil jeg tro. MEN, jeg sier at de må ta en rompe og tissedusj... ALtså sitte på huk og vaske underlivet. 

Enig, jeg synes også klutvask bare er å gni bakteriene rundt. Mine to på 3 og 5 går i dusjen hver morgen, der de skyller seg nedentil, vasker med barnesåpe og skyller av. Så ny truse. De har alltid masse papirrester etter dopapir samt inntørka bæsj baki der, pluss at trusa er synlig skitten, så synes det blir feil å ikke vaske dem hver dag. Treåringen blir sår dersom vi hopper over en dag pga dårlig tid om morgenen og lignende. Ordentlig dusj med vask av hår en til to ganger i uka.

Jeg hadde reagert på en eks som fulgte opp hygiene så dårlig som din, men erfaring tilsier at man ikke har stor påvirkningskraft over dem, dessverre.

Blir det et virkelig problem (sårhet, lukt, barnehagen reagerer på dårlig hygiene etc.) hadde jeg nok villet ta opp om barnet får tilstrekkelig omsorg hos far.

Anonymkode: db118...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

 

 

 

 

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i Norge nei! Prøv å dra til ett annet land lenger øst Europa. Finnes ingen barn der som ikke dusjer en gang om dagen...

Anonymkode: 4ed6f...f7e

Da jeg vokste opp var lørdag badedag. Resten av uka vasket vi småvask etter behov. Gikk så fint så! Hilsen 1971-modell 

Anonymkode: 69f96...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg syns jo det er en god rutine som skaper gode vaner for senere. Det gjør virkelig ingen skade å ta en kjapp vask, tannpuss og børsting av hår 2 ganger om dagen. Jeg opplever det som ganske vanlig, selv om det tydeligvis er uvanlig her inne. Som veldig mye annet.... 😂

Anonymkode: 7647a...938

Det er en unødvendig rutine. Tror du ikke de greier venne seg til å vaske seg når de blir større? Dessuten forstyrrer du balansen i underlivet med overdreven vask og gnikking. 

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mamma til 2 søte skrev:

Seriøst? 😨 

Her vaskes det med KLUT på morgen, ansikt og tissrumpe og rumpe. Dusjer ca 2 x i uken. Truse skiftes hver morgen og noen ganger om kvelden ved behov. 

Håndklær og kluter ligger for seg selv i skittentøyet og vaskes på 90° 2-3 ganger i uken. Så du trenger ikke bekymre deg for alle bakteriene som spres til andre klær til deg som lurte på det. Og en klut brukes selvfølgelig kun 1 gang.

Å vaske seg 18 ganger nedentil iløpet av ei uke for barn som ikke bruker bleie, er virkelig ikke nødvendig!

Er det ikke mer naturlig å vaske og skifte truse på kvelden? Ligge i skitten truse høres ekkelt ut! 

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke mer naturlig å vaske og skifte truse på kvelden? Ligge i skitten truse høres ekkelt ut! 

Anonymkode: 3c125...fbc

Skiftes og vaskes på kvelden ved behov 😉 Og når det dusjes min 2 ganger i uka, så tror jeg det er innafor. Jeg er oppvokst med morgenvask, mannen omvendt, så det hender det blir begge deler 😂

Endret av Mamma til 2 søte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har registrert at sønnen min klør seg mye på tissen og rompa. Kan det ha med manglende vasking å gjøre?
Sønnen min på 5 år sa at han dusjer sjelden hos pappa, og ikke vasker seg hver dag. Jeg spurte han grundig ut, og ble ganske overrasket over svarene jeg fikk. Han sa at han nesten aldri ble vasket, kun dusj. Og kun på dagen hvis de fikk besøk eller skulle på besøk. Han byttet truse om morgenen, og det gjorde han selv, men han ble ikke vasket. Det var det han sa. 

Så jeg ringte eksen og spurte hvorfor han ikke vasker han hver kveld. Tidligere når jeg har spurt har jeg fått beskjed om at de har kveldsrutiner der hender, ansikt, føtter, tiss og rompe ble vasket. Så jeg sa til eksen at jeg syntes han burde vaske han oftere.

For meg er det en selvfølge å vaske hender, ansikt og tiss og rompe med vann og klut hver kveld. Jeg mener ikke det er krise om man hopper over en dag i blant, men som rutine mener jeg det er viktig å vaske seg for å fjerne tiss, bæsj og bakterier. Selv dusjer jeg hver 2-3 dag. Vet at å dusje for ofte ikke er bra, men mener det er noe helt annet når man snakker om tiss og rompe. 

Men det stemte altså det sønnen min sa. Han dusjer sjelden i følge sønnen, og eksen sa "etter behov" hver 3-4 dag.
Han vaskes aldri verken morgen eller kveld.

Jeg sa at jeg håpte han kunne tenke seg om en gang og i hvert fall vaske rompe og tiss.  Da fikk jeg bare et kaldt og kort svar om at jeg ikke hadde noe med det å gjøre og "hygienen blir ivaretatt, så ikke tenk på det du!" 

Er jeg helt på bærtur? 
 

Anonymkode: a1c40...806

Ja. Det er normal hygiene for barn å vaske rumpe og tiss hver kveld. Så små barn søler når de tisser og tørker seg ikke så nøye enda, så hver kveld må man ta "restene". Det er ikke noe hyggelig for barn og gå rundt og lukte, klø eller være sår.

Anonymkode: 24457...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men veldig viktig å lære dem normal hygiene og ikke hysterisk hygiene fordi mor har en rar hang up. Normal hygiene er håndvask, ansiktsvask når der trengs, dusjing 2-3 ganger i uka eller ved behov for små barn. Å vaske underlivet hver dag er IKKE normal hygiene for et barn som ikke griser i det området. 

Anonymkode: 3c125...fbc

Da er vi uenig i hva som er normal hygiene. I min verden er en daglig vask nedentil og i ansikt + vask av hender etter dobesøkene normal hygiene.

og nei, det er faktisk ikke hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som er ekstremt rart er jo at hun blir sår om hun ikke vasker seg hver dag? Du skjønner at ikke det er normalt? Da er noe feil der nede. Man blir ikke sår etter en dag uten dusj om det ikke er noe som lekker eller er i ulage. 

Anonymkode: 3c125...fbc

Jeg er helt lik selv, har alltid vært det. Ingenting feil med mitt underliv i følge legen som undersøker meg hvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 20.57, Anonym bruker skrev:

Jeg er fullstendig enig med deg. Helt unødvendig å vaske både morgen og kveld

Anonymkode: be2e4...b14

Om det er det jeg har skrevet i tråden så er det feil. Jeg mener at jeg syntes han burde vaskes 1 gang pr dag - i mitt tilfelle pleier jeg vaske han og bytte undertøy på kvelden. Problemet her er at far gjør det aldri. Kun dusj av og til.

Anonymkode: a1c40...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 22.20, Lagertha skrev:

Kanksje han klør fordi han vasker seg for mye. Tenk deg det du HI !

Ja jøss. Tviler på at det klør fordi jeg vasker rompe og tiss med vann en gang pr dag...? 

Anonymkode: a1c40...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jøss. Tviler på at det klør fordi jeg vasker rompe og tiss med vann en gang pr dag...? 

Anonymkode: a1c40...806

Du får lese deg opp litt...

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, n74 skrev:

Da er vi uenig i hva som er normal hygiene. I min verden er en daglig vask nedentil og i ansikt + vask av hender etter dobesøkene normal hygiene.

og nei, det er faktisk ikke hysterisk.

Bare nysgjerrig: hvorfor ansiktsvask hver dag? Er fjeset belemret med urin og avføring...? Eller er hele greia bare en tradisjon? 

Anonymkode: 69f96...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig noen ungmøer som tydeligvis er sterkt påvirket av kvalmende amerikansk tankegang om at man må vaske og dusje hver eneste dag. De har fobi mot alt som er naturlig og ekte: Hår andre steder enn på hodet og bakterier (selv om det er gode bakterier) 

Forskere som har greie på kropp og sykdom mener at å vaske seg hver dag IKKE er nødvendig, hverken for voksne eller barn. Mange forskere har ropt varsko fordi det derimot kan ha mange uheldig konsekvenser å vaske seg flere ganger enn det som er nødvendig. Det eneste stedet man oppfordres til å vaske seg hver eneste dag, er hendene. 

Å velge å dusje hver dag fordi det føles behagelig er en annen ting. Men nødvendig er det ikke!

 

Anonymkode: 1b4f6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig nødvendig? Lukter aldri vondt av mine unger. Lukter de ikke inni rumpa da, men det gjør vel ingen andre heller 😳

De dusjer ca 3 dg i uka. Ikke mer enn det. Oftere dusjer blir det med alderen fordi antall treningsdager øker. 

Anonymkode: ccd00...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...