Gå til innhold

Utbrenthet. Du som har vært utbrent, hvordan var det for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan dele erfaringer med meg. Jeg har vært 100% sykemeldt i en mnd. Jeg sa selv at jeg følte meg utbrent. Legen har verken bekreftet eller avkreftet akkurat det, men på sykemeldingen står det "Psykisk ubalanse, situasjonsbetinget". Legen tar meg veldig seriøst og har informert meg om mine sykepengerettigheter.

Da jeg ble sykemeldt var det fordi jeg ikke maktet jobben min, jeg følte meg "tom" og tappet for mental energi. Det eneste fysiske tegnet jeg har hatt er kvalme. Også har jeg vært periodevis nedstemt. Er det "nok" til å være utbrent?

Jeg sa selv til legen at jeg trodde jeg trengte å skifte jobb. Dette støtter legen meg på. Han har snakket om både viderutdanning og hjelp fra lege/NAV til å få en annen stilling i kommunen. Jeg selv planlegger å gå til karriereveiledning.

Samtidig er jeg jo ikke sikker på om det er riktig å skifte jobb. Er det jobben som gjør at helsen blir dårlig? Eller er det helsen som gjør at jobben ikke fungerer?

Neste mnd. har jeg, etter eget initiativ, gått ned til 70% sykemelding. Nå kjenne jeg at jeg er usikker på om det var riktig. Da må jeg på jobb tre dager og kommer til å bruke mye mental energi på det. Jeg gruer meg. Tenkte det kunne være lurt å komme litt i gang, men er det egentlig best å roe helt ned litt til?

Håper å høre fra noen som har erfaring.

Anonymous poster hash: 56ec2...15f
Skrevet

Jeg gikk på en smell . Gråt før hver vakt , jobba på sykehjem , og følte jeg ikke strakk til. Jeg sov ikke om natta og orket ingenting. Var sur og irritert hjemme og uteble i det sosiale grunnet null energi. Utviklet konstant hodepine . Bytta arbeidssted , men samme yrke. Holdt det gående ett år , før alt tok seg opp igjen. Ble igjen sykemeldt , og prosessen omskolering starta . Er nå på andre året av ny utdanning. Sliter fortsatt med hodepine , men har bedre dager

Anonymous poster hash: bc4ed...813

Skrevet

Jeg gikk på en smell . Gråt før hver vakt , jobba på sykehjem , og følte jeg ikke strakk til. Jeg sov ikke om natta og orket ingenting. Var sur og irritert hjemme og uteble i det sosiale grunnet null energi. Utviklet konstant hodepine . Bytta arbeidssted , men samme yrke. Holdt det gående ett år , før alt tok seg opp igjen. Ble igjen sykemeldt , og prosessen omskolering starta . Er nå på andre året av ny utdanning. Sliter fortsatt med hodepine , men har bedre dager

Takk for svar! Hvor lenge var du sykemeldt første og andre gangen?

HI

Skrevet

Takk for svar! Hvor lenge var du sykemeldt første og andre gangen?

HI

Første gang tror jeg var 4 mnd , så gradvis tilbake før jeg bytta jobb. Andre gang var jeg sykemeldt 2 uker før jeg skulle prøve meg på 50 i to uker. Var på jobb 1 dag og bare gråt , fikk 100 prosent igjen å kom ikke mer tilbake på jobb da

Skrevet

Jeg er sykemeldt nå grunnet arbeidsmiljø og en udugelig leder. Gruet meg til jobb, var kvalm, følte et stort press i brystet, migrene, slet med å sovne osv. Brøt sammen hos legen.

Jeg vet at ting ikke blir bedre på jobb og derfor søkte jeg meg vekk. Ingen som takker meg for at jeg sto på som et helv. I lang tid, jobbet langt mer enn min vanlig arb.tid ettersom jeg mente det var uforsvarlig å gå fra jobben osv. Jeg var nødt til å ta vare på meg selv og jeg så ingen god fremtid der jeg jobbet.

Anonymous poster hash: 4519c...683

Skrevet

Utbrent kommer nok i mange nivåer, og jeg hadde en rekke mer fysiske symptomer. Da jeg klasket inn i veggen var jeg mentalt og fysisk tappet for energi - klarte ikke gå opp en trapp, jeg gråt av alt, var lyd- og lysømfintlig, deprimert, kognitive vansker med bomullsfølelse i hodet, dårlig hukommelse, talevansker pga manglende ord og vanskelig å fokusere, nummen i hode og kropp, hjertebank, ekstraslag, høyt blodtrykk, kronisk hodepine, vondt i hele kroppen, spesielt nakke, skulder, rygg og armer. Jeg sov 18 timer ++, klarte ikke være sammen med folk (ikke ungene heller), kvalme, svimmelhet, diaré, magesmerter og tinnitus.

Eneste diagnosen son har kommet ut av det, er utbrenthet, og det har tatt mange år å bli litt bedre.

Nav ønsker nok først og fremst at du skal prøve deg litt i den jobben du allerede har, og jeg tviler på at de er behjelpelig med utprøving av andre type jobber før du kommer over på arbeidsavklaringspenger. Når du ef sykemeldt, søker du jo ikke jobb, så da er jo andre jobber uaktuelt. Du behøver ikke være sykemeldt i et år flrcdu går over på aap. Deg Jans økes om før, og da vil man jo ha krav på arbeidsutprøving, men noe hjelp med nybutdannelse vil du neppe få, spesielt ettersom du ikke vet at den type arbeid du har i dag er årsak til problemene.

Hvor langt kommunen strekker seg for å tilrettelegge i andre jobber, aner jeg ikke. Hvis de ikke har behov for din kompetanse andre steder, er det ikje økonomisk å opprette en ny stilling kun for deg. Du har jo krav på tilrettelegging i den stillingen du alt har, men ofte er det begrenset hvir mye de vil være i stand til å tilrettelegge.

Hvis jobben blir ansett som problemet, kan nav kreve at du sier opp den stillingen du har for å kunne ha krav på sykepenger. Man må aktivt være med å finne en løsning, som å finne en ny jobb det er problemet.

Hvis det er helsa som er problemet, kan jo psykolog kanskje hjelpe. Det å lære seg å mestre stress, tolke signaler fra kroppen, evt. Finne årsaken og behandle depresjonen.

Prøv deg i jobb (skal vel uansett prøve seg med noe etter 6 uker), og hi heller beskjed til legen hvis dette ikke fungerer. Kanskje du da klarer å få et grep om hva som er kjernen til problemet og hva som trengs å gjøres..

Anonymous poster hash: cdab4...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...