Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Har født tre barn, de to siste fødslene var styrtfødsler. (35 og 40 minutter) Etter siste fødsel tok det 6 timer før jeg klarte å tisse. (Bortsett fra det har alt gått knirkefritt og jeg var i kjempeform både før og etter.) Men etter siste fødselen slet jeg i 4 måneder med at jeg noen ganger ikke fikk tisset, måtte gå litt rundt og prøve igjen, noen runder, før det kom. Etter jeg hadde tisset ferdig, tørket meg og skulle reise meg opp kom det alltid litt til. Lærte meg å nesten reise meg før jeg tørket meg og det ble en vane. Men etter rundt 4 måneder (tror jeg) var alt normalt. Jeg er overvektig og da minsten var 4 år begynte jeg å legge om kostholdet og begynte å trene. Etter å ha gått ned 20 kg. begynte jeg å løpe. Elsket det! Men så etter flere uker med løping 4 ganger i uka begynte jeg å lekke. Ikke når jeg løp eller hoppet trampoline, men når jeg hostet skikkelig eller brått. Tok det opp med legen (var der for noe annet), hun lo og sa at om jeg ikke hadde opplevd det før, i en alder av 37 og etter 3 barn, så var jeg heldig.) Må også sies at jeg har tatt knipeøvelser omtrent hver dag siden jeg ble gravid siste gangen. (Har en venninne som på den tiden fødte og var lekk lenge etterpå, så det skulle ikke jeg oppleve! 😜) Det er 1 1/2 år siden det begynte. Blir bare værre og værre! Jeg sluttet å løpe, sluttet å trene, har riktignok ikke lagt på meg mer enn 4 kg. igjen (er fortsatt overvektig), men fortsatt blir det værre og værre. Vet jo at om jeg går ned 20 kg. til (da er jeg normalvektig) så vil problemet være mindre, men fy, så grusomt demotiverende det er å begynne å trene igjen! I dag tok jeg motet til meg og tok på diger bleie og tok meg 1 1/2 time i skogen. (Litt løping, mest gåing.) Tok jo 20 minutter så hadde jeg første hosteanfall og flere ble det. Kroppen skal på død og liv tømme lungene for gørr når jeg blir anpusten. (Skal sies at jeg har vært forkjøla i 3 uker nå og hosting over tid gjør alt raskt værre der nede!) Endte med mye grining når jeg kom hjem (ler, nå da.. 😜). Ærlig talt så tissa jeg ut hele bleia, så det lakk ut på siden!!! (Bleie i str. up&go for voksne!!!) Faen, jeg kniper og kniper (riktig også, har kuler med tyngde og jeg finnes ikke slapp, men er vel bare usedvanlig treg i avtrekker'n der nede. Jeg kan jo hoppe trampoline uten å lekke en dråpe, men da vet jeg når det kommer og kan knyte igjen understellet før det skjer. 😂) Noen som har opplevd noe i nærheten? Noen gode råd? Vurderer veldig å gå til legen igjen, men hva kan legen gjøre? Har prøvd å drikke kun vann over flere uker (ingen bedring), har prøvd å holde meg leeenge (som ikke er lenge i det hele tatt, siden jeg har miniblære), for å tøye blæra (ingen bedring, heller værre). Jeg mere trøkker ut tiss når hoster, enn å lekke, trøkker ut like mye om jeg tisset for 1 minutt siden som om det er 2 timer siden. Fatter ikke hvor det kommer fra!!! (Mulig jeg ikke får tømt meg helt, at jeg kansje ikke har gjort det siden sist fødsel?) Har ikke urinveisinfeksjon, aldri hatt det. Noen ganger kan jeg få en isende "smerte" der nede og det kjennes ut som at jeg tisser på meg. Det kommer plutselig. Men tror ikke jeg gjør det, ikke som jeg merker i hvertfall. Når jeg tenker meg om har vel det kommet etter siste fødsel. Ble langt det her... Mye frustrasjon som måtte ut! Snakker jo ikke med noen om det. Ikke mannen engang. Han klager forresten ikke heller. Kjente litt forskjell etter siste fødsel, de første gangene, så var alt som normalt, har han sagt. Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 Jeg har ikke kunnet løpe siden yngste ble født i 2008... Tror jeg trenger hjelp! Anonymous poster hash: e8897...d98
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 Anbefaler deg å gå til fastlegen og få henvisning til gynekolog og fysioterapeut. Viktig at du får henvisning til en fysioterapeut som er ekspert på bekkenbunn. På St.Olavs har de en egen gruppe med fysio for bekkenbunn, regner med de har tilsvarende på andre sykehus. Anonymous poster hash: 8c8e6...754
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 Finnes også botox som behandling for slikt hvis man ikke får ordnet opp i det med fysio (i følge legeprogrammet pinlige sykdommer) Anonymous poster hash: 5466d...e74
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 Jeg har samme problemet. Sa det til gynekologen og de henviste meg til noen på sykehuset. Men før jeg skal ha time der skal jeg føre tisseskjema. Husker ikke hvor jeg ble henvist hen men det var noen andre som spesialiserte seg der nede. Jeg har og vært flink med knipeøvelser men gynekologen sa at man kan være veldig stram med nedentil og fremdeles lekke som en sil. Mest sannsynlig må de operere. Anonymous poster hash: 0c894...b38
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 Dette kan, og skal, du få hjelp for! Få legen til å henvise deg til urolog, ikke godta enda en avblåsning, kjære deg. Ved utredningen må du måle opp urin ett døgn (eller tre, husker dessverre ikke), gå med en slik bleie mens du gjør forskjellige øvelser og ta en generell utredning. Det er øvelser man kan gjøre, medisiner man kan ta og eventuelt operasjon hvis det andre ikke fungerer. For mange er bleie og oppmåling av urin fryktelig ydmykende, men det er det ikke. Du er ikke alene og det er dessverre noe mange kvinner sliter med. Lykke til Anonymous poster hash: 7fb51...54a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #7 Skrevet 2. februar 2017 Tusen takk for svar! ☺ Tok motet til med i dag og fikk bestilt time hos legen. Etter å ha lest rundt på nettet forstog jeg det er like greit å gjøre litt på forhånd. Så i dag tok jeg 60 minutters tur i skogen, med bleie på. Veide før og etter. 110 gram... Er det ille? Lekker ikke når jeg jogger, så det er det som kom av to hostekuler og litt småhosting innimellom... Største problemet er jo at bleia ikke tar i mot rundt 50 gr., i ca. 100 km/t, uten i lekke litt ut på siden! 😬 Så det ble atter en gang "the walk of shame" inn dørene her og rett i dusjen... 🙈 Må jo le også, herregud, det her lager mange pinlige situasjoner... 😂😂 Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 Takk dere som sa jeg skulle gå til legen. Har vært hos legen nå. Ble henvist til gyn.pol. med en gang. Har visst cystocele, rectosele og livmornedfall. Det hadde visst holdt seg så bra som det har gjort, takket være innsatsen med knipeøvelser helt fra jeg ble gravid siste gangen. Blir spennende å se gangen videre. ☺ Men nå er i hvertfall første skritt tatt. 👍👍 Noen som har hatt det samme, som vil dele sin erfaring? Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Jeg venter på dato for operasjon. Har cystocele grad 3 og lite rectocele og litt livmorfremfall. Har også stor skjedeåpning og veldig vid skjede. Har født 4 store barn på snaut 7 år. Jeg har vært helt ekstrem på knipeøvelser,så bekkenbunnen min er sterk. Men har dessverre genetisk svakt bindevev og pga overstrukket skjede så mange ganger så har jeg nå fått totalprolaps. Er kun 35 år. Sexlivet har ikke vært eksisterende,da hverken jeg eller min mamm har kjent noe. Men nå skal det altså bli andre boller!!! Teller ned dager til jeg skal på et nytt (under)liv! Anonymous poster hash: e07c8...1cf
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 Takk dere som sa jeg skulle gå til legen. Har vært hos legen nå. Ble henvist til gyn.pol. med en gang. Har visst cystocele, rectosele og livmornedfall. Det hadde visst holdt seg så bra som det har gjort, takket være innsatsen med knipeøvelser helt fra jeg ble gravid siste gangen. Blir spennende å se gangen videre. ☺ Men nå er i hvertfall første skritt tatt. 👍👍 Noen som har hatt det samme, som vil dele sin erfaring? Anonymous poster hash: 320e5...37d Hvordan fant de ut at du hadde det? Anonymous poster hash: 0c894...b38
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 Vil du fortelle hva dem gjør på gyn.pol.? Jeg aner ikke hvilken grad eller noen ting annet enn at jeg har rectosele, cystocele og nedsunken livmor. Har visst også ekstremt bakovervendt livmor. Jeg lekker urin og blør som en gris når jeg har mensen. (Det siste glemte jeg jo helt å si til legen. Det burde jeg kansje gjort. Eller det holder kansje å si det på sykehuset? ) Er så utrolig nervøs for undersøkelsene! Har en fortid med incest og misbruk, så har ikke veldig naturlig forhold til den delen av kroppen... Hva gjør dem på sykehuset? Må man dit mange ganger på forskjellige undersøkelser? Hva skal til for å få operasjon? Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 Du må henvises til urulog, ikke gynekolog. Dette må du få hjelp med❤ Jeg er selv inkontinent etter en ryggoperasjon, og det er et helvete... Har fått time på urulogisk avdeling om noen uker. Det er visst masse de kan gjøre. Anonymous poster hash: 8755f...05c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 Jeg venter på dato for operasjon. Har cystocele grad 3 og lite rectocele og litt livmorfremfall. Har også stor skjedeåpning og veldig vid skjede. Har født 4 store barn på snaut 7 år. Jeg har vært helt ekstrem på knipeøvelser,så bekkenbunnen min er sterk. Men har dessverre genetisk svakt bindevev og pga overstrukket skjede så mange ganger så har jeg nå fått totalprolaps. Er kun 35 år. Sexlivet har ikke vært eksisterende,da hverken jeg eller min mamm har kjent noe. Men nå skal det altså bli andre boller!!! Teller ned dager til jeg skal på et nytt (under)liv! Anonymous poster hash: e07c8...1cf Glemte å si : Lykke til og god bedring til deg! ☺ Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #14 Skrevet 10. februar 2017 Hvordan fant de ut at du hadde det? Anonymous poster hash: 0c894...b38 Det så legen med en gang. Selv om det går litt tilbake når jeg legger meg ned, men det var ikke noe problem å se. Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #15 Skrevet 10. februar 2017 Du må henvises til urulog, ikke gynekolog. Dette må du få hjelp med❤ Jeg er selv inkontinent etter en ryggoperasjon, og det er et helvete... Har fått time på urulogisk avdeling om noen uker. Det er visst masse de kan gjøre. Anonymous poster hash: 8755f...05c Regner med at jeg ble henvist dit siden det er en fødselsskade kansje? Mulig jeg må på flere steder da... Kan nok ta tid da, ja... Så trist å høre historien din. Ønsker deg masse lykke til! Det er jo utrolig hvilke løsninger de har i dag! Når man bare omsider kommer på rett sted osv.. Lykke til! ☺ Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #16 Skrevet 10. februar 2017 Du må henvises til urulog, ikke gynekolog. Dette må du få hjelp med❤ Jeg er selv inkontinent etter en ryggoperasjon, og det er et helvete... Har fått time på urulogisk avdeling om noen uker. Det er visst masse de kan gjøre. Anonymous poster hash: 8755f...05c Ikke urolog nei. Gynekolog. Anonymous poster hash: 80b5b...6b3
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 Google tvt-operasjon! Tok dette 4 år etter siste fødsel og fikk et nytt liv! Kunne som deg hverken trene eller hoste uten at jeg lakk. Knipeøvelser hadde ingen effekt. Lykke til! Anonymous poster hash: 2cc7c...7b7
Pappi Skrevet 10. februar 2017 #18 Skrevet 10. februar 2017 Google tvt-operasjon! Tok dette 4 år etter siste fødsel og fikk et nytt liv! Kunne som deg hverken trene eller hoste uten at jeg lakk. Knipeøvelser hadde ingen effekt. Lykke til! Anonymous poster hash: 2cc7c...7b7 Beklager - leste ikke oppdateringen din hi. Ser du får hjelp, og det er kanskje ikke denne operasjonen du skal ha. Men lykke til uansett:-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #19 Skrevet 10. februar 2017 Beklager - leste ikke oppdateringen din hi. Ser du får hjelp, og det er kanskje ikke denne operasjonen du skal ha. Men lykke til uansett:-) Nei, det blir nok ikke den, men håper det blir noe i hvertfall. ☺ Tusen takk ☺☺ Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #20 Skrevet 10. februar 2017 Beklager - leste ikke oppdateringen din hi. Ser du får hjelp, og det er kanskje ikke denne operasjonen du skal ha. Men lykke til uansett:-) Nei, det blir nok ikke den, men håper det blir noe i hvertfall. ☺ Tusen takk ☺☺ Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #21 Skrevet 10. februar 2017 Nei, det blir nok ikke den, men håper det blir noe i hvertfall. ☺ Tusen takk ☺☺ Anonymous poster hash: 320e5...37d Da gjør de bakre plastikk, fremre plastikk og portioamputasjon. Dvs Manchester Anonymous poster hash: 80b5b...6b3
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #22 Skrevet 10. februar 2017 Da gjør de bakre plastikk, fremre plastikk og portioamputasjon. Dvs Manchester Anonymous poster hash: 80b5b...6b3 Takk for svar. ☺ Portioamputasjon? Altså å fjerne livmorhalsen? Hvorfor gjøres det? Ville det ikke være like greit å fjerne livmoren? Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #23 Skrevet 10. februar 2017 Takk for svar. ☺ Portioamputasjon? Altså å fjerne livmorhalsen? Hvorfor gjøres det? Ville det ikke være like greit å fjerne livmoren? Anonymous poster hash: 320e5...37d De brenner den av eller skjærer den av. De fjerner stort sett ikke livmora hvis ikke du har andre plager i tillegg. Skjeden blir litt annerledes etterpå. Anonymous poster hash: 80b5b...6b3
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #24 Skrevet 10. februar 2017 De brenner den av eller skjærer den av. De fjerner stort sett ikke livmora hvis ikke du har andre plager i tillegg. Skjeden blir litt annerledes etterpå. Anonymous poster hash: 80b5b...6b3 Ok ☺ Saken er at jeg, etter siste fødsel blør noe helt vanvittig. Men ikke hver eneste gang. To Tampax super og nattbind holder ikke hele natta, må ha på klokke og skifte både en og to ganger. Så jeg hadde vært veldig glad for å få livmoren fjernet. Men er det grunnlag godt nok? Måtte jeg sagt det til legen i dag? Eller er det greit å si det dit jeg skal? ☺ Anonymous poster hash: 320e5...37d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2017 #25 Skrevet 10. februar 2017 Ok ☺ Saken er at jeg, etter siste fødsel blør noe helt vanvittig. Men ikke hver eneste gang. To Tampax super og nattbind holder ikke hele natta, må ha på klokke og skifte både en og to ganger. Så jeg hadde vært veldig glad for å få livmoren fjernet. Men er det grunnlag godt nok? Måtte jeg sagt det til legen i dag? Eller er det greit å si det dit jeg skal? ☺ Anonymous poster hash: 320e5...37d Da fjerner de den sikkert hvis du ønsker det. Trenger ikke si det hos fastlegen, det kan du ta direkte med gynekologen. Det er du og han/hun som skal bli enige. Lykke til👍🏻 Anonymous poster hash: 80b5b...6b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå