GĂ„ til innhold

đŸ‘¶đŸ»NĂ„r ett barn blir tatt av barnevernet pĂ„ fĂždestuen, hva med barn nr to?đŸ‘¶đŸ»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En blogger (ikke kjent) mistet barn nr 1 pga psykisk utviklingshemming. Hun skriver at hun ikke har fÄtt diagnose av legene men av bv. DavÊrende barnefar hadde ingen diagnose men slik jeg kjenner han er nok han lettere psykisk utviklingshemmet ogsÄ. Barnet ble tatt rett etter fÞdsel for 3Är siden og har ikke kommet tilbake til foreldrene.

 

NÄ har hun fÄtt barn med en annen mann. Denne gangen har hun fÄtt med seg barnet hjem. Syntes dette er rart pÄ en mÄte selv om det er med ny mann. Tror dere bv fÞlger med? Ingen jobber og hun sliter psykisk med angst og depresjon stÄr det pÄ bloggen. Jeg kjenner endel av vennene deres fra skolen Ä de er alle hva man ville betegnet som psykisk utviklingshemmet. De gikk pÄ tilrettelagte skoler, alle gÄr pÄ nav og har oppfÞlging med stÞttekontakt/miljÞtjenesten i kommunen samt hjemmesykepleien. NÄr de bare har slike venner i tillegg lurer jeg litt pÄ hva de kan tilby dette nye barnet. Tror dere barnevernet fÞlger med? Erfaringer?

 

Jeg kommer ikke til Ă„ linke til bloggen.

 

Anonymous poster hash: f4f21...c54

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Har en bekjent hvor det "samme" skjedde bare at det var snakk om tre barn som ble tatt av BV fra fĂždsel av. Nr fire fikk hun beholde, ikke spĂžr meg hvorfor, men jeg tror det hadde med at det var en annen far til det siste barnet.

 

Kanskje mor ikke (min bekjent) er utviklingshemmet, men det mangler virkelig noen skrupler der.



Anonymous poster hash: d7ad1...0ee
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har ikke svar pÄ spÞrsmÄlet ditt, men jeg vil tro at barnevernet fÞlger med siden hun ble fratatt det fÞrste barnet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

P.U. gÄr ikke over eller kan kureres.

Tvilsomt at de fÄr beholde barn nr.2. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

P.U. gÄr ikke over eller kan kureres.

Tvilsomt at de fÄr beholde barn nr.2. Heldigvis.

Nei men det er nÄ en ny mann inni bildet. Kanskje hun fÄr beholde pga ny bf? Han er en boms men vil ikke si han er psykisk utviklingshemmet.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: f4f21...c54

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

De er i systemet sÄ regner med de fÞlger med.

Tror jeg vet hvem du mener.

Synes hele opplegget er noe besynderlig.

 

Anonymous poster hash: 234bf...2b1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Nei men det er nÄ en ny mann inni bildet. Kanskje hun fÄr beholde pga ny bf? Han er en boms men vil ikke si han er psykisk utviklingshemmet.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: f4f21...c54

Ingen mennesker med "full verktÞykasse" blir sammen med og/eller fÄr barn med noen med P.U.-diagnose ...

HÄper at systemet virker og at BVT gjÞr jobben sin, slik at ogsÄ dette barnet fÄr et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En blogger (ikke kjent) mistet barn nr 1 pga psykisk utviklingshemming. Hun skriver at hun ikke har fÄtt diagnose av legene men av bv. DavÊrende barnefar hadde ingen diagnose men slik jeg kjenner han er nok han lettere psykisk utviklingshemmet ogsÄ. Barnet ble tatt rett etter fÞdsel for 3Är siden og har ikke kommet tilbake til foreldrene.

 

NÄ har hun fÄtt barn med en annen mann. Denne gangen har hun fÄtt med seg barnet hjem. Syntes dette er rart pÄ en mÄte selv om det er med ny mann. Tror dere bv fÞlger med? Ingen jobber og hun sliter psykisk med angst og depresjon stÄr det pÄ bloggen. Jeg kjenner endel av vennene deres fra skolen Ä de er alle hva man ville betegnet som psykisk utviklingshemmet. De gikk pÄ tilrettelagte skoler, alle gÄr pÄ nav og har oppfÞlging med stÞttekontakt/miljÞtjenesten i kommunen samt hjemmesykepleien. NÄr de bare har slike venner i tillegg lurer jeg litt pÄ hva de kan tilby dette nye barnet. Tror dere barnevernet fÞlger med? Erfaringer?

 

Jeg kommer ikke til Ă„ linke til bloggen.

 

Anonymous poster hash: f4f21...c54

Hvis far kan gi adekvat omsorg, sÄ er dette en ny situasjon.

 

Anonymous poster hash: 2262b...b2c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Link til bloggen?

 

Anonymous poster hash: 90f6c...ea4

Herregud.

Les hele HI da.

 

Hvorfor gidder ikke folk lese alt fĂžr de svarer?

 

Anonymous poster hash: 234bf...2b1

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bvtj. fÞlger garantert med, de har sikkert fÄtt bekymringsmelding. Det som er med sÄnne meldinger er at man alltid mÄ vurdere nÄvÊrende situasjon, man kan ikke bare bruke gamle erfaringer som grunnlag for Ä si at det ikke er godt nok. Men antagelig vil de gjennomfÞre ny undersÞkelse og komme frem til at det ikke er godt nok - og tilby hjelpetiltak om det er tilstrekkelig, eller plassere dette barnet ogsÄ.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Herregud.

Les hele HI da.

Hvorfor gidder ikke folk lese alt fĂžr de svarer?Anonymous poster hash: 234bf...2b1

Er det bare hi som kan svare da?

 

Anonymous poster hash: 90f6c...ea4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bvtj. fÞlger garantert med, de har sikkert fÄtt bekymringsmelding. Det som er med sÄnne meldinger er at man alltid mÄ vurdere nÄvÊrende situasjon, man kan ikke bare bruke gamle erfaringer som grunnlag for Ä si at det ikke er godt nok. Men antagelig vil de gjennomfÞre ny undersÞkelse og komme frem til at det ikke er godt nok - og tilby hjelpetiltak om det er tilstrekkelig, eller plassere dette barnet ogsÄ.

Ok. Jeg hÄper bv fÞlger med Ä gjÞr det som er rett for barnet. Mulig far er en god omsorgsperson uten at jeg vet noe om det. Men ettersom mor ikke var det for barn nr en er hun vell ikke det for nr to heller. Hvertfall ikke med den diagnosen bv mener hun har. Jeg hÄper det er rutine av bv Ä undersÞke slike saker uavhengig av tips eller ikke.

 

hi

 

 

Anonymous poster hash: f4f21...c54

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Ok. Jeg hÄper bv fÞlger med Ä gjÞr det som er rett for barnet. Mulig far er en god omsorgsperson uten at jeg vet noe om det. Men ettersom mor ikke var det for barn nr en er hun vell ikke det for nr to heller. Hvertfall ikke med den diagnosen bv mener hun har. Jeg hÄper det er rutine av bv Ä undersÞke slike saker uavhengig av tips eller ikke.

hiAnonymous poster hash: f4f21...c54

Jeg regner med at noen har meldt bekymring allerede mens hun var gravid (f.eks. fosterforeldrene til det fÞrste barnet), men bvtj. kan ikke gjÞre noe fÞr barnet er fÞdt (med mindre foreldrene samtykker under graviditeten). Hvis du tenker pÄ samme dama som jeg tror, er jeg rimelig sikker pÄ at det allerede er en undersÞkelse i gang. ForhÄpentligvis finner de rakt ut at familien f.eks. mÄ pÄ familiehjem, slik at man kan se dem sammen over tid og pÄ den mÄten vurdere om denne faren kan kompensere nok for mor, som tydeligvis sliter. Hvis ikke blir det nok som med fÞrste, en plassering. I andre saker jeg har opplevd dette har begge barn faktisk blitt plassert i samme fosterhjem, kanskje er de sÄ heldige her ogsÄ - om det skulle bli resultatet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg er barnevernspedagog. Det er noen Är siden jeg jobbet i barnevernstjenesten, men jeg kan si med sikkerhet at hun ikke har fÄtt pu diagnose av bvt. Vi er ikke medisinere og kan ikke sette diagnoser

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SÞsteren min har mistet 3 barn til barnevernet,den nye babyen hun har fÄtt med nye samboerem har hun heldigvis fÄtt beholde.

 

Anonymous poster hash: e79a1...58a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg er barnevernspedagog. Det er noen Är siden jeg jobbet i barnevernstjenesten, men jeg kan si med sikkerhet at hun ikke har fÄtt pu diagnose av bvt. Vi er ikke medisinere og kan ikke sette diagnoser

Kan jo vÊre at hun ikke nÞdvendigvis har noen diagnose. Men at bv trodde at hun muligens hadde det. Og sÄ har det enten blitt undersÞkt eller ikke blitt gjort noe med. Men at det stÄr fast i papirene. Ikke vet jeg. Bare lurer.

 

Anonymous poster hash: bea36...424

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Begrunnelsen for omsorgsovertakelsen av barn nummer en ser neppe slik ut i nemndsvedtaket som det gjĂžr i hodet hennes, om det er hun som har gjengitt til deg.

 

Det er ingen automatikk i at barneverntjenesten er kjent med at hun har fÄtt et barn til. Sannsynligvis er det kjent, men det er ikke sikkert.

 

Det er heller ingen automatikk i at man mister omsorgen for et nytt barn om man har det for et eldre. I blant kan man godt legge til "dessverre."



Anonymous poster hash: 770c7...3d5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg jobber i barneverntjenesten og det er ingen automatikk i at man mister neste barn. Det som er interessant er hva som har skjedd i tidsrommet fra forrige barn ble plassert og til neste barn blir fÞdt. Dersom det har skjedd en endring som gjÞr at grunnlaget er bedre kan det vÊre at tiltak i hjemmet er en bedre lÞsning slik at man fÄr undersÞkt og kartlagt bedre, gitt veiledning og observert om mor / far er veiledningsbare, sensitive for barnets behov og klarer Ä gi god nok omsorg.



Anonymous poster hash: ecd41...0f0
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg jobber i barneverntjenesten og det er ingen automatikk i at man mister neste barn. Det som er interessant er hva som har skjedd i tidsrommet fra forrige barn ble plassert og til neste barn blir fÞdt. Dersom det har skjedd en endring som gjÞr at grunnlaget er bedre kan det vÊre at tiltak i hjemmet er en bedre lÞsning slik at man fÄr undersÞkt og kartlagt bedre, gitt veiledning og observert om mor / far er veiledningsbare, sensitive for barnets behov og klarer Ä gi god nok omsorg.

 

Anonymous poster hash: ecd41...0f0

Dersom noen befinner seg to standardavvik under gjennomsnittet, kan de da umulig vĂŠre i voldsomt veiledningsbare eller sensitive for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dersom noen befinner seg to standardavvik under gjennomsnittet, kan de da umulig vĂŠre i voldsomt veiledningsbare eller sensitive for noe som helst.

 

Det har du rett i, men det vi ofte opplever er at nettverket (bÄde private og det offentlige) slÄr ring rundt foreldrene og rapporterer tilbake om vesentlige endringer. Da mÄ vi inn Ä undersÞke dersom den forrige dommen fra tingrett / lagmannsrett ikke sier noe om varig ute av stand til Ä ha omsorgen for barn. I en slik situasjon er det vanskelig Ä fÄ medhold pÄ et akuttvedtak og en 4.12-sak.

Mest sannsynlig snakker man da om mÞdrehjem slik at babyen ikke blir vesentlig skadelidende. Der eller hjemme (dersom det blir besluttet) fÄr man bÄde undersÞkt, kartlagt, observert og forsÞkt veiledning.

 

Derfor prĂžver man i enkelte tilfeller. Selv om foreldrene har mistet fĂžrste barnet og har kognitive utfordringer.

 

Anonymous poster hash: ecd41...0f0

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Det har du rett i, men det vi ofte opplever er at nettverket (bÄde private og det offentlige) slÄr ring rundt foreldrene og rapporterer tilbake om vesentlige endringer. Da mÄ vi inn Ä undersÞke dersom den forrige dommen fra tingrett / lagmannsrett ikke sier noe om varig ute av stand til Ä ha omsorgen for barn. I en slik situasjon er det vanskelig Ä fÄ medhold pÄ et akuttvedtak og en 4.12-sak.

Mest sannsynlig snakker man da om mÞdrehjem slik at babyen ikke blir vesentlig skadelidende. Der eller hjemme (dersom det blir besluttet) fÄr man bÄde undersÞkt, kartlagt, observert og forsÞkt veiledning.

 

Derfor prĂžver man i enkelte tilfeller. Selv om foreldrene har mistet fĂžrste barnet og har kognitive utfordringer.

 

Anonymous poster hash: ecd41...0f0

Dette er interessant.

Et par ting til som jeg lurer pÄ:

Det er jo vesentlig forskjell pÄ Ä ta seg av et spedbarn, en toddler og en tenÄring. En forelder som kanskje er i stand til Ä dekke behovene til en treÄring vil ikke klare Ä dekke behovene til en 4.klassing - hva skjer da? Blir barnet tatt ut av hjemmet?

Er det ikke mer skÄnsomt for barnet dersom det, la oss si, tas fra foreldrene pÄ klinikken?

Er det slik at barn av foreldre med P.U. fÄr samme diagnose som foreldrene, eller det det mulig at de kan ha normale kognitive ferdigheter? Finnes det familier som tar inn barn med P.U. i fosterhjem?

Hvorfor _tilbys_ (NB: Tilbud - ikke tvang) ikke voksne personer med P.U. sterilisering eller prevensjon som P-stav eller spiral?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dette er interessant.

Et par ting til som jeg lurer pÄ:

Det er jo vesentlig forskjell pÄ Ä ta seg av et spedbarn, en toddler og en tenÄring. En forelder som kanskje er i stand til Ä dekke behovene til en treÄring vil ikke klare Ä dekke behovene til en 4.klassing - hva skjer da? Blir barnet tatt ut av hjemmet?

Er det ikke mer skÄnsomt for barnet dersom det, la oss si, tas fra foreldrene pÄ klinikken?

Er det slik at barn av foreldre med P.U. fÄr samme diagnose som foreldrene, eller det det mulig at de kan ha normale kognitive ferdigheter? Finnes det familier som tar inn barn med P.U. i fosterhjem?

Hvorfor _tilbys_ (NB: Tilbud - ikke tvang) ikke voksne personer med P.U. sterilisering eller prevensjon som P-stav eller spiral?

Selv om foreldrene har en utviklingshemming, trenger ikke barnet Ä fÄ det. Men evnenivÄ pÄvirkes i de fleste tilfeller ogsÄ av arv. SÄ man kan ikke forvente at barnet blir et geni, selv om det ikke er teoretisk umulig. Jeg kjenner en familie som har to fosterbarn med hvor mor har en utviklingshemming, barna har samme mor.

 

Dette med sterilisering er litt vanskeligere. For det fÞrste mÄ man samtykke, ellers mÄ det gjÞres med tvang og det er det veldig strenge regler for. Mennesker med en utviklingshemmet er godt skjermet av lovverket nÄr det kommer til bruk av tvang og makt.

 

Anonymous poster hash: fe44a...d24

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dette er interessant.

Et par ting til som jeg lurer pÄ:

Det er jo vesentlig forskjell pÄ Ä ta seg av et spedbarn, en toddler og en tenÄring. En forelder som kanskje er i stand til Ä dekke behovene til en treÄring vil ikke klare Ä dekke behovene til en 4.klassing - hva skjer da? Blir barnet tatt ut av hjemmet?

Er det ikke mer skÄnsomt for barnet dersom det, la oss si, tas fra foreldrene pÄ klinikken?

Er det slik at barn av foreldre med P.U. fÄr samme diagnose som foreldrene, eller det det mulig at de kan ha normale kognitive ferdigheter? Finnes det familier som tar inn barn med P.U. i fosterhjem?

Hvorfor _tilbys_ (NB: Tilbud - ikke tvang) ikke voksne personer med P.U. sterilisering eller prevensjon som P-stav eller spiral?

 

Ikke meg du spÞr, og jeg har ikke greie pÄ det meste du spÞr om, men jeg vet at barnevernet har anledning til Ä ta et barn ut av hjemmet ved sannsynlig fremtidig omsorgssvikt. AltsÄ at det ikke er noen mangler ved omsorgen her og nÄ (nÄr barnet er spedbarn), men at foreldrene sannsynligvis ikke vil klare Ä hÄndtere barnet f.eks. nÄr det kommer i trassalderen eller gÄr pÄ skolen.

 

Anonymous poster hash: b8682...2e8

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...