Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #1 Skrevet 14. desember 2016 Får alle jenter nå bunad til konfirmasjonen? Jeg har en datter som skal stå til konfirmasjon til våren. Hun har aldri pratet noe om at hun ønsker seg bunad, men nå er visst dette plagget også veldig viktig. Vi har nå sett på beltestakk som hun ønsker seg, men jeg syntes det er helt vanvittig å gi en 15 åring et klesplagg til nærmere 60 000. Anonymous poster hash: 09249...1dd
Elsker livet Skrevet 14. desember 2016 #2 Skrevet 14. desember 2016 Det er visst det som er vanlig. Det er en gave man kan ha hele livet om man tenker, når den skal sys, at man gjerne endrer størrelse og fasong gjennom livet.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #3 Skrevet 14. desember 2016 Sønnen min ble konfirmert i fjor og i hans kull var det to jenter som ikke fikk bunad, ellers fikk alle. Så her er det ihvertfall vanlig. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen selv og synes det er et fantastisk plagg å ha, det følger deg hele livet og du er alltid kledd til dåp, konfirmasjon, 17.mai osv Mine jenter er 7 og 9 år så en stund igjen, men jeg har opprettet bunadskonto som jeg sparer på hver måned med tanke på deres konfirmasjon og kjøp av bunad. Vi bor ikke i Telemark da, så bunadene som er aktuelle for oss er ikke så dyre, men en 30.000 + sølv må vi også regne med Anonymous poster hash: a6245...70b
Elsker livet Skrevet 14. desember 2016 #4 Skrevet 14. desember 2016 Et alternativ kan være å kjøpe brukt. Dere bør uansett bestemme der raskt om hun skal ha en ny.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #5 Skrevet 14. desember 2016 Hvis hun skal konfirmeres til våren (og ha bunad) er dere egentlig ganske sent ute. Bunad sys på bestilling, du går ikke bare ut og kjøper en... Anonymous poster hash: 8be0a...ea7
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #6 Skrevet 14. desember 2016 Sjekk om det er mulig å låne bunad til dagen. Er hun interessert nok vil hun si ja til å bruke lånebunad, er hun det ikke er det jo ikke noe problem uansett. Det er for sent å finne ut nå at man vil ha bunad. Anonymous poster hash: c43b7...815
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2016 #7 Skrevet 14. desember 2016 For det første så tror jeg dere meget sent ute med dette. Hadde begynt å lete etter en brukt og event fått noen sydamer til å tilpasse den. Og må det være den dyreste av disse bunadene? Finnes flere typer i beltestakk og ikke disse nymotens stakkene. Anonymous poster hash: fa16d...f7e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #8 Skrevet 15. desember 2016 Får alle jenter nå bunad til konfirmasjonen? Jeg har en datter som skal stå til konfirmasjon til våren. Hun har aldri pratet noe om at hun ønsker seg bunad, men nå er visst dette plagget også veldig viktig. Vi har nå sett på beltestakk som hun ønsker seg, men jeg syntes det er helt vanvittig å gi en 15 åring et klesplagg til nærmere 60 000. Anonymous poster hash: 09249...1dd Våres beltestakker kom på nærmere 100.000,- pr stk. Skal du ha gode stoffer og alt av sølv blir det fort mange tillegg. Anonymous poster hash: db6c1...212
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #9 Skrevet 15. desember 2016 Vi fikk beskjed at datteren vår ikke burde få bunad til konfirmasjonen pga hun var så lite av vekst. Hun var fryktelig skuffa der og da. Men hun ser det nå noen år senere da hun plutselig vokste en del og utviklet seg mer enn da hun skulle stå til konfirmasjonen. Hun fikk til 18 årsdagen, valgte det istedenfor hjelp til serfikatet Anonymous poster hash: 2ff1b...105
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #10 Skrevet 15. desember 2016 Våres beltestakker kom på nærmere 100.000,- pr stk. Skal du ha gode stoffer og alt av sølv blir det fort mange tillegg. Anonymous poster hash: db6c1...212 Det er ikke vanlig at foreldrene betaler alt av sølv. Ofte bruker også foreldrene og besteforeldrene å bele på utgiftene til selve bunaden. Jeg er vant med at ungene sparer jul og bursdagspenger ++ i flere år og også selv legger penger i sølvet og så starter man med noe og kjøper mer etter hvert. Anonymous poster hash: b5dd4...420
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #11 Skrevet 15. desember 2016 Det er ikke vanlig at foreldrene betaler alt av sølv. Ofte bruker også foreldrene og besteforeldrene å bele på utgiftene til selve bunaden. Jeg er vant med at ungene sparer jul og bursdagspenger ++ i flere år og også selv legger penger i sølvet og så starter man med noe og kjøper mer etter hvert. Anonymous poster hash: b5dd4...420 Jeg har forresten opprettet fondkonto( da første ble født) som er sparing til bunader til våre to jenter og mine foreldre har allerede sagt at de vil være med å betale de. Anonymous poster hash: b5dd4...420
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #12 Skrevet 15. desember 2016 Det er ikke vanlig at foreldrene betaler alt av sølv. Ofte bruker også foreldrene og besteforeldrene å bele på utgiftene til selve bunaden. Jeg er vant med at ungene sparer jul og bursdagspenger ++ i flere år og også selv legger penger i sølvet og så starter man med noe og kjøper mer etter hvert. Anonymous poster hash: b5dd4...420 Nå har ikke vi besteforeldre som bidrar med så mye så vi betalte alt selv av både bunad og sølv til våre jenter. Anonymous poster hash: db6c1...212
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #13 Skrevet 15. desember 2016 Hjelpe meg så mye penger vi har i dette landet når det er forventet at fjortenåringer får bunad til 50 000 og oppover til konfirmasjon. Anonymous poster hash: 4f5de...c23
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #14 Skrevet 15. desember 2016 Hjelpe meg så mye penger vi har i dette landet når det er forventet at fjortenåringer får bunad til 50 000 og oppover til konfirmasjon. Anonymous poster hash: 4f5de...c23 Jeg er alene med to barn og har jo ikke råd til slike beløp så for oss er løsningen å kjøpe materialet over flere år. Så broderer min mor, jeg monterer. Sølv blir enkelte arvestykker og så får vi se om det blir råd til en ny sølje, men det er ikke sikkert. Men det er klart. Skal man gjøre det slik kreves Mange års planlegging og hjelpsom familie. Jeg velger likevel å prioritere det da jeg ser at "alle" jenter rundt oss får bunad til konfirmasjonen og fordi jeg se tid selv har ønsket å ha det men aldri har fått. Nå da jeg er voksen er det ikke mulig å prioritere slikt og jeg vil ikke at mine barn skal gå i samme felle. Anonymous poster hash: 1752d...797
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #15 Skrevet 15. desember 2016 Du er altfor sent ute,hi, det løpet er nok kjørt Anonymous poster hash: 6a206...410
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #16 Skrevet 15. desember 2016 Jeg og søskenbarnet mitt er konfirmert samme år, en helg etter hverandre. Bestemor er alene og var det da også,vi begge fikk alt sølvet i konfirmasjonsgave. Anonymous poster hash: c228e...eb1
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #17 Skrevet 15. desember 2016 Hvorfor beltestakk? Er dere fra Telemark? Anonymous poster hash: 96687...92b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #18 Skrevet 15. desember 2016 Jeg kom over en ubrukt stakk til datteren min, betalte 3000 kr for den. Den hadde vært brukt til utstilling, og var noen år gammel, men aldri vært brukt av noen. Hun fikk den for 2 år siden, og vi satser på at den holder til konfirmasjon! Er mye å legge ut og ned heldigvis. Skjorta har bestemor kjøpt i Thailand så det blir å kjøpe ny hos husfliden når hun skal stå til konfirmasjon. Svigermor har allerede kjøpt alt sølvet siden hun har brukt den i 2 år nå Anonymous poster hash: 4f4a7...ff2
Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. desember 2016 #19 Skrevet 15. desember 2016 Hos oss får både gutt og jente bunad, men ikke nødvendigvis til konfirmasjonsdagen. Særlig gutter er jo ofte langt fra utvokst som konfirmanter, men antrekket er bunad på selve dagen. Om enn lånt, så vet de at de får sin egen etter hvert. Vi har spart i flere år allerede.
Jenny-penny Skrevet 15. desember 2016 #20 Skrevet 15. desember 2016 Datteren min er bare 12 , men mamma har begynt å brodere hennes nå. Hun får litt sølv hver jul(belte rundt hele). Men bunaden her vi hører til ligger på rundt 20-30.000 alt ettersom hvor mye man gjør selv.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #21 Skrevet 15. desember 2016 En bunad er et plagg for livet hvor en gjerne får sølv til jul og bursdager de siste par årene før konfirmasjon og bestiller bunad minimum ett år i forveien, gjerne mer. Dette er ikke noe dere plutselig kommer på i slutten av desember, tenk alle drøssevis med konfirmantene som skal få ferdigstilt søm og utallige broderier i innspurten nå. Om konfirmasjonen er i mai er det jo bare 5 måneder til, dette kan du nok bare glemme. Anonymous poster hash: 6a206...410
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #22 Skrevet 15. desember 2016 Ei venninne fikk ikke bunad til konfirmasjonen sin, men fikk beskjed om at bunadspengene var klare og ventet på at hun skulle vokse ferdig i høyde og i hofta. For moren hennes vokste seg altfor lang i høyda og selve bredden på hoftene får hun ikke slanket vekk. Bunaden er lagt ut ut som mye som mulig i både livet og i lengden, hun vil ikke at datteren skal oppleve der samme. Anonymous poster hash: 8fb3e...e8d
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2016 #23 Skrevet 15. desember 2016 Får alle jenter nå bunad til konfirmasjonen? Jeg har en datter som skal stå til konfirmasjon til våren. Hun har aldri pratet noe om at hun ønsker seg bunad, men nå er visst dette plagget også veldig viktig. Vi har nå sett på beltestakk som hun ønsker seg, men jeg syntes det er helt vanvittig å gi en 15 åring et klesplagg til nærmere 60 000. Anonymous poster hash: 09249...1dd Det kommer nok litt an på hvor i landet man bor. Her er det ikke vanlig i det hele tatt, men har mye familie i Telemark og der får omtrent alle jenter bunad til konfirmasjon Anonymous poster hash: 4e0cd...a34
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #24 Skrevet 16. desember 2016 Bunader finnes i mange prisklasser, men dere må jo ha en lokalt. Men altfor sent nå. Her får "alle" jentene bunad Anonymous poster hash: 6a206...410
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2016 #25 Skrevet 16. desember 2016 En bunad er et plagg for livet hvor en gjerne får sølv til jul og bursdager de siste par årene før konfirmasjon og bestiller bunad minimum ett år i forveien, gjerne mer. Dette er ikke noe dere plutselig kommer på i slutten av desember, tenk alle drøssevis med konfirmantene som skal få ferdigstilt søm og utallige broderier i innspurten nå. Om konfirmasjonen er i mai er det jo bare 5 måneder til, dette kan du nok bare glemme. Anonymous poster hash: 6a206...410 Sånn er det her også. Dette planlegges i god tid. Har selv en jente i 4.klasse og en gjeng av oss mammaer ble sittende å snakke litt om bunader på en et skolearrangement for ikke lenge siden og da viste det seg at flere hadde opprettet spareordning til bunad allerede. Jeg har også opprettet en egen konto til det, og svigerfar har satt inn en 500-lapp et par ganger der han også. De foreldrene som ikke hadde begynt spare enda hadde en plan om å gjøre det snart eller hadde arvebunader i familien som jenta skulle få. Siste året før konfirmasjonen er det helt vanlig at jentene selv ønsker seg sølv til bursdag og jul så de ihvertfall har litt sølv. Det er langt fra alle som har alt sølv komplett til konfirmasjonen, men får litt mer etterhvert. Her jeg bor, blant vanlige arbeidere uten millionlønn hiver man seg ikke rundt og kjøper bunad 3-4 mnd før konfirmasjonen, det planlegges over tid og tas litt etter litt. Jeg tenkte jeg skulle melde meg på kurs og sy selv til datteren min Anonymous poster hash: a6245...70b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå