Gå til innhold

Inseminasjon i Sverige (alene)


Difference

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det sånn at sæd som har vært frosset har dårligere levetid enn fersk, så kanskje det kan være en ide å inseminere to ganger, det vet jeg endel har gjort for å treffe best mulig på tidspunktet. 

 

Ja, har jo vært der selv, med skuffelsen. Jeg ble j selvsagt skuffet, men tok det ikke som et stort nederlag, tror det hjalp meg å komme videre, tenke på neste runde (og da jeg tok pause fra behandlingene, tok jeg pause fra alle nettsider osv og). Høres ut som du og tenker framover og videre på neste. Jeg hadde tenkt meg 4-5 forsøk, hvis det ikke gikk så skulle jeg gi opp. Etter 3 forsøk ba jeg om IVF og fikk det gjennom, det ble jo en hel haug dyrere da, men så verdt det i det lange løp. Siden du var gravid i fjor, vet du jo at du kan bli, så det er bare snakk om hvor mange forsøk som må til for å lykkes. 

 

Høres ut som både follikkel og slimhinnen var i perfekt størrelse :) 

 

Haha, jeg og hadde noen snushelger bare fordi jeg kunne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forstått det sånn at sæd som har vært frosset har dårligere levetid enn fersk, så kanskje det kan være en ide å inseminere to ganger, det vet jeg endel har gjort for å treffe best mulig på tidspunktet. 

 

Ja, har jo vært der selv, med skuffelsen. Jeg ble j selvsagt skuffet, men tok det ikke som et stort nederlag, tror det hjalp meg å komme videre, tenke på neste runde (og da jeg tok pause fra behandlingene, tok jeg pause fra alle nettsider osv og). Høres ut som du og tenker framover og videre på neste. Jeg hadde tenkt meg 4-5 forsøk, hvis det ikke gikk så skulle jeg gi opp. Etter 3 forsøk ba jeg om IVF og fikk det gjennom, det ble jo en hel haug dyrere da, men så verdt det i det lange løp. Siden du var gravid i fjor, vet du jo at du kan bli, så det er bare snakk om hvor mange forsøk som må til for å lykkes. 

 

Høres ut som både follikkel og slimhinnen var i perfekt størrelse :)

 

Haha, jeg og hadde noen snushelger bare fordi jeg kunne. 

Hei igjen :-)

Jeg har spurt om de kan utføre dobbelinseminasjon, men det gjør de ikke der. Så da er det ikke mulig :-(

Ja, jeg tenker fremover og planlegger allerede neste inseminasjon som skal skje i februar. Får tilbakemelding i morgen om jeg skal ta Pergotime. De vil dobbeltsjekke mine resultater og diskutere det før du svarer. Det er i grunn bra, for da har de tenkt litt over det .-)

 

Ja, at jeg var gravid i fjor er positivt! Så det er absolutt ingenting i veien for at jeg kan blir det igjen - må bare bruke litt tid.

 

Håper du fortsatt har det bra og nyter tilværelsen :-) Du har vel kommet litt på vei nå, og kanskje allerede fortalt det til de rundt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :-)

Jeg har spurt om de kan utføre dobbelinseminasjon, men det gjør de ikke der. Så da er det ikke mulig :-(

Ja, jeg tenker fremover og planlegger allerede neste inseminasjon som skal skje i februar. Får tilbakemelding i morgen om jeg skal ta Pergotime. De vil dobbeltsjekke mine resultater og diskutere det før du svarer. Det er i grunn bra, for da har de tenkt litt over det .-)

 

Ja, at jeg var gravid i fjor er positivt! Så det er absolutt ingenting i veien for at jeg kan blir det igjen - må bare bruke litt tid.

 

Håper du fortsatt har det bra og nyter tilværelsen :-) Du har vel kommet litt på vei nå, og kanskje allerede fortalt det til de rundt deg?

Det er jo noen som lykkes på første forsøk, men de fleste trenger et par ganger. Høres ut som klinikken har kontroll på hva de driver med, du er nok i gode hender. Du får holde ut ventetiden, for den kan være drøyt lang noen ganger. 

 

Ja, nå har jeg fortalt til de voksne i nærmeste familie. Var på tidlig ultralyd og fikk se hjerte slå. Det var magisk. Men det er jo bare 7 uker, men veldig godt å vite at når hjerte slår så er sjansene for spontanabort veldig lave. Nå har kvalmen slått inn for fullt og trøttheten er der jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo noen som lykkes på første forsøk, men de fleste trenger et par ganger. Høres ut som klinikken har kontroll på hva de driver med, du er nok i gode hender. Du får holde ut ventetiden, for den kan være drøyt lang noen ganger. 

 

Ja, nå har jeg fortalt til de voksne i nærmeste familie. Var på tidlig ultralyd og fikk se hjerte slå. Det var magisk. Men det er jo bare 7 uker, men veldig godt å vite at når hjerte slår så er sjansene for spontanabort veldig lave. Nå har kvalmen slått inn for fullt og trøttheten er der jo. 

Hurra for hjertet som slår <3

 Så glad på dine vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Godt Nytt År til dere begge!!! 

 

Difference: husker jeg rett når du skrev at du ble inseminert samme dag som du tok ovitrelle? Kanskje det er litt tidlig å insemineres? selv om sæden skal klare å leve et par dager inni der :P På storkklinik og jeg ble iallefall inseminert 36 timer ETTER jeg tok sprøyten. Du må selvsagt bare gjøre som de sier altså, jeg bare nevner det :)

 

Defference: en annen ting. jeg har jo angst for MA og SA, var du på ultralyd uke 12 når du mistet i uke 15? merket du noe i forkant eller kom det som et sjokk når du var på ordinær ul?

 

LennyPenny: Fantastisk at du fikk høre og se hjertet :D :D :D Har du meldt deg inn i noen termingrupper ennå? når har du termin forresten (foreløpig termin). kaster du opp mye?

 

Jeg fikk se en sprell levende baby i går som veivet med armer og bein og snurret rundt og stod i :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe i det Lennox sier om å vente 36 t fra en har satt ovitrelle, ferske sædceller har levetid på flre døgn, det har ikke de som har vært fryst. Kan være verdt å høre med klinikken. 

 

Satser du på nytt forsøk nå i neste syklus? Lenge til? 

 

Jeg fikk ikke høre hjerte, men fikk se det slå. Var bare 6+5 på ul, så ganske tidlig. Med IVF er det jo ikke noen forløpig termin, fordi vi vet nøyaktig når egget ble befruktet. Men glemte å spørre legen da jeg var der, jeg har fått 23-26 august på de ulike kalkulatorene, jeg har forholdt meg til 26. Hva med deg, når har du termin? Hvor mange uker på vei? Var det første ul? Så stas å se! Er vel ikke mange ukene til neste ul. 

 

Jeg er fryktelig trøtt. Og kvalmen kommer i bølger. Heldigvis ikke kastet opp. Er ikke medlem av noen termingruppe enda. Jeg er veldig fornøyd med fellesskapet i en fb gruppe for kvinner som prøver alene. Har i den gruppen funnet flere fra mitt området, og vi er noen gravide med ganske lik termin. Er du med i termingrupper? 

 

Må jo si at det er veldig varierende stemning på flere av forumene. Jeg leser her og på babyverden, har jo endel spørsmål. 

Endret av LennyPenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Nytt År til dere begge!!! 

 

Difference: husker jeg rett når du skrev at du ble inseminert samme dag som du tok ovitrelle? Kanskje det er litt tidlig å insemineres? selv om sæden skal klare å leve et par dager inni der :P På storkklinik og jeg ble iallefall inseminert 36 timer ETTER jeg tok sprøyten. Du må selvsagt bare gjøre som de sier altså, jeg bare nevner det :)

 

Defference: en annen ting. jeg har jo angst for MA og SA, var du på ultralyd uke 12 når du mistet i uke 15? merket du noe i forkant eller kom det som et sjokk når du var på ordinær ul?

 

LennyPenny: Fantastisk at du fikk høre og se hjertet :D :biggrin: :D Har du meldt deg inn i noen termingrupper ennå? når har du termin forresten (foreløpig termin). kaster du opp mye?

 

Jeg fikk se en sprell levende baby i går som veivet med armer og bein og snurret rundt og stod i :D

Jeg ble inseminert samme dag som jeg tok Ovitrelle ja. Det var også den dagen som det viste «smilefjes» i forbindelse med eggløsning, så da var den allerede i gang. Både klinikken i Sverige og i Norge sier at det er ganske vanlig å insemineres samme dag som en tar Ovitrelle, ettersom både ultralyd og test viser at jeg har eggløsning :-) Men tusen takk for at du deler din erfaring!!

Forresten. Ble du inseminert 36 timer etter at test viste at du hadde eggløsning?

 

Ang min MA. Hvordan skal jeg forklare det… Det ble «tidlig» påvist feil med fosteret, og det var en planlagt MA. Det var selvfølgelig mareritt å gå igjennom! Men det kom ikke som et sjokk ettersom jeg var klar over dette tidlig.

Husker ikke helt når jeg forstod alvoret, jeg har på en måte fortrengt litt av den opplevelsen – for å komme meg videre. Han som var barnefar har et barn fra før med en svært alvorlig sykdomshistorie, og det var derfor jeg ble så grundig sjekket opp fra starten av.

Jeg unner ingen å gå igjennom det jeg måtte, men i dag må jeg bare si ærlig at det var riktig avgjørelse både av sykehuset og meg. I tillegg så var forholdet mellom barnefar og meg ikke bra.

Så om jeg kan "berolige" deg, så er dette overhode ikke noe du trenger å uroe deg for <3 Du har allerede sett en sprell levende baby <3 Så glad på dine vegne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe i det Lennox sier om å vente 36 t fra en har satt ovitrelle, ferske sædceller har levetid på flre døgn, det har ikke de som har vært fryst. Kan være verdt å høre med klinikken. 

 

Satser du på nytt forsøk nå i neste syklus? Lenge til? 

 

Jeg fikk ikke høre hjerte, men fikk se det slå. Var bare 6+5 på ul, så ganske tidlig. Med IVF er det jo ikke noen forløpig termin, fordi vi vet nøyaktig når egget ble befruktet. Men glemte å spørre legen da jeg var der, jeg har fått 23-26 august på de ulike kalkulatorene, jeg har forholdt meg til 26. Hva med deg, når har du termin? Hvor mange uker på vei? Var det første ul? Så stas å se! Er vel ikke mange ukene til neste ul. 

 

Jeg er fryktelig trøtt. Og kvalmen kommer i bølger. Heldigvis ikke kastet opp. Er ikke medlem av noen termingruppe enda. Jeg er veldig fornøyd med fellesskapet i en fb gruppe for kvinner som prøver alene. Har i den gruppen funnet flere fra mitt området, og vi er noen gravide med ganske lik termin. Er du med i termingrupper? 

 

Må jo si at det er veldig varierende stemning på flere av forumene. Jeg leser her og på babyverden, har jo endel spørsmål. 

Ettersom det har vært jul og nyttårsfri, så skal jeg ikke forsøke denne syklusen. Klinikken i Sverige har også stengt ut denne uken, så hadde trolig ikke rukket det uansett.

Men i neste syklus skal jeg ned igjen. Det helt i starten av februar, så krysser fingrene for at januar flyr avgårde veldig raskt ;-)

 

Ang. den gruppen på FB for kvinner som prøver alene. Det virker på meg som at du synes det er en bra gruppe? Er det en hemmelig gruppe? Er den også for de som ikke er gravid enda? Om den er det, er det da mulighet for meg å bli medlem?

(oi, det ble mange spørsmål..haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Jeg ble inseminert samme dag som jeg tok Ovitrelle ja. Det var også den dagen som det viste «smilefjes» i forbindelse med eggløsning, så da var den allerede i gang. Både klinikken i Sverige og i Norge sier at det er ganske vanlig å insemineres samme dag som en tar Ovitrelle, ettersom både ultralyd og test viser at jeg har eggløsning :-) Men tusen takk for at du deler din erfaring!!

Forresten. Ble du inseminert 36 timer etter at test viste at du hadde eggløsning?

 

Ang min MA. Hvordan skal jeg forklare det… Det ble «tidlig» påvist feil med fosteret, og det var en planlagt MA. Det var selvfølgelig mareritt å gå igjennom! Men det kom ikke som et sjokk ettersom jeg var klar over dette tidlig.

Husker ikke helt når jeg forstod alvoret, jeg har på en måte fortrengt litt av den opplevelsen – for å komme meg videre. Han som var barnefar har et barn fra før med en svært alvorlig sykdomshistorie, og det var derfor jeg ble så grundig sjekket opp fra starten av.

Jeg unner ingen å gå igjennom det jeg måtte, men i dag må jeg bare si ærlig at det var riktig avgjørelse både av sykehuset og meg. I tillegg så var forholdet mellom barnefar og meg ikke bra.

Så om jeg kan "berolige" deg, så er dette overhode ikke noe du trenger å uroe deg for <3 Du har allerede sett en sprell levende baby <3 Så glad på dine vegne!!!

Hei igjen!

Ja, da blir det jo litt annerledes når du tok sprøyten samtidig med smilefjes. Jeg tok el test morgen og kveld alle disse dagene. Og tok ovitrelle sprøyten FØR jeg fikk smilefjes (når folikkel var 17mm). Og etter ca 24 timer så fikk jeg smilefjes og dagen etter jeg fikk første smilefjes så ble jeg inseminert (hadde fortsatt smilefjes).

Men nå hadde jeg ikke like stor folikkel som du hadde så kanskje du må ta ultralyd ennå tidligere enn CD9? og ta ovitrelle før du får smilefjes så du ikke blir for sein på en måte ?(jeg bare tenker høyt i håp om å kunne hjelpe deg, så håper ikke du føler at jeg prakker på deg "at slik må du gjøre det") :P

 

Å TAKK for at du delte historien om MA, selv om det må ha vært helt forferdelig vanskelig :( kan ikke forestille meg noe sånt noe !!! Men som du forteller synes jeg og du gjorde riktig valg. Jeg tenkte det samme nå at om noe skulle se ut til å være veldig galt at jeg hadde tatt det bort. så gått nå siste dagene og vært syyykt nervøs før ul for man vil jo så inderlig.

 

Det blir spennende når du får reist å prøvd igjen !!! jeg stopper ikke å heie på deg før du har klart det :) :) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Kanskje noe i det Lennox sier om å vente 36 t fra en har satt ovitrelle, ferske sædceller har levetid på flre døgn, det har ikke de som har vært fryst. Kan være verdt å høre med klinikken. 

 

Satser du på nytt forsøk nå i neste syklus? Lenge til? 

 

Jeg fikk ikke høre hjerte, men fikk se det slå. Var bare 6+5 på ul, så ganske tidlig. Med IVF er det jo ikke noen forløpig termin, fordi vi vet nøyaktig når egget ble befruktet. Men glemte å spørre legen da jeg var der, jeg har fått 23-26 august på de ulike kalkulatorene, jeg har forholdt meg til 26. Hva med deg, når har du termin? Hvor mange uker på vei? Var det første ul? Så stas å se! Er vel ikke mange ukene til neste ul. 

 

Jeg er fryktelig trøtt. Og kvalmen kommer i bølger. Heldigvis ikke kastet opp. Er ikke medlem av noen termingruppe enda. Jeg er veldig fornøyd med fellesskapet i en fb gruppe for kvinner som prøver alene. Har i den gruppen funnet flere fra mitt området, og vi er noen gravide med ganske lik termin. Er du med i termingrupper? 

 

Må jo si at det er veldig varierende stemning på flere av forumene. Jeg leser her og på babyverden, har jo endel spørsmål. 

Det hjelper å få høre/se hjertet! kan slappe av litt da :D fantastisk!! veldig glad for å høre!

kult, da har du termin nesten akkurat en mnd etter meg! jeg har foreløpig termin 22.juli, får den endenlige på ordinær ul i uke 18. var andre ul nå på en måte. var på første ul 7+6 og andre nå 11+6. i dag er jeg 12+0. Så kan endelig begynne å fortelle om det. ikke til hele verden, men til enkelte venner å sånn. 

 

Den er ekkel den kvalmen, men etter alt vi har vært igjennom så er det helt greit føler jeg. det er jo et bra tegn :) jeg følte det hjalp å spise litt selv om en ikke har lyst på mat. ja jeg er med i en gruppe for de som har termin juli 2017 her, og så flyttet vi over til hemmelig gruppe på facebook. jeg føler det er godt å spørre om ting/følge med på andre som er like langt som meg. Men jeg er jo den eneste som er singel :P men alle er jo damer så føler ikke det gjør så mye egentlig. 

 

Masse god bedring selv om det tar nok noen uker før det slipper tak... stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Ja, da blir det jo litt annerledes når du tok sprøyten samtidig med smilefjes. Jeg tok el test morgen og kveld alle disse dagene. Og tok ovitrelle sprøyten FØR jeg fikk smilefjes (når folikkel var 17mm). Og etter ca 24 timer så fikk jeg smilefjes og dagen etter jeg fikk første smilefjes så ble jeg inseminert (hadde fortsatt smilefjes).

Men nå hadde jeg ikke like stor folikkel som du hadde så kanskje du må ta ultralyd ennå tidligere enn CD9? og ta ovitrelle før du får smilefjes så du ikke blir for sein på en måte ?(jeg bare tenker høyt i håp om å kunne hjelpe deg, så håper ikke du føler at jeg prakker på deg "at slik må du gjøre det") :P

 

Å TAKK for at du delte historien om MA, selv om det må ha vært helt forferdelig vanskelig :( kan ikke forestille meg noe sånt noe !!! Men som du forteller synes jeg og du gjorde riktig valg. Jeg tenkte det samme nå at om noe skulle se ut til å være veldig galt at jeg hadde tatt det bort. så gått nå siste dagene og vært syyykt nervøs før ul for man vil jo så inderlig.

 

Det blir spennende når du får reist å prøvd igjen !!! jeg stopper ikke å heie på deg før du har klart det :) :) :)

Har akkurat snakket med klinikken i Norge. Skal inn til ultralyd tidligere denne gangen, for å se hva "vi" skal gjøre.

Setter utrolig stor pris på "dine anbefalinger", så tenk for all del ikke at jeg synes det er negativt!!

 

Å ta abort unner jeg virkelig ikke noen. Men når det er påvist forsterfeil, så tror jeg at det er til det beste for alle å ta det bort. Særlig når dette er tidlig i svangerskapet (forstå meg rett.

 

Takk!! Heiarop på veien setter jeg stor pris på :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med deg? Du skulle ikke ha forsøk i desember/januar, men har du hatt noen forsøk i år? 

 

 

 

Lennox: Står til med deg? Hvor langt er du på vei nå? Du sa du skulle fortelle til noen rundt uke 12, men ikke alle. Når fortalte du til alle? Vet du noe om kjønnet?

 

På grunn av mye sykdom og styr fortalte jeg det tidlig til endel venner og familie, men alle visste at det ikke var noe å spre videre. Da jeg kom til uke 12 var jeg jublende glad for å kunne si det til hvem som helst. Det er så stas å ha kommet å langt, og alt er bra. Gleder meg til neste ul nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Difference: jeg lurer også på hvordan det går med deg, lenge siden!

 

Lennypenny: Jeg har det bare bra, kan ikke klage :) er 19+5 i dag! Har hatt litt bekymringer for at jeg ikke kjenner noe særlig spark, iallefall kjenner jeg ikke noe til faste tider som en del andre i  gruppa jeg er med i har. Jeg fikk helt panikk for at baby skal dø uten at jeg merker det. Men på oul så alt ut til å være i orden og h*n beveget seg masse, bare at jeg ikke kjenner det ennå :)

 

Jeg vil ikke vite kjønnet, vil gjerne at det skal være så spennende så lenge som mulig da det er stor sannsynlighet for at dette blir mitt eneste barn. Var like ved å ville vite det allikavel, men jordmor sa at det var så spesielt fint med de får som ikke visste det når de fødte så da ble jeg sikker på at jeg venter.

 

Jeg fortalte det til alle VENNER i uke 12. det var stor stas, og til nærmeste kolleger på jobb. Men til bekjente på jobb fortalte jeg det først for et par uker siden så det var vel i uke 17 eller noe slik. Men forteller kun venner og nære om hvordan det har gått til. Til andre folk så sier jeg kun at det ikke er en far med i bildet.

 

Å nei, har du vært syk? hadde det med svangerskapet å gjøre? hvor langt er du nå? skal du snart på oul? Såååå utrolig glad for å høre at alt har gått bra! Det er helt fantastisk!!! Har du begynt å kjøpe inn litt ting ennå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig åpen om situasjonene, og folk er herlig åpne til meg. Jeg sier jeg er alene, de spør om jeg var i Danmark, og har bare fått gode kommentarer. Jeg vet jo at endel folk ikke støtter dette selv, men ingen sier noe ufint. Men jeg har merket at når de spør om informasjon om donor så sier jeg at det ikke er min informasjon å dele, det må barnet ta stilling til senere. 

Så spennende at du ikke vil vite kjønnet da. Det er sjeldent ja, skjer kanskje oftest med de som venter nummer 3 eller 4... Du er flink til å holde deg. Jeg surte på ul i uke 12, han gav en antydning. Jeg skal på ul igjen i uke 16, og oul bli vel i uke 19 (men skal til privat gyno, trengte ikke dra på sykehuset, det er nok folk inne i bildet). 

 

Da er du 4-5 uker lengre på vei enn meg, følte det var mye mye mer da det skjedde i høst :) Jeg jobber veldig for å ikke være bekymret. Det hjelper meg ikke, så når de tankene kommer (for det gjør de jo), så må jeg jobbe aktivt for å ikke bry meg. Jeg syns det virker, jeg utsetter bekymringene til senere. 

 

Tror det med bevegelse er veldig ulikt. Jeg har de siste 2-3 dagene merket mye som skjer i livmoren, tror den vokser veldig fort om dagene, gikk fra ikke noe til plutselig en liten kul på 2-3 dager. Det er godt å kjenne. I appen står det at noen kan kjenne bevegelser fra uke 15, men at det er veldig svakt, men at de fleste venter til uke 20 og kanskje til og med senere. Så forventer ikke å kjenne noe enda, men kjenner litt etter. Har hørt folk si de kjenner mest når de slapper av etter å ha trent. 

 

Dagen jeg bestemte meg for å prøve alene, kjøpte jeg bukse og body, da jeg fikk vite kjønnet (i uke 12, litt usikkert) kjøpte jeg bukse og genser som passet i fargene. Mor har begynte å strikke, men strikker foreløpig i kjønnsnøytrale farger. Venter til neste ul, da tror jeg det er ganske sikkert. Har sett på babybanden og tenkte å bestille ergobaby og stellematte og oen småting. Men venter til neste lønning, jeg reiser på vinterferie nå :) 

 

Jag har risikosvangerskap og får derfor ekstra oppfølging hos gyno, ul hver gang, hadde i uke 7 og 12, skal ha i uke 16 og 19, og etter det blir det tett oppfølging, hyppigere jo lengre ut i svangerskapet jeg er. Den bekymringen tar jeg først når jeg er der. Jeg har jo blitt gravid med ivf, og pga alle hormonene  ble jeg overstimulert. Det er visst vanligere hos kvinner som produserer mange egg, er yngre enn 35 og normalvektige, enn den vanlige risikoen på 1%. Det var ikke alvorlig, men jeg ble lagt inn på sykehuset. Jeg hadde noe forstørret eggstokket, men heldigvis ikke alvorlig. Derimot hadde jeg enorme væskeansamling i magen og måtte sette inn dren for å tappe. Endte med å talle 5-6 liter, det er veldig mye (spesielt mtp at jeg ikke hadde alvorlig overstimulering). Heldigvis trakk det seg tilbake når væsken var tappet. Etter det tok hevelsene lang tid på å gå ned, etter 4-5 uker var det nesten tilbake til normalen. vekten er fremdeles det den var da jeg reiste til dk, men ballongmagen har normalisert seg og nå begynner babymagen å komme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Off, det hørtes ikke bra ut i det hele tatt. wææææ, men ennå godt det ikke var farlig og at det gikk over OG ikke minst at du ble passet godt på på sykehus !!! :)

Ja, synes det er viktig at barnet får være med å bestemme hvor mye den vil dele med omverden :) 

 

Det er ikke så store forskjellen på termin nei! Jeg ble satt litt tilbake på oul nå, men uansett så kan den jo komme båder to uker før eller etter termin... Jeg var helt uforberedt på bekymringene, men mamma sier det vil bli ennå værre når baby er født, så det er vel bare til å venne seg til det :P

 

Jeg kjente en del sommerfugl/dirringer i uke 14 og 15, men så forsvant de plutselig så derfor jeg ble ekstra redd. Kjenner noe nå og, men er ikke sikker på om det er baby eller luft/romling. det har vel skjedd to ganger på sånn 3 uker at jeg har stoppet opp for det var et merkelig dytt i magen, men det er jo langt fra å merke noe hver dag. ellers så er det veldig forskjell, har hørt at de med livmor foran ikke kjenner noe før veldig seint (uke 25+) men jeg har livmor bak så det skal iallefall ikke ha noe å si. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet :) Neste gyno kontroll er ikke før om 4 uker, da skulle jeg ta en glukosebelastningstest. er ikke helt sikker på hva det vil si, kanksje sjekke for svangerskapsdiabetes?... :forvirret:

 

Sjekker gyno likt som på sykehuset da? min gyno var ikke i nærheten av å sjekke så nøye som sykehuset, men det var kanskje fordi jeg skulle på sykehuset uansett. Fikk samtidig dato til innskriving når jeg var der. for ikke å snakke om at det var gratis :) Men om du har risikosvangerskap så blir vel forløpet noe heelt annet. 

 

Det er så gøy å kjøpe ting, men det er så fryktelig dyrt :P !!! Ergobaby er den beste selen har jeg forstått! har lyst på den ejg å, men fikk kjøpe en billig babybjørn av ei venninne, får prøve å spare på noe. Ellers har jeg satt opp liste slik at jeg kan kjøpe litt hver måned så det ikke blir så mye på en gang!

 

Det er så gøy med babymager. føler jeg ser de overalt. Jeg gleder meg til magen blir større så folk kan se den. føler at jeg bare ser feit ut igrunn, men dette og har jeg forståttt er veldig individuelt. Det er helt ok å veie det samme de første 4 månedene. j eg fikk beskjed fra DK om å ikke gå opp før etter 4 mnd, men begynte å gå opp før etter jeg ikke var kvalm lenger. Det er vel mest fordi jeg ikke trener like hardt som før når jeg skulle ned i vekt tror jeg. Du har det motsatte problemet, men det er helt ok å ikke gå opp før etter de 4 første mnd, det vil vel si fra nå av at du bør gå opp...

 

Det blir veldig spennende fremover. ønsker deg alt av lykke inntil videre !!! Og så må vi ikke bekymre oss  :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så hyggelig å lese at dere begge to har det bra <3

 

Jeg er i dag 5 + 5, og HURRA for det!! Er veldig nervøs for at noe skal skje, men krysser fingrene.

Kvalmen har også kommet de to siste dagene.. Trøster meg med at det er et "sunnhetstegn" i forbindelse med graviditeten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!!!! 🎉🎉

 

Så stas! Kvalmen er et bra tegn, du er kanskje mye trøtt og? Kvalmen min kom 5+2 og varte tom uke 13, men var på topp uke 9-11, var de ukene det var gale. Har nok litt sammenheng med at jeg jobbet mye og ble sliten. Du har kanskje lest litt om kvalme? Spis og drikk ofte, små måltider, det forebygger. Jeg ble veldig kvalm hvis jeg ble sulten.

 

Så gøy at det gikk!!! Krysser fingrene for at alt går bra framover. Skal du på tidlig ul i ule 7? Er lett å bekymre seg, men så lenge du lever normalt sunt og aktivt liv. Noen egg er bra og noen ikke, vanligvis sorteres disse ut innen uke 7, hvis du først har sett hjerte slå på ul uke 7 er det mindre enn 5% sannsynlig at det blir spontanabort. Så det er den første milepælen etter å ha fått positiv test. Håper det går bra!!!!

 

Da er vel termin i november da? Bruker du noen apper? Jeg bruker PregLife og Babyverden sin som heter gravid og barn, liker den siste best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk LennyPenny :hjerter:

Ja, trøttheten kom ganske tidlig. Forsøker å ikke jobbe mer en nødvendig disse dagene, selv om det ikke er så lett. De på jobb vet ingenting enda, så litt vanskelig å late som at alt er normalt. Men det går seg nok til håper jeg! Kvalmen kom i starten av denne uken tror jeg, så var nok rundt 5+2 eller 5+3 som deg. Heldigvis er jeg ikke så kvalm når jeg står opp, men det er mer på ettermiddagen og utover kvelden. Ja, prøver å spise (og drikke) litt og ofte, samt varierer på hva jeg spiser.

 

Skal på tidlig ul allerede til uken uken. Det var klinikken som ville at jeg skulle bestille time allerede da. Er da «bare» 6+3, så usikker på om de klarer å høre hjertet slå. Men det hadde jo vært kjempestas  :hjerte:  Uansett greit å komme i gang med oppfølging av klinikken! Husker du når du var på tidlig ul? Var du over 7 uker?

 

Jeg er også mest fornøyd med Babyverden sin. Den er så «enkel», dessuten er den jo også gratis. Har også en app som heter Pregnancy+, men tror man må starte å betale fra uke 15, og ser ikke helt poenget med det.

 

Håper formen din er fin nå, og at du nyter søndagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er utrolig mye bedre, og magen har så vidt poppet fram :) Det er stas. 

 

 

Jeg var på mange ul, i uke 5 kunne de bare se fortykket slimhinne. I uke 6+5 kunne jeg tydelig se hjerte som slo. Var litt vanskelig å tyde bildene jeg fikk med hjem, men under selv ul var det lett å se. Hadde jeg ikke sett noe, hadde jeg kommet tilbake en uke senere, bare for å ha sjekket om det var liv. 

 

 Oppfølging av klinikken? Skal du til sverige for ul? Eller mener du den norske følger opp? 

 

Hvis du bor i Oslo må du tidlig til jordmor for å søke fødeplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Floren

Åh, så hyggelig å lese at dere begge to har det bra <3

 

Jeg er i dag 5 + 5, og HURRA for det!! Er veldig nervøs for at noe skal skje, men krysser fingrene.

Kvalmen har også kommet de to siste dagene.. Trøster meg med at det er et "sunnhetstegn" i forbindelse med graviditeten :-)

ÅÅÅÅÅÅÅ så fantastisk! Hurra :D det var skikkelig gode nyheter !!! sååå glad for å høre :) Masse lykke til videre!

 

Jeg bruker appene:

Gravid og barn

PregLife

Ovia Pregnancy - denne er gøy for du får opp hver uke hvor stor baby er i forhold til dyr/bakervarer/leker og så får du se hvor stor hånden er hver uke i forhold til hvor stor den er når baby blir født.

 

Hurra for 2017-babyer :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er utrolig mye bedre, og magen har så vidt poppet fram :) Det er stas. 

 

 

Jeg var på mange ul, i uke 5 kunne de bare se fortykket slimhinne. I uke 6+5 kunne jeg tydelig se hjerte som slo. Var litt vanskelig å tyde bildene jeg fikk med hjem, men under selv ul var det lett å se. Hadde jeg ikke sett noe, hadde jeg kommet tilbake en uke senere, bare for å ha sjekket om det var liv. 

 

 Oppfølging av klinikken? Skal du til sverige for ul? Eller mener du den norske følger opp? 

 

Hvis du bor i Oslo må du tidlig til jordmor for å søke fødeplass. 

Skjønner godt at det er stas når en endelig kan fortelle det til hele verden :D

Klinikken i Sverige er interessert i å høre hvordan det går med meg, og det er hyggelig. Men det er klinikken i Norge som skal følge meg opp nå i svangerskapet.

Jeg tenker å bestille time til legen etter at jeg har fått bekreftet liv på ul. For å sikre fødeplass.

 

Så godt å høre at du kunne høre hjertet allerede i uke 6+5. Satser på at jeg også får gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅÅÅ så fantastisk! Hurra :D det var skikkelig gode nyheter !!! sååå glad for å høre :) Masse lykke til videre!

 

Jeg bruker appene:

Gravid og barn

PregLife

Ovia Pregnancy - denne er gøy for du får opp hver uke hvor stor baby er i forhold til dyr/bakervarer/leker og så får du se hvor stor hånden er hver uke i forhold til hvor stor den er når baby blir født.

 

Hurra for 2017-babyer :D

Tusen, tusen takk Lennox :hjerter:

Og tusen takk for tips om app'ene. Skal laste ned Ovia Preg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...