Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Blir alt teknisk/vanntett yttertøy ødelagt av vanlig vaskemiddel? Eller er det bare skyllemiddel man må unngå? Gjelder det softshell, gummi regntøy og teknisk tøy dvs parkdress type stoff? Eller bare siste? Må man kun bruke tech wash på det? Står på flaska at en må fjerne spor av vanlig såpe, hvorfor? Anonymous poster hash: b9f23...fd9
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 Man bør bruke vaskemiddel uten blekemidler(enzymer) da disse også kan ødelegge porene og belegget på dressen. Jeg bruker Milo på alt yttertøy, det er uten blekemidler. Kan såklart bruke Tech Wash også, men Milo fungerer altså like godt. Ser at Blenda nå er ute med en "kampanje" der de sier at man fint kan bruke det på teknisk tøy, men jeg har nå lært av div produsenter av slikt tøy at det skal man ikke. Og akkurat her velger jeg å følge produsenten av tøyets råd framfor vaskemiddelprodusentens råd Anonymous poster hash: 06256...b46
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 Man bør bruke vaskemiddel uten blekemidler(enzymer) da disse også kan ødelegge porene og belegget på dressen. Jeg bruker Milo på alt yttertøy, det er uten blekemidler. Kan såklart bruke Tech Wash også, men Milo fungerer altså like godt. Ser at Blenda nå er ute med en "kampanje" der de sier at man fint kan bruke det på teknisk tøy, men jeg har nå lært av div produsenter av slikt tøy at det skal man ikke. Og akkurat her velger jeg å følge produsenten av tøyets råd framfor vaskemiddelprodusentens råd Anonymous poster hash: 06256...b46 Blir det rent med Milo? Hvilket program bruker du da? Anonymous poster hash: 19a05...f4f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Blir det rent med Milo? Hvilket program bruker du da? Anonymous poster hash: 19a05...f4f Finvask 40 gr bruker jeg. Det blir rent nok. Enkelte flekker forsvinner ikke uansett, enten man bruker Milo eller noe annet. Anonymous poster hash: 06256...b46
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #5 Skrevet 24. oktober 2016 Men har ikke alle vaskemidler enzymer da? Anonymous poster hash: b9f23...fd9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #6 Skrevet 24. oktober 2016 Men har ikke alle vaskemidler enzymer da? Anonymous poster hash: b9f23...fd9 Ikke Milo nei. Anonymous poster hash: 06256...b46
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #7 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg fikk beskjed på sportsbutikk om at det spilte ingen rolle hvilket vaskemiddel jeg brukte. Det viktige var at jeg ikke brukte skyllemiddel Anonymous poster hash: 54bd3...730
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #8 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg fikk beskjed på sportsbutikk om at det spilte ingen rolle hvilket vaskemiddel jeg brukte. Det viktige var at jeg ikke brukte skyllemiddel Anonymous poster hash: 54bd3...730 Ok. Jeg fikk nemlig beskjed om at jeg absolutt ikke måttte finne på å bruke vanlig vaskemiddel, kun tech wash. Og at spor av vaskemiddel ville ødelegge porene i tøyet. Men dette har jeg aldri hørt før så begynner jo å lure hva som er rett... Skyllemiddel vet jeg er skadelig, men at vanlig vaskemiddel er så ille...? Anonymous poster hash: b9f23...fd9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #9 Skrevet 24. oktober 2016 Ok. Jeg fikk nemlig beskjed om at jeg absolutt ikke måttte finne på å bruke vanlig vaskemiddel, kun tech wash. Og at spor av vaskemiddel ville ødelegge porene i tøyet. Men dette har jeg aldri hørt før så begynner jo å lure hva som er rett... Skyllemiddel vet jeg er skadelig, men at vanlig vaskemiddel er så ille...? Anonymous poster hash: b9f23...fd9 Har sjekka litt rundt på nett nå og det kan se ut som at flytende vaskemiddel er bedre enn pulver, og at det bør være vaskemiddel for fargede klær. Pulver inneholder blekemidler og vaskemiddel for hvite klær inneholder optisk hvitt og det er dette som sliter på stoffet. Dvs at om man vasker med blekemidler vil overflaten "slipes" ned og få et matt utseende og igjen påvirke porene, det vil også blir fortere slitt. Så mulig at flytende Blenda da ikke er så ille. Men selv så holder jeg meg fortsatt til Milo og Tech wash i alle tilfelle. Milo har jeg(og de fleste) alltid i hus uansett, så ser ikke problemet med å ikke skulle bruke det. Anonymous poster hash: 06256...b46
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Har sjekka litt rundt på nett nå og det kan se ut som at flytende vaskemiddel er bedre enn pulver, og at det bør være vaskemiddel for fargede klær. Pulver inneholder blekemidler og vaskemiddel for hvite klær inneholder optisk hvitt og det er dette som sliter på stoffet. Dvs at om man vasker med blekemidler vil overflaten "slipes" ned og få et matt utseende og igjen påvirke porene, det vil også blir fortere slitt. Så mulig at flytende Blenda da ikke er så ille. Men selv så holder jeg meg fortsatt til Milo og Tech wash i alle tilfelle. Milo har jeg(og de fleste) alltid i hus uansett, så ser ikke problemet med å ikke skulle bruke det. Anonymous poster hash: 06256...b46 Blir ikke like rent med milo... Anonymous poster hash: b9f23...fd9
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2016 #11 Skrevet 24. oktober 2016 Blir ikke like rent med milo... Anonymous poster hash: b9f23...fd9 JEG har ikke problem med at det ikke blir rent med Milo. Det blir sittende igjen flekker ja, men disse tror jeg ikke hadde forsunnet med vanlig vaskemiddel heller. Har forsøkt med flytende Blenda et par ganger for å se om vanskelig skitt(gjørme) kan forsvinne, men det har den ikke gjort. Ellers er ikke plaggene så skitne at de ikke blir rene nok med Milo! Anonymous poster hash: 06256...b46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå